• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP szuka inwestorów dla gdyńskiego Międzytorza

Patryk Szczerba
9 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś tereny tzw. Międzytorza leżą odłogiem. W ciągu kilku lat ma się to zmienić. Dziś tereny tzw. Międzytorza leżą odłogiem. W ciągu kilku lat ma się to zmienić.

PKP S.A., właściciel ponad 14 hektarów terenów tzw. Międzytorza w Gdyni, chce do końca roku znaleźć inwestorów gotowych we współpracy ze spółką zbudować w tym miejscu m.in. biura, mieszkania, a także galerię handlową. Na te ruchy z nadzieją patrzy miasto, choć nadal dla działki nie został uchwalony plan miejscowy.



Czy na Międzytorzu w ciągu pięciu lat zaczną się inwestycje?

Według szacunków PKP SA w całej Polsce ma ponad 100 tys. hektarów gruntów i około 100 tys. nieruchomości. Wiele nie nadaje się do przekształceń lub są to działki pod torami. Zdarzają się jednak miejsca, które w szybki sposób mogą ulec transformacji w tętniące życiem rejony. Trwa poszukiwanie inwestorów do partnerstwa przy zagospodarowaniu terenów w Krakowie, Wrocławiu i właśnie Gdyni.

O zabudowie działki zlokalizowanej przy ul. Polskiej, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni mówi się od lat. W dobrej lokalizacji, przy zabudowaniach mieszkalnych, w niedalekiej odległości od dworca ma stać się w przyszłości "strefą prestiżu", która mogłaby uzupełnić inne miejsca przeznaczone na inwestycje deweloperskie w śródmieściu, czyli działki po Dalmorze zobacz na mapie GdyniStoczni Nauta zobacz na mapie Gdyni.

Chętni do partycypacji w inwestycjach na 14,5 hektarowej działce mogą zgłaszać się po odbiór memorandum informacyjnego do końca lutego. To podstawa do składania ofert i ewentualnej współpracy. Po otrzymaniu koncepcji mają się odbyć rozmowy z wybranymi deweloperami. Inwestor ma zostać wybrany jeszcze w tym roku. W założeniu ma to być jedna firma. Spółka jako podmiot państwowy nie chce bowiem, jak mówią jej przedstawiciele, działać przeciw względom publicznym.

- Zagospodarowaniem terenu zainteresowanych jest kilka podmiotów, działających w skali ogólnopolskiej oraz międzynarodowej. Skłaniamy się ku opcji, aby przedsięwzięcie prowadził jeden inwestor. Nie wykluczamy jednak możliwości realizacji kilku równoległych inwestycji, prowadzonych przez odrębne podmioty na tym terenie. Ostateczny sposób realizacji będzie zależny od złożonych ofert - opowiada Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA.

Choć woli zagospodarowania Międzytorza nie brakuje także po stronie miasta, wciąż nie ma planu miejscowego, obejmującego teren, na którym planowane są inwestycje. Co ciekawe, kilka lat temu proponowano utworzenie tam pętli autobusowej. Od półtora roku trwa jego opracowywanie. Póki co, pozostaje więc analiza dość ogólnego studium, które zgadza się z koncepcjami PKP, przewidując w tym miejscu m.in.: tereny usług (dopuszcza budowę obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m kw.) komercyjnych i publicznych, a także zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Urzędnicy przyznają, że są gotowi na ustępstwa w przypadku konkretnej propozycji ze strony spółki i inwestorów, jednak nie za wszelką cenę.

- Okolica musi być lepiej skomunikowana. Konieczne jest chociażby przekazanie nam gruntów pod nowe inwestycje drogowe. Czekamy na konkretne propozycje ze strony spółki, będącej w przeważającej części właścicielem terenu. Jest progres, ponieważ rozmawiamy od niedawna z konkretnym zespołem planistów. Liczę, że merytoryczna dyskusja doprowadzi do dobrego finału - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miasto liczy przede wszystkim na przejęcie terenów, które pozwolą spokojnie myśleć o budowie ul. Nowej Węglowej zobacz na mapie Gdyni i przedłużeniu ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni. Trasy mają powstać w części za unijne pieniądze w ciągu najbliższych kilku lat. Póki co, trwa ich projektowanie.

- Nie może dojść do sytuacji, gdy będziemy musieli budować infrastrukturę w miejscu zajętym przez dewelopera, wykupując ziemię i ponosząc dodatkowe nakłady budowlane. Kluczem jest odpowiedni balans pomiędzy interesami miasta i właścicieli. Infrastruktura drogowa jest w interesie obydwu podmiotów - dodaje Stępa.

Według szacunków spółki cała inwestycja może być warta nawet 900 mln zł.

Opinie (102) 5 zablokowanych

  • (2)

    No to długo będziemy czekać ! Swoją drogą ta Gdynia to jakaś wiocha ,takie miejsca w centrum ?

    • 10 3

    • Lepiej powiedz cos o swojej dziurze wstydu w centrum wsi o nazwie Gdańsk....

      • 0 0

    • tak jak i Gdansk

      • 3 2

  • Proponuję dzielnicę rozrywkową lub coś na styl dzielnicy czerwonych świateł. (1)

    Tam by było miejsce na kluby, disco, bary, puby, ewentualnie domy rozrywki (go-go, itp.). Taka dzielnica imprezowa z dala od budynków mieszkalnych.

    • 18 2

    • Gdynia jak Amsterdam albo Hamburg

      Czemu nie - potencjalnych pracownkow / pracowniczek w Gdyni do oporu...

      • 0 0

  • tam powinien stanąć Lidel albo Kaufland . (6)

    • 46 21

    • Lotnisko

      Następne lotnisko to będzie cos. Dwa lotniska w Gdyni. Do boju Panie Szczurek!!

      • 1 0

    • KAŁFLAND

      Chyba KAŁFLAND

      • 1 1

    • biedronka (1)

      my chemy tam biedronkę a najlepiej dwie .to by był prestiż

      • 30 2

      • Postawmy tam Tropical Island jak pod Berlinem.

        Turyści byli by i w zimę i w lato a obok wielkie koło z gondolami jak w Londynie.

        • 10 0

    • nowy infoboks

      nowy infoboks

      • 10 3

    • Propozuje...

      ... stworzyć tam jedyne w Europie ( a może i na świecie ) centrum dyskontowe. Lidl, Biedronka, Polo market, Netto, Kaufland i co tylko jeszcze istnieje. Najlepiej otwarte 24 godziny na dobę. Brakuje takich miejsc w trójmieście. To powinno być centrum na miarę naszej metropolii czyli z dojazdem drogą gruntową, bez oświetlenia...

      • 38 2

  • Międzytorze na ul. J. Wiśniewskiego

    Mi się podoba jak jest. Przynajmniej jest na zakręcie porządny Autohandel gdzie ludzie mogą sobie samochody wybierać.

    • 0 2

  • Strefa prestiżu. (3)

    Strefa prestiżu, ha ha, dobre.

    • 70 19

    • Dziennikarski błąd. Tam ma być "strefa biznesu" a nie "prestiżu". Tzw. prestiż ma być nad morzem.

      • 1 0

    • wszyscy wiedza że strefa prestiżu jest w Szadółkach. 2500 zł/m2 - zapaszki gratis.

      • 3 1

    • Ciekawe ile w Gdyni jest (ma powstać) "stref prestiżu"?

      • 6 0

  • a ja jestem w 100% pewien ,że ...

    tak jak dziś z sympatią , uznaniem ,szacunkiem i chlubą wspominamy budowniczego naszego pięknego Miasta p.Kwiatkowskiego tak za parędziesiąt lat za obecną dewastacje i szkody poczynione Gdyni , będzie w nie chlubie i źle wspominany Szczurek .

    • 1 2

  • Wolne żarty (9)

    PKP to tak skostniała instytucja, która nie jest w stanie nic pozytywnego z siebie wydać.Wystarczy zobaczyć jak długo szukają najemców na dworcu w Gdyni, a modernizacja peronów to jakaś porażka. PKP musi poczuć konkurencję na plecach to może jej menadżerowie zaczną konstruktywnie i racjonalnie myśleć.

    • 62 7

    • (3)

      Perony w Gdyni to PLK, a nie PKP.

      • 4 1

      • PKP PLK (2)

        To jedna ze spółek PKP w której menalność jest taka sama jak w pozostałych spółkach czyli z czasów głębokiej komuny.

        • 4 1

        • No nie do końca (1)

          PLK należy do Grupy PKP, ale to osobna spółka, realizuje inne zadania, jest zarządzana przez kogoś innego, zatrudnia innych ludzi itp.

          • 3 3

          • zarząd inny ale prezes ten sam w całej grupie

            • 1 0

    • (2)

      Bez planów zagospodarowania przestrzennego to mogą sobie pomarzyć. Mówi sie o tym międzytorzu ze 20 lat. Ale jak widać nikomu nie zależy.

      • 10 1

      • Plan zagospodarowania powstanie gdy (1)

        przyjdzie inwestor i dogada się z miastem na temat tego co tam powstanie. Miasto chce mieć wpływ na to co tam stanie.

        • 5 3

        • Jak chce miec wplyw to musi przygotowac plan - na razie miasto duzo mowi nic nie robi. Nie ukrywajmy sa problemy finansowe w Gdyni a tworzenie planow kosztuje (posrednio I bezposrednio)

          • 4 0

    • Jeden inwestor to głupi pomysł. Jeden inwestor = problemy bo będą musieli robić tak jak on będzie chciał a w przypadku problemów kompletny paraliż. Rozproszyć, niech buduje 10 mniejszych firm. Ale wtedy mniejsza kasa do podziału.

      • 9 0

    • Konkurencja nic nie da w przypadku spółki której nie będzie zależało aby ją wygrać.

      • 10 0

  • (3)

    Stępa "w swoim żywiole". Znów będzie mógł "konsultować", "projektować" i "uzgadniać" wespół ze Śzczurkiem i kolegami oraz koleżankami z samorządności. Póki co nie udało się im doprowadzić niczego dla mieszkańców ważnego i potrzebnego do końca. Polanka Redłowska ciągle niezagospodarowana, brak parkingu przy Witomińskiej w okolicach cmentarza a Piłsudzkiego wciąż rozkopana bo wydawało się im, że prywatna firma da się "wodzić za nos". Za to kosztowne fanaberie "w toku": lotnisko, forum kultury, infobox.

    Jak bardzo Gdynia jest atrakcyjna dla inwestorów pod ich rządami znakomicie świadczy aktualne zagospodarowanie dworca w Gdyni Głównej: wiatr hula a to co jeszcze niedawno otwarło się już się zdążyło zamknąć, McDonald (czy co tam miało powstać) do dzisiaj niczego tam nie otworzył.

    CZAS DAĆ SZANSĘ innym, lepszym samorządowcom dla Gdyni i Trójmiasta!
    Stagnację w Gdyni mogą przerwać tylko PRZEGRANE wybory Śzczurka.

    • 29 5

    • smutne, ale prawdziwe

      • 0 1

    • Akurat Pekap to inna sprawa, upada handelek, bo mało ludzi dizś jeździ ciapągami... (1)

      lokalsi jeżdżą skm - inny budynek, a ci, co chodzą tunelem są biedni (nie stać ich na auto) to nie stać też na kawę po 10 zł w s****buksie ani bułkę z plastrem krowy w makdonaldzie itp. Sam, mimo że zarabiam sporo - łapię się na tym, że rzecyz kiedyś ponizej 10 zł już dizś są po ponad 15, do tego w zmniejszonych opakowaniach... a dla mnie stało się drogo jak więcej niż 10 zł coś kosztuje, a napoje np wiecej niż 2 zł... Coraz więcej wszystko kosztuje, zaprzestałem tez chodzić do s****buksów i makdonelli bo drogie i nie zdrowe.

      No i pewnie dochodzą kosmiczne ceny wynajmu...

      • 6 1

      • Mac drogi?

        Współczuje zarobków...

        • 0 1

  • I tak właśnie następuje powoli historyczny Drugi rozbiór Gdyni (1)

    Pierwszy nastąpił ~10 lat temu, kiedy zlikwidowano zakład pracy dla 20 tysięcy pracowników - Stocznię Gdyni.
    Trzeci i ostatni nastąpi wkrótce, gdy zlikwidują Port Gdynia, Terminale kontenerowe i Stocznię Nautę.
    Wtedy już Wszystkim mieszkańcom Gdyni pozostanie praca za 1500zł dla wyłącznie obcego kapitału. Ale za to w Strefie Prestiżu !!!
    Czy na pewno tego chcecie ????

    • 21 5

    • za to mamy nowego pracodawcę - call center na 200 studentów

      • 0 0

  • Błędem było przeniesienie przeładunku węgla z nabrzeża Śląskiego na nabrzeże Polskie. Powoduje to ogromne zapylenie miałem węglowym okolicznych budynków biurowych obecnych i tych planowanych

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane