• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP myśli o biurowcu przy dworcu w Gdańsku

Katarzyna Moritz
17 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo. Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo.

Ponad 40-metrowy biurowiec koło Błędnika, przed dworcem tunele podziemne, a w nich supermarket, odtworzenie dawnego podjazdu cesarskiego i zieleńca zamiast parkingu - PKP w Gdańsku myśli o uatrakcyjnieniu terenów wokół Dworca Głównego. Czy te wizje mają szanse na realizację?



Po tym, jak w marcu zburzono antresolę w holu budynku dworca głównego PKP w Gdańsku, kolej dalej myśli o uatrakcyjnieniu nie tylko zabytku, ale przyległych do niego terenów. Niedawno powstały koncepcje architektoniczne, by na kolejowych terenach, tuż przy wiadukcie Błędnikzobacz na mapie Gdańska, stanął nowoczesny biurowiec, o wysokości ponad 40 metrów.

- Rozważamy koncepcję zagospodarowania tego terenu. Zastanawiamy się nad różnymi funkcjami. Celem jest takie przekształcenie terenów kolejowych, by były one atrakcyjne dla podróżnych i mieszkańców, ale także użyteczne dla kolei z biznesowego punktu widzenia - przyznaje Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny
Departament Eksploatacji Nieruchomości w PKP S.A.

Biurowiec miałby powstać na północ od dworca PKP Gdańsk Główny, w okolicy toru piątego, w miejsce nieczynnych już torów odstawczych, gdzie PKP niegdyś przetrzymywały swoje wagony funkcyjne.

Z kolei przed samym wejściem do zabytkowego budynku dworca kolejarze chcieliby wybudować sieć tuneli, w których byłby m.in. supermarket.

- Zagospodarowanie tych terenów wokół dworca wymaga rozmów z konserwatorem zabytków, od którego decyzji będzie zależało co można, a czego nie można tu zrobić - przyznaje Piekarski.

Pomorski konserwator zabytków ma w tej sprawie decydujący głos, ponieważ cały obszar wokół dworca, nie tylko jego konstrukcja, jest objęty ochroną. Jak więc ocenia pomysły PKP?

Czy przy dworcu powinien powstać wysoki biurowiec?

- Wstępnie mogę powiedzieć, że proponowany biurowiec jest dla mnie zbyt duży i zbyt wysoki. Analizy widokowe, które są zamieszczone w koncepcji, mnie nie przekonują. W tym miejscu może powstać nowy budynek, ale znacznie mniejszy. Nie wiem oczywiście, czy PKP będzie zainteresowana taką inwestycją, choćby ze względów ekonomicznych - podkreśla Dariusz Chmielewski, pomorski konserwator zabytków.

Bardziej wyrozumiały jest natomiast w stosunku do pomysłu budowy tuneli przed budynkiem dworca PKP. Sugeruje, by projektanci pomyśleli o obniżeniu terenu i połączeniu ze znajdującym się po przeciwległej stronie Podwala Grodzkiego budynkiem City Forum. Podoba mu się także idea przywrócenia ruchu na tzw. podjeździe cesarskim, czyli przestrzenią pomiędzy dworcem i dawną przychodnią kolejową.

Minibrowar i sala balowa: zobacz jak może się zmienić dawna przychodnia kolejowa

Oprócz podjazdu mógłby tu powstać, zamiast istniejącego parkingu, niewielki trawnik.

- Jest kilka ciekawych elementów w tej koncepcji, ale czekają nas jeszcze szczegółowe rozmowy. Teren wokół dworca jest bardzo zaniedbany. Szkoda tym bardziej, że dawniej było to reprezentacyjne miejsce - przyznaje konserwator.

Opinie (193) 7 zablokowanych

  • PAAAAAAAAARKING !!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    Nawet może mieć 10 poziomów i niech jako tako pasuje do otoczenia

    • 4 1

    • pustawy parking masz naprzeciwko...

      • 1 0

  • Mieszkaniec (2)

    Nie dosyc betonu stali i szkla w centrum powinno sie budowac tylko z cegly

    • 4 3

    • a gdzie tam ta stal i szklo?

      Raczej widze wszedzie smutna, ruda cegle rodem z zapyzialego garnizonu Gdansk. Ile jeszcze bedziemy "nawiazywac" nowa zabudowa do tych ponurych klimatow. Dodajmy cos nowego z XXI wieku

      • 1 3

    • A mogą być szklane cegly?

      • 0 2

  • "Oprócz podjazdu mógłby tu powstać, zamiast istniejącego parkingu, niewielki trawnik" (1)

    Nie myślałem, że takie piękne słowa mogą paść z ust urzędnika :)

    • 3 0

    • Na trawniku też będą parkować...

      • 2 0

  • Biurowiec (1)

    Wygląda fajnie, ale jak na to miejsce jest zdecydowanie za duży i zasłoniłby zarówno piękny dworzec, jak charakterystyczne zabudowania przydworcowe... nie wspomnę o panoramie z Gradowej Góry, bo też pewnie się zmieni. Pomysł jest nowatorski i mnie zaskoczył, ale zgadzam się w pełni i chwała bogu czuwa rozsądnie Pan Konserwator!

    • 5 4

    • charakterystyczne zabudowania przydworcowe

      to mowiac wprost ochydne XIXwieczne budy, szauerki i przybudowki....No spojrzmy wreszcie na ten dworzec bez emocji

      • 2 0

  • "Tunele podziemne" (1)

    A są tunele naziemne albo nadziemne? :-DDD

    • 3 3

    • W Warszawie

      jest na Toruńskiej naziemny.

      • 4 0

  • SCHODY RUCHOME

    Najpierw na dworcu a potem to niech buduja

    • 2 0

  • A czemu na schodach na perony nie ma podjazdów dla walizek na kółkach?

    Nie zauważyli, że 90% pasażerów musi taszczyć swoje walizy po schodach, mimo że obecnie w prawie każdej walizie są kółka?

    • 6 0

  • NO NO

    Co na to konsewator ;)

    • 1 0

  • to budynek przy Dyrekcyjnej już nie wystarcza? (2)

    Im gorzej na PKP tym więcej biur.

    • 9 0

    • Budynek przy Dyrekcyjnej

      Były tu: policaje, SS, SB, UB i co jeszcze? Niech to weźmie DUDA. Po drugiej stronie jest jeszcze stary budynek PKP i co z nim.

      • 2 0

    • Tak duza Firma jak PKP musi miec reprezentacyjna siedzibe jak np.: DB

      https://www.google.de/search?q=db%20hochhaus%20berlin&psj=1&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.49405654,d.Yms,pv.xjs.s.en_US.QXiTEk6XjhM.O&biw=1455&bih=732&um=1&ie=UTF-8&hl=de&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=crDmUav6E4KbtQa8_4DwCA

      • 2 0

  • haha

    " ale także użyteczne dla kolei z biznesowego punktu widzenia"

    Z biznesowego punktu widzenia to opłaca się zamknąć wszystkie koleje w Polsce, bo żadna nie przynosi zysku. Tyle w temacie.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane