- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (73 opinie)
- 2 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (145 opinii)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (109 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (214 opinii)
Otoczenie lotniska zmieni oblicze. Nowa pętla autobusowa, parkingi, taxi i PKM
Podróżni dojadą do lotniska w Gdańsku przedłużoną ul. Słowackiego. W dodatku otoczenie nowego terminala T2 zyska pętlę autobusową, kolejne parkingi, w tym powiększony Kiss&Fly. Nowe miejsce znajdą też taksówkarze - powstanie dla nich duży plac manewrowy. Do tego przy lotnisku pojadą pociągi PKM. Podróżni z wspomnianych udogodnień skorzystają już 1 września.
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o planowanych zmianach w dojeździe do portu lotniczego w Gdańsku. Opisaliśmy wtedy m.in. plany Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska dotyczące wydłużenia o kilkaset metrów ul. Słowackiego na wysokości terminala T2 . Władze portu lotniczego wtedy jeszcze uzgadniały ostatnie rozwiązania projektowe dotyczące organizacji ruchu wokół terminala, ale pod koniec minionego tygodnia je wyjawiły.
Postanowiliśmy się przyjrzeć, jak podróżni dotrą przed drzwi główne lotniska po 1 września tego roku, kiedy prace przy przebudowie układu drogowego wokół lotniska mają się zakończyć. Całość prac razem z przedłużeniem ul. Słowackiego ma kosztować 15 mln zł. Miasto i port lotniczy podzielą się kosztami.
Pobierz szczegółowy plan zmian przy lotnisku (plik PDF ok. 5 MB).
Powstanie pętla dla autobusów i busów
Między planowanym przedłużeniem ul. Słowackiego, a praktycznie gotową estakadą linii PKM powstanie pętla autobusowa . Pojawi się tam osiem przystanków, z których odjadą autobusy m.in. do Gdyni, Wrzeszcza, czy centrum Gdańska. Ponadto mają tam dojeżdżać autobusy regionalne. Zarządca lotniska chce też udostępnić pętle busom.
- Będziemy dążyć do tego, by na tej pętli podjeżdżały autobusy ze Słupska, czy Kościerzyny. To ma być miejsce też dla busów. Chcemy, by pojawiły się też rozkłady jazdy nie tylko dużych - m.in. miejskich - przewoźników, ale też mniejszych firm - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy.
Na pętli pojawią się także stanowiska postojowe dla autobusów, a także infrastruktura poprawiająca komfort podróży - wiaty i ewentualne biletomaty.
Nowe parkingi, dłuższy Kiss&Fly
Miedzy estakadą PKM, a nowym odcinkiem ul. Słowackiego dodatkowo pojawi się parking o powierzchni 3,6 tys. m kw. dla ok. 100 samochodów. Na tym parkingu kierowcy zapłacą podobnie, jak teraz gdy parkują na miejscach w kolorze czerwonym - 4 zł za pierwsze 30 minut.
Pasażerowie samochodem przed nowy terminal będą wjeżdżać przez bramki na końcu przedłużonej ul. Słowackiego. Tam też mają być urządzenia do pobrania biletów. Natomiast wyjazd został zaprojektowany dopiero za hotelem Hampton by Hilton . Stanie tam aż sześć bramek.
Taksówki z nowym placem manewrowym
Skończą się kłopoty z parkowaniem dla taksówkarzy. Na zachód od terminala powstanie nowy plac manewrowy dla dedykowanego przez lotnisko przewoźnika.
- Taksówki będą podjeżdżały w pierwszej linii od strony terminala. Przed wyjściem z naszego budynku będzie stało ok. 10 taksówek. Ta część zarezerwowana będzie też dla ruchu dedykowanego - dla m.in. autokarów, które zawiozą naszych podróżnych bezpośrednio na wydarzenie sportowe, czy kulturalne w Trójmieście - mówi Kloskowski.
Od strony placu manewrowego dla taksówkarzy będą dowożone VIP-y.
Pasażerowie do lotniska dojadą koleją
Trzeba tutaj wspomnieć, że duża zmiana związana z dojazdem przed lotnisko czeka podróżnych w związku z uruchomieniem linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Od 2013 r. przy lotnisku powstaje na estakadzie przystanek kolejowy, z którego do terminalu będzie parę kroków. Piesi będą mogli przejść po osłoniętej kładce do nowej części terminala. Alternatywnie będą mogli zejść z estakady i przechodząc m.in. w poziomie parkingów Kiss&Fly wejść do terminala.
To już inwestycja samorządu województwa pomorskiego, a nie portu lotniczego. Pociągi mają tam kursować średnio co ok. 15 minut. Z przystanku będzie można pojechać do centrum Gdańska i Gdyni. Część składów pojedzie też do Kartuz i Kościerzyny.
Testowy pociąg na linii z Rębiechowa przed lotnisko w Gdańsku.
Warto zaznaczyć, że zarządca lotniska prowadzi obecnie dwie ważne inestycje. Pierwsza to rozbudowa terminalu. Obecny obiekt jest przedłużany o ok. 60 metrów w kierunku zachodnim , a tym samym powiększony o ok. 30 proc. Dodatkowo od strony płyt postojowych obiekt wyposażony zostanie w kolejne rękawy pasażerskie. W nowej części (na wizualizacji zaznaczonej na biało) przyjmowani będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta już latem.
Na lotnisku w Rębiechowie trwa przebudowa systemu, który ułatwia pilotom lądowanie po zmroku i w trudnych warunkach atmosferycznych. To tzw. ILS, czyli Instrument Landing System. Od wielu lat działa on na lotnisku w Gdańsku, ale od kilku miesięcy, kosztem 59,2 mln zł, jest rozbudowywany do wyższej, drugiej kategorii. Wymaga to prac budowlanych na całym pasie startowym. Ta inwestycja ma się zakończyć latem, ale jej uruchomienie ma nastąpić do końca roku.
Zobacz, jak wyglądał Port Lotniczy Gdańsk i jego okolice w czerwcu ub. r.
Miejsca
Opinie (121) ponad 10 zablokowanych
-
2015-04-27 08:02
Nie ma to jak Kiss&Fly przy terminalu przylotów
- 21 2
-
2015-04-27 08:16
za późno (1)
Na szczescie mnie to juz nie dotyczy. Od czasu kiedy we łbie im się powywracało i spadła jakosc uslug korzystam z pkp. To nie jest idealne ale przynajmniej tanie. Czkawką im się odbije inwestycja.
- 5 12
-
2015-04-27 13:56
? :) co
chyba leki ci się pomyliły i majaczysz
- 1 1
-
2015-04-27 08:38
Patrz panie Szczurek i ucz się ! W Gdańsku potrafią ,nawet terminy bardzo szybkie .W Gdyni po pierwsze z braku pieniędzy byłoby wiecznie odwlekane ,nie mówiąc ,że przebudowa trwałaby ze 2 lata !
- 10 7
-
2015-04-27 08:59
Za mały dach nad peronami
Nie mogą zrobić dachu nad całym peronem, łącznie z torami? Potem deszcz pada i i wiatr wieje, wsiadając do pociągu zawsze zmokniesz. A tu dach nawet nie dochodzi do linii peronu. Kto jeździ pociągami zna problem. Ale nie projektanci...
- 14 4
-
2015-04-27 09:08
Na lotnisku niech sobie przede wszystkim swoją infolinię zmienią.
Próbowałem się dodzwonić na 801... Automat powtarzał, że czas oczekiwania na połączenie to 3 minuty. Czekałem 62 minuty. Nikt nie odebrał! Rachunek wyniósł ponad 22 złote, a informacji nie uzyskałem. Zapytałem za pośrednictwem formularza kontaktowego na stronie o co chodzi. Nikt nie raczył odpowiedzieć na maila. Wiocha na maksa. Jak rozumiem, to jeden ze sposobów portu lotniczego na osiąganie "znakomitych wyników finansowych", którymi spółka wciąż się chwali.
- 16 0
-
2015-04-27 09:10
czy pociąg prowadził Jacek Szulc z Szemuda ? .z b. Technikum Kolejowego w Orłowie rocznik 199 (1)
- 3 1
-
2015-04-27 21:33
to ten, co zajumał ostatnio lokomotyFkę i jechał po braku toróF?
- 0 0
-
2015-04-27 09:15
a po co są te rękawy ? za miliony ......... (2)
- 4 8
-
2015-04-27 13:58
po jajco! wiecznie niezadowolony się znalazł.
- 2 0
-
2015-04-27 14:06
Aby skrócić czas rotacji samolotu
- 1 0
-
2015-04-27 09:16
SKLEP (2)
tam by sie przydal sklep jakis :)
- 6 1
-
2015-04-27 09:24
(1)
Z alko fajkami i kabanosami dla januszy ze zmywakow
- 4 2
-
2015-04-27 09:30
jakaś żabka albo mini biedronka, co by przed wylotem można nabyć siateczkę koloru żółtego
- 7 0
-
2015-04-27 09:27
Jak zwykle osób piszących dla portalu Trójmiasto wogóle nie interesuja pieniadze (2)
Kolejka łącząca lotnisko z Wrzeszczem na 100 % będzie deficytowa i nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów komunikacyjnych Gdańska . Niestety w związku z budową, Adamowicz i radni z PO zadłużyli mieszkańców na kolejne miliardy , które dopiero trzeba będzie spłacić . Jedynym żródłem dochodu Gdańska jest majątek jego mieszkańców . Wszystkie przedsiębiorstwa komunalne sa deficytowe i trzeba do nich dopłacać . Wszystkie inne interesy robione przez miasto również przynoszą same straty . Dlatego jeszcze raz przypominam , że tylko majątek mieszkańców- ich dochody i nieruchomości- jest finansowym zabezpieczeniem szaleństw Adamowicza i jego ekipy . Nawet , gdy Adamowicz z kolegami pójdzie siedzieć , to my zostaniemy zmuszeni do zapłacenia narobionych przez niego długów
- 9 17
-
2015-04-27 17:14
większym obciążeniem kieszeni podatnika będzie przewymiarowana infrastruktura drogowa
- pseudo autostrady miejskie dzielące miasto na części i utrudniające ruch lokalny. Można mieć nadzieję, że ich budowa nie będzie kontynuowana.
- 2 1
-
2015-04-27 21:35
A widzisz - wodociągi i GPEC nie są deficytowe... no ale zaraz, zaraz...., no tak, budyń je dawno sprzedał....
teraz tylko śmieci dochody przynoszą jak włoskiej mafii.
- 1 1
-
2015-04-27 09:31
?
Czy w związku z tym,nasze płace pofruną w górę?
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.