• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkujesz za darmo "bo nie widać linii"? To się nie opłaca

Maciej Korolczuk
19 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pan Michał zaparkował auto na nieoznakowanych miejscach postojowych przy Okopowej (na zdjęciu po prawej stronie). Mimo to kontrolerzy nałożyli na niego opłatę dodatkową. Pan Michał zaparkował auto na nieoznakowanych miejscach postojowych przy Okopowej (na zdjęciu po prawej stronie). Mimo to kontrolerzy nałożyli na niego opłatę dodatkową.

Czy brak oznakowania poziomego miejsc postojowych w strefie płatnego parkowania może zwalniać kierowców z płacenia za parkowanie? Tak myślał nasz czytelnik, pozostawiając swój samochód na nieoznakowanych miejscach przy ul. OkopowejMapka. Przeliczył się, bo kontrolerzy GZDiZ nałożyli na niego 200-złotowy mandat. GZDiZ mówi wprost: brak linii nie zwalnia kierowców z płacenia za parkowanie.



Czy zdarzyło ci się parkować, nie płacąc za postój?

W sobotnie popołudnie 9 kwietnia pan Michał zaparkował swój samochód przed bankiem przy ul. Okopowej. W miejscu, w którym zaparkował, brakowało poziomych linii wyznaczających płatne miejsca postojowe. Gdy wrócił do auta, za wycieraczką czekało na niego wezwanie do zapłaty tzw. opłaty dodatkowej.

- W miejscu, gdzie zaparkowałam samochód, nie było wyznaczonych miejsc postojowych na jezdni. Mówiąc inaczej - nie były wymalowane białą farbą, tak jak ma to miejsce po drugiej stronie ulicy, bliżej budynku banku. Aby można było wystawić opłatę dodatkową, muszą być spełnione dwa warunki: oznakowanie strefy płatnego parkowania i oznaczenie miejsc parkingowych znakami poziomymi. Drugi z warunków w tamtym miejscu nie został zachowany. Na zdjęciu wyraźnie widać po lewej stronie wymalowane linie, a po prawej takich linii nie ma. Dlatego uznałem, że na tych miejscach nie obowiązuje opłata za postój.
Czy można dostać mandat za parkowanie na linii? Czy można dostać mandat za parkowanie na linii?

GZDiZ: Zimą też nie widać oznakowania poziomego



Z argumentacją pana Michała nie zgadzają się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Według nich nałożenie opłaty dodatkowej było zasadne, mimo że - jak wskazuje nasz czytelnik - linie w miejscu parkowania były zatarte.

- Należy podkreślić, że kierowca jest informowany o wjeździe do Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania znakiem strefowym D-44 "Strefa Płatnego Parkowania" z informacją o dniach i godzinach poboru opłat, z tabliczką przypisaną do określonego sektora - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Na początku pasa postojowego zlokalizowanego na ul. Okopowej ustawiony jest znak D-18 informujący kierujących o wyznaczonym miejscu do postoju. Oznakowanie poziome pasa postojowego, co jest procesem naturalnym, uległo zatarciu w okresie zimowym przez koła parkujących pojazdów (dodatkowo przyspieszone przez sól i piasek). Jego odtworzenie nastąpi po wiosennym oczyszczaniu nawierzchni dróg.
Jak dodaje, brak widoczności tego oznakowania nie jest podstawą do nieuiszczenia opłaty w strefie płatnego parkowania czy też anulowania opłaty dodatkowej. Urzędnicy wskazują, że podobnie dzieje się w okresie zimowym podczas opadów śniegu, gdy brak widocznego oznakowania poziomego także nie jest podstawą do anulowania opłaty dodatkowej.

Urzędnicy powołują się na wyrok NSA



GZDiZ w tej i podobnych sprawach powołuje się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 stycznia 2019 r. (I GSK 2587/18 Ustalenie strefy płatnego parkowania).

Naczelny Sąd Administracyjny oceniał w nim, czy prawidłowe wyznaczenie miejsca płatnego postoju wymaga zastosowania dwóch znaków: pionowego D-18 i jednego ze znaków poziomych, np. P-18, czy też wystarczający jest tylko jeden znak - pionowy lub poziomy.

W wyroku stwierdził, że spójnik "oraz" w zdaniu mówiącym, że "w strefie płatnego parkowania oznaczonej znakiem D-44 miejsca postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi oraz znakami poziomymi" wydaje się mieć znaczenie koniunktywne, a nie enumeratywne.

Według sądu w tej interpretacji należałoby również uwzględnić funkcje przypisane tym dwóm rodzajom znaków informacyjnych. Według załączników do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. znaki informacyjne pionowe mają na celu poinformowanie kierujących pojazdami o rodzaju drogi i sposobie korzystania oraz obiektach znajdujących się przy drodze lub w jej pobliżu przeznaczonych dla użytkowników dróg. Znaki poziome dróg służą zaś zwiększeniu bezpieczeństwa uczestników ruchu i innych osób znajdujących się na drodze, usprawnieniu ruchu pojazdów i ułatwieniu korzystania z dróg.

- W ocenie NSA w świetle omawianych przepisów prawnych miejsca płatnego postoju wyznaczone w strefie płatnego parkowania to, co do zasady, miejsca podwójnie oznakowane: znakami pionowymi D-18 i znakami poziomymi typu P-18. Niemniej jednak to znaki pionowe informują o sposobie korzystania z drogi i dlatego tym znakom należałoby przypisać rolę decydującą w wyznaczeniu miejsca płatnego postoju - podkreśla Kiljan.

Miejsca

Opinie (355) 8 zablokowanych

  • (14)

    Kolejny cwaniak, który myśli, że można parkować za darmo. Bardzo dobrze. Powinni jeszcze odholować na drugi koniec miasta.

    • 88 114

    • (11)

      Wyroki są różne a przepisy mówią wprost o oznaczeniu poziomym oraz pionowym.

      • 28 9

      • bredzisz synek (6)

        przepisy nie tylko tu mówią że pionowe oznaczenia są równoważne z poziomymi
        .... np jeśli na ulicy jest namalowana tylko "strzałka skrętu w prawo" ... a ty pojedziesz prosto - zapłacisz taki sam mandat - jakby był tam tylko sam znak drogowy "nakaz skrętu w prawo"

        • 7 12

        • ORAZ to ORAZ (5)

          Muszą być oba znaki i tyle

          • 25 3

          • Dokładnie

            Sąd nie decyduje o znaczeniu słów

            • 10 3

          • NSA orzekł inaczej (3)

            A to w zasadzie zamyka temat, bo WSA stosują się do orzecznictwa NSA.

            • 3 9

            • NSA nie decyduje o znaczeniu słów (2)

              Nie mają takiej władzy.
              Orzekając że ORAZ ma inne znaczenie niż ma, wykroczyli poza swoje kompetencje i podważyli swoją wiarygodność.

              • 13 4

              • słowo "Oraz" to nie słowo "i" (1)

                oraz oznacza że nie musi
                - możesz zjeść obiad - oraz - popić kompotem
                - ale musisz zjeść obiad - i - popić kompotem

                • 0 0

              • Ehh... PWN:

                Logicznej czy też semantycznej różnicy nie ma, ale oraz jako słowo dłuższe sugeruje ważniejszy podział strukturalny. Powiemy więc raczej jabłka i gruszki oraz jeżyny i maliny niż jabłka oraz gruszki i jeżyny oraz maliny.
                W konstrukcjach współrzędnych zawierających spójnik i słowo oraz kładzie się czasem na dalszym miejscu w szeregu, aby uniknąć powtórzenia spójnika, np. Nosili od piętnastego roku życia męskie garnitury i domagali się obowiązków oraz odpowiedzialności (A. Szczypiorski, Początek).
                Co w skrócie oznacza, że "i" oraz "oraz" są tym samym

                • 0 0

      • Skoro to nie było miejsce do parkowania, to nie mógł tam parkować. (3)

        Albo jeden mandat, albo drugi.

        • 13 6

        • (2)

          Jeżeli nie było zakazu parkowania, to mógł zaparkować. Ustawa o platym parkowaniu mowi, jakie warunki musi spełniać miejsce postojowe, aby zarządca drogi mógł pobierać opłatę za postój, jeżeli warunki są niespełnione, to opłata się nienależy.

          • 9 2

          • Ale zakaz był, więc możesz sobie gdybać :) (1)

            Stoi dokładnie przed wjazdem na parking ze zdjęcia, bo tam zaczyna się SPP.

            • 2 6

            • Na zdjęciu tego zakazu nie widać, a ZDiZ nie jest od wlepiania mandatu za złe parkowanie.

              • 2 0

    • Niedobry jesteś może jeszcze zabić, skąd ta agresja?

      • 0 1

    • w europie zachodniek tak by było jeszce musiał by zaplacic za lawete unas sie znimi cackaja

      • 4 3

  • Co za dzban (1)

    • 61 31

    • I gazetowa beksa

      • 0 1

  • (12)

    Wszędzie tylko płać i płać...A kiedy jakieś darmowe piętrowe parkingi?W USA funkcjonuje to dobre 50 lat...A u nas jedynie malują linie, znaczą słupki i koszą jak za zboże.

    • 60 61

    • (1)

      Kup grunt i oddaj go za darmo samochodziarzom do parkowania.

      • 30 9

      • Deweloperzy kupują grunt, ale nie oddają go za darmo.

        • 8 2

    • zbuduj to będzie

      • 14 6

    • Tu nawet na farbę nie mieli, pewnie Gdynia wykupiła cały zapas.

      • 16 5

    • (1)

      Ale zaraz. USA jako autorytet w planowaniu miast? XD Jak chcesz zobaczyć przyjazne dla ludzi miasta to się przejedź do jakiejś Holandii czy coś. Miasta w USA to jest porażka poza paroma wyjątkami (w Nowym Jorku chociaż transport publiczny mają na dobrym poziomie)

      • 14 3

      • "to się przejedź do jakiejś Holandii"

        tak, przejedźmy się do miast, których plan budowania dróg już dawno posiadał w sobie zarezerwowane miejsce na drogi rowerowe, a budowle pomiędzy głównymi drogami są od siebie oddalone 3krotnie więcej, niż w Polskich miastach.

        • 10 3

    • szczodre oferowanie miejsc do darmowego parkowania w pobliżu centrum miasta (1)

      to najlepszy sposób zwiększania korków na dojazdach do niego. Nie za moje podatki, Svencjuszu - kierofczyku

      • 11 3

      • Najlepszym sposobem jest nałożenie na parkingi przesiadkowe opłaty parkingowej, jak to ma teraz miejsce w Gdyni na Węźle Franciszki Cegielskiej (zbieżność komunikacji samochodowej, autobusowej i SKM), albo przy prokuraturze (gdzie bardzo blisko znajduje się główna stacja SKM).

        • 2 3

    • Darmowe, piętrowe i z widokiem!!

      • 3 1

    • w USA dostajesz MAnDAT już 1minutę po minięciu czasu parkowania. (2)

      lepiej - zaparkujesz w niedozwolonym miejscu i już pięć minut później podjeżdża laweta i zabiera ci autko ... za miasto ... i drałujesz 10mil stoisz w kolejce godzinę by zapłacić mandacik
      /i nie ma zmiłuj - tam laweciarz ci nie odpuści!/
      - chcesz w Polsce tego?

      • 10 3

      • (1)

        A świstak siedział, bo sreberka były kradzione.

        USA jest krajem o kulcie samochodu, gdzie na jednego członka rodziny przypadają dwa samochody, a ludzie 500 metrów zamiast przebyć z buta, to wolą samochodem się turlnąć. Myślisz, że na każdy samochód i na każdą ulicę przyporządkowany jest jeden policjant sprawdzający, czy opłata za parking została odpowiednio uiszczona?

        • 3 2

        • Nie, jak to w USA, są od tego prywatne firmy.

          A jeżeli Twój zarobek zależy bezpośrednio od tego, ilu delikwentów wypatrzysz, to i patrzeć dokładniej się chce :)

          • 4 3

  • Przeciez byla o to sprawa w sadzie i Miasto przegralo (4)

    • 106 10

    • (2)

      To nie USA.

      • 3 5

      • Ale papudraki lubią bajki opowiadać (1)

        Dlatego niech idą do sądu i powołują się na inne wyroki xD

        • 4 3

        • Można się powoływać na wyroki SN lub NSA, wy prawnicy od siedmiu boleści.

          • 0 0

    • Dokładnie, i potem była akcja malowania linii na ulicach

      więc tutaj tez prędzej czy później przerżnie w sądzie.

      • 1 0

  • (1)

    Jakoś nie widac powszechnie tyakich działań. Pełno aut obok na chodnikach i trawnikach i nic

    • 39 3

    • ZDiZ nie jest od egzekwowania mandatów za złe parkowanie, ale że ktoś nie zapłacił za korzystanie usług naszego czcigodnego miasta.

      • 5 2

  • Jest się czym chwalić.

    Chciałem przyciąć 5 zeta i nie wyszło.

    • 42 24

  • A inny wyrok NSA wskazuje na zupełnie co innego. (6)

    ...zależy tylko kto parkuje!

    • 80 5

    • W żtciu bym tego mandatu nie zapłacił, i z tymi urzędnikami od parkowania również bym się w dyskusję nie wdawał. Od razu do sądu i jjeszcze pociągnąć do odpowiedzialnosci urzedników odpowiedzialnych za brak oznakowania liniami poziomymi miejsć parkingowych . Albo zaczniecie urzędników stawiać do pionu, albo wejdą wam na łeb jak w chinach i za wszystko będziecie bulić nawet za urzędnicze błędy.

      • 25 7

    • (4)

      Szczególnie, że w Polsce nie panuje prawo precedensu.

      • 11 0

      • Nie istnieje (3)

        Ale wyroki NSA tworzą tzw. linię orzeczniczą, którą sądy administracyjne respektują.

        • 9 3

        • Ten wyrok jest błędny

          Sądy nie są od definiowania znaczenia słów.

          • 9 3

        • Zgadza się.

          A tak swoją drogą ciekawy jestem co Pani Kiljan ma do powiedzenia na temat braku właściwego oznakowania poziomego? Dlaczego go brakuje? Celowe działanie, bo ZDiZ ma w zanadrzu wyrok NSA którym może się teraz podpierać?

          Argument ze śniegiem jest raczej słaby. Jeśli kierowca ma wątpliwości, czy stoi na wyznaczonym miejscu, to śnieg w celu sprawdzenia może butem sobie rozgarnąć i sprawdzić czy jest wymalowana linia. Jeśli linii nie ma wcale, to niczego nie sprawdzi.

          • 10 2

        • respektuja... chyba ze jestes politykiem albo posmarujesz wtedy nie stosuja

          • 4 0

  • przecież rozwiązanie jest proste (19)

    W strefie płatnego parkowania robi się strefowy zakaz postoju - nie ma lini to obowiązuje zakaz postoju a jak są linie to parkowanie jest płatne. Poza tym co to za gadanie że lini nie widać - to są w 100% cwaniaczki które nie chcą płacić.

    • 123 98

    • To nie takie proste (12)

      Od łamiącego zakaz postoju nie wyegzekwujesz opłaty za parkowanie. A Policja i SM źle parkujących ignoruje o ile nie dostanie zgłoszenia.

      W praktyce nie byłoby ani bata, ani pieniędzy. A w końcu po to to ktoś wymyślił.

      • 17 3

      • Ale na zdjęciu powyżej masz dowód na nieprawidłowe parkowanie (11)

        A więc mandat za nieprawidłowe parkowanie wraz z pkt karnymi można nałożyć. Więc do wyboru: mandat za brak biletu parkingowego czy mandat i pkt karne za nieprawidłowe parkowanie?

        • 7 10

        • Dużo łatwiej jest dostać "mandat" za brak opłaty niż mandat za nieprawidłowe parkowanie (3)

          W tym cała tajemnica. Miasto dba o budżet więc ma kontrolerów strefy płatnego parkowania a nawet samochód który automatycznie sczytuje tablice rejestracyjne i sprawdza czy opłata uiszczona.

          Mandat od SM / Policji za złe parkowanie to rzadkość. Szczególnie w porównaniu z 'mandatem' za brak opłaty za parkowane.

          • 13 1

          • Zgadza się (2)

            Niemniej tu pieniacz nagłośnił swoje wykroczenie i je dodatkowo udokumentował w miejscu publicznym.

            • 8 6

            • Jeśli nawet winny - to bez zgłoszenia nic mu nie grozi. (1)

              • 4 1

              • Przecież jak wystawiają mandat za parkowanie, to robią fotkę pojazdu i miejsca zdarzenia

                • 2 1

        • jeśli tam nie ma znaku zakazu postoju to co jest nieprawidłowego w takim parkowaniu? (6)

          A ZDiZ niech nie udaje greka bo doskonale zdaje sobie sprawę że ma obowiązek oznaczania miejsc do parkowania, nie może zbierać opłat z dowolnego miejsca tylko dlatego że jest ono w jakiejś miejskiej strefie parkowania.

          • 17 6

          • W całej SPP obowiązuje strefowy zakaz parkowania poza wyznaczonymi miejscami. (3)

            Znaki stoją przy każdej granicy SPP.

            • 10 7

            • nie ma czegoś takiego jak domyślny strefowy zakaz postoju. musi byc znak - jak niema to mogą sobie bzdury gadać (2)

              • 10 7

              • Może pora się jednak doszkolić w tej kwestii, co nieco się zmieniło w prawie

                • 11 3

              • B-39 Strefa ograniczonego postoju

                I takie właśnie znaki stoją na wszystkich wjazdach do SPP.

                • 8 2

          • zakaz postoju obowiązuje wszędzie w całym Gdańsku (poza miejscami wyznaczonymi)

            • 4 4

          • Jest

            • 1 1

    • Słoiczki w mieście cwaniakują.

      • 11 7

    • jak nie widac linii to ich nie ma

      prywatana firma zarządza parkingami , bierze za to kaśę i ma w umowie obowiązek oznaczenia miejsc, Powinni poniesć kare umowna za niewypełnienie nalezytego nadzory, przez to miasto może ponosić starty i to wielomilionowe. to poważny uszczerbek w budżecie miasta, Zwolnić firme i wybrac inna

      • 7 1

    • W strefach parkowania są zakazy postoju

      Ale wtedy mandat na SM.

      • 9 1

    • albo znak strefa zamieszkania (1)

      i parkowanie tylko w miejscach dozwolonych
      Ale do tego to trzeba myśleć, a nasi urzednicy nie potrafią. Lepsze byłyby kadry z nierogacizny oliwskiego ZOO, szybciej by ogarnęły temat

      • 0 0

      • Przecież jest zakaz postoju, to po co jeszcze strefa zamieszkania?

        • 0 0

    • Żadnych lini!!! Wjazd do strefy,i płacisz!!!!?

      • 0 0

  • (1)

    Tam to strażnik powinien stać po cywilnemu i od razu mandat za mandatem wypisywać.
    Bloczek z mandatami w tydzień by wykorzystał.
    Straż Miejska fortuną by opływała - komendant bez wachania powinien wysłać tam patrol.

    • 18 32

    • Wachasz się ???

      Wracaj do szkoly do czwartej klasy - nie wachaj się na lekcje ortografii

      • 4 0

  • zabronić tych samochodów (7)

    kiedyś nie było samochodów i też ludzie żyli, jakoś....

    • 18 47

    • Elektryki też kiedyś nie było - też zabronić. Niech nie będzie niczego.

      • 15 4

    • lecz się ...

      • 2 7

    • Już dziś wyprowadź się do jaskini w końcu kiedyś mieszkaliśmy w jaskiniach.

      • 6 3

    • (2)

      Wróćmy do pojazdów napędzanych biopaliwem:
      koni ciągnących wozy.

      Miasto na pewno się ucieszy z tych wszystkich placków zostawionych jako środek uboczny działania pojazdu pociągowego.

      • 9 0

      • Spokojnie, ogarnęliśmy to.

        Tyle, że placki zostawiają psy, nie konie.

        • 3 2

      • Pierwszy krok zrobiony

        Miasto zakupiło rydwan.

        • 3 0

    • Kiedyś butów nie było i było dobrze od dzisiaj chodzisz na boso

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane