• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Krzysztof Koprowski
26 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wizualizacja nowego parkingu przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim.
  • Wizualizacja nowego parkingu przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim.
  • Wizualizacja nowego parkingu wraz z przebudową układu drogowego przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim.
  • Wizualizacja nowego parkingu wraz z przebudową układu drogowego przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim.

Ponad 44 tys. zł będzie kosztowała budowa każdego miejsca w nowym parkingu kubaturowym, który powstanie w jednym z najlepiej skomunikowanych transportem zbiorowym miejsc Gdańska - przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim zobacz na mapie Gdańska. Będzie to kolejny wątpliwej urody obiekt tego typu, jaki powstanie na wjeździe do historycznego centrum miasta.



Czy przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim potrzebny jest nowy parking?

Planowany parking stanowi element większego projektu przebudowy układu drogowego w obrębie wiaduktu Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja ta jest na etapie analizy złożonych ofert w formule przetargu ograniczonego.

Najważniejszym elementem przedsięwzięcia jest rozbiórka i budowa nowego wiaduktu nad torami kolejowymi. Autorzy projektu budowlanego i wykonawczego proponują nawet możliwość dalszego poszerzania układu drogowego w kierunku Oruni.

- Obie ulice Traktu Św. Wojciecha zaprojektowano jako trzypasowe [na wiadukcie i w jego obrębie - dop. red.] z dodatkowymi pasami dla ruchu autobusów. Umożliwi to w etapie budowy prowadzenie ruchu bez utrudnień, a docelowo poprawi przepustowość na tym odcinku. Wprowadzenie w przyszłości przekroju 2x3 na dalszym odcinku Traktu Św. Wojciecha nie będzie niosło za sobą konieczności przebudowy obiektów - czytamy w dokumentacji przygotowanej przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.
Jeszcze więcej aut w centrum

Zwiększona przepustowość układu drogowego wymusza też zwiększenie liczby miejsc parkingowych - szczególnie że Urząd Marszałkowski rozrośnie się wkrótce o kolejny budynek, użytkowany dotychczas przez Centrum Kształcenia Ustawicznego zobacz na mapie Gdańska.

Koszt budowy nowego parkingu szacowany jest na 21 mln zł. Zaplanowano w nim 475 miejsc postojowych (w tym 17 dla osób niepełnosprawnych). To oznacza, że budowa tylko jednego miejsca parkingowego pochłonie ponad 44 tys. zł.

- Parking ten będzie służył obsłudze urzędów administracji państwowej i samorządowej, które są zlokalizowane w rejonie ul. Okopowej. Jeżeli chodzi o podział miejsc [na ogólnodostępne i tylko dla urzędników - dop. red.], prowadzone będą jeszcze rozmowy między instytucjami - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Bez zarządcy i podziału kosztów utrzymania

Choć parking będzie służył głównie administracji na szczeblu wojewódzkim, jego budowa w znacznej części zostanie sfinansowana przez miasto. Wciąż nie wiadomo też, kto będzie odpowiadał za jego dalsze bieżące utrzymanie.

- W Wieloletniej Prognozie Finansowej samorządu województwa zarezerwowano kwotę 7 mln zł na współudział w budowie parkingu. Obecnie nie zostało jeszcze ustalone, kto będzie zarządzał i finansował utrzymanie parkingu - odpowiada Piotrowski.
Elewacja parkingu ma nawiązywać do gmachu urzędów po drugiej stronie ul. Okopowej. Elewacja parkingu ma nawiązywać do gmachu urzędów po drugiej stronie ul. Okopowej.
Planowany obiekt będzie miał cztery kondygnacje (ok. 12 metrów wysokości), z czego dwie najniższe zostaną "wsunięte" pod jeden z dwóch nowych wiaduktów nad torami kolejowymi. Z tego powodu na kondygnacjach 0 oraz 1 znajdzie się odpowiednio 162 i 171 miejsc do parkowania, zaś na dwóch ostatnich 70 i 72.

Beton z żaluzjami w nawiązaniu do cegły

Elewacja parkingu o konstrukcji żelbetowej będzie składała się z ażurowych żaluzji ceramicznych rozmieszczonych w oparciu o wygląd sąsiedniego gmachu Urzędu Wojewódzkiego.

- Na projektowanej elewacji powtórzono rytm okien występujący na budynku urzędu. Propozycję charakteryzuje prostota i klarowność przekazu (...) Lekkości obiektowi dodatkowo dodaje cofnięcie linii słupów w stosunku do stropu o 10 cm oraz podcień, który oprócz względów estetycznych, tworzy miejsce do ustawienia stojaków rowerowych i podkreśla jedno z wejść na parking - opisują projekt w dokumentacji przetargowej jej autorzy z BPBK.
Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście. Po prawej widoczny gmach Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego, w rejon którego zostanie poprowadzone nowe przejście podziemne. Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście. Po prawej widoczny gmach Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego, w rejon którego zostanie poprowadzone nowe przejście podziemne.
Planowany parking powstanie w jednej z najlepiej skomunikowanych lokalizacji Śródmieścia. Tuż obok funkcjonuje od dwóch lat nowy przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej zobacz na mapie Gdańska, który wkrótce będzie powiązany przejściem podziemnym z rejonem ul. Toruńskiej i dalej Okopowej zobacz na mapie Gdańska.

W pobliżu Urzędu Marszałkowskiego przewidziano ponadto utworzenie dwóch nowych przystanków autobusowych, a już teraz autobusy jadące na Olszynkę zatrzymują się przy jego wejściu. Ponadto w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe, na których zatrzymują się tramwaje linii w kierunku większości gdańskich dzielni, w tym Południa, Wrzeszcza, Stogów, Zaspy, Przymorza.

Budowa parkingu w tak dobrze skomunikowanym miejscu będzie wpisywała się w politykę transportową miasta, zakładającą promocję transportu indywidualnego poprzez lokalizowanie parkingów na każdym wjeździe do świetnie skomunikowanego transportem zbiorowym Śródmieścia.

  • Parking przy ul. Jana z Kolna w żaden sposób nie przyczynił się do eliminacji samochodów z okolicznych chodników i zieleńców.
  • Zamiast atrakcyjnej pierzei ze sklepami wzdłuż głównej ulicy Gdańska podziwiać można ścianę parkingu naziemnego City Forum.
  • Ściana parkingu od strony ul. 3 Maja w ramach Forum Gdańsk.
Przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska północny wjazd do centrum "zdobi" parking z prefabrykatów na prawie 500 pojazdów. Jego budowa doprowadziła do likwidacji pętli autobusowej, która wróciła po kilku latach przerwy na teren tuż obok, a miasto za jej (od)budowę zapłaciło ok. 1,5 mln zł.

Kolejny parking kubaturowy znajduje się naprzeciwko Zieleniaka, w kompleksie City Forum zobacz na mapie Gdańska. Zamiast handlowej pierzei i budynku, który mógłby stać się wizytówką miasta, możemy oglądać zaparkowane na kilku kondygnacjach samochody oraz wejścia do pomieszczeń technicznych.

Od strony zachodniego wjazdu do ścisłego centrum miasta można podziwiać rosnące potężne ściany następnego parkingu - powstającego w ramach Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Zaplanowano w nim aż 1,1 tys. miejsc parkingowych oraz tylko jeden lokal handlowy na parterze, dostępny z zewnątrz.

Oprócz obiektów pełniących funkcję stricte parkingową, auto pozostawić można m.in. w garażu ECS, CH Madison czy Muzeum II Wojny Światowej. Oprócz obiektów pełniących funkcję stricte parkingową, auto pozostawić można m.in. w garażu ECS, CH Madison czy Muzeum II Wojny Światowej.
Jeszcze więcej parkingów, choć kierowcy wolą niszczyć zieleń i chodniki

Zdaniem urzędników to jednak za mało. Dlatego wciąż poszukuje się partnerów prywatnych do budowy parkingu kubaturowego naziemnego przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska oraz parkingów podziemnych wzdłuż Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, Podwala Staromiejskiego zobacz na mapie Gdańska, Targu Rybnego zobacz na mapie Gdańska oraz Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska.

W ramach tych inwestycji ani razu nie wspomina się o likwidacji w zamian miejsc naziemnych w okolicy. Jednocześnie Straż Miejska od lat przymyka oko na auta parkujące niezgodnie z przepisami, co także stawia po znakiem zapytania rentowność budowy nowych płatnych parkingów.

W Gdańsku bezkarnie można parkować nawet na środku świeżo wyremontowanego chodnika przy ul. Stągiewnej/Chmielnej. W Gdańsku bezkarnie można parkować nawet na środku świeżo wyremontowanego chodnika przy ul. Stągiewnej/Chmielnej.
W 2016 r. strażnicy wystawili zaledwie ok. 11,2 tys. mandatów za nieprawidłowe parkowanie, podczas gdy w tym samym okresie kontrolerzy biletów w tramwajach i autobusach wystawili niemal 60 tys. opłat dodatkowych za brak ważnego biletu.

Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

Budowa nowego parkingu przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim będzie kosztowała ok. 21 mln zł. Za tę kwotę można...

51 takich skwerów, jak ten przy ul. Jaśkowa Dolina, można urządzić zamiast budowy jednego parkingu. 51 takich skwerów, jak ten przy ul. Jaśkowa Dolina, można urządzić zamiast budowy jednego parkingu.
- kupić dwa fabrycznie nowe tramwaje Pesa Jazz Duo (8,6 mln zł)
- kupić jeden fabrycznie nowy pociąg elektryczny dla SKM produkcji Newagu (SKM za dwa pociągi zapłaciła ok. 35,6 mln zł)
- kupić prawie dwa fabrycznie nowe pociągi spalinowe do obsługi PKM z Pesy (pociąg dwuczłonowy kosztował 10,7 mln zł, trójczłonowy - 11,7 mln zł)
- kupić 13 autobusów przegubowych marki Mercedes (ok. 1,6 mln zł)
- Zbudować dwie kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska (ok. 10 mln zł)
- dwukrotnie przebudować ul. Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska wraz z budową tzw. kanału ulgi (ok. 9,7 mln zł)
- trzykrotnie przebudować ul. Stągiewną zobacz na mapie Gdańska (ok. 7 mln zł)
- urządzić ponad 51 skwerów na wzór Jaśkowego Zakątka zobacz na mapie Gdańska (ok. 409 tys. zł)
- zbudować co najmniej dwie nowe rotundy palmiarni w Parku Oliwskim zobacz na mapie Gdańska (ok. 7,7 mln zł)
- zbudować niemal dwa nowe baseny (basen na Stogach ok. 12 mln zł)

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • "To oznacza, że budowa tylko jednego miejsca parkingowego pochłonie ponad 44 tys. zł" (10)

    k.... to lepsza cena niż metr mieszkania w apartamentowcu w warszawie

    • 165 5

    • Przecież to nie jest cena za m2 (3)

      • 9 1

      • Miejsce 3x5 to 15m2 (2)

        Czyli wychodzi ok 3 tysiące za metr kwadratowy zwykłego betonu. To wciąż drogo jeżeli porównasz z ceną mieszkania gdzie trzeba jeszcze zrobić wykończenie....

        • 19 0

        • Ciekawe podejście od liczenia powierzchni (1)

          Poza samą powierzchnią miejsca parkingowego należy wliczyć procentowy jego udział w całkowitej pow. ciągów jezdnych występujących w całym parkingu.
          W zależności od ułożenia miejsc parkingowych może to być nawet do 50-70% pow. miejsca parkingowego.

          • 1 1

          • W budynkach mieszkalnych, handlowych czy biurowych też są powierzchnie wspólne i nikt za nie dodatkowo nie płaci.

            • 1 0

    • To 2200 zł/m2. Nawet tanio bym powiedział.

      • 0 0

    • Tak się robi wałki. Dlatego główne ulice miasta mają wały w nazwie bo władze od zarania robiły wały w mieście.

      • 4 0

    • mają rozmach sku*****

      • 4 0

    • Platforma w natarciu (2)

      A plebs gdanski to łyka jak mlody pelikan

      • 28 9

      • (1)

        To sobie zobacz ile kosztuje wybudowanie jednego miejsca przez dewelopera

        • 2 25

        • Aha i to jest punkt odniesienia ?

          Deweloper ? Prosze cie synu, odłóż mikrofon i nie mów nic więcej

          • 26 3

  • Parking przy ul. Jana z Kolna w żaden sposób nie przyczynił się do eliminacji samochodów z okolicznych chodników i zieleńców

    I to jest własnie odpowiedz mieszkańców na kretyńskie inicjatywy. Demokracja od dołu. Parkowanie ma być bezpłatne. Nie ma frajerów płacić na powietrze.

    • 2 0

  • Bez przesady

    Skrajnie populistyczny argument że to tyle a tyle skwerów można zrobić za parking. Wszystko jest potrzebne!

    • 0 1

  • darmowy parking dla urzędasów

    • 1 1

  • Akurat ten parking jest strzałem w dziesiątkę

    Jest tuż obok 4 potężnych urzędów: Komendy Policji, Skarbówki, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Wojewódzkiego, nie licząc szkoły. Kto chociaż raz próbował przyjechać do tych urzędów autem sprawę załatwić to wie, że to był cud znaleźć miejsce choćby w pobliżu. Przy każdym budynku urzędu powinien być duży parking. W końcu urzędy są dla obywateli a nie na odwrót.

    • 2 1

  • To taniej niz w Gdyni - u nas jakies 270 miejsc za 35 mln.

    • 0 1

  • najdrższe miejsca postojowe :) ale kasa idzie hahaha (7)

    kogo to obchodzi przecież to nie ich pieniadze ...

    • 119 10

    • (1)

      Wiele lat temu czytalem o wloskiej mafii. Otoz wynalazla ona sposob na zarabianie czystych pieniedzy w ten sposob, ze budowali za panstwowe pieniadze rozne goowniane inwestycje. Jak najdrozej oczywiscie. Zwykly urzednik slowa nie pisnie bo chce zyc. Przypuszczam, ze w Polsce tez sporo sie tak buduje.

      • 10 1

      • tylko we Włoszech mafia korumpuje urzędników, a w Polsce urzędnicy samodzielnie wykazują się bezmózgowiem

        • 0 0

    • (1)

      Jak przeczytałem ile rzeczy można zrobić w mieście za kwotę przeznaczona na budowę parkingu, to mi włosy na głowie stanęły. I tak np. można było zbudować mniejsze Muzeum IIWŚ, a pozostałe pieniądze wyłożyć na szereg pomniejszych (potrzebnych) inwestycji.

      • 7 1

      • Ile Tak potrzebnych żłobków i przedszkoli można zbudować i utrzymać. Moja córka czekal2 lata na możliwość zapisania dziecka do żłobka w pobliżu miejsca zamieszkania, a o przyjęcie do przedszkola musiała się odwoływać.

        • 3 1

    • To wcale nie są najdroższe miejsca postojowe. To jest normalna cena (1)

      • 4 12

      • w tym księstwie owszem

        • 14 0

    • to ja bym chciał poznać szczegóły tych uzgodnień, których Piotrowski nie chce zdradzić

      A dokładnie jakie proporcje podziału miejsc na urzędnicze i ogólnodostępne są negocjowane i ustalane. To w pełni zrozumiale, że jako pracownik od propagandy u Budynia nie chce ich ujawnić. Lepiej nie drażnić mieszkańców bez potrzeby a po fakcie poda im się taką suchą informację jak już będzie wszystko przyklepane. W tej chwili lepiej brzmi informacja, że to będzie parking dla mieszkańców i petentów. Bez takiej informacji i znając dotychczasowe praktyki w Gdańsku mam wszelkie prawo przypuszczać, że głównymi beneficjentami staną się urzędnicy pracujący w tych pobliskich rozdmuchanych instytucjach

      • 23 0

  • life in bangladesh

    To nie jest żadne odciążanie centrum skoro parkingi znajdują się w samym centrum. Gratuluję, jeżeli ktoś jest w stanie zobaczyć w tym jakąkolwiek przemyślaną strategię miasta. Układ drogowy oraz dodatkowa infrastruktura są po prostu kwestią przypadku i dyktatu inwestorskiego, któremu wtórnie usiłuje się nadać pozory planu. Przy Jana z Kolna, przypominam, miał być podziemny, przy Forum Radunia zielony parking. Powstają wielkogabarytowe parkingi, które szpecą okolicę i zabudowują atrakcyjne tereny w centrum. Nijak nie sprawiają, że w śródmieściu będzie mniejszy ruch, wręcz przeciwnie - zaczopowują je dodatkowym ruchem samochodów, które będą pchały się na te parkingi.
    I jeszcze ten nie do pominięcia drobiazg - okolice Urzędu Marszałkowskiego przy którym powstaje to cudo nieuchronnie zamieniają się w betonową pustynię szybkiego ruchu - kto tylko nieopatrznie postanowi przejść tędy na własnych nogach narazi się na prawdziwą gehennę.

    • 1 0

  • (6)

    Ten, kto pozwolił na postawienie tego ohydnego klocka na Jana z Kolna powinien zostać pociągnięty do odpowiedzialności za oszpecenie krajobrazu miasta. Strasznie to wygląda, modlę się żeby to rozebrano

    • 213 12

    • Nie stałby puty, gdyby był darmowy. Wolałbym stanąć tam niżli na starówce

      A tak jak płaci się tyle samo i tu i tu, to kto zapłaci taką kasę by iść pieszo kilometry

      • 3 1

    • parking

      Nie tylko ze straszy ,ale stoi wiecznie pusty . Chcą zabetonować nasz piękny Gdańsk. Niech wreszcie zabiorą się za PKS bo to strasznie wygląda .

      • 8 0

    • Parking stoi pusty. Za to światło świeci się na całym. (1)

      U nas w hali garazowej wstawilismy czujki i zapala się światło sektorowo. Rachunki za 3 hale we wspólnocie spadły o 1500 zł rocznie. Koszt czujników i modyfikacji grosze.

      • 11 1

      • w tym szaleństwie jest metoda - wiesz ile można własnych prywatnych rzeczy 'wtopić' w koszty?

        kiedyś ministrant i jego drużyna zostaną rozliczeni i zobaczycie jakie cwaniaki wałki robili
        on jest po prostu za długo, jemu się już powaliło prywatne z publicznym
        widzieliście tą zgraję na otwarciu tunelu? szli jakby to wszystko było ich, dumne pawie

        • 8 0

    • to pozwolił i wymusił Bielawski, nie deweloper (1)

      czyli oczywiście kasta idiotów z Budyniu

      • 37 1

      • dodaj do tego 1,5 mln za odbudowę zlikwidowanej wcześniej pętli autobusowej

        czyli jawna niegospodarność i działanie na szkodę podatników

        • 46 0

  • To 2200 zł/m2. Nawet tanio bym powiedział.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane