- 1 Reklamują nagrobki z samochodu bo mogą? (113 opinii)
- 2 Po karach na 1 mln zł twórcy Fali zabrali głos (173 opinie)
- 3 MTM dokończy drogę rowerową na Rolniczej (56 opinii)
- 4 Masz interes? Zostaw kartkę (174 opinie)
- 5 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (147 opinii)
- 6 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (248 opinii)
Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim
Ponad 44 tys. zł będzie kosztowała budowa każdego miejsca w nowym parkingu kubaturowym, który powstanie w jednym z najlepiej skomunikowanych transportem zbiorowym miejsc Gdańska - przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim . Będzie to kolejny wątpliwej urody obiekt tego typu, jaki powstanie na wjeździe do historycznego centrum miasta.
Najważniejszym elementem przedsięwzięcia jest rozbiórka i budowa nowego wiaduktu nad torami kolejowymi. Autorzy projektu budowlanego i wykonawczego proponują nawet możliwość dalszego poszerzania układu drogowego w kierunku Oruni.
- Obie ulice Traktu Św. Wojciecha zaprojektowano jako trzypasowe [na wiadukcie i w jego obrębie - dop. red.] z dodatkowymi pasami dla ruchu autobusów. Umożliwi to w etapie budowy prowadzenie ruchu bez utrudnień, a docelowo poprawi przepustowość na tym odcinku. Wprowadzenie w przyszłości przekroju 2x3 na dalszym odcinku Traktu Św. Wojciecha nie będzie niosło za sobą konieczności przebudowy obiektów - czytamy w dokumentacji przygotowanej przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.
Jeszcze więcej aut w centrum
Zwiększona przepustowość układu drogowego wymusza też zwiększenie liczby miejsc parkingowych - szczególnie że Urząd Marszałkowski rozrośnie się wkrótce o kolejny budynek, użytkowany dotychczas przez Centrum Kształcenia Ustawicznego .
Koszt budowy nowego parkingu szacowany jest na 21 mln zł. Zaplanowano w nim 475 miejsc postojowych (w tym 17 dla osób niepełnosprawnych). To oznacza, że budowa tylko jednego miejsca parkingowego pochłonie ponad 44 tys. zł.
- Parking ten będzie służył obsłudze urzędów administracji państwowej i samorządowej, które są zlokalizowane w rejonie ul. Okopowej. Jeżeli chodzi o podział miejsc [na ogólnodostępne i tylko dla urzędników - dop. red.], prowadzone będą jeszcze rozmowy między instytucjami - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Bez zarządcy i podziału kosztów utrzymania
Choć parking będzie służył głównie administracji na szczeblu wojewódzkim, jego budowa w znacznej części zostanie sfinansowana przez miasto. Wciąż nie wiadomo też, kto będzie odpowiadał za jego dalsze bieżące utrzymanie.
- W Wieloletniej Prognozie Finansowej samorządu województwa zarezerwowano kwotę 7 mln zł na współudział w budowie parkingu. Obecnie nie zostało jeszcze ustalone, kto będzie zarządzał i finansował utrzymanie parkingu - odpowiada Piotrowski.
Planowany obiekt będzie miał cztery kondygnacje (ok. 12 metrów wysokości), z czego dwie najniższe zostaną "wsunięte" pod jeden z dwóch nowych wiaduktów nad torami kolejowymi. Z tego powodu na kondygnacjach 0 oraz 1 znajdzie się odpowiednio 162 i 171 miejsc do parkowania, zaś na dwóch ostatnich 70 i 72.
Beton z żaluzjami w nawiązaniu do cegły
Elewacja parkingu o konstrukcji żelbetowej będzie składała się z ażurowych żaluzji ceramicznych rozmieszczonych w oparciu o wygląd sąsiedniego gmachu Urzędu Wojewódzkiego.
- Na projektowanej elewacji powtórzono rytm okien występujący na budynku urzędu. Propozycję charakteryzuje prostota i klarowność przekazu (...) Lekkości obiektowi dodatkowo dodaje cofnięcie linii słupów w stosunku do stropu o 10 cm oraz podcień, który oprócz względów estetycznych, tworzy miejsce do ustawienia stojaków rowerowych i podkreśla jedno z wejść na parking - opisują projekt w dokumentacji przetargowej jej autorzy z BPBK.
Planowany parking powstanie w jednej z najlepiej skomunikowanych lokalizacji Śródmieścia. Tuż obok funkcjonuje od dwóch lat nowy przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej , który wkrótce będzie powiązany przejściem podziemnym z rejonem ul. Toruńskiej i dalej Okopowej .
W pobliżu Urzędu Marszałkowskiego przewidziano ponadto utworzenie dwóch nowych przystanków autobusowych, a już teraz autobusy jadące na Olszynkę zatrzymują się przy jego wejściu. Ponadto w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe, na których zatrzymują się tramwaje linii w kierunku większości gdańskich dzielni, w tym Południa, Wrzeszcza, Stogów, Zaspy, Przymorza.
Budowa parkingu w tak dobrze skomunikowanym miejscu będzie wpisywała się w politykę transportową miasta, zakładającą promocję transportu indywidualnego poprzez lokalizowanie parkingów na każdym wjeździe do świetnie skomunikowanego transportem zbiorowym Śródmieścia.
Przy ul. Jana z Kolna północny wjazd do centrum "zdobi" parking z prefabrykatów na prawie 500 pojazdów. Jego budowa doprowadziła do likwidacji pętli autobusowej, która wróciła po kilku latach przerwy na teren tuż obok, a miasto za jej (od)budowę zapłaciło ok. 1,5 mln zł.
Kolejny parking kubaturowy znajduje się naprzeciwko Zieleniaka, w kompleksie City Forum . Zamiast handlowej pierzei i budynku, który mógłby stać się wizytówką miasta, możemy oglądać zaparkowane na kilku kondygnacjach samochody oraz wejścia do pomieszczeń technicznych.
Od strony zachodniego wjazdu do ścisłego centrum miasta można podziwiać rosnące potężne ściany następnego parkingu - powstającego w ramach Forum Gdańsk . Zaplanowano w nim aż 1,1 tys. miejsc parkingowych oraz tylko jeden lokal handlowy na parterze, dostępny z zewnątrz.
Jeszcze więcej parkingów, choć kierowcy wolą niszczyć zieleń i chodniki
Zdaniem urzędników to jednak za mało. Dlatego wciąż poszukuje się partnerów prywatnych do budowy parkingu kubaturowego naziemnego przy Bramie Żuławskiej oraz parkingów podziemnych wzdłuż Podwala Przedmiejskiego , Podwala Staromiejskiego , Targu Rybnego oraz Targu Węglowego .
W ramach tych inwestycji ani razu nie wspomina się o likwidacji w zamian miejsc naziemnych w okolicy. Jednocześnie Straż Miejska od lat przymyka oko na auta parkujące niezgodnie z przepisami, co także stawia po znakiem zapytania rentowność budowy nowych płatnych parkingów.
W 2016 r. strażnicy wystawili zaledwie ok. 11,2 tys. mandatów za nieprawidłowe parkowanie, podczas gdy w tym samym okresie kontrolerzy biletów w tramwajach i autobusach wystawili niemal 60 tys. opłat dodatkowych za brak ważnego biletu.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
- kupić dwa fabrycznie nowe tramwaje Pesa Jazz Duo (8,6 mln zł)
- kupić jeden fabrycznie nowy pociąg elektryczny dla SKM produkcji Newagu (SKM za dwa pociągi zapłaciła ok. 35,6 mln zł)
- kupić prawie dwa fabrycznie nowe pociągi spalinowe do obsługi PKM z Pesy (pociąg dwuczłonowy kosztował 10,7 mln zł, trójczłonowy - 11,7 mln zł)
- kupić 13 autobusów przegubowych marki Mercedes (ok. 1,6 mln zł)
- Zbudować dwie kładki na Ołowiankę (ok. 10 mln zł)
- dwukrotnie przebudować ul. Wajdeloty wraz z budową tzw. kanału ulgi (ok. 9,7 mln zł)
- trzykrotnie przebudować ul. Stągiewną (ok. 7 mln zł)
- urządzić ponad 51 skwerów na wzór Jaśkowego Zakątka (ok. 409 tys. zł)
- zbudować co najmniej dwie nowe rotundy palmiarni w Parku Oliwskim (ok. 7,7 mln zł)
- zbudować niemal dwa nowe baseny (basen na Stogach ok. 12 mln zł)
Miejsca
Opinie (272) ponad 10 zablokowanych
-
2017-06-28 23:10
life in bangladesh
To nie jest żadne odciążanie centrum skoro parkingi znajdują się w samym centrum. Gratuluję, jeżeli ktoś jest w stanie zobaczyć w tym jakąkolwiek przemyślaną strategię miasta. Układ drogowy oraz dodatkowa infrastruktura są po prostu kwestią przypadku i dyktatu inwestorskiego, któremu wtórnie usiłuje się nadać pozory planu. Przy Jana z Kolna, przypominam, miał być podziemny, przy Forum Radunia zielony parking. Powstają wielkogabarytowe parkingi, które szpecą okolicę i zabudowują atrakcyjne tereny w centrum. Nijak nie sprawiają, że w śródmieściu będzie mniejszy ruch, wręcz przeciwnie - zaczopowują je dodatkowym ruchem samochodów, które będą pchały się na te parkingi.
I jeszcze ten nie do pominięcia drobiazg - okolice Urzędu Marszałkowskiego przy którym powstaje to cudo nieuchronnie zamieniają się w betonową pustynię szybkiego ruchu - kto tylko nieopatrznie postanowi przejść tędy na własnych nogach narazi się na prawdziwą gehennę.- 1 0
-
2017-06-29 00:30
To taniej niz w Gdyni - u nas jakies 270 miejsc za 35 mln.
- 0 1
-
2017-07-03 08:08
Akurat ten parking jest strzałem w dziesiątkę
Jest tuż obok 4 potężnych urzędów: Komendy Policji, Skarbówki, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Wojewódzkiego, nie licząc szkoły. Kto chociaż raz próbował przyjechać do tych urzędów autem sprawę załatwić to wie, że to był cud znaleźć miejsce choćby w pobliżu. Przy każdym budynku urzędu powinien być duży parking. W końcu urzędy są dla obywateli a nie na odwrót.
- 2 1
-
2017-08-01 08:58
darmowy parking dla urzędasów
- 1 1
-
2017-08-02 08:28
Bez przesady
Skrajnie populistyczny argument że to tyle a tyle skwerów można zrobić za parking. Wszystko jest potrzebne!
- 0 1
-
2017-08-08 10:22
Parking przy ul. Jana z Kolna w żaden sposób nie przyczynił się do eliminacji samochodów z okolicznych chodników i zieleńców
I to jest własnie odpowiedz mieszkańców na kretyńskie inicjatywy. Demokracja od dołu. Parkowanie ma być bezpłatne. Nie ma frajerów płacić na powietrze.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.