• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnie chwile miejskich autobusów

Maciej Korolczuk
9 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

W ciągu roku nawet kilkanaście miejskich autobusów trafia na złom. W kilka dni, z kompletnego autobusu zostaje sam szkielet, z którego wcześniej wymontowuje się kasowniki, akumulator czy nadające się do użytku koła. Sprawdziliśmy, jak to wygląda w praktyce.



Jak oceniasz stan pojazdów komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Środowe przedpołudnie. Złomowiec Panta na Uczniowskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Kilka dni wcześniej odstawiono tam kilka autobusów, które, po wstępnych pracach rozbiórkowych, pojazd komunikacji miejskiej przypominają już w zasadzie tylko kolorem karoserii. Wokół pełno części, szkła, resztek płynów eksploatacyjnych, uszczelek, zaworów, śrub, łożysk czy plastikowych siedzisk.

- Autobusy pracowały u nas ok. 20 lat. Przejechały średnio ok. 1,4 mln km. Każdy z tych autobusów, które już trafiły na złomowisko, albo za chwilę tam trafią, ma poważną usterkę, której naprawienie przewyższa wartość całego pojazdu. Zgodnie z ustawą o recyklingu pojazdów trafiają więc na złom. Autobusy pochodzą z końca lat 90. Są już wysłużone, co nie znaczy, że nie można wykorzystać znajdujących się w nich części. Jeśli się do tego nadają, do ponownego użytku trafiają kasowniki, elementy systemu informacji pasażerskiej, opony czy akumulator. Jeśli zachodzi taka potrzeba, zdejmowane są też pokrowce - opowiada Wojciech Kamiński, kierownik techniczny zajezdni autobusowej GAiT.
Nieopodal złomowca, w zajezdni autobusowej przy Hallera zobacz na mapie Gdańska oczekują na utylizację dwa kolejne pojazdy. W jednym zepsuty silnik, którego nie da się już naprawić. Tuż obok drugi - po wypadku, ze skasowaną maską i zbitą przednią szybą.

- One też wkrótce trafią na złom. Rocznie oddajemy tam ok. 14-16 pojazdów. W ich miejsce pojawiają oczywiście nowe sztuki. 11 kwietnia odbieramy dwa nowe mercedesy Citaro, a obecnie przygotowujemy się do jednego z największych przetargów w ostatnich latach i nabycia 46 nowych pojazdów. Ich zakup planowany jest na przyszły rok - dodaje Wojciech Kamiński.
Jak mówi nam jeden z pracowników, nawet 80 proc. części nie nadaje się do przetworzenia czy ponownego wykorzystania. Najczęściej to drewno, szkło i tworzywa sztuczne. Pojazd najpierw jest rozbierany na czynniki pierwsze, a pozostała rama cięta na mniejsze części, a następnie utylizowana. Choć więc jego masa i gabaryty w porównaniu do auta osobowego wydają się ponadprzeciętne, to kompletny autobus trafiający na złom wart jest zaledwie kilkaset złotych.

W Gdyni problem ze złomowaniem miejskich autobusów jest nieco inny. W mieście komunikacja miejska obsługiwana jest przez siedmiu przewoźników zarówno z Gdyni, jak i Żukowa czy Świętochłowic. Także utylizowanie pojazdów odbywa się w złomowcach w różnych częściach Pomorza i całego kraju.

  • Jeszcze kilka tygodni temu te autobusy woziły w Gdańsku pasażerów.
  • Średnio na złom trafia kilkanaście autobusów w ciągu roku.
  • Po wydaniu zaświadczenia o utylizacji autobus jest wyrejestrowywany z ewidencji pojazdów.
  • Pojazd trafia na złom, gdy jego naprawa staje się finansowo nieuzasadniona.
  • Po kilku dniach z autobusu zostają tylko koła i część podwozia.

Miejsca

Opinie (153) 1 zablokowana

  • Nie macie pojęcia ile leci z nich piachu-rdzy gdy są kasowane... burty rozrywaliśmy linami holowniczymi. (9)

    Sporo ludzi kupiło Jelcze za grosze w latach 80 i przerobili na transport publiczny towarowy, wycinali budy i zakładali skrzynie i tak wyrosły fortuny, dzisiaj niektórzy z nich mają sporo tirów.

    Na Karola Marksa zajezdnia autobusowa miała numer 240 w nomenklaturze WPK.

    WPK obejmowało Trójmiasto i był jeden bilet i jeden naczelny dyrektor itp. = dużo mniejsze koszty funkcjonowania, zakupu taboru itp. Służba zdrowia zakładowa, szkolnictwo zawodowe i zebrania emerytów coroczne... Przywozili cebulę, ziemniaki na zimę a ubrania robocze co rusz nowe, na rynku przy Chmielnej potem można było kupić ubrania robocze za małe pieniądze... Socjal był i cała rodzina pracownika WPK miała darmowy bilet na całe WPK a dzisiaj, nie uwierzysz, motorniczy musi kupić bilet !

    • 101 10

    • oj bardzo ci się podobało "dostatnie" życie w komunie i w twoim zakładzie pracy... (2)

      nic dziwnego, ze później takie wielomilionowe długi , że państwo (miasto) musiało do nich dopłacać...grunt że zyło się lepiej

      • 21 15

      • Tusk zrobił więcej długów niż Gierek, zonk !

        Z tą różnicą, że Gierek coś za tą kasę pobudował kraj. Za to dług Tuskowy jest bardziej tajemniczy. Każdy wie, że istnieje, nikt nie wie na co poszedł.

        • 1 1

      • ciekawe u koto wolny i demokratyczny świat jest zadłużony w biliardach?

        • 8 3

    • Tiaaa. Okradało się tą komunę. (1)

      ...na rynku przy Chmielnej potem można było kupić ubrania robocze za małe pieniądze...

      • 16 2

      • Czytanie ze zrozumieniem boli? Dostawał nowe czy chciał czy nie, a skoro stare były jeszcze dobre do noszenia, to nowe sprzedawał. Gdzie tu widzisz okradanie? Kradzieżą byłoby, gdyby wyłudził i sprzedał, a dostał z nakazu.

        • 2 1

    • (1)

      A Mietek i Stachu z wulkanizacji byli bogatsi od głównego dyrektora.

      • 8 1

      • Teraz dyrektory , własciciele górą!!!

        Motłoch roboczy zarabia grosze a dyrekcja pany !!! Tak się porobiło że jak zabrali socjal to nie dołożyli odpowiednio do pensji , nie dali akcji pracowniczych a jak dali to wykiwali.
        Cena pracy tak znacząco spadła bo przecież malutcy nie mogą godnie żyć,nie mogą zarabiać dobrze .
        Miliony to tylko dla dyrektorów managerów , banksterów.

        • 0 1

    • Wtedy starczało dla każdego, a teraz nawet prezes stęka, że nie starcza mu na życie. Ot - demokracja.

      • 17 4

    • "motorniczy musi kupić bilet"

      Szokujące! A informatyk musi kupić komputer!

      • 28 24

  • Złom zastepują złomemem tylo ze nowszym!!! (5)

    • 16 12

    • (4)

      a te rozlane płyny eksploatacyjne to se tak mozna rozlać ?? ja za plamę od oleju dostałęm mandat od dzielnych strażników a tu mozna wylać wszystko i nikt nic nie robi ? czyli następnym razem , spuszczę olej i po cichu chlust na teren złomowca :)

      • 0 0

      • "a te rozlane płyny eksploatacyjne to se tak mozna rozlać ??" (1)

        Zawsze można lać se ale obok to już nie.

        • 0 0

        • niekonsekwentne czepialstwo - nick czy pseudonim se napisałeś ?

          • 0 0

      • (1)

        Jest to specjalnie zabezpieczone, nic nie wsiąka głębiej. Pod nawierzchnią są specjalne maty, które zabezpieczają wody gruntowe przed skażeniem.

        • 0 0

        • więc jak się ma nawiezienie ziemi i przykrycie wraków warstwą gleby ?

          • 0 0

  • To jest po prostu skandal panie Adamowicz!

    Te autobusy nie miały wielu lat względem Ikarusów, które do dziś jeżdżą w niektórych miastach Polskich. Nie dość, że kupiliście badziewie, to jeszcze nie potraficie go sprzedać dalej, albo wystawić na licytację za parę złotych. Po drugie zamiast kupować produkty Polskiej firmy, kupujecie Niemieckie Mercedesy a mamy lepsze Pesy! Po trzecie uczcie się od niemiaszków handlu, oni swoje stare wysłużone tramwaje potrafią nam wcisnąć za grube miliony euro w pakiecie z Mercedesami a wy nawet nie potraficie sprzedać do biednych krajów autobusów, które mogły by jeszcze jeździć po krajach wschodniej europy, bo wolicie je utopić na złomie! Hańba panie Adamowicz, nie próbuj nam nawet podwyższać biletów ztm !

    • 1 5

  • Edek dawaj djaksa

    • 4 0

  • akumulator KATALIZATOR

    • 1 0

  • Co za marnotrastwo. (11)

    A czego nie pchnąć tego gdzieś dalej, na wschód, czy do czarnej Afryki. Przecież tam to jeszcze by dalej orali, aż by koła odpadły.

    • 144 38

    • a kto by nimi jezdzil skoro murzyni siedza teraz w niemczech

      • 0 1

    • wszystko ma swoje granice wytrzymałości (7)

      Gdańskie Mercedesy O405N to rocznik 1994 roku, łącznie ponad 30 lat eksploatacji. Jak na autobus to bardzo dużo. Wartość takiego przewozu "do Czarnej Afryki" kosztuje pewno więcej niż warty jest sam wóz :-)

      • 24 5

      • Coś chyba nie tak z Twoją matematyką.

        • 2 0

      • (2)

        Nie wiem gdzie cię matmy uczyli, ale jeżeli autobus z1994 roku dla ciebie obecnie ma 30 lat, to chyba nauczyciel poniósł klęskę w nauczaniu.

        • 40 0

        • (1)

          o przepraszam ten matematyk napisal ponad 30 lat

          • 6 1

          • a co ma ponad 30 lat?

            • 1 1

      • Czyli rok eksploatacji w Gdańsku (2)

        równa się 1,5 roku eksploatacji w Afryce?? Albo na odwrót...

        • 6 0

        • Afryka przyjmie wszystko. (1)

          Kiedyś w "Auto Świecie" był artykuł o autach które są eksportowane do Afryki. To co w krajach UE jest złomem, trupem, w Afryce znajduje drugie życie. I jadą z tematem, aż buda odpadnie, a silnik wypluje tłoki przez blok. Tam nic się nie marnuje.

          • 28 1

          • To co w krajach UE jest złomem to ląduje u nas :D

            • 26 3

    • Stamtąd nie byłoby łapówek, odsypu-jak ze zaprzyjaźnionego złomowca!

      Nowy pryncypał najpierw zmienił nazwę ZTM-u...Wiadomo, skąd przyszedł!

      • 3 2

    • afrykańce mają to do siebie, że chętnie by je przyjęli, gdyby ktoś je tam dostarczył ale płacić jeszcze za transport do Afryki to nie uchodzi

      • 11 2

  • "11 kwietnia dostałem informację"???

    nastąpił pomyłek?

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Cmentarzysko autobusów miejskich

    BHP na tym złomowcu to chyba tylko w gablotce jest.

    O ile w ogóle.
    Ale pewnie wszyscy "na działalności" więc PIP nic nie zrobi.

    • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Cmentarzysko autobusów miejskich

    Kurs w przyczepce Ogórka to byłoby coś :D

    Jeździło się takim z Górek Zachodnich do centrum i odwrotnie :)

    • 1 0

  • jakby tak sie zastanowić

    To niezawodność autobusów przewyższa tramwaje. Nigdy nie zdażylo mi sie żeby autobus którym jechałem miał awarie lub wypadek. Tramwajom zdaża sie to nagminnie i ok 10 razy nie dojechalem do celu. A gdyby tak do autobusów montować tramwajowe koła i stawiać je na tory.. :)

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane