- 1 Reklamują nagrobki z samochodu bo mogą? (108 opinii)
- 2 Po karach na 1 mln zł twórcy Fali zabrali głos (152 opinie)
- 3 MTM dokończy drogę rowerową na Rolniczej (51 opinii)
- 4 Masz interes? Zostaw kartkę (174 opinie)
- 5 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (147 opinii)
- 6 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (247 opinii)
Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim
Ponad 44 tys. zł będzie kosztowała budowa każdego miejsca w nowym parkingu kubaturowym, który powstanie w jednym z najlepiej skomunikowanych transportem zbiorowym miejsc Gdańska - przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim . Będzie to kolejny wątpliwej urody obiekt tego typu, jaki powstanie na wjeździe do historycznego centrum miasta.
Najważniejszym elementem przedsięwzięcia jest rozbiórka i budowa nowego wiaduktu nad torami kolejowymi. Autorzy projektu budowlanego i wykonawczego proponują nawet możliwość dalszego poszerzania układu drogowego w kierunku Oruni.
- Obie ulice Traktu Św. Wojciecha zaprojektowano jako trzypasowe [na wiadukcie i w jego obrębie - dop. red.] z dodatkowymi pasami dla ruchu autobusów. Umożliwi to w etapie budowy prowadzenie ruchu bez utrudnień, a docelowo poprawi przepustowość na tym odcinku. Wprowadzenie w przyszłości przekroju 2x3 na dalszym odcinku Traktu Św. Wojciecha nie będzie niosło za sobą konieczności przebudowy obiektów - czytamy w dokumentacji przygotowanej przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.
Jeszcze więcej aut w centrum
Zwiększona przepustowość układu drogowego wymusza też zwiększenie liczby miejsc parkingowych - szczególnie że Urząd Marszałkowski rozrośnie się wkrótce o kolejny budynek, użytkowany dotychczas przez Centrum Kształcenia Ustawicznego .
Koszt budowy nowego parkingu szacowany jest na 21 mln zł. Zaplanowano w nim 475 miejsc postojowych (w tym 17 dla osób niepełnosprawnych). To oznacza, że budowa tylko jednego miejsca parkingowego pochłonie ponad 44 tys. zł.
- Parking ten będzie służył obsłudze urzędów administracji państwowej i samorządowej, które są zlokalizowane w rejonie ul. Okopowej. Jeżeli chodzi o podział miejsc [na ogólnodostępne i tylko dla urzędników - dop. red.], prowadzone będą jeszcze rozmowy między instytucjami - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Bez zarządcy i podziału kosztów utrzymania
Choć parking będzie służył głównie administracji na szczeblu wojewódzkim, jego budowa w znacznej części zostanie sfinansowana przez miasto. Wciąż nie wiadomo też, kto będzie odpowiadał za jego dalsze bieżące utrzymanie.
- W Wieloletniej Prognozie Finansowej samorządu województwa zarezerwowano kwotę 7 mln zł na współudział w budowie parkingu. Obecnie nie zostało jeszcze ustalone, kto będzie zarządzał i finansował utrzymanie parkingu - odpowiada Piotrowski.
Planowany obiekt będzie miał cztery kondygnacje (ok. 12 metrów wysokości), z czego dwie najniższe zostaną "wsunięte" pod jeden z dwóch nowych wiaduktów nad torami kolejowymi. Z tego powodu na kondygnacjach 0 oraz 1 znajdzie się odpowiednio 162 i 171 miejsc do parkowania, zaś na dwóch ostatnich 70 i 72.
Beton z żaluzjami w nawiązaniu do cegły
Elewacja parkingu o konstrukcji żelbetowej będzie składała się z ażurowych żaluzji ceramicznych rozmieszczonych w oparciu o wygląd sąsiedniego gmachu Urzędu Wojewódzkiego.
- Na projektowanej elewacji powtórzono rytm okien występujący na budynku urzędu. Propozycję charakteryzuje prostota i klarowność przekazu (...) Lekkości obiektowi dodatkowo dodaje cofnięcie linii słupów w stosunku do stropu o 10 cm oraz podcień, który oprócz względów estetycznych, tworzy miejsce do ustawienia stojaków rowerowych i podkreśla jedno z wejść na parking - opisują projekt w dokumentacji przetargowej jej autorzy z BPBK.
Planowany parking powstanie w jednej z najlepiej skomunikowanych lokalizacji Śródmieścia. Tuż obok funkcjonuje od dwóch lat nowy przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej , który wkrótce będzie powiązany przejściem podziemnym z rejonem ul. Toruńskiej i dalej Okopowej .
W pobliżu Urzędu Marszałkowskiego przewidziano ponadto utworzenie dwóch nowych przystanków autobusowych, a już teraz autobusy jadące na Olszynkę zatrzymują się przy jego wejściu. Ponadto w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe, na których zatrzymują się tramwaje linii w kierunku większości gdańskich dzielni, w tym Południa, Wrzeszcza, Stogów, Zaspy, Przymorza.
Budowa parkingu w tak dobrze skomunikowanym miejscu będzie wpisywała się w politykę transportową miasta, zakładającą promocję transportu indywidualnego poprzez lokalizowanie parkingów na każdym wjeździe do świetnie skomunikowanego transportem zbiorowym Śródmieścia.
Przy ul. Jana z Kolna północny wjazd do centrum "zdobi" parking z prefabrykatów na prawie 500 pojazdów. Jego budowa doprowadziła do likwidacji pętli autobusowej, która wróciła po kilku latach przerwy na teren tuż obok, a miasto za jej (od)budowę zapłaciło ok. 1,5 mln zł.
Kolejny parking kubaturowy znajduje się naprzeciwko Zieleniaka, w kompleksie City Forum . Zamiast handlowej pierzei i budynku, który mógłby stać się wizytówką miasta, możemy oglądać zaparkowane na kilku kondygnacjach samochody oraz wejścia do pomieszczeń technicznych.
Od strony zachodniego wjazdu do ścisłego centrum miasta można podziwiać rosnące potężne ściany następnego parkingu - powstającego w ramach Forum Gdańsk . Zaplanowano w nim aż 1,1 tys. miejsc parkingowych oraz tylko jeden lokal handlowy na parterze, dostępny z zewnątrz.
Jeszcze więcej parkingów, choć kierowcy wolą niszczyć zieleń i chodniki
Zdaniem urzędników to jednak za mało. Dlatego wciąż poszukuje się partnerów prywatnych do budowy parkingu kubaturowego naziemnego przy Bramie Żuławskiej oraz parkingów podziemnych wzdłuż Podwala Przedmiejskiego , Podwala Staromiejskiego , Targu Rybnego oraz Targu Węglowego .
W ramach tych inwestycji ani razu nie wspomina się o likwidacji w zamian miejsc naziemnych w okolicy. Jednocześnie Straż Miejska od lat przymyka oko na auta parkujące niezgodnie z przepisami, co także stawia po znakiem zapytania rentowność budowy nowych płatnych parkingów.
W 2016 r. strażnicy wystawili zaledwie ok. 11,2 tys. mandatów za nieprawidłowe parkowanie, podczas gdy w tym samym okresie kontrolerzy biletów w tramwajach i autobusach wystawili niemal 60 tys. opłat dodatkowych za brak ważnego biletu.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
- kupić dwa fabrycznie nowe tramwaje Pesa Jazz Duo (8,6 mln zł)
- kupić jeden fabrycznie nowy pociąg elektryczny dla SKM produkcji Newagu (SKM za dwa pociągi zapłaciła ok. 35,6 mln zł)
- kupić prawie dwa fabrycznie nowe pociągi spalinowe do obsługi PKM z Pesy (pociąg dwuczłonowy kosztował 10,7 mln zł, trójczłonowy - 11,7 mln zł)
- kupić 13 autobusów przegubowych marki Mercedes (ok. 1,6 mln zł)
- Zbudować dwie kładki na Ołowiankę (ok. 10 mln zł)
- dwukrotnie przebudować ul. Wajdeloty wraz z budową tzw. kanału ulgi (ok. 9,7 mln zł)
- trzykrotnie przebudować ul. Stągiewną (ok. 7 mln zł)
- urządzić ponad 51 skwerów na wzór Jaśkowego Zakątka (ok. 409 tys. zł)
- zbudować co najmniej dwie nowe rotundy palmiarni w Parku Oliwskim (ok. 7,7 mln zł)
- zbudować niemal dwa nowe baseny (basen na Stogach ok. 12 mln zł)
Miejsca
Opinie (272) ponad 10 zablokowanych
-
2017-06-26 15:12
A co tam. WY placicie...21 baniek sie wam szarpnie (1)
Najdrozsze miejsca by postawic 4 opony i zloma.
Nie ma potrzebniejszych inwestycji w miescie..trzeba teraz stawiac stodoly dla zlomow.. Pewnie...po co wam drogi, przedszkola , autobusy...po co...WYDAMY WASZE 21 BANIEK bysmy MY URZEDASY mieli gdzie stawiac nasze skorupy- 32 7
-
2017-06-27 09:40
Na sygnalizację w niebezpiecznych przejściach nie mają , giną ludzie, dzieci idące do szkoły.
- 0 0
-
2017-06-26 15:14
Ale będzie super jak to wybudują, czekamy :)
- 6 13
-
2017-06-26 15:15
jakieś ludzkie ceny za postój dzienny lub abonament i może... (4)
część ludzi zostawiłoby auto by przesiąść się na SKM i dalej pojechać kolejką? czy bez szans?
- 7 7
-
2017-06-26 15:17
(1)
Przesiadka na SKM w centrum miasta? Zobacz frekwencje na parkingu przesiadkowym we Wrzeszczu. Wyburzono zabytkową wioskę indiańska, by przez cały dzień po betonowym placu hulał wiatr.
- 8 3
-
2017-06-26 15:42
i będzie hulał. Skoro rozwalili wioskę, niech chociaż będzie tam zabudowa
ale nie! Trzeba doić Miasto z gruntów i stałych mieszkańców na Szadóły. W centrum parkingowce i apartamenty z burdelem na klatce
- 4 2
-
2017-06-26 15:36
(1)
Jest już podobna konstrukcja przy Jana z kolna i pusty stoi mimo że ceny symboliczne
- 6 2
-
2017-06-26 17:19
Ceny absurdalna,
a w poblizu niczego nie ma
- 6 0
-
2017-06-26 15:15
44 tysiące to dużo taniej niż wychodzi koszt budowy wg deweloperów (70 - 100 000 za miejsce) (9)
- 10 14
-
2017-06-26 15:18
(3)
To niech urzędnicy z własnej kieszeni wyloza na jego budowe. U dewelopera trzeba płacić.
- 6 4
-
2017-06-26 15:23
To nie jest parking tylko dla urzędników (1)
- 4 4
-
2017-06-26 15:33
To jest parking wyłącznie dla urzędników
- 9 4
-
2017-06-27 01:30
Brednia. U nas jest mala hala garażowa na 20
aut. Miejsce kosztowało 20 tysięcy. Nie sądzę zeby developer dopłacał. Koszt m2 to pewnie 1 tysiąc - jak wychodzi 10 tysiaków to wszystko. Trochę cena z d.... bo grunt jest własnością urzędu.
- 2 2
-
2017-06-26 15:25
(1)
Dużo taniej - to by było chyba wykupić urzędasom abonament na taksówki
- 10 4
-
2017-06-27 09:41
Dożywotnio.
- 1 0
-
2017-06-26 18:03
to nie koszt budowy tylko cena jaką płaci klient dewelopera (1)
Kto sprzedaje lub produkuje po kosztach bez zysku?
koszt budowy w zależności oczywiście od konkretnego budynku jest wielokrotnie niższy, różnica to zysk dewelopera- 5 2
-
2017-06-27 09:43
Mieszkania we wschodniej Polsce budują po 2 tyś. za m2.
- 0 0
-
2017-06-27 09:36
dewek robi pod ziemią, a tu masz po prostu maszt i plandekę!
za 21 baniek
- 0 0
-
2017-06-26 15:19
Szkoda miejsca. (1)
Przecież mogłoby tam być jakieś fajne muzeum.
- 11 11
-
2017-06-27 09:45
:-) :-) :-) :-) :-)
- 0 0
-
2017-06-26 15:20
Chorzy ludzie, chorze piopis-y, chorzy neoliberałowie z FRAG-u
zayebmy wszystko dla urzędasów w samochodach
- 12 7
-
2017-06-26 15:22
Bardzo dobry, merytoryczny tekst - nawet średnio inteligentnym da do myślenia (3)
- 27 2
-
2017-06-26 15:25
(1)
Tekst jest słaby jak red Koprowski. Wiecznie coś mu się nie podoba. Wystarczy poczytać forum skyscrapercity by zobaczyć co to za gość
- 4 20
-
2017-06-26 18:01
Wystarczy zobaczyc co buduja naprzeciw traktu krolewskiego... red Koprowski uzywa wyjatkowo elokwentnych i delikatnych slow. Nawet mlody Tusk to krytykuje.
- 3 2
-
2017-06-26 15:44
słaby? Ty się tam liżesz, albo z neoliberałnymi fajfuskami z FRAG-u albo z Budyniem
ew. matka, c*otka na urzędzie, sprzedajcie sobie etaty i mieszkania "komunalne". Wódz pokazał jak to skutecznie czynić
- 2 6
-
2017-06-26 15:27
paskudnie to wygląda
- 15 1
-
2017-06-26 15:28
dlaczego taki płaski dach ? (1)
Jak już musi powstać, to niech to jakoś wygląda. Dlaczego taki płaski dach, skoro obok są dachy spadziste w czerwonej dachówce ?
- 19 2
-
2017-06-27 01:33
Dach dwuspadowy podniesie koszt miejsca
na 100 tysiecy. W trosce o publiczną kasę zdecydowaliśmy sie wybrać wariant tańszy.
- 4 0
-
2017-06-26 15:31
Kolejna MAKABRYŁA za publiczne pieniądze, dla urzędasów, by żyło się lepiej... (2)
A stado baranów nadal głosuje na to budyniowe złodziejstwo, bezmózgie i pazerne typu ulokowane przez pociotków w UM Gdańska i innych komunalnych komórkach, skąd idealnie wyprowadza się publiczne pieniądze... ech, szkoda gadać, trzeba lać i głosować mądrze!
- 42 6
-
2017-06-26 15:38
Gdansk
Tu mądrosci nie uswiadczysz, nie ma wspolnego mianownika. Za duza mieszanka krwi. Polacy, Niemcy, Zzaburzanie, Kaszuby, kilku Zydow i Ormian. I kazdy ciagnie to coś zwane "miastem" w swoją strone
- 5 2
-
2017-06-26 15:46
Gdańsk to mafia Adamowicza, po prostu mafia
ustawieni w głupocie i dojeniu mieszkańców do spóły z Flaszką i dymaną deweloperką. Od XX lat!
Mają ustawione media i przygłupie Forum Rozwoju Gdańska, czapkujące Budyniowi przy opasce biodrowej.- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.