• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM-ka walczy z czasem. Zdążyć przed wyrokiem sądu

Maciej Naskręt
21 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Budowa PKM zbliża się do półmetka. Gotowa konstrukcja wiaduktu kolejowego nad ul. Polanki w Gdańsku. Budowa PKM zbliża się do półmetka. Gotowa konstrukcja wiaduktu kolejowego nad ul. Polanki w Gdańsku.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zmienia się w wyścig z czasem, nie z powodów pogody, lecz sporu prawnego o jedną z działek. Wykonawca przyspiesza prace, by zakończyć budowę przed zapadnięciem - być może niekorzystnego dla inwestycji - wyroku w Naczelnym Sądzie Administracyjnym.



26 listopada ubiegłego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził nieważność decyzji Generalnego Inspektora Nadzoru Budowlanego i Wojewody Pomorskiego, które dotyczyły wydania decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę najdłuższego odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Sąd, choć mógł, nie nakazał jednak wstrzymania robót budowlanych przy inwestycji. Wyrok nie jest prawomocny, inwestor PKM-ki przygotowuje odwołanie.

Sprawa trafiła do sądu przez spór o działkę przy ul. Sąsiedzkiej 2 zobacz na mapie Gdańska w Matarni. Należy ona do firmy Pracownia, prowadzonej przez Janusza Górskiego, profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Spółka PKM uznała, że musi zabrać fragment działki, by wybudować na niej drogę dojazdową do domów właśnie położonych przy ul. Sąsiedzkiej.

PKM była gotowa zapłacić za wspomnianą działkę 220 tys. zł, właściciel domagał się kilkukrotnie wyższej kwoty. Sprawę szczegółowo opisaliśmy w artykule "Profesor ASP bliski wstrzymania budowy PKM".

Obecnie PKM przygotowuje skargę kasacyjną od wyroku WSA.

- Uzasadnienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wpłynęło do nas 9 stycznia. Od tej pory biegnie czas 30 dni na przygotowanie odwołania do Naczelnego Sądu Administracyjnego. To też zresztą zrobimy - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

W PKM przygotowanych jest kilka wariantów działania w razie niekorzystnego dla spółki wyroku w Naczelnym Sądzie Administracyjnym.

Wariant 1: sprawiedliwość nierychliwa

Czy NSA wyda wyrok w sprawie PKM przed zakończeniem jej budowy?

Bardzo realne jest to, że wyrok w sprawie PKM zapadnie już po zakończeniu budowy linii. Wynika to z tego, że terminy rozpraw w NSA w sprawach dotyczących prawa budowlanego wyznaczane są w perspektywie nawet kilkunastu miesięcy. Gdyby tak stało się i tym razem, to werdykt mógłby zapaść np. w sierpniu 2015 r. Wtedy linia byłaby już w użytku, a pociągi kursowałyby na górny taras Gdańska.

To o tyle możliwe, że prace na budowie PKM wyprzedzają harmonogram robót. Budowa jest praktycznie na półmetku.

- Minęło ok. 33 proc. czasu przeznaczonego na budowę, podczas którego wykonano ok. 45 proc. robót budowlanych. Pod koniec 2014 roku inwestycja powinna być gotowa w ponad 90 proc. Wiosną 2015 r. powinny już odbywać się odbiory techniczne, które jednak w przypadku inwestycji kolejowych trwają dłużej, niż odbiory dróg - mówi Konopacki.

Wariant 2: budowa w oparciu o plan zagospodarowania

Kolejnym wariantem, który realizuje PKM, jest złożenie wniosku o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jeśli sąd uzna, że inwestycja nie może być prowadzona w oparciu o specustawę dla turnieju Euro, to trzeba ją będzie prowadzić w oparciu o zwykłe prawo budowlane, które wymaga zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego. Tego - dla spornej działki w Matarni - dziś nie ma.

- Wniosek o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego złożyliśmy do magistratu już w grudniu ubiegłego roku. Jeśli radni go przyjmą, złożymy wniosek o pozwolenie na budowę w przypadku niekorzystnego wyroku sądu - wyjaśnia rzecznik prasowy PKM.

Wariant 3: samowola budowlana ważna społecznie

O innych wariantach zarząd PKM nie chce mówić, ale zorientowani w prawie budowlanym prawnicy podpowiadają nam (oczywiście anonimowo), że nawet ostateczne unieważnienie pozwolenia na budowę najdłuższego odcinka kolei, czyli de facto uznanie jej za samowolę budowlaną, nie musi być ogromnym problemem.

- Każdą samowolę można zalegalizować poprzez wniesienie opłaty legalizacyjnej. Decyzję o tym może wydać inspektor budowlany, w tym wypadku wojewódzki. Musiałby uznać, że istnieje interes społeczny w istnieniu takiej inwestycji, a z tym nie powinno być problemu. Taka opłata to koszt kilku tysięcy złotych - tłumaczy nam prawnik nie związany z żadną stroną sporu o działkę w Matarni.

Warto zaznaczyć, że do sporu o działkę nie doszłoby, gdyby Ministerstwo Transportu w terminie 30 dni rozstrzygnęło odwołanie m.in. profesora ASP od decyzji lokalizacyjnej PKM. Ta została wydana w styczniu 2012 r., czyli jeszcze przed Euro 2012. Szkopuł w tym, że odwołanie odrzucono dopiero po siedmiu miesiącach. Gdyby ministerialni urzędnicy dotrzymali ustawowych terminów i zrobili to wcześniej, PKM miałaby "w ręku" pozwolenie na budowę jeszcze przed mistrzostwami, a wtedy sporu o specustawę Euro 2012 nie musiałyby badać sądy.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Opinie (266) 9 zablokowanych

  • Pamiętacie jak wysłali szpicla na zebranie chłopaków co robili mini manifestacje? (2)

    I ten szpicel doniósł że oni tam na coś złożyli się po parę złotych... Budyń nasłał na nich służby i sądy za... prowadzenie nielegalnych zbiorek pieniędzy...

    a może coś osobistego:

    Budyń wymusił na swoich podwładnych podjęcie działań wobec tzw. nielegalnych handlarzy i nagieli jeden z artykułów na podstawie czego grabili towar handlarzom , ale już grubszym to się bali vide ostatnia sprawa z nielegalnym ogródkiem na Długim Targu trwająca wiele lat.

    Mi osobiście urzędnicy napuszczeni przez Adamowicza zrabowali rzeczy wartości kilku tysięcy złotych i nie wystawili nawet żadnego pokwitowania - dowodził nim M. G - U.M - przy czym niektórzy strażnicy stosowali wobec mnie przymus fizyczny czego im nie było wolno czynić. Mieli jedynie prawo asystować urzędnikom i chronić ich przed ewentualnym napadem.
    Co ciekawe gdy brutalnie grabiono i niszczono przy okazji moje rzeczy i pakowano wrzucając na ciężarówkę, zbulwersowanym przechodniom opowiadano że " handluję kradzionym towarem , nie płacę podatków itp. rzeczy a dodam że w danym miejscu handlowałem kilkanaście lat i jestem tam znany... dodam także że do tamtej pory posiadałem zezwolenie na handel na tym miejscu i tam było napisane że w przypadku prowadzenia działalności po wygaśnięciu zezwolenia U.M będzie mi naliczał opłaty x 400%

    Jednym słowem dokonano na mnie bestialskiego napadu rabunkowego pod parawanem nakazu Adamowicza.

    To tylko drobne przykłady na poszanowanie prawa w tym mieście.

    • 6 3

    • Czemu jeszcze nie złożyeś pozwu?

      • 0 0

    • Czemu jeszcze nie złożyeś pozwu?

      • 0 0

  • (2)

    ta kolej za przeproszeniem "metropolitalna" jeszcze wyjdzie wszyskim bokami bo tych pare kilometrów zniszczy dotychczasowy transport autobusowy przeznaczony dla mieszkańców nie latajacych a i tak tym na lotnisko będzie bardziej po drodze prosto na lotnisko autobusem ul.Słowackiego ! po za tym reszta inwestycji jest palcem na mapie malowana i na tym wszystko sie skończy ! a własność to jest własność ! oko za oko ząb za ząb ! przeciez właśnie o to nam chodziło ! i jeszcze jedno poczytajcie jak się sprawdziły koleje dojazdowe na lotniska w Goleniowie pod Szczecinem w Krakowie w Warszawie mozna sie zdziwić bardzo ! i jeszcze jedno dlaczego jest takie parcie na takie dziwne inwestcje ?

    • 7 7

    • Glimza, skąd Ty jesteś?

      Słyszałeś o takiej dzielnicy jak Osowa, o korkach na Spacerowej. itd?

      • 1 1

    • na Okecie nowa linia

      malo kto jezdzi. Linia wypasiona, nowe sklady.

      • 0 3

  • (27)

    prawo własności ponad wszystko

    • 167 184

    • ... (23)

      Tak...podobnie myślała szlachta polska...i jej egoizm i zaściankowość wiemy do czego doprowadziła.

      • 83 39

      • inaczej myslał twoj dziadek po 45... dzieki temu udalo mu sie tysiace ludzi wyrugowac

        a ty teraz mieszkasz w gdansku....wiec nie pisze o szlachcie kiedy twoja wiedza historyczna jest kompletnie nieprzydatna, kiedy to nie masz pojęcia o czym piszesz. wroc do szkoly i naucz sie historii jeszcze raz...ale podpowiem...szlachta - daniny - i wiecej i wiecej i wiecej...to wlasnie tak jak teraz w roku 2014

        • 0 1

      • proponuję, żebyś oddał/oddała jakiemuś bezdomnemu jeden pokój ze swojego mieszkania (13)

        komuno wróć i przypomnij niektórym jak to jest, gdy prawo własności jest "g" warte...

        • 36 24

        • ... (12)

          Nie, nie jest g*wno warte, ale w kraju w którym obywatel nie jest cwaniaczkiem, który kombinuje na każdym kroku jak wy****ać Państwo i obywateli i wzbogacić się ich kosztem.

          • 30 15

          • cwaniaczek?! (11)

            Cwaniactwem to było podpięcie przez polityków tej inwestycji pod EURO2012. Jakby politycy trochę bardziej ruszyli główkami i dobrze planowali rozwój miasta oraz miejską (i nie tylko miejską) przestrzeń w tym kraju, to nie dochodziłoby do takiej sytuacji. Ktoś poświęca czas, żeby wybrać jego zdaniem najlepszą nieruchomość, płaci za nią (może więcej niż zapłaciłby w innym miejscu, ale uważa że tu jest najkorzystniej) realizuje swój plan/inwestycję, a po jakimś czasie przychodzi jeden pajac z drugim i komunikuje, że potrzebny będzie obywatela ogródek, a za płotem powstanie kilkumetrowy nasyp.

            • 36 25

            • hmm (6)

              Za płotem to właściciel działki może postawić co tylko chce i nic profesorkowi do tego.

              • 15 8

              • To co na jego działce, to też nic mu do tego? (5)

                A to co za płotem powinno być przede wszystkim zgodne z planem zagospodarowania przestrzennego, a nie na cwaniaka przepchnięte pod pretekstem EURO 2012 (przecież nikt nie zakładał, że nawet jeden przystanek wybudują do euro). Czy ta budowa w ogóle wystartowała przed euro?!) Też bym chciał żeby jak najszybciej powstała PKM, ale nie po trupach na łatwiznę.

                • 14 6

              • Nie do końca (1)

                Akurat tam od baaaaardzo dawna była w planie linia...tramwajowa/kolejowa. Na ten konkretnie odcinek był plan.

                • 9 2

              • tak, tak, tak... BO LUDZIE GADAJO

                W planie zagospodarowania nie było zapisane - proponuję czytać ze zrozumieniem, a nie wypisywać radosną twórczość.

                • 1 0

              • A ja jestem szlachcicem (2)

                I uwazam,ze profesorek,to zwykly kawalek gnojka typowy wytworek post komuszy,a jak chce mi podskoczyc to niech mnie w szlacecka d.... pocaluje.PS.Masz cwaniaczku czelnosc,sluze Ci adresem

                • 6 6

              • Taak

                Jestes typowym palantem jakby chodzilo o twoja dzialke inaczej bys spiewal

                • 3 1

              • żenada...

                • 0 0

            • ... (1)

              A przepraszam, to jak nazwiesz jego zachowanie, skoro sam przyznaje się, że gdyby udało mu się wyciągnąć taką kasę jaką sobie wymyślił, to dałby sobie spokój???
              Faktycznie o przestrzeganie jakiegoś prawa mu chodziło?

              • 8 3

              • czytaj ze zrozumieniem i cytuj dokładnie

                • 1 1

            • ... (1)

              A jak nazwiesz, bardzo popularne w Polsce działania, polegające na wykupie za grosze gruntów pod pszyszłe autostrady, przez osoby poinformowane odpowiednio wcześniej, a następnie żyłowanie ceny sprzedaży?
              Nie jest to cwaniactwo??

              • 32 1

              • to nie jest artykuł o autostradach w całej Polsce, tylko konkretnym przypadku z Gdańska

                Tym co piszesz jedynie potwierdzasz, co napisałem - gdyby były plany zagospodarowania przestrzennego, to wszystko byłoby jasne - kto kupił, kto sprzedał i na jakich warunkach. Tylko widać komuś zależy, żeby była możliwość kupowania za grosze gruntów pod autostrady, ale nie wrzucaj wszystkich do jednego worka

                • 6 1

      • chyba nie do konca znasz historie (7)

        • 32 31

        • ... (6)

          To raczej Ty chyba masz jakąś swoją własną...alternatywną.
          Kto blokował reformy, zrywał sejmy, uchwalał ustawy służące tylko jednej grupie społecznej?
          Kto uniemożliwiał rozwój handlu i rzemiosła innym grupom społecznym?
          Kto doprowadził do zacofania wobec innych krajów europejskich?
          Chłopi? Mieszczaństwo? Czy szlachta ???

          • 57 16

          • (2)

            Nie "szlachta" a sprzedawczyki na uslugach Oligarchii ktora sluzyla

            • 9 5

            • to dzielnie ci chłopi i mieszczanie kolaborowali xD ciekawe ile dostawali kasy

              • 1 2

            • ROSJI

              • 6 2

          • Nie mam pojęcia (1)

            jak to wszystko się ma do prawa własności matołku

            • 14 27

            • ...

              Miało się tak, że oni wzrokiem sięgali tylko tam gdzie była ich własność i nic innego ich nie obchodziło. Liczyło się to co ich i im na ich ziemi miało być dobrze.
              Resztę mieli w du*pie
              Nadal nie widzisz analogii?

              • 25 6

          • blokowali agenci sąsiednich państw ... jak i dziś :(

            • 8 5

    • A niech kradną... niech pokażą, że synonimiczne określenie polaka jako złodzieja nie jest żadnym stereotypem. To prawda... Przykro mi jak na to patrze...

      • 0 4

    • Wywłaszczenie specustawą o Euro??? A może by tak Dekretem Bieruta

      byłobu sprawniej i skuteczniej

      • 8 1

    • Gdańsk, Budyń... i wszystko jasne. A taki dramat miał być jakby nie przeszedł pudding

      w wyborach wg Katek z GW i speców różnej maści z tego portaliku:). Coś czuje, ze ten profesor nieźle odkuje sie za publiczną kaske przez nygusostwo i picerstwo tej załosnej ekipy rządzacej

      • 3 5

  • prawo?

    Ciekawe jest to, że np. na Matarni do końca wydawali pozwolenia prywatnym inwestorom na budowę domów w miejscach gdzie teraz budują PKM. Niektórzy z nich chwilę pomieszkali, inni postawili tylko stan surowy, ale wszyscy nieźle zarobili odbierając odszkodowania. Ciekawe czy to przypadek i czy jakiś urzędas odpowie za ten bałagan.

    • 9 2

  • zalosne. najpierw dali ciala

    z podstawa prawna inwestycji a teraz emicjonujaca "walka z czasem". decydenci tej budowy powinni odpowiedziec za ta fuszerke prawna na koszt podatnikow.

    • 5 1

  • ten profesorek (2)

    to chyba szpieg sowiecki, skoro blokuje nam Polakom rozwój naszego regionu.
    Za Ural z nim!

    • 3 10

    • Złodziej jesteś.... tzn. Polak :)
      Za granicą to synonim.

      • 0 1

    • chyba rozbój

      • 1 0

  • (2)

    Wybudowaliście trasę Słowackiego to teraz po co wam kolej metropolitarna? Założę się że większość i tak wsiądzie w swój samochód niż podjedzie koleją.

    • 5 8

    • no ja zaliczam się do tych, którzy czekają na PKM z niecierpliwością. (1)

      podobnie jak wielu mieszkańców Osowej.

      • 6 3

      • I Karwin też

        • 2 1

  • nieudaczna banda z platwormy (1)

    To nie koniec.Nawet jeśli NSA nie utrzyma w mocy wyroku to i tak Komisja EU odbierze pieniądze nieudacznikom bo lotnisko i Pkm powstaje dla chały
    towarzyszy kosztem obywateli. ,

    • 11 7

    • No faktycznie - jesteś "platwormiany"

      Biedny umysłowo Andrzeju.
      Deko porąbany.

      • 0 3

  • Miszczu jezyka pOLSKIEgo Macieju !!!!

    "PKM-ka walczy z czasem " ???? w jaki sposób ? kiedy dopiero ja budują ,jak skończą budowę to będzie PKM ,
    narzazie to budowlańcy co najwyżej zmagała się by na czas zdążyć przed wyrokiem sadu ,który mógłby zablokować dalsze prace .

    dla wyjaśnienia szerokiej rzeszy czytelników i miszczow z T.pl , PKM będzie wtedy kiedy po zakończeniu budowy przejedzie pierwszy skład wagonów

    • 2 2

  • idiotyzm ta budowa (1)

    Czyste wariactwo ta budowa.Pamietajcie ,ze ta wasza inwestycja zwróci sie nie predzej jak po 50 latak.

    • 6 8

    • sie nie zwroci

      takie kolejki nie sa oplacalne

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane