• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia szuka inwestora do budowy parkingów kubaturowych

Patryk Szczerba
22 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kto zbuduje parkingi kubaturowe w Gdyni?
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową

Gdynia planuje zbudować dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka. Władze miasta zapraszają do współpracy firmy, bo inwestycja miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Piętrowe parkingi miałyby powstać do końca 2024 roku.



Jak oceniasz plany budowy parkingów przesiadkowych w proponowanych lokalizacjach?

W obydwu lokalizacjach znajdują się pętle ZKM oraz parkingi, które są zdecydowanie za małe, stąd pomysł na realizację piętrowych obiektów.

Dzięki nim kierowcy nie musieliby wjeżdżać do centrum miasta, tylko przesiadaliby się na SKM, transport miejski lub korzystali z hulajnóg elektrycznych czy np. roweru MEVO, który ma wrócić w wersji 2.0.

Gdynia opublikowała memorandum informacyjne wraz z ankietą, które jest opisem przedsięwzięcia i ma być początkiem wstępnych konsultacji z firmami zainteresowanymi inwestycją.

Planowany parking przy ul. LotnikówMapka



W przypadku ul. Lotników funkcjonujący parking przy przystanku SKM Gdynia-Redłowo może pomieścić ok. 60 samochodów. Władze miasta zdają sobie sprawę z tego, że ta liczba jest niewystarczająca.

  • Parking przy ul. Lotników miałby powstać w miejscu, gdzie znajduje się pętla i niewielki przesiadkowy parking.
  • Parking przy ul. Lotników miałby powstać w miejscu, gdzie znajduje się pętla i niewielki przesiadkowy parking.
- Obserwacja sąsiednich ulic i działek wokół, szczególnie od strony południowej, wskazuje na zdecydowanie większy popyt. Jest to kluczowy punkt przesiadkowy dla osób z górnych tarasów Gdyni, które kontynuują swoją podróż SKM, zarówno w stronę centrum Gdyni, jak Sopotu oraz Gdańska - można przeczytać w opublikowanym przez Gdynię memorandum.
Wariant rozbudowy parkingu przy pętli zakłada budowę 6-kondygnacyjnego parkingu otwartego (parter i 5 poziomów) na części działki obecnego parkingu. Miałby zająć blisko 0,8 ha.

Liczba miejsc parkingowych zwiększyłaby się do 462.

Planowany parking przy ul. KieleckiejMapka



Obecnie przy ul. Kieleckiej funkcjonuje parking na ok. 70 pojazdów. Do 1 lipca chętnie korzystali z niego pracownicy dojeżdżający do centrum oraz osoby kontynuujące swoją podróż SKM. Od tego dnia, w związku z rozszerzeniem stref parkowania, jest płatny, więc od poniedziałku do piątku, kiedy trzeba płacić za postój, praktycznie opustoszał.

Parkingi w Trójmieście


Tutaj, tak jak w Redłowie, urzędnicy planują połączyć istniejącą pętlę ZKM z kubaturowym parkingiem.

- Wzorem innych europejskich miast pętlę autobusową można połączyć z wielopoziomowym parkingiem dla pojazdów i zbudować taki budynek, który konstrukcyjnie wpisze się w krajobraz miasta - argumentują w memorandum.
Na poziomie 0 funkcjonowałaby pętla ZKM z zapleczem, a na poziomach 1-3 (ew. 4) parking na ok. 300, a przy budowie czwartej kondygnacji nawet 378 pojazdów.

Parking zająłby 0,6 ha, a jego budowa wymagałaby zmiany planu miejscowego.

Realizacja w formule partnerstwa publiczno-prywatnego



Projekt ma zostać zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Gdynia chce udostępnić lub przekazać działkę pod realizację inwestycji.

Zadania prywatnego podmiotu:

  • wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych,
  • zapewnienie finansowania przygotowania całości dokumentacji oraz wykonania robót budowlanych,
  • utrzymanie oraz zarządzanie i świadczenie usług w powstałych obiektach.

- Partner prywatny będzie utrzymywał efekt rzeczowy przedsięwzięcia i zarządzał nim
w okresie nie krótszym niż 15 i nie dłuższym niż 30 lat od daty jego wybudowania. Okres zarządzania zostanie ustalony w ramach dialogu konkurencyjnego - podają urzędnicy w memorandum.

Według wstępnego harmonogramu w I kwartale 2023 r. mogłaby zostać podpisana umowa z partnerem. Jeśli tak by się stało, w IV kwartale 2024 r. parkingi powinny być gotowe.

Wcześniejsze pomysły na parking kubaturowy



Społecznicy z Miasta Wspólnego przypominają z kolei, że podobne rozwiązania proponowali przed laty, ale wtedy zostały odrzucone. Co ważne, przez ten czas pojawił się pomysł związany z budową parkingu podziemnego pod parkiem Centralnym.

Tak ma wyglądać park Centralny po zakończeniu wszystkich etapów budowy. Pod ziemią znajdzie się parking. Tak ma wyglądać park Centralny po zakończeniu wszystkich etapów budowy. Pod ziemią znajdzie się parking.
Przypomnijmy, że w ramach trzeciego etapu budowy parku Centralnego ma również powstać parking podziemny na 270 samochodów.

Parking będzie jednak prawdopodobnie płatny. Niewykluczone, że na tych samych zasadach co miejsca przy Centrum Filmowym, bo podobnie jak tam zarządzaniem obiektem zajmie się Agencja Rozwoju Gdyni.

- Istotny jest kontekst - 4 lata temu pokazywaliśmy, łącznie z gotową koncepcją, jak mógłby wyglądać parking kubaturowy nad węzłem Franciszki Cegielskiej, ale mówiliśmy o nim jako inwestycji zamiast planowanego parkingu podziemnego pod parkiem Centralnym - znacznie droższego dla gdyńskiego podatnika i też ograniczającego "funkcję parkową" parku (płyta podziemnego garażu ogranicza możliwość sadzenia drzew, ogranicza też wsiąkanie wody, tworząc dość grząski grunt). Obecnie część prywatna parkingu pod parkiem jest w części gotowa, miasto szykuje się do realizacji swojej - podkreśla Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Propozycja społeczników z Miasta Wspólnego parkingu kubaturowego przy ul. Kieleckiej sprzed 4 lat. Propozycja społeczników z Miasta Wspólnego parkingu kubaturowego przy ul. Kieleckiej sprzed 4 lat.
Według niego parkingi obecnie nie mają szans powstać z prywatnych pieniędzy.

- Są za małe, nie dają gwarancji zarobku przy obecnych stawkach w SPP i przy bliskości tańszej alternatywy. Jedyni potencjalni inwestorzy to deweloperzy realizujący duże inwestycje w pobliżu - na Kieleckiej i na Przemyskiej, i tu też z zastrzeżeniem, że mogliby wykupić część miejsc, zamiast budować bardzo kosztowne parkingi podziemne pod swoimi inwestycjami. Tyle że wtedy nie byłyby to miejsca publiczne - wskazuje Piesiewicz.

Sytuacja z parkingami kubaturowymi w Gdańsku



Kilka parkingów kubaturowych istnieje w Gdańsku. Ostatni z nich otwarty został 6 września przy Urzędzie Marszałkowskim i Wojewódzkim. Powstał w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka. Na razie jest darmowy i cieszy się sporym zainteresowaniem.

Ostatnio władze miasta wycofały się z forsowania budowy kolejnego parkingu kubaturowego w centrum miasta - przy ul. 3 MajaMapka.

Gdańsk rezygnuje z budowy parkingu kubaturowego na 3 Maja



Pomysł ten od samego początku budził kontrowersje pod względem sensowności realizacji kosztownej inwestycji w sytuacji, gdy w sąsiedztwie istnieją już miejskie grunty przeznaczone na taką samą funkcję.

Od kilkunastu lat zapowiadana jest też budowa podziemnych parkingów w centrum Gdańska. Mimo że pojawił się inwestor, to wciąż nie wiadomo, czy i kiedy takie obiekty powstaną.

Konserwator zmienia decyzję ws. wycinki drzew dla parkingu kubaturowego



Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Opinie (295) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Parkingi

    Skoro dziś, po wprowadzeniu opłat za parkowanie przy Wzgórzu, już widać brak zainteresowania dojeżdżających do pociągu kierowców z tzw Górnego tarasu, to po wybudowaniu parkingu kubaturowego takie zainteresowanie nagle wzrośnie? Władcy Gdyni chyba w pisie nauki pobierają - czyżbym się mylił?

    • 0 0

  • Parkingi nad stacjami SKM

    Takie parkingi powinny być budowane nad każdą stacją SKM. to wsztstko zintegrowane z przestankami ZKM. Ludzie przemieszczali by się wewnątrz kubaturowych hubów. Zakładając nasz klimat to najlepsze rozwiązanie. PKP w zamian za udostepnienie terenu zyskuje zadaszenie peronów oraz mega dużo nowych klientów. wmtakich miejscach dodatkowo jakieś małe biznesy i lokale na wynajem i projekt sam się może się utrzymać finansowo. Dodatkowo przy takim rozwiązaniu i elektromobilości ludzie mogli by ładować auta nawet ci co w blokach mieszkają i potrzebują tylko o huba zjechać transportowego. jeszcze można by zarobić na tym ładowaniu.

    • 0 0

  • Najbardziej bolesne jest odcinanie ryja od koryta oraz tyłka od fotela. (1)

    I, jak się okazuje, nie chodzi tylko o fotel władcy.
    Miasto nie jest z gumy, więc nadzieje że da się zawsze i wszędzie płynnie dojechać i zaparkować za darmo na cały dzień są czystą naiwnością. No ale cóż, zaskakująco powszechna wiara w cuda dowodzi niezbicie, że pomimo szerzącej się krytyki kościoła, Polacy jako społeczeństwo nadal są bardzo wierzący. Szkoda że tak gorliwie nie garną się do uczenia fizyki i innych pożytecznych rzeczy.

    • 1 1

    • wiara nie jest domeną Koscioła ani nawet religii

      To taka metoda poznawcza (epistemologiczna), jak każda inna.
      "Na wiarę" przyjmujemy podstawowe założenia nauki i wierzymy, że są prawdziwe.
      Bo nikt nie potrafi wykazać, że jest inaczej.
      W fizyce również opowiadamy o modelach, które w pewnych warunkach funkcjonują prawidłowo. Bo nikt nie wykazał, że jest inaczej...

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (25)

    Jak ma być parking płatny to raczej pomysł bez sensu bo ludzie jak to ludzie będą kombinować żeby tylko nie płacić

    • 167 22

    • wymiotować się chce

      Kolejna zmiana na plus. Szczerze gdyby to ode mnie zależało, już bym w Gdyni nie mieszkał.

      • 0 0

    • (13)

      Koszty obsługi samochodu nie kończą się na jego serwisie i zatankowaniu. Miejsce do parkowania też swoje kosztuje :)

      • 21 23

      • Ile za parkowanie płacą urzędnicy UM, tak dzielnie wslczący z samochodozą? (1)

        Na pewno wszyscy dojeżdżają rowerami i komunikacją, a te samochody na terenie dawnego MOSiRu podrzucają PiSowskie trole.
        Skodę na chodniku przed drzwiami UM podrzuca co rano Horała.

        • 9 3

        • tyle samo, nie ma żadnych zniżek

          • 0 0

      • Ty oczywiście jeździsz rowerem. Spadaj (7)

        • 13 13

        • a ty oczywiście - dej mnie za darmo

          korzystasz to płać!

          • 0 0

        • jeśli jeździ rowerem to nie konkuruje z Tobą o miejsce do parkowania (3)

          ciekawe, czy potrafisz zrozumieć tę prostą prawdę. Najważniejszym źródłem frustracji użytkowników samochodów jest nadmiar innych użytkowników samochodów, zajmujących im "darmowe" miejsca do parkowania swoimi terenochłonnymi pojazdami. Jak widać, wielu kierowców ma trudności ze zrozumieniem tej prostej zależności.

          • 10 4

          • Nie kazdy ma do pracy (2)

            W żabce tak jak ty po schodach w kapciach...albo rowerem jak przyrzucą do żabki obok w niedzielę....

            • 4 7

            • (1)

              Nie kazdy mieszka pod Kartuzami, jak ty.

              • 9 2

              • Ale świnkę możemy na święta uchować

                • 1 1

        • To ty spadaj z centrum ze swoim samochodem.

          • 7 12

        • Może go po prostu stać

          • 7 1

      • Ile płacisz za parkowanie roweru? (1)

        • 7 4

        • rower parkuję za darmo

          na jednym miejscu do parkowania samochodu można zaparkować od 8 do 20 rowerów - jeżeli stosowane są tzw. parkingi dwuwarstwowe. Gdyby były płatne parkingi dla rowerów, opłaty za ich parkowanie powinny być odpowiednio - proporcjonalnie mniejsze od opłat za parkowanie samochodów. Wówczas przypuszczalnie wpływy z opłat za ich parkowanie nie pokrywałyby kosztów utrzymania służby egzekwującej opłaty. W dobrze zarządzanych miastach przy dworcach kolejowych kierowcy otrzymują na odwrocie kwitu za parkowanie samochodu: dziękujemy za sponsorowanie darmowego, strzeżonego parkingu dla rowerów. W ten sposób skłania się kierowców, by nie docierali do stacji z małych odległości (do 7 km) tylko przesiadali się na rowery.

          • 3 1

      • Antyszczur

        Po pierwsze nie łudźcie się, że to powstanie. Uśmiechnięty wódz jest mistrzem w bajaniu o koncepcjach i projektach. Nie planuje tego realizować, ale musi połechtać wyobraźnię, żebyście myśleli jaki to on jest dobry.
        Po drugie gdyby nawet powstało, to nie po to, by służyć mieszkańcom, ale by ich po raz kolejny wy...ć tzn. za pomocą horrendalnych cen wyłudzać następne środki na spłatę kredytów za lotnisko, sylwester i red bulla, szczególnie to pierwsze.
        Po trzecie ta inicjatywa byłaby sensowna jedynie w tym wariancie, że bilet miesięczny ZKM lub metropolitalny uprawniałby do postoju przez cały dzień. Wierzycie w takie coś?
        Wniosek jest jeden - każdy chyba widzi, jaki.

        • 7 2

    • dlaczego wszyscy mają się zrzucać na pokrywanie kosztów korzystania z najbardziej terenochłonnych środków transportu (4)

      jakimi są samochody prywatne? Bez sensu.

      • 10 15

      • Dlaczego kierowcy (2)

        Mają się zrzucać na ścieżki rowerowe?

        • 8 5

        • ponieważ przepustowość dróg dla rowerów jest kilka razy większa niż przepustowość jezdni dla ruchu samochodów

          Im więcej rowerzystów i przejazdów rowerowych w mieście tym mniejsza liczba pojazdów konkurujących o miejsce na jezdni i o miejsce do zaparkowania. Przypuszczalnie w Twojej głowie nie mieści się prosta prawda, że nadmiar samochodów jest głównym źródłem problemów z poruszaniem się i parkowaniem samochodów na mieście.

          • 2 1

        • to akurat piesi i rowerzyści zrzucają się na drogi

          • 7 3

      • Twoj mózg jest za to małochłonny...

        • 2 2

    • (2)

      Ale już dzisiaj widać bezsens tego planu - płatny parking w tym samym miejscu Kieleckiej, tylko po drugiej stronie ulicy, świeci pustkami. Po południowej stronie jezdni nie chcą odpłatnie parkować, a będą chcieli po północnej? Bo 10 metrów bliżej do centrum? Bez żartów.

      • 19 0

      • (1)

        Ile kosztuje ten parking? Może to kwestia stawki. Gdzieś te samochody, które wcześniej tam były, są dziś przecież zaparkowane.

        • 4 3

        • Przejdź się ul. Bydgoską pod lasem a zobaczysz piękne dzikie parkingi, to samo na zielonym terenie gdzie stawał kiedyś cyrk. Za darmo to nie jest już za daleko.

          • 6 0

    • No chyba nie myślałeś poważnie że będziesz miał taki parking za darmo i to pod dachem. To kto by zostawia auto na strefach płatnego parkowania. Pomyśl trochę i przestań marzyć że będzie lepie, jak te miasto z miesiąca na miesiąc się cofa w rozwoju.

      • 6 1

    • No to lawety i wywozić za starogard, kasa za wejherowem.

      • 12 3

  • Parking

    Taki, ale darmowy parking winien już dawno istnieć.
    Teraz to ten co planuje Szczurek budować na 200 % będzie płatny. Więc będzie w nim pusto

    • 1 0

  • nie oddamy naszych działek! (1)

    • 3 1

    • A masz toaletę na tej swojej "działce"? _ Idz zatem sie wypróżnić jeśli tak.

      • 0 0

  • Ale Szczurek naprawdę zniszczył Gdynię (1)

    • 6 0

    • @Olga ma białe drewniaki na swoich nogach , czyli mówisz że port wyburzyli i przywrocił brzeg naturalny. Zburzył wszystkie domy w Gdyni i pozwolił rolnikom sadzić buraki i chodować świnie

      • 0 0

  • jak wyglądają parkingi (1)

    przy SKM-ce można zobaczyć w Cisowej i na Grabówku. Ten na Cisowej został zmniejszony o 50% na rzecz krzaków i większej pętli ZKM. Teraz jest tam kilkanaście miejsc zajętych całodobowo. Te gdyńskie inwestycje to zawsze powód bardziej do wstydu niż dumy

    • 3 0

    • To ty zamiast korzystać z samochodu , masz korzystać z komunikacji miejskiej.

      • 0 1

  • Wydali 100 mln na lotnisko widmo... to niech wydadzą 100 mln na darmowe parkingi!!! (1)

    • 2 0

    • Chyba chciałeś napisać wszystkie parkingi płastne , żeby ludzie zostawili samochody w domu a zaczeli korzystać z komunikacji miejskiej

      • 0 1

  • No to może niech zaczną po prostu bo póki co nie wierzę.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane