• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażerowie wracają do komunikacji miejskiej

Maciej Korolczuk
6 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"
Z miesiąca na miesiąc pasażerowie sukcesywnie wracają do korzystania z transportu zbiorowego w Gdańsku. Z miesiąca na miesiąc pasażerowie sukcesywnie wracają do korzystania z transportu zbiorowego w Gdańsku.

Z miesiąca na miesiąc poprawia się frekwencja w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Jeszcze w styczniu 2021 r. z transportu zbiorowego korzystało 8,1 mln osób miesięcznie. Od tamtej pory sprzedaż biletów i napełnienie w pojazdach stale rośnie. W czerwcu liczba pasażerów przekroczyła 10,2 mln. Dla porównania - przed pandemią, w analogicznym okresie - z komunikacji korzystało o 2,5 mln osób więcej.



Jak pandemia wpłynęła na korzystanie przez ciebie z komunikacji miejskiej?

Początek roku szkolnego oznacza nie tylko bardziej dokuczliwe korki w mieście, ale także większy tłok w komunikacji miejskiej. Ten drugi aspekt może jednak cieszyć.

Komunikacja miejska w Gdańsku z miesiąca na miesiąc odrabia bowiem pandemiczne straty i choć do stanu sprzed pandemii - zarówno pod względem sprzedaży biletów, jak i frekwencji w pojazdach - jeszcze wiele brakuje, to - jak pokazują dane Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku - idzie ku lepszemu.

Aby sprawdzić, jak obecnie wygląda frekwencja w pojazdach, pod lupę wzięliśmy pierwsze półrocza z trzech ostatnich lat: z 2019 r. - ostatniego "normalnego", 2020 - już z szalejącą pandemią i lockdownami oraz z 2021 r. - czasu powolnego powrotu do normalności.

Liczba pasażerów w gdańskiej komunikacji miejskiej w pierwszych półroczach w latach 2019-2021. Liczba pasażerów w gdańskiej komunikacji miejskiej w pierwszych półroczach w latach 2019-2021.

22 mln straty na biletach w Gdańsku



Najgorzej było w kwietniu 2020 r., gdy z autobusów i tramwajów skorzystało zaledwie 3,7 mln pasażerów. Dla porównania - rok wcześniej - pasażerów było o ponad 10 mln więcej. Choć w tym roku wynik z wiosny ubiegłego roku udało się podwoić, to nadal tylko połowa liczby pasażerów ze stanu sprzed pandemii.

Zdecydowanie lepsze były już kolejne miesiące, gdy straty z miesiąca na miesiąc udało się nadrabiać szybciej. W maju liczba pasażerów przekroczyła 9 mln, a miesiąc później było ich już ponad 10,2 mln. Z poprawy frekwencji w autobusach i tramwajach cieszy się ZTM w Gdańsku, ale podkreśla też, że odrabianie strat jeszcze potrwa.

07:50 2 WRZEśNIA 21

Tłum pasażerów w pociągach PKM (64 opinie)

Przepełnione składy PKM w kierunku Gdańska Głównego - przystanek PKM Jasień.

W środku tłok, nie ma mowy o zachowaniu jakiegokolwiek dystansu wewnątrz. Część pasażerów nie może wejść i czeka na kolejne, opóźnione pociągi. W tych godzinach pociągi powinny kursować max co 10 minut.
Przepełnione składy PKM w kierunku Gdańska Głównego - przystanek PKM Jasień.

W środku tłok, nie ma mowy o zachowaniu jakiegokolwiek dystansu wewnątrz. Część pasażerów nie może wejść i czeka na kolejne, opóźnione pociągi. W tych godzinach pociągi powinny kursować max co 10 minut.
Zobacz więcej


- Pandemiczny rok 2020 przyniósł znaczny spadek liczby pasażerów, natomiast wyraźnie widzimy tendencję wzrostową od wiosny 2021 r. Wiąże się to m.in. z powrotem do pracy stacjonarnej oraz ze zmniejszeniem liczby osób pozostających w kwarantannie lub izolacji. I choć aktualnie nadal napełnienie pojazdów komunikacji miejskiej odbiega od stanu z 2019 r., to obserwujemy sukcesywny wzrost liczby pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej - mówi Zygmunt Gołąb z ZTM w Gdańsku.
Pasażerowie na nowo przekonują się do komunikacji także z powodu optymistycznych wyników badań, z których wynika, że korzystając z transportu miejskiego, który stale jest wietrzony i dezynfekowany, trudniej o zakażenie koronawirusem, niż w przypadku przebywania w innych zamkniętych pomieszczeniach.

O tym, że sytuacja w komunikacji - powoli, ale jednak - wraca do normy, świadczy też zniesienie limitów w pojazdach. Jeszcze w czerwcu weszły w życie przepisy znoszące limit 75 proc. maksymalnej liczby miejsc siedzących i stojących.

Warto jednak pamiętać, że nadal w pojazdach komunikacji miejskiej obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa.

Miejsca

Opinie (209)

  • (1)

    I pyk: podwyżka cen biletów w związku z tym sukcesem.

    • 31 2

    • Przy tej inflacji to nie będzie zaskoczeniem

      • 6 0

  • Najgorzej jak wejdzie brudny kloszard (1)

    wtedy szybko trzeba wyskakiwac i frekwencja spada

    • 29 1

    • brudny kloszard=kowidianin :)

      • 0 1

  • Kto może to omija to drogie smierdzace badziewie

    • 26 8

  • Gdańska komunikacja (4)

    Skoro tak się poprawia to gdzie zginęły linie: 11, 129, 139, 188 i 212 oraz dlaczego tak żałośnie kursują inne linie? Przypominam że 154 jeździła w szczycie co 7,5 minuty, a 162 na zmianę z 262 również na wspólnym co 7,5 minuty, a teraz co się dzieje? Nie ma czym jeździć! 210 urżnięto z Oruni, a linie z Pruszcza razem ze 189 są zawalone od początku to z czego mają mieszkańcy korzystać? 108 przed remontami też kursowała co 20-30 minut, a nie raz na godzinę... 113 niby dziadostwo z którego rzekomo nikt nie korzystał jeździł codziennie w godzinach 6-20, a teraz nie dość że linia tylko do 17 to jeszcze nagle w niedzielę nie ma ani jednego kursu i z Wielkopolskiej do Parku Oruńskiego trzeba jechać przez Dworzec albo na 3 przesiadki! (213-162-154-189).... A to nie jest podróż przez pół miasta...

    Gdańska komunikacja zrobiła się jedną wielką kompromitacją, kiedyś wsiadałem w 210 który kursował sobie raz na pół godziny i aby dojechać na Myśliwską wygodnie przesiadałem się na Warneńskiej w 127 czy 130, a teraz? Lataj po remontowanym Dworcu, bo trzeba jak się uda wbić w 189 wysiąść przejść na drugą stronę i czekać na 130... Albo przesiadać się na kilka razy... Oczywiście o skomunikowaniu można pomarzyć, wszystko trzeba robić w biegu bo nie wiadomo czy już odjechał czy będzie za 10 minut, albo odjazd był minutę przed...

    • 51 1

    • Ja zawsze podziwiam kunszt układających rozkłady jazdy. Jeśli tylko jest jakąś trasa po której jeździ kilka autobusów, to można być pewnym, że przejadą one w odstępie paru minut, a następnie przez pół godziny nie będzie żadnego.

      • 12 1

    • Nowa Letnica (1)

      Kiedy autobus z Nowej Letnicy do centrum Gdańska ul.Marynarki Polskiej pojedzie? Wiata atrapa stoi w Nowej Letnicy od 2 lat nie czynna.

      • 1 2

      • Tramwaj jest

        • 2 0

    • dorzucilbym 142

      Ktory ponoc dublowal PKM.
      Nastepnie praktycznie unieruchomiono przystanek Bretowo, chyba najdrozszy w calym tym przedsiewzieciu. Mozna sobie z niego popatrzec ja przejezdzajace pociagi...

      Kolejny swiatly pomysl na przerob kasy, to wezly przesiadkowe... Powoduje jedynie wieksze straty czasu i koniecznosc zakupu dodatkowych biletow
      Wszystkie zmiany w rozkladach jazdy i trasach przejazdu daja sie interpretowac jedynie jako zlosliwosc i budowanie uzasadnienia dla "wizjonerskich" pomyslow typu tramwaj z Poludnia na Polnoc przez doline Krolewska... Rozlozone na raty, aby ludzie zapomnieli, jak sprawnie funkcjonowal 115 i 162...
      Miejska turystyka zbiorowa...

      • 9 0

  • Jesli bilet miesiwczny musi kosztowac 600 ziko zeby sie oplacalo to niech tyle kosztuje. (1)

    Mam dosc doplacania do transportu z moich podatkow. Do mojej benzyny nikt jakos nie dopłaca a zalewam auto często.

    Janusz z Zaspy

    • 18 29

    • Nawet nie wiesz jak bardzo się mylisz.. .

      • 10 2

  • Jak to? Nie boją się czwartej fali?

    • 10 5

  • No i ci którzy chcą uzasadnić tzw 4 falę będą teraz mieli powód (3)

    • 20 18

    • Żadnego związku z tym, że 3/4 ludzi nie nosi już masek w sklepach... (1)

      • 5 1

      • A po co nosić, to nic nie daje...

        • 4 4

    • No i ci co chcą się bawić w 4 falę będą robić to samo co Macron we Francji i Draghi we Włoszech. Na jesień zabronią ludziom rozsądnym, unikającym pseudoszczepień wstępu do komunikacji miejskiej. Potem wprowadzą Kennkartę zwaną dla niepoznaki "paszportem" dla wszystkich "wyszczepieńców", by ich śledzić gdzie łażą i z kim się spotykają, a potem pozamykać na tzw kwarantannie ich najbliższych krewnych lub znajomych i z powrotem wymuszać większy obrót w handlu internetowym. Na koniec będą nam wszystkim wmawiać, że sami tego chcemy i zlikwidują nam handel/gastronomię i hotelarstwo stacjonarne. Bo jedyne o co im chodzi to wypompowanie z naszych portfeli całej gotówki i zastąpienie jej fatamorganą zwaną kryptowaluta. Kolejny krok to likwidacja bankomatów, filli bankowych i instytucji państwowych. Skrócenie tygodnia pracy do zatrudniania na godziny czyli na umowach o dzieło. Kogo się da, wywalą na bezrobocie zasłaniając się tzw. Nowym Ładem lub pandemią, lub długami w Brukseli, lub jeszcze czymś innym.
      Kogo się jeszcze da, to wymordują dawkami "przypominającymi" zwanymi dla niepoznaki "wzmacniającymi". Tutaj ich fokus zdecydowanie skierowany jest na starych, lub schorowanych. Tych chcą się pozbyć najszybciej, bo ludzie ci są dla nich zbędnym wydatkiem i hamulcem dla totalnej digitalizacji. Szczególnie ci, którzy z zasady nienawidzą internetu są tej bandzie przestępców solą w oku, więc zrobią wszystko, by ich wymordować lub popchnąć do samobójstwa z rozpaczy. Ale najpierw chcą im różnymi szykanami zabrać majątek rodzinny, budowany czasami ciężką pracą od wielu pokokeń. Czy są jeszcze jakieś wątpliwości lub pytania? To proszę się zainteresować źródłem tej polityki czyli WHO i ludźmi, którzy ich tzw. "rekomendacje" wprowadzają w życie.

      • 7 1

  • Zachęcanie do komunikacji miejskiej to obecnie bzdura. (10)

    W godzinach szczytu i tak nie jest w stanie przewieźć więcej pasażerów. Brakuje tramwai i autobusów.

    • 189 31

    • (3)

      jest w stanie przewiezc wiecej pasazerow w rpeciwiecentwie do drog

      • 7 23

      • zatrudnisz upychaczy jak na Dalekim Wschodzie ?!

        • 20 5

      • (1)

        A no tak zbiorkom jest z gumy a drogi już nie, nie dość że myślenie życzeniowe to jeszcze wybiórcze haha

        • 14 3

        • Autobusy da się dokupić.

          Dróg dobudować już nie.

          • 7 7

    • albo nie jeździsz zbiorkomem (2)

      albo akurat masz pecha jeździć którymś z bardzo nielicznych kursów przepełnionych. Oczywiście jak ktoś ma normalne warunki to nic nie mówi a krzyczą ci co maja za ciasno, myślimy więc że to duży problem ale globalnie tak nie jest. Tymczasem realnie nawet w godzinach szczytu większość pojazdów ma zapełnienie na poziomie poniżej 50% i na spokojnie bez żadnych nowych pojazdów jeszcze ze 30% więcej pasażerów mogłoby jeździć. Oczywiście nie znaczy to że każdy sobie usiądzie no ale przecież nie o to chodzi w autobusie czy tramwaju.

      • 12 21

      • pojecia nie masz i wazelinujesz ludzi jest mniej tylko ze wzgledu na pandemie

        ale wiele tramwajów i autobusów jest przepełnionych i tak chodzi o miejsca siedzące bo one zapewniaja komfort jazdy jak w aucie

        • 14 4

      • Jesteś pracownikiem tego bezmyślnego urzędu miasta? Kompletnie nie wiesz o czym piszesz.

        • 0 1

    • Akurat tramwajów to nie brakuje Im mniej tego złomu tym lepiej ale brakuje autobusów i to bez emisyjnych (2)

      • 2 22

      • (1)

        Tramwaje cudo z 19 wieku.

        • 3 18

        • Cudo. Koncerny samochodowe musiały je wykupić i zamknąć.

          Bo nikt nie chciał jeździć ich cudownymi spalinowymi wynalazkami, które nie nadają się do napędzania pojazdów...

          • 4 6

  • To kiedy wprowadzą jeden wspólny bilet na Trójmiasio

    • 18 0

  • Transport publiczny to priorytet (8)

    W Gdańsku całkiem niezłe autobusy i tramwaje poza złomem spowadzonym z Niemiec, Na niektórych trasach zbyt rzadkie kursy SKM absolutnie do poprawienia- powinny być nowe składy, częstsze kursy

    • 74 22

    • Ale taboru jest zdecydowanie za mało.

      • 14 1

    • Transport publiczny w Gdansku

      Nie jest priorytetem

      • 11 3

    • Niezłe autobusy?

      To żart?
      Pare mscy temu na tym portalu był artykuł o kontroli autobusów należących do Gdańska. 3/4 nie powinno w ogóle wyjeżdżać z powodów cieknących płynów itp.

      • 8 3

    • tylko obłożenie na niektóryvh trasach to 150% dopuszczonrj pojemności. Jadący osobówką za takie coś ma zabierane prawo jazdy a kierowcy autobosów czy motorniczowie nie.

      • 6 1

    • W Gdańsku dla władz miasta nie jest priorytetem !!Brak autobusów bez emisyjnych które powinny zastąpić wszystkie tramwaje. (3)

      I przeciwnie tutaj promuje sie ruch samochodowy i na jego wygode robi sie ogromnie kosztowne inwestycje !!

      • 2 10

      • Pogrzało? (2)

        Mamy tory, mamy trakcję, po co płacić miliony za baterie do autobusów?

        To czego nam trzeba, to zastąpienie miejsc parkingowych garstki ludzi z dwóch kamienic we Wrzeszczu tramwajem dla 100000 ludzi z Południa.

        • 5 2

        • Bo oni myślą, że baterie rosną na drzewach :P

          • 0 0

        • istnieje kilka alternatyw dla tego połączenia

          a ci ludzie z dwóch kamienic mają takie same prawa, jak inni.
          Bo dużo ludzi na południu?! Bolszewizmu się zachciewa? Władza rad?!
          A kto im kazał tam zamieszkać?

          I nie chodzi tu o miejsca parkingowe, a o głupoty promowane przy okazji organizacji komunikacji.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane