- 1 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (84 opinie)
- 2 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (137 opinii)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (208 opinii)
- 4 Wyzwania dla nowych władz Sopotu (84 opinie)
- 5 Dzielnica z ciekawą historią i starą wystawą (10 opinii)
- 6 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (77 opinii)
Pasy na drogach do poprawy, ale dopiero wiosną
Sól albo lód, do tego ciężki sprzęt i wahania temperatury - a czasem wszystko naraz. Czynników wpływających na stan dróg i ich oznakowania w okresie zimowym jest wiele. Czy w Trójmieście pasy i linie na drogach wymagają liftingu jeszcze w trakcie zimy? W odpowiedzi na wątpliwości naszego czytelnika postanowiliśmy to sprawdzić.
Zwrócił na to uwagę jeden z czytelników, według którego linie na drogach w Trójmieście pozostawiają już teraz wiele do życzenia. Mimo, że zima w tym sezonie jest dla drogowców i kierowców bardzo łaskawa.
- Od dawna nurtuje mnie problem fatalnego stanu malowanych pasów i wszelkiego oznakowania poziomego w Trójmieście, a zwłaszcza w Gdańsku. Malowania są stare, starte, nieczytelne - zwłaszcza nocą podczas deszczu. Jestem kierowcą z dużym doświadczeniem, dużo jeżdżę po Polsce i stwierdzam, że byle Kozia Wólka na krańcach kraju ma dużo lepiej utrzymane te sprawy - twierdzi nasz czytelnik.
Postanowiliśmy to zweryfikować.
W piątek w południe pojechaliśmy z Gdańska przez Sopot do Gdyni i z powrotem. Zajrzeliśmy na obwodnicę, byliśmy w Śródmieściu Gdyni, Grabówku, Karwinach, Wrzeszczu, Oliwie, Jasieniu, Ujeścisku, Siedlcach i centrum Gdańska. Przyjrzeliśmy się pasom rozdziału jezdni, a także przejściom dla pieszych i oznakowaniu przejazdów i ścieżek rowerowych.
Wnioski? O ile linie do oznakowania na głównym ciągu, a więc od al. Zwycięstwa przez Grunwaldzką w Gdańsku i al. Niepodległości w Sopocie aż do centrum Gdyni trudno się przyczepić, to na bocznych drogach jest już z tym gorzej.
Malowanie zimą nie ma sensu
Na odświeżenie pasów trzeba jednak zaczekać do wiosny. Jak tłumaczą drogowcy, okres malowania pasów wynosi ok. pół roku, zaczyna się w kwietniu, a kończy w okolicy września-października. Zimą jest to niemożliwe.
- Wykonanie trwałych, cechujących się wymaganymi właściwościami użytkowymi i technicznymi elementów oznakowania poziomego jest zależne od szeregu parametrów uwarunkowanych pogodą/porą roku. Warunki stosowania dla każdego z wyrobów budowlanych (w tym wypadku farb do poziomego oznakowania dróg) określane są w kartach produktu, aprobatach technicznych, instrukcjach, itp. dokumentach. Podstawowym wymogiem jest w każdym przypadku sucha nawierzchnia, na którą nanoszone są znaki. Natomiast zakres temperatur i wilgotności powietrza są zróżnicowane i zależą od technologii wytwarzania farby - wyjaśnia Sebastian Drausal, rzecznik Urzędu Miejskiego w Gdyni.
Drogowcy z Gdyni podają przykład jednego z produktów do malowania pasów, dla którego wymagana minimalna temperatura powietrza wynosi powyżej 5 stopni Celsjusza, zaś wilgotność względna nie może przekroczyć 85 proc.
- Czynnikami decydującymi są temperatura i obecność opadów. W sezonie, gdy trwają roboty malarskie, preferowane jest prowadzenie prac w porze nocnej, szczególnie na głównych ciągach komunikacyjnych miasta. Pozwala to na znaczące zmniejszenie uciążliwości wynikającej z blokowania pasów ruchu dla użytkowników dróg, a także na zwiększenie bezpieczeństwa ekip realizujących zlecenia - dodaje Drausal.
Podobnie rzecz ma się w Gdańsku. Jak tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni, wszystkie prace związane z odnawianiem pasów na jezdni rozpoczną się dopiero wiosną i potrwają tak długo, jak będzie to konieczne.
- Prace zlecamy firmom zewnętrznym, bo jako ZDiZ nie mamy do tego typu prac ludzi ani sprzętu. Wszystkie koszty pokrywane są ze środków przeznaczonych na bieżące utrzymanie dróg.
Nasz test wypadł dla drogowców na mocną 4. Bardzo dobrą ocenę obniżają tylko boczne, dojazdowe drogi (np. Czyżewskiego w Oliwie, Kartuska na Jasieniu i Ujeścisku). Wysoka ocena należy się też Obwodnicy Trójmiasta i zarządcy tej drogi - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Do stanu dróg we wspomnianej Koziej Wólce wcale nie jest więc nam tak daleko.
Opinie (92)
-
2016-01-18 12:12
Zła farba (2)
Jechałem niedawno po ciemku z Polski do Niemiec. W Polsce ciemno, ledwo drogę widać. W Niemczech też ciemno a pasy na jezdni widać na kilkadziesiąt metrów w przód. Da się?
- 20 0
-
2016-01-18 21:27
Bo u nas biorą w łapę
A co zostanie idzie na najtańszą farbę
- 2 0
-
2016-01-18 14:50
oni jeszcze montują te odblaski rodzielające pasy
dobra rzecz i trwała
- 8 0
-
2016-01-18 20:54
Na Grunwaldzkiej są widoczne pasy?
Kłamstwo. Proszę przejechać się Grunwaldzką k. Hali Oliwi gdy pada deszcz i jest ciemno, NIE WIDAĆ ŻADNYCH PASÓW. Te maliwanie farbą ekologiczną to ściema, od razu od pomalowania jest słabo widoczna szczególnie w gorszych warunkach i szybko się ściera. W Gdańsku jest tak w wielu miejscach i jest to ostatnie miasto gdzie dba się o bezpieczeństwo kierowców. Stan ulic jest beznadziejny, wszędzie dziury, uskoki i muldy poprzeczne. Na Sobieskiego jest to już chyba poligon doświadczalny gdzie bada się orzeciążenia i odporność w ekstremalnych warunkach. Urzędasy tam nie dojeżdzają stąd nie wiedzą co się tam dzieje. Tak więc te swoje pitolenie niech sobie darują. Nie ma żadnej kontroli, nadzoru, nie ma nic. Po naprawach jest jeszcze gorzej i nikt tego nie weryfikuje z UM
- 3 0
-
2016-01-18 19:23
Farbę którą stosują drogowcy niczym się nie różni od tej którą moja córka ma w szkole. To jest jakaś kpina... znaki poziome znikają z dnia na dzień wręcz spływają do studzienek.Dosłownie farby plakatowe stosowane są na naszych ulicach.Na większości ulicach w Gdańsku nie widać przejść dla pieszych.
- 2 0
-
2016-01-18 18:39
A Starogardzka? Niepołomicka? Srebrna? chociaż.. tam pasy są nie potrzebne
- 0 0
-
2016-01-18 18:13
Pasy na drodze
Proszę mi wyjaśnić dlaczego pasy na drodze nie spełniają żadnych norm w zakresie ścieralności i bezpieczeństwa poruszania się pojazdów i pieszych (są śliskie). Oczywiście nie chodzi mi o fikcyjne normy na papierze. Problem zgłoszony na policji ale podobno nie do ruszenia.
- 2 0
-
2016-01-18 18:09
Zapraszany na trasę z Miszewa przez Banino do Wrzeszcza!!! Ciemno jak w .......
- 1 0
-
2016-01-18 10:36
Zlikwidowałbym światła na Spacerowej (3)
oraz usunął autobusy
- 14 19
-
2016-01-18 17:46
do tego należy poszerzyć spacerową na całej długości do 2x2 oraz Opata Rybińskiego wyburzając te zgniłe kamieniczki. Dalej nowa estakada w prawo i korki do Oliwy i Przymorza z głowy
- 3 1
-
2016-01-18 17:12
I zakazałbym wjazdu na Spacerową innym pojazdom prócz mojego i mojej starej
O!
- 4 1
-
2016-01-18 11:01
Pójdźmy krok dalej! Zwlikwidujmy wszystko, nie bedzie niczego, jak proponował kandydat na prezydenta Białegostoku.
- 17 0
-
2016-01-18 10:45
a może by tak zmienić kolory pasów ;) (1)
bo z moich obserwacji wynika, że
pasy białe (co to mają służyć na stałe) po odmalowaniu, wyparowują w ciągu max kilku m-cy,
a pasy żółte (tymczasowe) są prawie niezniszczalne, przez co w wielu miejscach, dawno po zakończeniu remontów, wprowadzają chaos wśród kierujących, którzy nie wiedzą która ścieżka jest obecnie obowiązująca :)
no i wg mnie ocena z testu na mocną 4 - jest mocno przesadzona ;)- 26 2
-
2016-01-18 17:05
zgodnie z nowymi wytycznymi pasy będą najczerwońsze
- 1 0
-
2016-01-18 10:31
W Gdyni na ul.3 Maja ... (3)
Najbardziej idiotyczny kontra pas w Polsce sam się zmył po kilkunastu dniach od wymalowania i to bez udziału rowerzystów ! On chyba tam nie chce być sam z siebie ...
- 52 3
-
2016-01-18 16:52
dokladnie to samo chcialem napisac
- 5 0
-
2016-01-18 14:27
Ten pas zmył się ze wstydu
na tak kretyński pomysł, żeby go tam wytyczyć.
- 8 2
-
2016-01-18 11:14
A tak wogole to ten co odebral te roboty powinien za to odpowiadac...po dwoch dniach od malowania juz znikaly te malunki
- 17 0
-
2016-01-18 16:15
Rok temu też obiecali, że pomaluja na wiosnę.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.