• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
25 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut. Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut.

Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.



Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.



Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.

- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta

Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.

Jak zapowiadane zmiany wpłyną na komunikację miejską w Gdyni?

Sytuacja komunikacji miejskiej w Gdyni nie jest najlepsza, gdyż cały czas maleje liczba pasażerów, a kolejne cięcia raczej tego trendu nie zmienią.

W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.

W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.

- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.

Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.

- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.

Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Gdańsk czeka na Pomorską Kolej Metropolitalną

Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa. Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa.
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.

Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.

Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.

W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.

Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)

- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Opinie (258) 10 zablokowanych

  • Klimatyzacja jest dla pasażerów. (9)

    Oszczędności to sobie panowie kierowcy z komunikacji miejskiej robią nie włączając w lato klimatyzacji.

    • 69 23

    • (3)

      Znów idiotyczny komentarz.

      • 12 15

      • (2)

        Niech pan wlaczy klizatyzacje w upal panie kierowco to nie bedzie komentarzy.

        • 15 6

        • jak włączyć jak w większości gdyńskich autobusów jeszcze nie ma takiego wynalazku jak klima ;p (1)

          • 13 6

          • i rozporządzenie Wyszomira

            kiedy i w jakiej temperaturze ustawiać temperaturę. Pasażer to roszczeniowe stworzenie- a to za ciepło a to za zimno, za szybko, za wolno, za raptownie i takie tam.

            • 0 0

    • kierowcy nie mają celu w tym, aby robić sobie oszczędnośc,i gdyż już od dawna nie mają z tego żadnych profitów, ale za to za przepał nawet jednego litra są karani

      • 0 0

    • Najpierw pozamykaj okna wszystkie, to będzie klima. (2)

      • 17 7

      • Argument z oknami jest najgłupszy a mimo to powszechnie wyciągany za każdym razem gdy mowa o klimie w autobusach. Kierowca na pętli powinien zamknąć wszystkie okna przed ruszeniem na pierwszy przystanek i uruchomić klimę, gdyż podczas jej pracy okna są zablokowane, więc żaden pasażer bezwiednie tego okna nie otworzy

        • 17 5

      • kedy śmierdzi, kerowniku.

        • 6 4

    • Skąd ta wiedza ? z tvn,czy z faktu?

      • 4 9

  • oszczędności? wystarczy pocisnąć PKM, PKA i PKT!!! (2)

    Prywatni jezdza za nizsze stawki, wiec trzeba linie oddawac prywatnym firmom, to beda oszczednosci. Jest jednak zasada nie robienia dymu. Pieniedzmi zamyka sie usta przeciwnikow. Zwiazki zawodowo dostaja wszystko, co chca, a my za to placimy!!!

    • 7 11

    • zapytanie

      Skąd wzieły się u ciebie urojenia.Nie wiesz o czym piszesz.Kierowcy tych spółek od siedmiu lat nie dostali ani grosza.

      • 0 0

    • Milcz lemingu ,jesteś podstawiony przez ZKM.Wasz idol nienawidzi związków .dobrze wiesz za co.

      • 0 1

  • Z rozwojowości

    przechodzimy do cięć...

    • 0 0

  • A do lotniska...

    A do lotniska z Gdyni jest 7 ( słownie: siedem ) kursów autobusowych. Dla porównania z lotniska do Wrzeszcza lub centrum Gdańska jest 100 ( słownie: sto) kursów na dobę.

    • 0 0

  • Widać, że Gdańsk wybrał mądrą politykę transportową... (27)

    ...skoro liczba mieszkańców Gdańska się nie zmienia, a mimo to rośnie liczba pasażerów i rosną wpływy ze sprzedaży biletów. Nic tylko pogratulować. Inaczej jest w Gdyni.

    • 114 12

    • koszty (6)

      Szkoda, że autor artykułu się nie wysilił i nie zbadał wysokich kosztów organizacji komunikacji w Gdyni. W Gdyni działają aż trzy komunalne spółki komunikacyjne (PKA, PKM, PKT), które można by połączyć w jedną spółkę. Dlaczego mnoży się koszty administracyjne? 3 prezesów, 3 księgowych itp itd.

      • 46 3

      • Ten stan rzeczy trwa już chyba od 15 lat (2)

        Mnóstwo kasy utopili w ten sposób, że od razu nie stworzyli jednej spółki komunalnej, jak w Gdańsku.

        • 10 0

        • Bo można obsadzić trzy razy więcej stołków? :)

          • 1 0

        • bo im nie chodzi o interes publiczny,

          ale o własny!

          • 1 0

      • Bo Grupa Trzmajaca Wladzę w Gdyni musi mieć stołki dla swoich

        • 15 0

      • To jest sposób...

        Na twardy elektorat. No bo kto zaglosuje przeciwko takiemu chojnemu pracodawcy?

        • 29 1

      • To się nazywa ekonomia po gdyńsku

        • 34 1

    • To na co wydają pieniądze w Gdyni?? (11)

      Stare autobusy się rozpadają, brakuje automatów biletowych, punktualność szwankuje bo autobusy stoją w korkach.

      • 50 9

      • (4)

        Bez jaj, tabor nie jest stary, biletomaty sie nie oplacaja, bo wprowadzenie systemu nie jest uzasadnione ekonomicznie, a korki to chyba nie wina miejskiej komunikacji...

        • 17 37

        • (1)

          w gdansku sa tramwaje i zaraz bedzie PKM wiec TAK korki to jest wina komunikacji. a automaty niech sie nie oplacaja, ale w gdansku, warszawie krakowie poznaniu jakos są wiec po prostu gdynia robi pasazerow w balona

          • 32 3

          • Chojnice, Człuchów, Kwidzyn i Lębork też nie mają biletomatów. Więc może miasta pewnej wielkości ich nie potrzebują.

            • 1 1

        • (1)

          korki są jak najbardziej winą niewyznaczenia buspasów. Nie można zjeść ciastka i mieć ciastka. W Gdańsku postawili na buspasy i rośnie ilość pasażerów km, w Gdyni nie wyznaczyli więc ilość pasażerów spada. Bardzo proste.

          • 23 9

          • w Gdańsku postawili na tramwaje i dobrze zrobili

            Buspasy to jakis promil

            • 4 2

      • a kiedy ty ost raz widziales stary autobus w Gdyni ? jest jeden wycieczkowy ale to w wakacje i celowy zabieg ;) (3)

        • 13 28

        • (2)

          Codziennie widać ,stare mercedesy które maja dwadzieścia lat,many z niemieckich szrotów których się Niemcy pozbywają to są nowe?

          • 25 11

          • Te stare mercedesy (1)

            Były kupione jako nowe od producenta, ale za młody jesteś by to wiedzieć

            • 12 19

            • te nowe

              Te "nowe" "mercedesy" to pojazdy zakupione w połowie lat dziewięćdziesiątych. Teraz nie są nowe. Co z tego ze były kiedyś nowe? Teraz są stare. Poza tym z Mercedesem mają one wspólne tylko logo.. to jest tzw. Jelcz-Mercedes made by Zasada, ale widocznie jesteś za młody. ..

              • 25 2

      • Bo w Gdyni wydaje się na propagandę. Gdynia to nie jest miasto to jest stan umysłu ...
        Takich kwiatków dotykających sprawy życia codziennego będzie coraz więcej

        • 30 2

      • Błędne koło

        Stoją w korkach bo coraz więcej poirytowanych pasażerów przesiada się do samochodów. Gdynia potrzebuje rewolucyjnych zmian w KM między innymi buspasów tam gdzie są korki, ale rządzący miastem nie mają jaj na takie decyzje.

        • 41 4

    • To efekt P. Adamowicza, Euro 2012 czy jeszcze jakiś inny?? (2)

      • 2 1

      • To efekt dostępności nowych mieszkań

        tańszych niż w Gdyni.

        • 8 4

      • może po prostu efekt braku Szczurka?

        • 21 3

    • raczej widać, kto tu pisze na forum (1)

      to jest portal zdominowany przez gdańskich trolli i cokolwiek jest o Gdyni, podnoszą larum i plują. Wystarczy przelecieć wpisy.

      • 8 24

      • to jednak prawda: Gdynia to stan umysłu

        to jest portal zdominowany przez gdyńskich trolli i cokolwiek jest o Gdańsku, podnoszą larum i plują. Wystarczy przelecieć wpisy.

        • 23 6

    • Liczba mieszkańców Gdańska wzrosła

      sprawdź sobie w danych GUS

      • 15 8

    • (1)

      A czym one sie roznia?

      • 1 6

      • Klasycznym problemem z ludzmi slepo przekonanymi w poprawnosc nieudanych dzialan jest to, ze nie potrafia zrozumiec drobnych niuansow, ktore decyduja o niepowodzeniu. Jest mnostwo roznic w obu politykach. Ale Gdynia i jej agitatorzy niech spokojnie krzycza dalej ze to najlepsze miasto na swiecie. W ogole w kosmosie. Reszta swiata spokojnie bedzie dalej nie zwracac na to uwagi i cywilizacyjnie wyprzedzac Gdynie

        • 37 7

  • Zmiany w PKM

    Z dniem 2 kwietnia 2015 r., wprowadzone zostają istotne zmiany w funkcjonowaniu gdyńskiej komunikacji miejskiej. Do najważniejszych z nich należą:

    · zmiany tras linii: 103, 137, 172, 180 i 190,

    · likwidacja funkcjonowania linii 160 w soboty, niedziele i święta.

    · uruchomienie linii 228 w soboty oraz 740 we wszystkie dni tygodnia,

    · wprowadzenie nowych czasów jazdy na liniach: W, 103, 104, 105, 119, 121, 125, 128, 140, 147, 150, 160, 196,

    · zmiana nazwy przystanku Dąbrowa Tesco na Karwiny Tesco,

    · zmiana charakteru przystanku Łużycka ze stałego na warunkowy.



    Szczegóły zmian: A U T O B U S Y

    Zmiany tras

    · Autobusy linii 103 w wybranych kursach z Obłuża dojeżdżać będą tylko do pętli Redłowo SKM. Trasa podstawowa nie ulega zmianie.

    · Linia 137 zostaje skierowana do pętli Witomino Leśniczówka. W wybranych kursach z Witomina Leśniczówki, wprowadzony zostaje zajazd na ul. Polną. W kierunku przeciwnym autobusy nie będą zajeżdżać na ul. Polną.

    · W kursach linii 172 z Wiczlina Niemotowa do Gdyni Dworca Gł. PKP wprowadzony zostaje zajazd na pętlę Karwiny Tuwima. Tym samym autobusy linii 172 w kierunku Śródmieścia nie będą zatrzymywać się na przystanku Myśliwska 01. Na trasie zajazdu będzie obowiązywać przystanek Karwiny Tuwima 01 (przy wiacie) oraz Brzechwy 01 (po zawróceniu na pętli).

    Dodatkowo, dotychczasowe kursy linii 172 z Kaczych Buków do Gdyni Dworca Gł. PKP wykonywane będą z oznaczeniem linii 740, bez zajazdu na pętlę Karwiny Tuwima.

    · Linia 180 w kursach ze Szpitala w Redłowie do Karwin funkcjonować będzie na skróconej trasie: ul. Powstania Styczniowego, Legionów, Stryjską, al. Zwycięstwa i dalej stałą trasą (z pominięciem ul. Redłowskiej). Trasa w kierunku Szpitala w Redłowie nie ulega zmianie.

    · W wybranych kursach linii 190 ze Śródmieścia do Witomina wprowadzone zostają zajazdy na ul. Polną.

    Nowe czasy jazdy

    Na liniach: W, 103, 104, 105, 119, 121, 125, 128, 140, 147, 150, 160, 196 wprowadzone zostają nowe czasy jazdy, w dostosowaniu do wyników badań i czasów jazdy innych linii na wspólnych odcinkach tras. Dodatkowo, nowe czasy wprowadzone zostają na odcinku Wiczlino Chwarzno Witomino.

    Dąbrowa Tesco = Karwiny Tesco

    Ze względu na wyznaczenie uchwałą Rady Miasta Gdyni nowych granic dzielnic, zmieniona zostaje nazwa przystanku Dąbrowa Tesco na Karwiny Tesco.

    Łużycka = Łużycka n/ż

    Ze względu na niewielkie wykorzystanie przez pasażerów przystanku Łużycka, dla linii 103, 109 i 172, zmieniony zostaje jego charakter na warunkowy (w obu kierunkach).

    • 0 0

  • Szczurek ty darmozjadzie jeden (6)

    Wywalasz właśnie 6 mln. zł na niechcianą przez mieszkańców kolejkę na Kamienna Górę, a żałujesz 3 mln. zł na potrzebne dla wielu autobusy. Masz totalnie wylane na bardzo ważne dla całego 3city SKM i PKM, którymi jeździło, jeździ i będzie jeździć wiele tysięcy Gdynian, a wywaliłeś grube miliony na Muzeum Emigracji.
    Ty osioł jesteś, przestałeś się totalnie już liczyć z potrzebami mieszkańców Gdyni, z naszymi, z moimi potrzebami.
    Sprzedajesz się jakimś z telewizji organizując kolejny raz Polsaty sr*ty,
    za kolejne miliony, podczas gdy Inni (mieszkańcy) krzyczą tobie w mediach, na forach, że nie chcą już tego.
    TY wstrętny samolubie, byleś kiedyś dobrym człowiekiem, dobrym Prezydentem,
    ale Kim jesteś teraz ? Sam sobie odpowiedz Wrogu naszego miasta.
    Zmień się i swoje samolubne poczynania,bo.....

    • 56 0

    • SAMA PRAWDA, nic więcej

      a że forma, no cóż, adekwatna do zachowań wywołanego do tablicy

      • 0 0

    • Horała

      Horała, spadaj na bambus

      • 1 1

    • (2)

      Forma nie podoba mi się, ale z treścią się niestety absolutnie zgadzam.

      • 22 0

      • forma jest niestety nie do przyjęcia (1)

        zatem powinna być skasowana, niezależnie od ewentualnej słuszności postulatów

        • 1 22

        • Najogólniej i najpospoliciej

          Darmozjad - osoba która dużo bierze, ale od siebie niewiele daje,
          Osioł - zwierzę z natury leniwe, które trzeba poganiać by jakiś z z siebie dało.
          Totalnie wylane - brak jakiegokolwiek zaangażowania, tu w wybrane przykładowo inwestycje.
          Sprzedajesz się - topienie miasta i mieszkańców za srebrniki z rzekomej, niczym nie potwierdzonej reklamy miasta, w dodatku wbrew woli mieszkańców tego miasta.

          Za to w zamian:
          brak inwestycji w PKM - ciągle tylko słowa o nowych stacjach,
          brak zaangażowania w sprawy SKM
          brak
          inwestycji w OPAT i w tunel na Północnej,
          brak koncepcji, brak projektu, brak wykonawstwa Chwarznienskiej oraz
          ronda na Witominie, brak ewentualne obwodnicy Witomina

          Czy to mało ? Trudno utrzymać tutaj grzeczną formę i nie przesadzić w słownictwie.
          Głosowałem na Szczurka, ale na takiego z poprzednich kadencji. Ten obecny jest jakiś mało zaangażowany w te najważniejsze sprawy inwestycyjne miasta.
          W ogóle w ostatnich latach jest jakoś mało widoczny....

          • 9 0

    • Najprawdziwsza prawda.

      • 4 0

  • NOWOŚĆ PREZESI W SPÓŁKACH MIASTA

    nikt się nie zainteresuje tym iż w spółkach miasta miły następujące zmiany

    PKM Gdynia

    Prezes Zarządu Spółki - Bogusław Stasiak (od 18.03.2015 r.)
    Członek Zarządu Spółki - Piotr Topolewicz ( od 5.05.2014 r.)
    obaj panowie mianowani na to stanowisko bez konkursu.

    Sekretariat Tel.: (58) 622 00 71
    PKA Gdynia

    Prezes Spółki - Lech Żurek
    kolejny przykład żę prezesem spółki miejskiej można zostać bez konkursu

    Sekretariat tel: 58 623 05 76 tel: 58 663 03 96

    prosiłbym trojmiasto.pl o wyjaśnienie sprawy

    • 2 0

  • sdd (2)

    kiedy w koncu beda trolejbusy na fikakowo!

    • 4 3

    • na fafikowo? (1)

      miały jeździć 27 bez szelek a teraz to nawet na fafikowo nic nie zajedzie

      • 5 0

      • A autobus 153 będzie robił nadal 70 kursów dziennie, z czego ponad połowa jest w 80% pusty autobus.

        • 0 0

  • A już chciałem kupić bilet miesięczny...

    ...a wy zmniejszacie częstotliwość kursów, więc pocałujcie mnie w d*pę!!! 100 zł wydam na LPG ;)

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane