• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Otwarto Trasę W-Z. Skanska kończy budowę przed czasem

Maciej Naskręt
30 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry

Otwarcie Trasy W-Z w Kiełpinie.


Pięć miesięcy przed czasem zakończyła się budowa trasy W-Z, która scala dwiema jezdniami centrum z górnym tarasem Gdańska. Nowa droga czeka teraz na lepsze połączanie z obwodnicą. Do maja 2012 r. ma być oddany Węzeł Karczemki.



Pierwsi kierowcy na nowym odcinku trasy W-Z zostali poczęstowani... wuzetką. Pierwsi kierowcy na nowym odcinku trasy W-Z zostali poczęstowani... wuzetką.
Przebieg Trasy W-Z w Gdańsku. Przebieg Trasy W-Z w Gdańsku.
Wykonawca - firma Skanska - otworzył właśnie budowaną od lipca 2010 r. ponad dwukilomterową drogę od al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska do Węzła Karczemki zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja kosztowała 89,5 mln zł. 85 proc. tej kwoty odda miastu Unia Europejska. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Gdy 17 miesięcy temu rozpoczynano budowę, jej kierownik z firmy Skanska, Grzegorz Dąbrowski, zapewniał nas, że jeśli pogoda nie popsuje szyków budowlańcom, to trasą W-Z pojedziemy wcześniej, niż zapisano w kontrakcie. Słowa dotrzymał. Termin oddania drogi zapisano na maj 2012, podczas gdy kierowcy już wyjechali na nowy odcinek wuzetki.

Teraz Trasa W-Z łączy dwiema jezdniami wschodnie dzielnice Gdańska (Rudniki, Przeróbkę, Stogi, Dolne Miasto) z Obwodnicą Trójmiasta. W sumie liczy nieco ponad 12 km.

Żeby jednak korzystać z niej w pełni płynnie, musimy jeszcze poczekać do maja, gdy zakończy się przebudowa Węzła Karczemki, który ma odbierać ruch pojazdów z Trasy W-Z i wyprowadzać go na obwodnicę lub drogę krajową nr 7 w kierunku Żukowa.

- Przyspieszenie w budowie na niektórych częściach Węzła Karczemki wynosi od 3 do 6 miesięcy, co zostało wykonane dzięki bardzo dużemu zaangażowaniu wykonawcy [firmy Budimex przyp. red.] i sprzyjającym warunkom atmosferycznym - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który jest inwestorem rozbudowy Węzła Karczemki.

- Jeśli pogoda dopisze, to za miesiąc można się spodziewać kolejnych ułatwień w przejeździe na węźle Karczemki, ponieważ będzie dokończony fragment łącznicy w relacji z Gdyni do centrum Gdańska - dodaje Michalski.

Pół wieku budowy Trasy W-Z

1984 r. Budowa Trasy W-Z między centrum, a Chełmem. 1984 r. Budowa Trasy W-Z między centrum, a Chełmem.
Pierwszy odcinek Trasy W-Z w Gdańsku powstawał jeszcze w latach 50. W 1959 r. oddano do ruchu ul. Podwale Przedmiejskie (ówcześnie al. Leningradzka) na odcinku od ul. Chmielnej do wysokości ul. Okopowej. Przez dwadzieścia lat nie rozbudowywano tej trasy.

Kolejne prace zaczęły się w 1980 r. i trwały osiem lat na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Sikorskiego na Chełmie wraz z węzłem . Zbudowano wtedy dwujezdniowy odcinek drogi o przekroju trzech pasów wiodący m.in w wykopie. Wybudowano dwie kładki dla pieszych, Wiadukt Pohulanka, a także Węzeł Chełm.

W 1995 r. wydłużono ul. Podwale Przedmiejskie do wysokości Bramy Żuławskiej, by pojazdy zmierzające od strony Warszawy omijały Główne Miasto, Wyspę Spichrzów, a także Długie Ogrody. Rok później przystąpiono do połączenie al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką, co zakończono po dwóch latach.

21 grudnia 2007 r. został oddany do użytku odcinek o długości 3,5 km od skrzyżowania z ul. Jabłoniową do skrzyżowania z ul. Kartuską. Nieco ponad pięć lat później możemy cieszyć się z gotowej Trasy W-Z do wysokości Obwodnicy Trójmiasta.

Przejedź się nowym odcinkiem Trasy W-Z. Sprawdź jak wygląda organizacja ruchu na nowym odcinku drogi.



Budowa ostatniego odcinka Trasy W-Z w liczbach:

- długość 2,2 km
- wykopy: 200 tys. m sześc.
- nasypy: 160 tys. m sześc.
- wymiany gruntu: 33 tys. m sześc.
- kanalizacja deszczowa: 13 130 m kanałów oraz 1 118 szt. studni
- powierzchnia podłoża pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni: 130 000 m kw.
- warstwy ulepszonego podłoża z gruntu stabilizowanego cementem: 120 000 m kw.
- podbudowa z kruszywa łamanego: 97 000 m kw.
- warstwy nawierzchni mineralno - asfaltowych: 27 000 ton
- powierzchnia terenów zielonych: 140 000m kw.
- oznakowanie poziome: 8 700 m kw. linii i znaków
- 3 nowe skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
- oświetlenie drogowe: 440 szt. amp
- ekrany akustyczne: 5 590 m
- krawężniki: 14 000m
- chodniki: 16 000 m kw.


Organizacja ruchu po otwarciu Trasy W-Z. Organizacja ruchu po otwarciu Trasy W-Z.
Ruch na Węźle Karczemki.

O godz. 8 nastąpiła zmiana w organizacji ruchu na Węźle Karczemki.

Wykonawca przywrócił ruch dla jadących Obwodnicą Trójmiasta z Łodzi do Żukowa. Ponadto kierowcy jadący z Łodzi do centrum Gdańska wjeżdżają w Trasę W-Z już bezpośrednio.

Ruch z Gdańska do Żukowa i z Żukowa do Gdańska prowadzony jest na wprost po wiadukcie nad Obwodnicą Trójmiasta częściowo docelowymi jezdniami trasy W-Z, przy czym wciąż funkcjonuje tu zwężenie, bo na jednym z wiaduktów trwają jeszcze prace remontowe.


Zmiany w komunikacji miejskiej.

Schemat kursowania komunikacji miejskiej po otwarciu Trasy W-Z w Kiełpinu. Schemat kursowania komunikacji miejskiej po otwarciu Trasy W-Z w Kiełpinu.
Od 30 grudnia od ok. godz. 9:30 nastąpią zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych 167, 168, 367, 525 i N3, dla których zostaną zmienione trasy i rozkłady jazdy. Celem polepszenia obsługi komunikacyjnej dla mieszkańców z rejonu ul. Szczęśliwej, zostanie zmodyfikowana trasa linii 167, tak aby autobusy tej linii również obsługiwały osiedle "Wiszące Ogrody".

167 i 367:


W kierunku Bysewa
autobusy tych linii pojadą trasą: Jana z Kolna - ... - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - Szczęśliwa - Kartuska Północna - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Bysewo.

W kierunku Centrum będzie obowiązywać trasa: Bysewo - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - Szczęśliwa - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Jana z Kolna

168:

W kierunku Kiełpina Grn. autobusy tej linii pojadą trasą: Jana z Kolna - ... - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Kiełpino Grn.

W kierunku centrum będzie obowiązywać trasa: Kiełpino Grn - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Nowa Myśliwska - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Jana z Kolna

525:

W kierunku Bysewa autobusy tej linii pojadą trasą: Jana z Kolna - ... - "stara" Kartuska - Rondo Gronostajowa - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Bysewo.

W kierunku centrum będzie obowiązywać trasa: Bysewo - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Jana z Kolna.

N3:

W kierunku Wrzeszcza PKP autobusy linii nocnej N3 pojadą trasą: Dworzec Główny - ... - "stara" Kartuska - Rondo Gronostajowa - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Wrzeszcz PKP.

W kierunku Dworca Głównego będzie obowiązywać trasa: Wrzeszcz PKP - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Nowa Myśliwska - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Dworzec Główny.

Przebieg Trasy W-Z wraz z Węzłem Karczemki.

Miejsca

Opinie (273) 3 zablokowane

  • trasa gotowa?! (4)

    Co to za bzdury w na końcu artykułu?
    "Nieco ponad pięć lat później możemy cieszyć się z gotowej Trasy W-Z do wysokości Obwodnicy Trójmiasta."
    Trasa będzie gotowa dopiero jak zostanie wybudowany bezkolizyjny węzeł z Łostowicką i gdy zostanie dobrze (bezkolizyjnie) rozwiązany węzeł w centrum.

    • 26 8

    • Ten węzeł w centrum to niezły węzeł. (2)

      może pomogłoby temu skrzyżowaniu wybudowanie wiaduktu zbierającego ruch z Chełmu i wprowadzającego przed tunel do centrum

      • 7 0

      • Na to akurat jes rezerwa terenowa. (1)

        Tylko czy tunelu w stronę centrum nie należałoby wtedy poszerzyć.
        Hucisko i tak nie wydoli.

        • 3 0

        • Jest problem z tym tunelem - tamtędy przebiega kanał Raduni.

          • 0 0

    • zgadzam się..

      jest dobrze, na pewno to spore ułatwienie, ale trasa WZ będzie gotowa dopiero po rozwiązaniu problemu tych dwóch skrzyżowań o bardzo kiepskiej przepustowości (w porównaniu do potrzeb)

      • 4 2

  • BEZEDURA (2)

    Niezłe tempo całości . 31 lat ... Są kraje w których w tym czasie zrobiono trochę więcej . Ale i tak się cieszę .

    • 8 6

    • Panie Kochany, a zastanawiałeś się co było w tym miejscu gdy zaczynano prace.

      Osiedle zaczęło powstawać dopiero latach 80, bo wcześniej był tylko stary Chełm który miał własną drogę do traktu. W miejscu obecnych osiedli były pola i łąki, więc dla kogo miałaby być tam droga. Ten wielki bum mieszkaniowy zaczął się dopiero końca lat 90-tych. Jedynie co to odcinek z 2007 roku mógłby być oddany wcześniej tak koło 2005, a obecny 2010 i byłoby super. Czyli tak naprawdę mamy małe opóźnienie. Ale tak jak się ma kilka lat to nawet się nie wie jak kiedyś Gdańsk wyglądał.

      • 3 0

    • Fakt :)

      Są miejsca gdzie w tym czasie wyrosły całe miasta i to ogromne aglomeracje. Ale warunki do tego były "nieco" bardziej sprzyjające. Zatem cieszmy się tym co mamy.

      • 1 1

  • Ciekawe kiedy postawią fotoradary na Łostowickiej i Havla ? (4)

    • 7 1

    • (2)

      Na HAVLA nie ma potrzeby tam sie nie przekracza 3 kmh ...

      • 5 2

      • A to dziwne

        Na havla nawet szczycie pokonuje całą trasę z prędkością 50-70km. Problem może jest i z wjechaniem na nią, ale jak się wjedzie to ruch idzie szybko i gładko i w przeciągu niecałej minuty jestem już na światłach przy AK.

        • 2 0

      • No ale wieczorem można przycisnąć troszkę zanim złapią cię kolejne światła

        ...

        • 0 1

    • nie bój nic - z suszarką schowani za kiblem stali jeszcze jak się jeździło po jednej nitce :)

      • 3 1

  • Nie wiem czy poświęcili już trasę WZ. Chyba nie, bo licznik mi wskazuje 666 jak

    tamtędy jechałem.

    • 3 0

  • Wszystko im jedno oni i tak nie znają topografii miasta (1)

    co za różnica, Kielpinek czy Kiełpinio to tak jak dobra władza czy zła ważne że władza!!

    • 0 0

    • Jedna wiocha. Co to za rużnica.

      • 2 1

  • Jeszcze tylko skrzyżowanie z Łostowicką i będzie

    super!

    • 3 1

  • Otworzyli i pewnie będą poprawiać - to u nas norma (2)

    • 3 14

    • Ciebie też poprawiali?

      • 2 2

    • Skanska dobrze buduje drogi

      trzeba im to przyznać, nie odwalają fuszery

      • 6 1

  • UWAGA na STOP - dla jadących z WZ w stronę Gdyni. (1)

    Gratulacje - największe "bezkolizyjne" skrzyżowanie w Polsce.

    • 1 9

    • Będzie bezkolizyjne po zakończeniu budowy węzła

      • 7 0

  • Jupi lalala

    • 0 2

  • komunikacja na wz (2)

    teraz aż się prosi żeby wuzetą puścić jakiś sensowny może pierwszy z prawdziwego zdarzenia autobus na lotnisko z głównego... z głównego Armii Krajowej obok WO i Auchan... to by było coś:) i może w ogóle pomyśleć o komunikacji WO, Kokoszki - Centrum WZą (chociaż jedną linię;)) - oprócz tej na lotnisko:P))

    • 19 0

    • Autobusy muszą płacić

      za przejazd obwodnicą

      • 0 0

    • Jak najbardziej. Jestem za!

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane