• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parowozownia znika, zamiast niej Droga Zielona

Maciej Naskręt
16 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Na razie robotnicy sprzątają teren parowozowni, ale już niebawem zaczną się prace rozbiórkowe.



127-letnia parowozownia przy ul. Uczniowskiej znika z krajobrazu Gdańska. Rozbiera ją wykonawca Drogi Zielonej, która będzie częścią Trasy Słowackiego.



W miejscu parowozowni pojawi się do końca 2012 r. Droga Zielona i pętla autobusowa. W miejscu parowozowni pojawi się do końca 2012 r. Droga Zielona i pętla autobusowa.
W czwartek ruszyły wyburzenia dawnej parowozowni na granicy Wrzeszcza i Letnicy zobacz na mapie Gdańska. Jako pierwsi pokazujemy, jak one przebiegają.

Parowozownia musi zostać rozebrana, bo stoi dokładnie w świetle Drogi Zielonej, która powstaje jako fragment Trasy Słowackiego. W miejscu parowozowni powstanie wiadukt, którym trasa pobiegnie nad torami kolejowymi oraz tymczasowa pętla autobusowa. Sprawę szczegółowo poruszaliśmy w artykule z maja.

Na razie trwają prace porządkowe wewnątrz pomieszczeń, w których kilkadziesiąt lat temu na rozruch oczekiwały lokomotywy. Praca zacznie tam wrzeć od poniedziałku. Wtedy zacznie się burzenie ścian i stalowego nitowanego dachu.

Na razie zostanie wyburzona tylko północna część obiektu, bowiem w południowym skrzydle rezyduje wciąż firma spedycyjna.

Najbardziej spektakularne prace przy rozbiórce jeszcze przed nami. Saperzy planują zburzyć przy użyciu środków pirotechnicznych dwa 25-metrowe kominy o konstrukcji murowanej.

Parowozownia została wybudowana w 1884 r. i mimo strategicznego charakteru dla transportu na Pomorzu nie została zniszczona podczas I ani II Wojny Światowej. Kolei służyła prawie 105 lat. W ostatnim czasie kolejarze wynajęli pomieszczenia dawnej parowozowni.

Przypomnijmy: inwestorem budowy Drogi Zielonej jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą natomiast została firma Budimex. Wybuduje ona 2,1-kilometrową drogę za 135 mln zł. Nową trasą pojedziemy już pod koniec przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (183) 3 zablokowane

  • Czas na zamiecenie niemieckich osiągnięc technicznych do śmietnika. (14)

    Ani w I ani w II wojnie nikt jej nie zniszczył a bob budowniczy ja zniszczy ! Tam powstanie na tym zabytku przy milczącej zgodzie "nowoczesny" wiadukt który tyle lat co parowozownia nie przetrwa bo ciągłe jego remonty doprowadzą w krótkim czasie do jego likwidacji. Ach to nasza precyzja i jakośc. Jakoś to będzie.

    • 180 93

    • Przecież to jest zabytek !!!! (5)

      ... a jak wiadomo niepotrzebne zabytki się podpala !czy nie lepiej podpalić zamiast burzyć ? Tak jak zabytkowa zajezdnia tramwajowa w Oliwie, czy dawne zakłady mięsne w Gdańsku.No tak .... ta rozbiórka jest "państwowa" ;)

      • 55 12

      • (1)

        Jak słyszę takie teksty to mnie skręca... Zabytki to ty masz w centrum Gdańska i je w pierwszej kolejności powinno się naprawiać myślę tu o Dolnym Mieście a nie przejmujesz się jakąś zapyziałą Lokomotywownią która się rozsypuje..... Miasto się rozwija i potrzebuje dróg jak jedziesz samochodem i wpadasz w korki to się s kolei wściekasz, że miasto nic z tym nie robi. Coś za coś.... Jestem za budową czegoś porzytecznego w tym miejscu !!!

        • 0 0

        • Nikt nie dba o zabytki

          Rozsypuje się, bo nic nie dbają o to. A leży ona pośród pola działek. Czy naprawdę nie dało się tego inaczej załatwić? Dało. Tym bardziej, że to taka unikalna konstrukcja wachlarzowa.

          • 0 0

      • (1)

        Nie lepiej, bo cegła jest trudnopalna. Dzisiaj rano zrobiłem kupę - czy to już zabytek ?Może źle zrobiłem że spuściłem wodę.....

        • 9 21

        • Jakbys zrobił ją 100lat temu, to by był zabytek

          • 7 5

      • Gminna - rozbiórka

        A może cos o konserwatorze zabytków i jego oficjalnej zgodzie?

        • 24 5

    • Baszta fajnie sie prezentuje ale parowozownia to rudera (3)

      dobrze ze ten koszmar rozbieraja. trzeba isc w nowoczesnosc jak na zachodzie. ta rudera stoi na przeszkodzie w drodze do tunelu pod wisla. innej trasy tego tunelu nie mozna wytyczyc w konflikcie z mieszkancami. bo niby przez n.port albo gdansk kolonia. Postudiowac panowie i panie troche mape gdanska i nie bedziecie oburzeni ze to rozwalaja. a wy sobie spokojnie mieszkacie w dzielnicach gdzie nie ma uciazliwych drog przelotowych i smrodnych zakladow przemyslowych. tak to ja tez moglbym krytykowac zwolennikow wyburzania ruder w imie milosci do "zabytkow"

      • 9 14

      • A kto do rudery dopuścił ??????????? (1)

        • 9 1

        • PKP

          Tylko co to ma do rzeczy?

          • 0 0

      • Oczywiście popieram tę opinięJuż myślałem że jestem samotnym głosem na puszczy.

        • 3 10

    • Bo Gdańsk jest młodym i dynamicznym miastem (1)

      Nie potrzebne mu żadne zabytki. Jesteśmy z marzeń i z morza. A tfu! Pomyliłem miasta...

      • 34 11

      • Najcelniejszy komentarz. Jednak to uśmiech przez łzy. Pozdrawiam

        • 12 4

    • no to teraz jestem zmartwiony...

      ...nie bedzie biedry kolo stadionu...i co teraz?? gdzie zrobie zakupy??

      • 10 7

    • że Ci się chciało o tej godzinie takie wywody pisać..

      • 24 17

  • Kolejny zabytek idzie w pył !!!!!! - gdzie jest rząd!!!!????

    ...Jak by to nie można było ominąć dawnej parowozowni!!!Typowe polakowate podejście do tematu!!Kretynizm i prostactwo!!!!Niemcy to przynajmniej umieją szanować takie budowle kolejowe - ba! .. cała Europa - tylko nie Polacy żądni sasy (135 mln zł za dwa kilometry ) - co za złodziejstwo w biały dzień i g*wno!!!Rzygać mi się chce jak czytam takie koszmarne wiadomości!

    • 0 0

  • do płaczka

    Do kolegi płaczka, czy ty w ogóle byłeś koło tej lokomotywowni i widziałeś ją na żywo? Czy ty w ogóle wiesz gdzie to miejsce się znajduje? Założę się, że gdyby nawet lokomotywownia stała nadal, to i tak bardzo mało ludzi odwiedzałoby ją, cokolwiek miałoby tam być. Jest tyle innych ciekawszych zabytków: Choćby twierdza wisłoujście, która jest dużo bardziej atrakcyjna do zwiedzania... Co każdy rok, zmienia się na lepsze. Drogi są potrzebne, bez komunikacji i transportu, miasto się zwija, a nie rozwija. Wbijcie sobie to do głowy. Płaczkom mówimy nie.

    • 0 0

  • kolejne zabytki znikają bezkarnie. Za nic władza posłowie senatorowie maja prawo (6)

    według nich to oni sa chyba prawem

    • 107 30

    • ....

      p...ć kolego takie pseudo zabytki

      • 0 0

    • panie prezydencie opamiętaj się ,nie idźmy tom droga

      • 1 2

    • (2)

      Stara zepsuta katarynka:"kolejne zabytki znikają bezkarnie"Chyba czas już dla ciebie zamieszkać w piwnicy jakiejś starej kamienicy. Tam się napatrzysz na zabytki do woli. Gdzie nie rzucisz okiem - zabytek. Cegły, belki, poniemieckie gwoździe, zabytkowa pleśń... Same ZABYTKI.

      • 7 12

      • Polecam komentarz Frustro Totala

        • 1 3

      • zawołaj tych ze wschodu to ci pomoga co za gosc

        • 4 1

    • Ciekawe, co teraz zrobią rzesze turystów, które tak tłumnie odwiedzały "zabytkową" parowozownię, która "bezprawnie" zostaje rozbierana...

      • 12 10

  • Można było zostawić przy drobnym wysiłku projektowym i finansowym (12)

    Ale po cholerę, jak można iść po najmniejszej linii oporu. Co się da - wyburzyć, jak nie można, to spalić i wyburzyć, a inne obłożyć styropianem.

    • 146 40

    • Jacy projektanci (niedouczeni)

      takie projekty...

      • 0 0

    • i jeszcze najlepiej parowozy przywrócić do życia ;) (4)

      pomyśl zanim następnym razem zaczniesz wylewać swoje żale (na wszystko)

      • 4 12

      • (3)

        Do Wolsztyna przyjeżdżaja tabuny Japończyków, nie sądze żeby skośnoocy zachwycili się tymczasową pętlą.

        • 10 0

        • żęby mieć parowozownie, trzeba mieć parowozy. (2)

          Żeby mieć parowozy zdatne do pokazania, trzeba mieć ogromną kasę na ich odrestaurowanie. Nawet nie masz pojęcia jakie to koszty, a rzucasz jakieś bzdurne hasła.

          • 5 9

          • Wcale nie takie duże koszty. (1)

            W USA to funkcjonuje następująco: Kilkunastu entuzjastów, w większości emerytów zawiązuje towarzystwo i przejmuje bezpłatnie jakieś złomy kolejowe. Są zwolnieni z opłat za grunt i użytkowanie w zamian za utrzymanie zabytku w stanie użytkowym i bezpiecznym dla turystów. Sprzedają bilety, które również zwolnione są z podatków. Farby otrzymują za darmo z magazynów gdy kończy im się okres przydatności do użycia i trzeba je utylizować. Nietypowe, stare kształtowniki i części również dostają za darmo ze składnic złomu, bo te otrzymują za to ulgi w opłatach. Wszystko można dopracować jak URZĘDNIK ma dobrą wolę. Ale u nas lepiej zburzyć niż ktoś miałby mieć zajęcie i małe korzyści.

            • 5 1

            • Porównujesz USA do Polski?

              Odważne...

              • 0 1

    • (5)

      To chyba normalne. Ruinofile to by każdego śmiecia zostawili, jeżeli był zbudowany 100 lat temu. Nawet jeżeli jest kompletnie bezużyteczny i zdewastowany. Tutaj trzeba myśleć a nie płakać nad byle g....em.

      • 16 23

      • (3)

        Ze zdjęcia widać że nie zdewastowany i nie bezużyteczny bo pracują tam ludzie. Można w takich obiektach lokować różne instytucje np kultury ale przecież lepiej zbudować coś nowego wydając kupę kasy i ciesząc się jaki to Gdańsk nowoczesny.Wystarczyło lekko wygiąć przebieg trasy ale projektanci nie pomyśleli.

        • 19 2

        • A "wygięcie" trasy będzie kosztowac sporą kase z budżetu na wykup dodatkowych działek. (1)

          Wyłożysz taką gotówkę od siebie? Ja wolę by ta kasa mimo wszystko poszła na co innego niż ratowanie budy z cegieł co ma pond 100 lat.

          • 8 21

          • Gdyby wyginanie trasy powodowało tylko koszty to cała trasa byłaby prosta jak drut bez wykupu dodatkowych działek a jednak prosta nie jest. Wtym budynku można było zrobić właśnie tą pętlę autobusową. Pozdrawiam

            • 15 1

        • Zawsze można coś ominąć i założyć muzeum. Tylko po co tworzyć kolejny deficytowy skansen, do którego dopłaca miasto (czyli jego mieszkańcy).Można złożyć jakiś pałac duchów czy przystosować całość do wspinaczek linowych, resztę wynająć firmom.Wszysko można. Tylko że czasem są inne , ważniejsze priorytety niż robienie dobrze wielbicielom staroci i sentymentów.ps. nowe zawsze kosztuje, a przystosowanie czegoś starego zazwyczaj kosztuje (per saldo) znacznie więcej.

          • 6 11

      • Ale samo się do ruiny nie doprowadziło

        To właściciele przez celowe działanie, lub zaniechanie powodują, że stan budynków jest taki a nie inny. A potem nawija się o zdewastowanej ruinie do wyburzenia.

        • 21 1

  • dajcie sobie siana z tą parowozownią (8)

    Jest tyle innych, bardziej potrzebnych rzeczy, na które trzeba przeznaczyć kasę, potrzebną na przebudowę tego cuda (jak mieszkania komunalne, przedszkola, remonty dróg etc etc), a nie odrestaurowanie ruiny dla purystów architektonicznych. Jest również wiele cenniejszych zabytków, które potrzeba odrestaurować, że nie wspomnę o usprawnieniu komunikacji w naszym zakorkowanym mieście. Pomijam zupełnie, że muzeum parowozów mamy w Kościerzynie, a samych eksponatów już niewiele zostało by obdzielić kolejne (tylko skąd ta masa "znawców" może to wiedzieć, skoro nigdy w tym muzeum nie było, ni na historii kolejnictwa się nie znają).

    • 7 22

    • Ukryte sedno. (5)

      Tu nie chodzi już nawet o tę parowozownię ale o pewien model postępowania władz miasta. Z jednej strony robi się zadymę o zabytki w kompletnej ruinie, a z drugiej burzy się takie, których stan jest naprawdę niezły - czysta hipokryzja. Do tego wszystko jest robione bez głowy i po najmniejszej linii oporu(czyt.na odpie...l).

      • 7 1

      • Stan naprawdę niezły? Ten budynek miał wszedzie tabliczki 'budynek grozi zawaleniem' (4)

        Większość traktuje tą parowozownie jako dzieło sztuki architektonicznej, a prawda jest taka, że od dawien dawna popadał w ruinę. Koszt odbudowy i odnowienia tego byłby niewspółmierny do korzyści jakie miałby ten budynek przynosić (podpowiem - żadnych jako, że budynek 'pod pętlę' by na siebie nie zarabiał, a jedynie pochłaniał kolejne). Potem byłby płacz, że nie ma kasy na remonty czy budowy i 'ten zły niedobry pan zabiera kasę'. Okropnie nudne są te komentarze.

        • 3 3

        • kto był właścicielem, że budynek bezkarnie "popadał w ruinę" tak długo, ze można go już zmieść z powierzchni ziemi? (1)

          • 4 1

          • PKP. Czy trzeba mówić coś więcej?

            • 1 0

        • Dalej nie zrozumiałeś sensu wypowiedzi. (1)

          Dom młynarza tudzież stara parowozownia też miały podobne tabliczki. Różnica jest tylko taka iż po ich zniszczeniu konserwator zabytków zrobił wielki raban. Wniosek nasuwa się sam, urzędnicy miejscy interpretują przepisy wedle własnego widzi misie. A tak chyba być nie powinno, ale zdaje się tym złym panom jest wszystko jedno. Oni i tak funkcjonują ponad prawem.

          • 2 1

          • zrozumiałem w zupełności

            Tylko nie potrafisz zaakceptować tego, że ten budynek nie stanowi realnie większej wartości architektonicznej poza ilością lat, które stoi plus jego kształt kompletnie nie pasuje do jakiegokolwiek ułożenia pętli czy to autobusowej czy tramwajowej w tym miejscu. Takich parowozowni na pomorzu jest wiele i niszczeją równie długo jeśli nie dłużej.I tak po prawdzie - czy to urzędników miejskich odpowiedzialnych za przydzielanie pozwoleń na budowę jest sprawa kompetencji konserwatora zabytków czy jego przełożonego bezpośrednio? Kupując chleb w piekarni będziesz narzekać na sprzedające, że chleb jest marnej jakości?

            • 1 3

    • (1)

      Tak bardziej potrzebne... trzeba wydać 60mln na centrum futbolu zamiast na kulturę i zabytki ! Bo Polacy mają być tępymi osiłkami i białymi murzynami a nie Narodem z historią !

      • 0 1

      • Wydajmy kupe pieniędzy na starą parowozownie, bo jest ważnym i istotnym zabytkiem w naszym pięknym mieście.

        Zamiast inwestować w młodzież (podpowiem - dobrzy piłkarze, lepszy klub, więcej meczy o wyższej randze, więcej kibiców, większe wpływy). Ja wiem, większości tutaj trudno jest myśleć z tak dużym wyprzedzeniem, a lubią pomarudzić, że wyburzają stary budynek, którym do tej pory kompletnie się nie interesowali.

        • 1 3

  • Brawo (1)

    dobrze ze burza. Jestem pod wrazeniem obecnych gigantycznych inwestycji w Gdańsku. Chcemy dróg, a nie leśnych dziadków, pierdzikólek i moherowych lisów. Podoba mi linia naszego Prezydenta Adamowicza. Wygrał juz 4 wybory, wygra i kolejne. Brawo Panie Prezydencie.

    • 2 10

    • nie chlap tą wazeliną...

      • 1 0

  • No i dobrze że go rozbierają (7)

    Już dawno ten budynek przestał mieć wartość estetyczną. Cegła uzupełnianiana gdzie niegdzie pustakami, powybijane szyby, dach cieknący. KAtastrofa budowlana wisiała w powietrzu.

    • 76 114

    • W starej parowozowni w Berlinie znajduje się część muzeum techniki poświęcona kolei, (4)

      rewelacja, połowę parowozów odkupili w Polsce.

      • 29 0

      • zapraszamy do Kościerzyny (2)

        Poza tym, żeby takie muzeum utrzymać trzeba ogromną ilość kasy.

        • 6 3

        • Bo muzeów sie nie utrzymuje (1)

          Muzeum może na siebie zarabiać tylko musiałoby chcieć.

          • 1 0

          • i mieć co pokazać w tym muzeum

            • 0 0

      • A jak pisałem w innym poście do Wolsztyna przyjeżdżają tabuny Japończyków

        • 8 0

    • komin mogliby zostawić

      Wiele kominów z dawnych kotłowni (na Przymorzu chociażby) jest wykorzystywana przez operatorów telefonii komórkowej. Umieszczają tam swoje nadajniki. Natomiast cała reszta - dobrze, że idzie do wyburzenia.

      • 1 0

    • wystarczyło wyremontować.

      • 2 0

  • Dlaczego przy PGE ARENA nie zaprojektowano pętli tramwajowej? (6)

    Buduje się tymczasową pętle autobusową z płyt betonowych zamiast zaprojektować porządną pętlę tramwajową i autobusową przy PGE ARENA.Wszystko robione jest w tym kraju na "Łapu capu".

    • 100 12

    • ze względu na położenie PGE (2)

      Dlatego pętla autobusowa będzie postawiona po lewej stronie torowiska, gdyż tam szybciej dojadą autobusy z rejonów od Wrzeszcza-Zaspy w kierunku Sopotu niż wszystkie tramwaje przetoczyłyby się przez kliniczną paraliżując ruch tramwajowy.

      • 4 1

      • (1)

        a autobusy i ruch samochodowy? nie zostanie sparalizowany?

        • 0 1

        • po to budowana jest Droga Zielona

          Ja wiem, myślenie szkodzi, kojarzenie faktów również.

          • 0 0

    • (1)

      Bo wszystkie nowe tramwaje mają możliwość ruchu dwukierunkowego i nie potrzebują pętli.

      • 1 2

      • Co ty za brednie wypisujesz....

        Raptem 1/3 docelowo, a i tak trzeba to puszczać na Chełm, a niedługo na Ujeścisko

        • 0 0

    • bo petle tramwajowa masz 2 przystanki dalej i to jeszcze z zajezdnia ?

      • 2 0

  • smutno troche (1)

    jakos w Poznaniu nikt nie zburzyl starego browaru bo tam sie troche MYSLI!!! Burza zamiast zaadaptowac budynek na galerie handlowa kolo stadionu - jak zloto! szkoda, niedlugo wszystko roz....la:(

    • 8 2

    • co ma browar o zupełnie innej lokalizacji i wielkości do parowozowni?

      W okolicy jest jeszcze sporo poprzemysłowych budynków do zaadoptowania więc jak chcesz możesz zainwestować i otworzyć tam galerię. Powodzenia w biznesie!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane