• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażerowie wracają do PKM-ki

Maciej Naskręt
10 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Zdjęcie z monitoringu na przystanku Gdańsk Strzyża. Duża liczba pasażerów  oczekujących na przyjazd pociągu PKM. Zdjęcie z monitoringu na przystanku Gdańsk Strzyża. Duża liczba pasażerów  oczekujących na przyjazd pociągu PKM.

Są najnowsze dane statystyczne dotyczące liczby pasażerów na linii PKM. W październiku pociągami pojechało o 22 tys. więcej osób niż we wrześniu. Oznacza to, że po przerwie w kursowaniu spowodowanej lipcową ulewą, pasażerowie wracają do PKM-ki.



Czy nadal będzie przybywać pasażerów w PKM-ce?

Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM w Trójmieście.

Urząd Marszałkowski opublikował najnowsze dane statystyczne dotyczące liczby pasażerów korzystających z linii kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM w Trójmieście w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

W październiku 2016 r. pociągi SKM na trasach: Gdańsk - Kartuzy, Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna i Kościerzyna - Gdynia przewiozły łącznie 179 tys. osób - czyli o 22 tys. więcej niż we wrześniu. Oznacza to, że SKM i PKM już drugi miesiąc z rzędu odzyskują pasażerów utraconych w wyniku zamknięcia linii PKM po lipcowej ulewie.

Wzrost liczby pasażerów widoczny jest zarówno na aglomeracyjnym odcinku PKM - z 82,5 tys. pasażerów we wrześniu do 103 tys. pasażerów w październiku (i to przy znacznie ograniczonej - w związku z prowadzonymi cały czas naprawami - liczbie pociągów), jak i na odcinku regionalnym z Kartuz - odpowiednio z 29,2 tys. do 30,7 tys. pasażerów.

  • Liczba pasażerów na Trasie Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz.
  • Liczba pasażerów PKM ogólnie.
  • Liczba pasażerów na trasie Rębiechowo - Żukowo - Kartuzy.
  • Liczba pasażerów na odcinku aglomeracyjnym linii PKM.
Gdzie pasażerów jest najwięcej?

W przypadku linii Kartuzy - Gdańsk w ciągu roku funkcjonowania nowego połączenia kolejowego wzrost liczby pasażerów był największy spośród wszystkich tras obsługiwanych przez SKM w ramach projektu PKM. W październiku 2015 r., kiedy po raz pierwszy uruchomione zostało stałe połączenie kolejowe Gdańsk - Kartuzy, skorzystało z niego 11,8 tys. osób, a rok później, w październiku 2016 r., było to już 30,8 tys. osób - co daje prawie trzykrotny wzrost liczby pasażerów w ciągu pierwszego roku istnienia tego całkowicie nowego połączenia kolejowego.

Dlatego też, poza ogólnymi danymi statystycznymi, bardziej szczegółowo urzędnicy przeanalizowali wykorzystanie tej właśnie linii przez pasażerów, zwłaszcza w godzinach szczytu, kiedy pociągi na tej trasie często wypełnione były w 100 procentach.

Ciekawie wygląda też wykres przedstawiający liczbę pasażerów na trasie Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz na przykładzie porannego pociągu SKM z 17 października 2016 r. (odjazd z Kartuz godz. 6:55, przyjazd do Gdańska Wrzeszcza o godz. 7:50). Wynika z niego, że prawie połowa pasażerów na tej trasie wsiada do pociągu już w Kartuzach.

Po drodze najwięcej osób dosiada się w Żukowie, Żukowie Wschodnim oraz w Gdańsku Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska, a na terenie samego miasta - w Gdańsku Kiełpinku zobacz na mapie GdańskaGdańsku Jasieniu zobacz na mapie Gdańska, gdzie w pobliżu kolei zlokalizowano nowe, duże osiedla mieszkaniowe.

Cel: Strzyża i Wrzeszcz

Głównym celem podróży są natomiast Gdańsk Strzyża zobacz na mapie GdańskaGdańsk Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska, ale część pasażerów wysiada także w Żukowie oraz na gdańskich przystankach PKM: Port Lotniczy, Brętowo i Niedźwiednik.

Jak duża liczba pasażerów kryje się za słupkami z tego wykresu, najlepiej widać na zdjęciach z monitoringu PKM, wykonanych w październiku na przystanku PKM Gdańsk Strzyża.

Miejsca

Opinie (150)

  • PKM nie dla Gdyni (2)

    • 11 5

    • (1)

      Spokojnie już rusza budowa.

      • 5 3

      • Doprawdy? Co z Pogórzem?

        • 4 0

  • to tylko świadczy o miernocie naszych planistów (3)

    jak pamiętam z założenia PKM miała służyć głównie mieszkańcom górnego tarasu Gdańska - a widać że gdańszczanie nie za bardzo chcą porzucić auta (w sumie logiczne jeśli najpierw zbudowano autostrady do centrum - Słowackiego, Armii Krajowej - to po co komu PKMka, jeśli szybciej i wygodniej dojadę autem), o czym świadczy b. słaba frekwencja na przystankach gdańskich.

    dlatego najpierw należy zacząć tworzenie infrastruktury od doskonałej komunikacji publicznej - wtedy często okazuje się, że niepotrzebne są wielkie inwestycje w drogi. A my najpierw zbudowaliśmy autostrady miejskie, ludzie (słusznie) zainwestowali w auto, przyzwyczaili się, i teraz ich tak szybko nie sprzedadzą - a kasa wydana podwójnie: i na PKM i na super drogi
    a będziemy ładować jeszcze więcej (tunel pod Pachołkiem, droga zielona, czerwona itp)

    • 26 10

    • (1)

      A widzisz, tu zjadles ciastko i masz ciastko :)

      • 3 1

      • ale wydałeś podwójnie, ze swoich podatków, które mógłbyś inaczej spożytkować
        chyba, że ciągle do Ciebie nie dociera, że za wszystkie "prezenty" płacimy my wszyscy, nie ma św mikołaja

        • 8 0

    • Wystarczy spojrzeć

      na parkingi przy przystankach PKM. Coraz więcej samochodów!

      • 0 0

  • "W październiku pociągami pojechało o 22 tys. więcej osób niż we wrześniu."
    ale to i tak daleko do stanu sprzed powodzi- porównujcie październik 2016 do 2015
    porównanie do miesiąca poprzedniego, tym bardziej gdy wtedy pociągi kursowały nieregularnie, to nie ma większego sensu
    Z jednego z wykresów wynika, że na trasie z Kartuz do Wrzeszcza nikt nie przejechał całej trasy a wielu wysiadło w Kiełpinku i Jasieniu

    • 9 5

  • ta wracaja do momentu jak spadnie deszczyk i obsunie torowiska

    • 7 10

  • A jogo to pbchodzi to prywatna spulka za bilety trzeba zaplacic i to nie male pieniadze w zaden sposob nie stanowi przedmiotu urzytecznosci publicznej gdyz w zaden sposob nikt mi ani nikomu innemu tego nie dofinansowuje wiec moje pytanie brzmi:
    Po kiego diabla to show?
    Czy jakies dziecko dostanie jesc w szkole dzieki temu?
    A moze jakis bezdomny zyska lokum?
    Naprawde ciezko mi zrozumiec polityke miasta jak i tego portalu same bzdety info o galeriach chandlowy h i tym podobne jak bede chcial jechac to pojade zaplace i sam ocenie czy warto a takie spoleczki jak pkm powinny slono placic za reklame alr po co skoro jakis imbecyl na trójmieście pl napisze o tym za darmo...

    • 7 14

  • (5)

    Dlaczego PKM nie jeździ na Obłuże i Oksywie. Tam są gigantyczne korki więc chętnych na PKM by nie brakowało. Tory są wyremontowane więc wystarczy zrobić przystanki

    • 37 2

    • (2)

      Prezydent mówi, że jeszcze natężenie ruchu nie jest takie duże, może za kilka lat coś się pomyśli.

      • 9 0

      • (1)

        Prezydent niech się wali na ryj !!!

        • 10 1

        • Bo u szczura 'niedasie'

          • 7 1

    • Bo arka Gdynia kur.. świnia

      • 3 2

    • bo tam invest komfort nic nie buduje wiec szczur nie ma w tym biznesu

      • 1 0

  • (3)

    Mieszkam we Wrzeszczu, dojezdzam PKM na Osową i jest super, chociaż po wyremontowaniu Słowackiego nie ma korków, to i tak wolę PKM.

    • 26 4

    • (1)

      jestes z Gdańska w ogóle? na Slowackiego nie ma korków?

      • 8 2

      • Rano do góry luźno, na dół po poludniu luźno. Jestem z Wrzeszcza, rzeczywiście korki w przeciwnym kierunku, bo w sensie, że nie tam gdzie ja jadę.

        • 17 0

    • A nie na Osowę?

      • 0 1

  • KIELNIEŃSKA (6)

    Wybudować przystanek PKM Osowa-północ(Kielnieńska) to wtedy dopiero będzie wzrost pasażerów na linii i byłby to jeden z bardziej obleganych przystanków na całej linii...

    • 27 0

    • Dokładnie!!!!!!!

      • 6 0

    • (2)

      Wytłumaczcie mi jedno co to za problem dojechać samochodem do osowy pkp ? Z kilnienskiej to 5 min

      • 3 7

      • (1)

        Bo np.trzeba mieć samochód?!?

        • 7 1

        • Ale rozmawiamy tu o przystanku Kielnieńska

          który nigdy nie będzie miał falowców w odległości pieszego spaceru.

          • 1 1

    • Osowe maja gleboko w d... (1)

      Z osowa poszli na latwizne i zrobili przystanek tam gdzie juz byl zamist tam gdzie jest potrzebny. Zreszta cala ta dzielnice wladze miasta maja gleboko w d... wystarczy przejechac sie kielnienska ktora wyglada jak droga polna a nie miejska. Na zlotowskiej nie da sie juz omijac dziur poniewaz sa juz na calej szerokosci drogi. Prezydent dba tylko o dzielnice w ktorych ma szanse zalapac sie na "promocyjne" mieszkanie, zenada.

      • 4 1

      • wieś

        a kto by się tom wsiom przejmował

        • 2 0

  • Chetnie bym do niej wrocila, ale nie ma praktycznie zadnych polaczen w godzinach szczytu, zwlaszcza rano.
    Chodzi o kierunek z/do Gdyni.

    • 18 1

  • Mam wrażenie jakby projektem PKM zajmował się Sławek Nowak od zegarków.. (5)

    ..brak sensu tej gogantycznej i potrzebnej inwestycji komunikacyjnej aż razi w oczy.

    Jeśli się nie wprowadzi stałego kursowania w taktach co 20/15 min (godziny szczytu co 10 min) to nie będzie pasażerów.
    Jeśli się nie wprawadzi jasnej informacji graficznej/identyfikacji n.p: na dworcu we Wrzeszczu.. i innych dworcach..
    Jeśli się nie skoreluje istniejących połączeń pod inne środki transportu, pod godziny lotów na Rębiechowie...
    Jeśli się nie przedłuży kursowania do Gdanska i dalej do Pruszcza i Tczewa..
    w drugą stronę do Gdyni i dalej do Wejcherowa..
    Jeśli się nie ujednolici bileów, taryf.. itp
    - to na prawdę ciężko będzie przyciągnąć pasażerów!!! To będą pieniądze wyrzucone w błoto - błoto z lipcowej powodzi..

    Czy tylko ja to widzę?

    Tymczasem zarząd PKM zmniejszył ostatnio liczbe kursów z racji zbyt małej ilości pasażerów, a tym samym brak rentowności linii...

    Co za imbecyle tam pracują?? Proszę o nazwska!

    • 35 8

    • Kowalski,Nowak....

      • 2 1

    • Mea

      Najpierw podpisz się sam, anonimowy specjalisto...

      • 1 1

    • Amen!

      :)
      To jest przekleństwo plagi myślenia "projektowego" (zdane, zapomniane) tam gdzie potrzebna jest konsekwencja i ustawiczność...

      • 1 0

    • zdecyduj sie

      zdecyduj sie - albo chcesz puscic skaldy co 10 min, albo chcesz skorelowac isniejace polaczenia do godzin odlotow i innych srodkow transportu.

      chyba ze chcesz zeby lufthansa przylatywala zgodnie z pkm-ka z wrzeszcza.

      napisz poprostu ze lubisz pomarudzic z wieczora.

      • 5 1

    • A po co powielać trasy SKMki? Puknij się w czoło.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane