- 1 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (92 opinie)
- 2 Reklamują nagrobki z samochodu bo mogą? (122 opinie)
- 3 Po karach na 1 mln zł twórcy Fali zabrali głos (190 opinii)
- 4 MTM dokończy drogę rowerową na Rolniczej (62 opinie)
- 5 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (149 opinii)
- 6 Masz interes? Zostaw kartkę (175 opinii)
Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim
Ponad 44 tys. zł będzie kosztowała budowa każdego miejsca w nowym parkingu kubaturowym, który powstanie w jednym z najlepiej skomunikowanych transportem zbiorowym miejsc Gdańska - przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim . Będzie to kolejny wątpliwej urody obiekt tego typu, jaki powstanie na wjeździe do historycznego centrum miasta.
Najważniejszym elementem przedsięwzięcia jest rozbiórka i budowa nowego wiaduktu nad torami kolejowymi. Autorzy projektu budowlanego i wykonawczego proponują nawet możliwość dalszego poszerzania układu drogowego w kierunku Oruni.
- Obie ulice Traktu Św. Wojciecha zaprojektowano jako trzypasowe [na wiadukcie i w jego obrębie - dop. red.] z dodatkowymi pasami dla ruchu autobusów. Umożliwi to w etapie budowy prowadzenie ruchu bez utrudnień, a docelowo poprawi przepustowość na tym odcinku. Wprowadzenie w przyszłości przekroju 2x3 na dalszym odcinku Traktu Św. Wojciecha nie będzie niosło za sobą konieczności przebudowy obiektów - czytamy w dokumentacji przygotowanej przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.
Jeszcze więcej aut w centrum
Zwiększona przepustowość układu drogowego wymusza też zwiększenie liczby miejsc parkingowych - szczególnie że Urząd Marszałkowski rozrośnie się wkrótce o kolejny budynek, użytkowany dotychczas przez Centrum Kształcenia Ustawicznego .
Koszt budowy nowego parkingu szacowany jest na 21 mln zł. Zaplanowano w nim 475 miejsc postojowych (w tym 17 dla osób niepełnosprawnych). To oznacza, że budowa tylko jednego miejsca parkingowego pochłonie ponad 44 tys. zł.
- Parking ten będzie służył obsłudze urzędów administracji państwowej i samorządowej, które są zlokalizowane w rejonie ul. Okopowej. Jeżeli chodzi o podział miejsc [na ogólnodostępne i tylko dla urzędników - dop. red.], prowadzone będą jeszcze rozmowy między instytucjami - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Bez zarządcy i podziału kosztów utrzymania
Choć parking będzie służył głównie administracji na szczeblu wojewódzkim, jego budowa w znacznej części zostanie sfinansowana przez miasto. Wciąż nie wiadomo też, kto będzie odpowiadał za jego dalsze bieżące utrzymanie.
- W Wieloletniej Prognozie Finansowej samorządu województwa zarezerwowano kwotę 7 mln zł na współudział w budowie parkingu. Obecnie nie zostało jeszcze ustalone, kto będzie zarządzał i finansował utrzymanie parkingu - odpowiada Piotrowski.
Planowany obiekt będzie miał cztery kondygnacje (ok. 12 metrów wysokości), z czego dwie najniższe zostaną "wsunięte" pod jeden z dwóch nowych wiaduktów nad torami kolejowymi. Z tego powodu na kondygnacjach 0 oraz 1 znajdzie się odpowiednio 162 i 171 miejsc do parkowania, zaś na dwóch ostatnich 70 i 72.
Beton z żaluzjami w nawiązaniu do cegły
Elewacja parkingu o konstrukcji żelbetowej będzie składała się z ażurowych żaluzji ceramicznych rozmieszczonych w oparciu o wygląd sąsiedniego gmachu Urzędu Wojewódzkiego.
- Na projektowanej elewacji powtórzono rytm okien występujący na budynku urzędu. Propozycję charakteryzuje prostota i klarowność przekazu (...) Lekkości obiektowi dodatkowo dodaje cofnięcie linii słupów w stosunku do stropu o 10 cm oraz podcień, który oprócz względów estetycznych, tworzy miejsce do ustawienia stojaków rowerowych i podkreśla jedno z wejść na parking - opisują projekt w dokumentacji przetargowej jej autorzy z BPBK.
Planowany parking powstanie w jednej z najlepiej skomunikowanych lokalizacji Śródmieścia. Tuż obok funkcjonuje od dwóch lat nowy przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej , który wkrótce będzie powiązany przejściem podziemnym z rejonem ul. Toruńskiej i dalej Okopowej .
W pobliżu Urzędu Marszałkowskiego przewidziano ponadto utworzenie dwóch nowych przystanków autobusowych, a już teraz autobusy jadące na Olszynkę zatrzymują się przy jego wejściu. Ponadto w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe, na których zatrzymują się tramwaje linii w kierunku większości gdańskich dzielni, w tym Południa, Wrzeszcza, Stogów, Zaspy, Przymorza.
Budowa parkingu w tak dobrze skomunikowanym miejscu będzie wpisywała się w politykę transportową miasta, zakładającą promocję transportu indywidualnego poprzez lokalizowanie parkingów na każdym wjeździe do świetnie skomunikowanego transportem zbiorowym Śródmieścia.
Przy ul. Jana z Kolna północny wjazd do centrum "zdobi" parking z prefabrykatów na prawie 500 pojazdów. Jego budowa doprowadziła do likwidacji pętli autobusowej, która wróciła po kilku latach przerwy na teren tuż obok, a miasto za jej (od)budowę zapłaciło ok. 1,5 mln zł.
Kolejny parking kubaturowy znajduje się naprzeciwko Zieleniaka, w kompleksie City Forum . Zamiast handlowej pierzei i budynku, który mógłby stać się wizytówką miasta, możemy oglądać zaparkowane na kilku kondygnacjach samochody oraz wejścia do pomieszczeń technicznych.
Od strony zachodniego wjazdu do ścisłego centrum miasta można podziwiać rosnące potężne ściany następnego parkingu - powstającego w ramach Forum Gdańsk . Zaplanowano w nim aż 1,1 tys. miejsc parkingowych oraz tylko jeden lokal handlowy na parterze, dostępny z zewnątrz.
Jeszcze więcej parkingów, choć kierowcy wolą niszczyć zieleń i chodniki
Zdaniem urzędników to jednak za mało. Dlatego wciąż poszukuje się partnerów prywatnych do budowy parkingu kubaturowego naziemnego przy Bramie Żuławskiej oraz parkingów podziemnych wzdłuż Podwala Przedmiejskiego , Podwala Staromiejskiego , Targu Rybnego oraz Targu Węglowego .
W ramach tych inwestycji ani razu nie wspomina się o likwidacji w zamian miejsc naziemnych w okolicy. Jednocześnie Straż Miejska od lat przymyka oko na auta parkujące niezgodnie z przepisami, co także stawia po znakiem zapytania rentowność budowy nowych płatnych parkingów.
W 2016 r. strażnicy wystawili zaledwie ok. 11,2 tys. mandatów za nieprawidłowe parkowanie, podczas gdy w tym samym okresie kontrolerzy biletów w tramwajach i autobusach wystawili niemal 60 tys. opłat dodatkowych za brak ważnego biletu.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
- kupić dwa fabrycznie nowe tramwaje Pesa Jazz Duo (8,6 mln zł)
- kupić jeden fabrycznie nowy pociąg elektryczny dla SKM produkcji Newagu (SKM za dwa pociągi zapłaciła ok. 35,6 mln zł)
- kupić prawie dwa fabrycznie nowe pociągi spalinowe do obsługi PKM z Pesy (pociąg dwuczłonowy kosztował 10,7 mln zł, trójczłonowy - 11,7 mln zł)
- kupić 13 autobusów przegubowych marki Mercedes (ok. 1,6 mln zł)
- Zbudować dwie kładki na Ołowiankę (ok. 10 mln zł)
- dwukrotnie przebudować ul. Wajdeloty wraz z budową tzw. kanału ulgi (ok. 9,7 mln zł)
- trzykrotnie przebudować ul. Stągiewną (ok. 7 mln zł)
- urządzić ponad 51 skwerów na wzór Jaśkowego Zakątka (ok. 409 tys. zł)
- zbudować co najmniej dwie nowe rotundy palmiarni w Parku Oliwskim (ok. 7,7 mln zł)
- zbudować niemal dwa nowe baseny (basen na Stogach ok. 12 mln zł)
Miejsca
Opinie (272) ponad 10 zablokowanych
-
2017-06-26 15:34
A może by tak jeszcze jakieś muzeum za 200 baniek? W ramach oszczędności można wyciąć co drugi kurs tramwajów z Havla rano.
- 16 1
-
2017-06-26 15:35
(4)
Zwiększona przepustowość układu drogowego wymusza też zwiększenie liczby miejsc parkingowych
a zwiększona liczba miejsc parkingowych wymusza zwiększenie przepustowości, a zwiększona przepustowość układu drogowego wymusza też zwiększenie liczby miejsc parkingowych ........- 18 2
-
2017-06-26 15:40
tam przeciez nie będzie lepszej przepustowości! Szerze tylko na moście. (3)
Za grube miliony przesuną korek o 100 metrów
- 4 2
-
2017-06-26 15:42
(1)
Łącznie obok siebie będzie 8 pasów: 2 na Okopowej, 6 na nowych wiaduktach, 2 na Nowym Podwalu Grodzkim.
- 4 2
-
2017-06-26 16:04
ale parking będzie.
parking na którym nikt nie będzie parkował bo "za drogi" i "za daleko do centrum"
- 7 0
-
2017-06-27 01:38
Wąskie gardło to 2 pasy przechodzące w jeden
do jazdy prosto przed skrzyżowaniem z Toruńską w kierunku Pruszcza. Nic tam nie zamierzają przebudować, a nawet sp.. sprawę bo zrobili brukowaną wysepkę. Przed remontem mozna było zmienić pas wcześniej - była przerywana - ale potem ją zamalowali. Krótko było ok bo oba pasy przechodziły w dwa podczas remontu. No ale komuś to przeszkadzało.
- 2 1
-
2017-06-26 15:36
szczur kiedy inwestycje w Gdyni?!?!?!? (4)
- 7 6
-
2017-06-26 15:39
To jest artykul o gdansku
Musisz zapytac w swoim UM
- 5 1
-
2017-06-26 15:52
W Gdyni już niedługo coroczny remont estakady (2)
I znowu całe miasto stanie w gigantycznych korkach bo nie potrafią zrobić raz a porządnie
- 5 2
-
2017-06-26 15:58
Tak wiemy. Juz to pisałeś (1)
Tylko musisz pamietać ze tym razem robią cześć Gierkową
- 1 2
-
2017-06-26 17:21
Co roku robią część Gierkową partacze
- 2 1
-
2017-06-26 15:39
mam pomysł - niech urzędy wykupią 100 miejsc w parkingowcu Forum Radunia lub ufundują urzędnikom abonament
miejsca pod urzędem, uporządkować, sprzątnąć zieleń i zostawić dla klientów Urzędu.
Wszystko inne to ciepły idiotyzm z nogawy budyniowej purchawy- 15 3
-
2017-06-26 15:41
(2)
Urzednicy chca swe byki chronic na parkingach. Za wszelka cene, bo nie oni ja placa. W Gdyni nawet park chca do parkingu dorzucic... co z tego ze ten park juz tam jest....
- 12 1
-
2017-06-26 15:48
w Gdańsku park pod parking chcą właśnie wyrżnąć (1)
spójrz na mapę. Park jest przedwojenny, jest częścią założenia UW
- 8 4
-
2017-06-26 17:22
W Gdyni właśnie chcą zmienić plan zagospodarowania by można było w parku postawić deweloperkę
- 5 0
-
2017-06-26 15:44
Taniej by wyszło kupić urzędnikom rowery elektryczne, bilety metropolitalne, a może i nawet jakieś pakiety Ubera.
- 15 2
-
2017-06-26 15:45
Gdy patrzę dziś na pięknie zazielenione drzewa (1)
rosnące na dotychczasowym parkingu przed Urzędem Wojewódzkim , które mają być wyrąbane i zastąpione tym kilkupiętrowym OBRZYDLISTWEM , to serce się kroi. Na dokładkę ta urzędnicza hydra coraz bardziej się rozrasta. Urzędy marszałkowskie to chory wymysł...Powinny być jak najszybciej zlikwidowane.
- 30 7
-
2017-06-26 15:50
brawo, tak!
ps, ten parkingowy śmieć mógłby powstać choćby na boisku CMKIE, 100 metrów dalej, od Oruni
Ale i tak uważam, ze to paranoja- 11 2
-
2017-06-26 15:48
21mln to jakieś 35km dróg rowerowych porządnie zrobionych (2)
biorąc pod uwagę że mamy ich zaledwie 118km.... to dużo
albo zamiast drogi rowerowej pasy rowerowe zrobić.
To by wyszło tego ok 70km za taką sume.
Obecnie mamy ich aż 7km ( tak, słownie siedem ) :D- 10 8
-
2017-06-27 00:08
To urząd wojewódzki... (1)
35km ścieżek na nic się nie przyda interesantowi z Człuchowa, Chojnic czy Sztumu.
- 1 1
-
2017-06-27 09:57
rozumiem
ale kasę wykłada tylko miasto Gdańsk (z PITów mieszkańców ) . Niech się dołożą inne miasta też jak chcą dojazd i parking, to będzie ok.
- 0 0
-
2017-06-26 15:49
Parking w centrum spowodują większe korki w godzinach szczytu
Albo robimy parkingi w centrum miasta w ramach polityki prosamochodowej, albo budujemy parkingi na obrzeżach centrum i faworyzujemy komunikację miejską. Jeśli będą parkingi w CENTRUM to samochody będą musiały wjechać i wyjechać a to oznacza korki i utrudniony przejazd w godzinach szczytu. Z racji powstania nowych parkingów, samochodów będzie przybywało. Osobiście nie zrezygnuje z samochodu bo dla mnie w komunikacji miejskiej jest za dużo ludzi , którzy nie potrafią zadbać o siebie, nie stosują się do zasad higieny. Mógłbym płacić więcej za bilet, ale oczekiwałbym komfortu na podstawowym poziomie, którego nie doświadczyłem będąc zmuszony korzystać z komunikacji miejskiej.
- 16 7
-
2017-06-26 15:53
Przy każdym urzędzie powinien być parking. Tylko urzędnicy mają płacić dokładnie tyle samo co wszyscy pozostali (3)
- 21 2
-
2017-06-26 15:57
przy tym jest i parking i drzewa
już teraz.
- 2 2
-
2017-06-26 18:08
człowieku, nie ma takiego wlelkiego parkingu, tam parę tysięcy urzędników pracuje (1)
A właściwie nie pracuje tylko mają "miejsca pracy" bo z definicji pracy to powinny być jakieś efekty, jakiś przyrost wartości, jakieś dobro a tu tylko przewracanie tysięcy papierów w gąszczu tysięcy przepisów.
Poza tym nie myślę, że od jakiegoś szczebla wzwyż wszyscy urzędnicy załatwiliby sobie finansowanie tych parkingów (na koszt podatników oczywiście)- 3 1
-
2017-06-27 12:10
autobusy są dla urzędników
a dla klientów powinien być parking
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.