• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Otwarto Trasę W-Z. Skanska kończy budowę przed czasem

Maciej Naskręt
30 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry

Otwarcie Trasy W-Z w Kiełpinie.


Pięć miesięcy przed czasem zakończyła się budowa trasy W-Z, która scala dwiema jezdniami centrum z górnym tarasem Gdańska. Nowa droga czeka teraz na lepsze połączanie z obwodnicą. Do maja 2012 r. ma być oddany Węzeł Karczemki.



Pierwsi kierowcy na nowym odcinku trasy W-Z zostali poczęstowani... wuzetką. Pierwsi kierowcy na nowym odcinku trasy W-Z zostali poczęstowani... wuzetką.
Przebieg Trasy W-Z w Gdańsku. Przebieg Trasy W-Z w Gdańsku.
Wykonawca - firma Skanska - otworzył właśnie budowaną od lipca 2010 r. ponad dwukilomterową drogę od al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska do Węzła Karczemki zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja kosztowała 89,5 mln zł. 85 proc. tej kwoty odda miastu Unia Europejska. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Gdy 17 miesięcy temu rozpoczynano budowę, jej kierownik z firmy Skanska, Grzegorz Dąbrowski, zapewniał nas, że jeśli pogoda nie popsuje szyków budowlańcom, to trasą W-Z pojedziemy wcześniej, niż zapisano w kontrakcie. Słowa dotrzymał. Termin oddania drogi zapisano na maj 2012, podczas gdy kierowcy już wyjechali na nowy odcinek wuzetki.

Teraz Trasa W-Z łączy dwiema jezdniami wschodnie dzielnice Gdańska (Rudniki, Przeróbkę, Stogi, Dolne Miasto) z Obwodnicą Trójmiasta. W sumie liczy nieco ponad 12 km.

Żeby jednak korzystać z niej w pełni płynnie, musimy jeszcze poczekać do maja, gdy zakończy się przebudowa Węzła Karczemki, który ma odbierać ruch pojazdów z Trasy W-Z i wyprowadzać go na obwodnicę lub drogę krajową nr 7 w kierunku Żukowa.

- Przyspieszenie w budowie na niektórych częściach Węzła Karczemki wynosi od 3 do 6 miesięcy, co zostało wykonane dzięki bardzo dużemu zaangażowaniu wykonawcy [firmy Budimex przyp. red.] i sprzyjającym warunkom atmosferycznym - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który jest inwestorem rozbudowy Węzła Karczemki.

- Jeśli pogoda dopisze, to za miesiąc można się spodziewać kolejnych ułatwień w przejeździe na węźle Karczemki, ponieważ będzie dokończony fragment łącznicy w relacji z Gdyni do centrum Gdańska - dodaje Michalski.

Pół wieku budowy Trasy W-Z

1984 r. Budowa Trasy W-Z między centrum, a Chełmem. 1984 r. Budowa Trasy W-Z między centrum, a Chełmem.
Pierwszy odcinek Trasy W-Z w Gdańsku powstawał jeszcze w latach 50. W 1959 r. oddano do ruchu ul. Podwale Przedmiejskie (ówcześnie al. Leningradzka) na odcinku od ul. Chmielnej do wysokości ul. Okopowej. Przez dwadzieścia lat nie rozbudowywano tej trasy.

Kolejne prace zaczęły się w 1980 r. i trwały osiem lat na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Sikorskiego na Chełmie wraz z węzłem . Zbudowano wtedy dwujezdniowy odcinek drogi o przekroju trzech pasów wiodący m.in w wykopie. Wybudowano dwie kładki dla pieszych, Wiadukt Pohulanka, a także Węzeł Chełm.

W 1995 r. wydłużono ul. Podwale Przedmiejskie do wysokości Bramy Żuławskiej, by pojazdy zmierzające od strony Warszawy omijały Główne Miasto, Wyspę Spichrzów, a także Długie Ogrody. Rok później przystąpiono do połączenie al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką, co zakończono po dwóch latach.

21 grudnia 2007 r. został oddany do użytku odcinek o długości 3,5 km od skrzyżowania z ul. Jabłoniową do skrzyżowania z ul. Kartuską. Nieco ponad pięć lat później możemy cieszyć się z gotowej Trasy W-Z do wysokości Obwodnicy Trójmiasta.

Przejedź się nowym odcinkiem Trasy W-Z. Sprawdź jak wygląda organizacja ruchu na nowym odcinku drogi.



Budowa ostatniego odcinka Trasy W-Z w liczbach:

- długość 2,2 km
- wykopy: 200 tys. m sześc.
- nasypy: 160 tys. m sześc.
- wymiany gruntu: 33 tys. m sześc.
- kanalizacja deszczowa: 13 130 m kanałów oraz 1 118 szt. studni
- powierzchnia podłoża pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni: 130 000 m kw.
- warstwy ulepszonego podłoża z gruntu stabilizowanego cementem: 120 000 m kw.
- podbudowa z kruszywa łamanego: 97 000 m kw.
- warstwy nawierzchni mineralno - asfaltowych: 27 000 ton
- powierzchnia terenów zielonych: 140 000m kw.
- oznakowanie poziome: 8 700 m kw. linii i znaków
- 3 nowe skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
- oświetlenie drogowe: 440 szt. amp
- ekrany akustyczne: 5 590 m
- krawężniki: 14 000m
- chodniki: 16 000 m kw.


Organizacja ruchu po otwarciu Trasy W-Z. Organizacja ruchu po otwarciu Trasy W-Z.
Ruch na Węźle Karczemki.

O godz. 8 nastąpiła zmiana w organizacji ruchu na Węźle Karczemki.

Wykonawca przywrócił ruch dla jadących Obwodnicą Trójmiasta z Łodzi do Żukowa. Ponadto kierowcy jadący z Łodzi do centrum Gdańska wjeżdżają w Trasę W-Z już bezpośrednio.

Ruch z Gdańska do Żukowa i z Żukowa do Gdańska prowadzony jest na wprost po wiadukcie nad Obwodnicą Trójmiasta częściowo docelowymi jezdniami trasy W-Z, przy czym wciąż funkcjonuje tu zwężenie, bo na jednym z wiaduktów trwają jeszcze prace remontowe.


Zmiany w komunikacji miejskiej.

Schemat kursowania komunikacji miejskiej po otwarciu Trasy W-Z w Kiełpinu. Schemat kursowania komunikacji miejskiej po otwarciu Trasy W-Z w Kiełpinu.
Od 30 grudnia od ok. godz. 9:30 nastąpią zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych 167, 168, 367, 525 i N3, dla których zostaną zmienione trasy i rozkłady jazdy. Celem polepszenia obsługi komunikacyjnej dla mieszkańców z rejonu ul. Szczęśliwej, zostanie zmodyfikowana trasa linii 167, tak aby autobusy tej linii również obsługiwały osiedle "Wiszące Ogrody".

167 i 367:


W kierunku Bysewa
autobusy tych linii pojadą trasą: Jana z Kolna - ... - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - Szczęśliwa - Kartuska Północna - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Bysewo.

W kierunku Centrum będzie obowiązywać trasa: Bysewo - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - Szczęśliwa - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Jana z Kolna

168:

W kierunku Kiełpina Grn. autobusy tej linii pojadą trasą: Jana z Kolna - ... - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Kiełpino Grn.

W kierunku centrum będzie obowiązywać trasa: Kiełpino Grn - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Nowa Myśliwska - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Jana z Kolna

525:

W kierunku Bysewa autobusy tej linii pojadą trasą: Jana z Kolna - ... - "stara" Kartuska - Rondo Gronostajowa - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Bysewo.

W kierunku centrum będzie obowiązywać trasa: Bysewo - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Jana z Kolna.

N3:

W kierunku Wrzeszcza PKP autobusy linii nocnej N3 pojadą trasą: Dworzec Główny - ... - "stara" Kartuska - Rondo Gronostajowa - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Wrzeszcz PKP.

W kierunku Dworca Głównego będzie obowiązywać trasa: Wrzeszcz PKP - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Nowa Myśliwska - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Dworzec Główny.

Przebieg Trasy W-Z wraz z Węzłem Karczemki.

Miejsca

Opinie (273) 3 zablokowane

  • Kiedy będzi wiadukt nad ul. Łostowicką? (31)

    • 130 18

    • nigdy!! (1)

      a jak ci się korki nie podobają, to kup se rower albo wynieść z przedmieść

      rozwałce tkanki miejskiej mówimy NIE!!!!

      • 6 12

      • yyy

        porąbało??

        • 0 0

    • nad łostowicką ?? (13)

      Co, gdzie, jak ? Gdzie ty bys ten wiadukt chcial stawiac ? Czy mam rozumiec, ze to WZka ma byc podniesiona ? Dosyc absurdalny pomysl. Jezeli juz to bardziej sensowne byloby wkopanie sie z lostowicka i pozostawienie WZki na takim poziomie jak jest. Tak czy inaczej nie spodziewalbym sie zmiany obecnego ukladu.

      • 5 46

      • (5)

        może tam, gdzie jest zostawione na niego miejsce, razem z pasami armii krajowej, prowadzącymi donikąd, oraz nasypami gotowymi pod konstrukcje ?
        Niestety, z tego co gdzieś czytałem wiadukt wypadł w ogóle z harmonogramu, jest jedynie zostawiony projekt na wypadek powiększających się drastycznie krókow w tym rejonie, co jest tylko kwestią czasu.

        • 10 1

        • (2)

          Jak długo Adamowicz będzie prezydentem tak długo wiaduktu nie będzie. Jak tylko ten nieudacznik odejdzie następca już w pierwszej kadencji wiadukt zbuduje.

          • 12 3

          • Tyle, że teraz akurat to nie potrzebne (1)

            Do póki nie powstanie POG nie ma sensu budować tych wiaduktów, bo zakorkowałby się cały Gdańsk rano. Do tego trzeba dodać, że dopóki nie poprawią skrzyżowania 3 maja to nie ma co budować wiaduktów, bo tak będzie korek. Wiadukt można póki co zrobić jeden w stronę węzła karczemki, bo tam ma co odebrać ruch tylko pytanie po co 1.

            • 2 6

            • Wiadukty zakorkowałyby Gdańsk?

              • 4 1

        • nasypy (1)

          Zimą nasypy sa wykorzystywane do malowania serc w sniegu

          • 32 0

          • Przoduje w tym pewien niestrudzony fan Dody.

            Wzorcowy przykład nieszczęśliwie zakochanego. :)

            • 7 0

      • (4)

        Tak, a te nasypy sterczące od dziesięcioleci od strony Chełmu to zrobiono właśnie z myślą o wkopaniu się z Łostowicką. Ot tak, "dla beki".

        • 58 1

        • (3)

          te nasypy postawili tam zeby sprawdzic czas konsolidacji gruntu pod nim bo sa tam jakies torfy i namuly, ilestam cm od osiada rocznie wiec musieliby je stawiac od nowa z jakimis palami zwirowymi pod nimi albo czekac jeszcze kilka lat az grunt pod nim sie skonsoliduje jeszcze bardziej.
          Inna sprawa jest to ze wladze nie chca tego wiaduktu bo spowalnia on ruch w gornej czesci wztki, jakby przejazd byl plynny to w godzinach szczytu cale dolna czesc wztki w centrum by stala w ogromnym korku
          Zobaczymy jak bedzie z ruchem jak wybuduja POG

          • 3 14

          • (1)

            Piszesz bajecznie i nielogicznie. Wieloletnie nasypy muszą jeszcze się konsolidować kolejne wiele lat? Na podstawie obliczeń to piszesz czy czego? Albo piszesz że wiadukt spowalnia ruch? Uważasz że wszystkie wiadukty spowalniają czy tylko ten jeden by spowalniał?

            • 13 1

            • kurde zle napisalem ;]
              obecne swiatla spowalniaja ruch a wiadukt by to odblokowal ale dolna czesc byla by jeszcze gorzej zablokowana niz obecnie.
              Co do nasypu jak budowali dolna czesc to ten nasp osiadl okolo 30 cm przez rok, nie wiem ile jest teraz i czy ktos w ogole to sprawdza. A sam proces konsolidacji gruntow scisliwych jest zalezny od jego parametrow i moze trwac kilka lat a moze i 30 i wiecej

              • 3 0

          • a teraz nie stoi w korku? :)

            • 7 1

      • Łatwiej by było wpuścić A.K. w wąwóz , a górą puścić kładkę Łostowicka - Havla. (1)

        Zjazdy i wjazdy zrobić, to wsio:)

        • 2 4

        • dobry pomysł, puscic wawazem HAVLA

          • 1 1

    • A po co wiadukt nad Łostwowicką ? (4)

      O zakończenia przebudowy układu drogowego ani razu nie stałem w korach, a przejeżdżam tamtędy dwa razy dziennie.

      • 4 13

      • (3)

        Chyba nie nadążasz, bo na tej zasadzie po co te wszystkie wiaduktu na trasie W-Z. Od 3 maja został do zrobienia tylko ten jeden wiadukt. Nie zauważasz, że codziennie tysiące pojazdów, w tym tiry i autobusy musi się na czerwonym zatrzymywać, a mogłoby jechać? Ile to paliwa więcej, ile to spalin więcej nie mówiąc o wydłużonym czasie przejazdu.

        • 3 1

        • Liczymy, że tiry to polecą na POG (2)

          Wraz z innymi przejeżdżającymi tylko przez Gdańsk. Bo dla nich to ja nie chce tego wiaduktu, bo widać jak zniszczyły starą część W-Z w tym roku :(.

          • 2 1

          • (1)

            Dobrze rozumiem, że jesteś przeciwnikiem wiaduktów w ogóle i gdyby to od Ciebie zależało to na trasie W-Z nie powstałby wiadukt ani jeden tylko ronda i światła?

            • 1 1

            • prawde mowiac to nie bylby taki zly pomysl

              TO jest do jasnej ch. miasto a nie jakas przelotowka.
              Wiadukty niech sobie beda na obwodnicy, POG itp, a w miescie im mniej takiej ziemi niczyjej tym lepiej. Korki i tak sie robia przez 'waskie gardla' i wiadukty poprostu przesuwaja ten korek w inne miejsce, a takie pasy po 100-200 m dwupasmowych jezdni w srodku miasta z punktu widzenia przestrzeni publicznej jest kompletna pomylka.

              • 1 8

    • Kiedy (1)

      będzie tunel pod Armii Krajowej (z Łostowickiej) ?

      • 4 7

      • Powinien być zbudowany przy okazji realizacji Łostowickiej i Havla, ale jak zwykle zbudowali po najmniejszej linii oporu i auta stając i ruszając nadal smrodzić będą.

        • 3 1

    • A po co wiadukt nad Łostwowicką ? (2)

      O zakończenia przebudowy układu drogowego ani razu nie stałem w korach, a przejeżdżam tamtędy dwa razy dziennie.

      • 7 14

      • więc źle ustawione światła Łostowicka x AK (1)

        To znaczy, że w ciągu Łostowickiej jest za długie zielone światło, bo AK się niestety korkuje regularnie. Czas to zmienić i wydłużyć zielone na ważniejszej trasie WZ. I ciekawe co wtedy powiesz i czy wyjrzysz dalej niż czubek własnego nosa.

        • 5 2

        • a po to

          że jak dzieciaki wrócą do szkoły to się Havla, AK i Łostowicka dopiero zapchają....

          • 3 2

    • (2)

      Nigdy?

      • 8 2

      • Wiadukt

        Bie jest przewidziany.

        • 1 7

      • dlaczego HAVLA sie korkuje ?

        dlaczego nie ma wiaduktu, no pytam sie !!!!!!!!!!

        • 20 9

    • jak go wybudujesz to będzie

      • 13 2

    • wiadukt będzie w 2050 r będzie nosił Budynia Budowniczego

      • 23 12

  • obłuda

    dla pasażerów komunikacji miejskiej z Gdańska- Dworzec gł. do Karczemek zwiększył sie czas dojazdu o 20 minut (bez stania w korku oczywiście, przejazd w godzinach późno wieczornych ). Skąd taka euforia dla GIS i Adamowicza? To tragedia. Czemu autobusy maja taką długą drogę przejazdu?

    • 0 0

  • jest super (1)

    naprawdę jest super, zkm na czas, autobusy co 10 min, teraz mozna mieszkac na przedmieściu-brawa brawa!

    • 0 1

    • kładka

      A jak wyglada sprawa kładki tez już oddana ?

      • 0 0

  • Baardzo fajna trasa

    Muszę powiedzieć że
    Czas drogi w czasie remontów a teraz skrócił się znacznie

    31 min i jestem w domu
    Z Żukowa do Gdńska
    Świetna inwestycja
    Teraz tylko poczekać aż dokończą most na węźle Karczemki

    I GIT MAJONEZ

    Nic tylko chwalić
    Jedyny minus to Droga z Auchan w strone Żukowa bo trzeba się troche cofnąć

    Ale niema co narzekać

    GRATULACJE

    • 1 1

  • (2)

    Dziś jechałem pake dwadziescia swoim golfikiem IV, nowa droga naprawde jest dobra nie czułem ze buja autem bo mam amory do wymiany,

    a tak własnie sie zapytam co zrobic, bo mi przerywa na LPG, jak chamuje to mi gaśnie, poradzcie prosze

    Piotrek

    • 2 0

    • Dziś jechałem pake dwadziescia swoim golfikiem IV,

      " Doświadczalnie udowodniono, że droga hamowania pojazdu z amortyzatorami wyeksploatowanymi w 50 procentach na suchej i przyczepnej nawierzchni od prędkości 50 km/h wydłuża się o 2 metry. Na drodze mokrej czy oblodzonej wynik jest znacznie gorszy. Mając zużyte amortyzatory pojazd może wpaść w poślizg hydrodynamiczny na warstwie wody już przy prędkości 81 km/h. '
      Zacznij od wymiany tych amorków bo możesz się przenieść do aniołków

      • 0 0

    • Bierz viagrę i nie przerywaj to ci nie "zgaśnie" bo inaczej amory do bani a nie do wymiany.

      • 0 0

  • Jaka jest dozwolona max predkosc (5)

    na tej drodze?

    • 2 0

    • 80 km/h

      • 0 0

    • (1)

      dobre pytanie, bo ta droga jest zakwalifikowana jako szybka czy zwykła?

      • 0 0

      • jako najszybsza na świecie

        • 0 0

    • (1)

      tyle ile wyciągniesz- 200km/h lub więcej

      • 1 2

      • szkoda

        benzyny :)

        • 2 0

  • Wiadukt nad W-Z (1)

    A gdzie to spodziewane oko Saurona na wiadukcie, jak już wielu nazwało tą konstrukcję? Szkiełko (i oko) miało imitować wielki bursztyn, by wjeżdżający z A1 na obwodnicę i zjeżdżający do Gdańska widzieli, że to miasto związane z bursztynem. Liczę, że się pojawi, bo u nas robi się otwarcie przed faktycznym wykończeniem i zakończeniem prac w inwestycji...

    • 2 0

    • skańska dała w łąpę i otworzyli nieukończony wiadukt

      • 0 0

  • ale ciasteczka wyglądają pięknie,żeby tak samo pięknie jezdziło się trasą W-Z

    • 0 0

  • autobus 525

    sprostowanie autobus 525 nie jedzie do Bysewa

    • 0 0

  • OTWORZYLI, A POTEM ZAMKNĘLI

    Cudnie. Naprawdę. Tylko, że jak chciałam tą samą trasą przejechać we wtorek, to Most Saurona był już zamknięty.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane