• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP wycina setki drzew wzdłuż torów kolejowych w Trójmieście

Katarzyna Moritz
13 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ścięte drzewa przy linii kolejowej we Wrzeszczu. Ścięte drzewa przy linii kolejowej we Wrzeszczu.

Na linii Warszawa-Gdynia, a także Gdynia-Kościerzyna wycięto tysiące drzew, które rosną bliżej niż 15 metrów od torów kolejowych. Teraz prace są prowadzone w Trójmieście. PKP działa zgodnie z prawem, realizując rozporządzenie ministerstwa infrastruktury, które wkrótce może się jednak zmienić.



Czy PKP powinno wstrzymać wycinkę drzew przy torach?

Zgłosili się do nas mieszkańcy Wrzeszcza, którzy są zaniepokojeni przeprowadzaną w ostatnim czasie wycinką drzew wzdłuż torów kolejowych przy ul. Białejzobacz na mapie Gdańska. Podobne wycinki przeprowadzono nie tylko tam. Sporo drzew zniknęło przy Żabiance, w Sopocie i przy wyjeździe z Gdyni w kierunku Wzgórza św. Maksymiliana. Podobne prace przeprowadzono też na całej linii Warszawa-Gdańsk, linii do Kościerzyny, czy z Tczewa do Chojnic, gdzie wycięto już tysiące drzew.

Pociągi jeżdżą coraz szybciej

- Rozporządzenie ministra [infrastruktury z 2008 roku - red.] nakazało nam wycinkę drzew w odległości 15 m od torów, bezwzględną i bezwarunkową, jako likwidację zagrożenia życia i zdrowia w ruchu lądowym kolejowym - wyjaśnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora zakładu linii kolejowych PKP PLK w Gdyni. - Występujemy do organów wydających zgody na wycinkę drzew podpierając się tym rozporządzeniem.
Ścięte drzewa przy linii kolejowej we Wrzeszczu. Ścięte drzewa przy linii kolejowej we Wrzeszczu.
Na wycinkę w Trójmieście czekają jeszcze kolejne drzewa we Wrzeszczu, na terenie Sopotu i koło Orłowa. Typują je wcześniej inspektorzy z transportu kolejowego. Jeżeli stwierdzają, że w danym pasie drzewa rosną za blisko, to dają bezwzględny nakaz Urzędowi Transportu Kolejowego na uzyskanie stosownych pozwoleń od władz samorządowych.

Na skutek wniosku kilku gmin i ekologów, w naszym regionie dokonano tylko jednego odstępstwa od wycinki - przy linii Reda-Hel, na odcinku Półwyspu Helskiego. Tam wyrąb mógłby skutkować niemal całkowitą likwidacją lasu.

- Często wygląda to mało popularnie, ale niestety pociągi jeżdżą coraz szybciej, wożą coraz więcej ludzi i bywały przypadki wykolejenia taboru z powodu powalonego drzewa - wyjaśnia Lewiński.
Wycinają drzewa, ale minister zmienia przepisy

Podobne prace są lub będą wykonane do lutego tego roku w całej niemal Polsce. W Warszawie zapowiedziano wycinkę 2 tys. drzew wzdłuż zbudowanej w 1927 r. linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej, co oburzyło okolicznych mieszkańców.

Ścięte drzewa przy linii kolejowej we Wrzeszczu. Ścięte drzewa przy linii kolejowej we Wrzeszczu.
Pomorska posłanka Agnieszka Pomaska, skierowała w sprawie wycinki interpelację do ministra infrastruktury i budownictwa. Okazuje się, że obecne ministerstwo planuje wprowadzić zmiany w rozporządzeniu z 2008 roku.

"Tutejszy resort (...) identyfikując problem wyrażony m. in. we wnioskach, postulatach i petycjach wpływających do ministra właściwego do spraw transportu, rozpoczął prace nad nowelizacją ww. rozporządzenia. Obecnie trwa opracowywanie założeń do zmiany umożliwiającej w konsekwencji dopuszczenie usytuowania drzew w odległości mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru, przy zachowaniu warunków bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Wypracowane rozwiązania zostaną uzgodnione z ministrem właściwym do spraw środowiska oraz ministrem właściwym do spraw wewnętrznych" - wyjaśnia Piotr Stomma, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury i budownictwa w odpowiedzi z 7 stycznia 2016 roku.

Może w takim razie warto, by ministerstwo szybko wydało nowe rozporządzenie w sprawie wycinki drzew przy torach, zanim kolejna partia drzew zniknie bezpowrotnie.

Opinie (261) 4 zablokowane

  • Bardzo dobrze

    Należy zapobiegać, niż w razie wypadku lamentować

    • 22 11

  • Gdynia - Wejherowo

    Tez wycieli. Przy SKM Wejherowo Smiechowo oraz Nanice od listopada lezy gora drzew.

    • 16 4

  • darmowy opał (2)

    jak się dobrze do gadacie to drewno macie za darmo . pkp płaci kupę kasy za wycinkę a firma nie ma co robić z drewnem wiec ludzie macie okazję na ładne drewno na opał

    • 19 5

    • a kto pali drewnem w środku miasta? (1)

      • 3 1

      • Ja !

        • 1 1

  • Zamiast drzew postawia ekrany (1)

    skur.....y

    • 23 12

    • biorąc pod uwagę bandytyzm obecnego ministra środowiska (a raczej demolowania środowiska) jest to wielce prawdopodobne.

      • 9 5

  • Korzenie tych drzew trzymały skarpy, Czekać dnia jak to wszystko poleci (6)

    • 32 15

    • sie naprawi jak na PKM

      • 5 3

    • Także zimą drzewa przy szlakach komunikacyjnych (3)

      osłaniają je od zamieci, przy upałach dają trochę cienia obniżając temperaturę w rejonie szlaku (a przegrzanie elementów trakcji bywa przyczyną awarii), są naturalnym filtrem pyłów (przy torowiskach zawsze rdzawo pyli) oraz spalin (wchłaniają dwutlenek węgla) tłumią hałas od szlaku komunikacyjnego, są estetyczne i poprawiają nastrój człowiekowi
      Ten przepis pochodzi z czasów parowozów sypiących iskrami - chodziło o ochronę p-poż. Nie powinien być stosowany z automatyczna bezmyślnością. Specjaliści winni ocenić, które drzewa mogą rzeczywiście zagrażać szlakowi i je usuwać (z uwzglednieniem uwarunkowań lokalnych jak np róża wiatrów). Przestawione na fotce wycięte drzewa u podstawy nasypu nie mogły zagrażać torowisku a ich usuniecie destabilizuje nasyp. Nie trzeba być geniuszem , żeby problem ogarnąć, czemu przerasta to Polskę ?

      • 13 2

      • bo u nas decydnci- urzędnicy- polityce myślą tylko o własnej kabzie a nie o dobru spoelcznym (2)

        • 7 1

        • Jak wszedzie na swiecie :D polska nie jest jakoś specialnie w tym uprzywilejowana!

          • 1 0

        • Nie potraficie jako społeczenstwo złapac z mordy tych chamów to teraz płaczcie w poduszki.

          • 1 0

    • Z tego co widać na zdjęciach,

      korzenie pozostały wewnątrz skarpy.
      Drzewa są wycinane, a nie wyrywane z korzeniami.

      • 1 0

  • jo ! - a przydrożne jak rosly tak rosną !!! , i ludzie nadal na nich się zabijają !, (5)

    czy ktoś zada sobie trud i policzy ile przez ostatnie dziesięciolecia zginęło ludzi na przydrożnych drzewach ?, przypomnę tylko te najtragiczniejsze ;- Autobus PKS w kokoszkach 37 ofiar ! , mikrobus pod Wejherowem- wracający z pracownikami z RFN 8 ofiar itd. itd. Gdyby nie te drzewa oba pojazdy wjechały by w pole i ludzie Ci żyli by do dziś !!!

    • 21 23

    • Oj RFN to bylo chyba dość dawno .....

      • 2 1

    • Ludzie giną przez nadmierną prędkośc, a nie drzewa (2)

      Do wypadku w Kokoszkach doszło z dwóch powodów: 1/ autobus miał na pokładzie prawie 2x więcej pasażerów, niż dopuszcza norma, 2/ Kierowca przekroczył prędkość i nie jechał 50/h.
      Ludzie giną na drogach nie przez drzewa, a przez to, że ŁAMIĄ PRZEPISY DROGOWE. Gdyby kierowcy jeździli zgodnie z przepisową prędkością, setki ludzi uratowałoby życie.

      • 15 4

      • (1)

        to nie ma najmniejszego znaczenia. Uważasz, że skoro ktoś łamie przepisy zasługuje na śmierć? ktos kto traci przytomność za kierownicą, lub pęka mu opona, ale jedzie przepisowo również? ktoś komu "łamiacy przepisy" wyjeżdza na czołówkę ma walić w niego czy drzewo?

        • 3 3

        • lepiej żeby zatrzymał się na drzewie niż na innym samochodzie

          • 2 2

    • Gdyby jechali bryczką to by przeżyli!

      • 2 1

  • kuriozum

    Pomaska składa interpelację na rozporządzenie ministra za czasów Po, hehehe

    • 18 5

  • (2)

    Lasy państwo wycinaja te drzewa bo swoich juz nidmoga a musza płacić duże podatki i daniny fzieki po psl nowoczesna wiec poco te opinie po na pomorzu wygrywa wiec najbardziej odczuwa reformy

    • 2 6

    • Przecinki wstawiaj, bo nie wiadomo o co Ci chodzi (1)

      • 3 0

      • Przecinki to akurat najmniejszy problem w tym bełkocie :)

        • 3 0

  • tylko po co wycinają drzewa wzdłuż torów skm?

    Przecież SKM nie będzie jeździła szybciej, to nie pendolino.

    • 17 11

  • Do wycinki Zarząd PKP, a drzewa te co są niebezpieczne, a nie inne (1)

    Bo płacą za wycinkę nie z swoich a z naszych pieniędzy.
    Tak, bo przy ich stratach corocznych to pensje Zarządów PKP oraz temu podobnych zabytków są naprawdę opłacane z naszych podatków.

    • 9 5

    • przecież na tych skarpach wycieli drzewa w odległości większej niż 15 m

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane