• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino będzie jeździć co godzinę z Trójmiasta do Warszawy

Maciej Naskręt
22 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Wizualizacja Pociągu Pendolino z wychylnym pudłem.



Pociąg Pendolino, który ma zapewnić połączenie Trójmiasta z południem kraju, będzie kursować co godzinę. Część pociągów, które przyjadą ze stolicy, nie skończy biegu w Gdyni, lecz pojedzie do Słupska, Koszalina, a nawet Kołobrzegu.



Pociągi Pendolino można oglądać teraz m.in. na brytyjskich torach.

W połowie stycznia informowaliśmy, że pierwsze pociągi Pendolino firmy Alstom dojadą według rozkładu do Trójmiasta w grudniu 2014 r. Przypomnijmy, że firma PKP Intercity zamówi 20 składów bez wychylnego pudła. Pojazdy mogą mknąć z prędkością nawet 250 km/h. Koszt zamówienia wynosi 400 mln euro. Podróż z Trójmiasta do Warszawy ma trwać 2 godziny i 30 minut. Natomiast do Krakowa i Katowic mamy dojechać w ciągu pięciu godzin.

Część naszych czytelników zastanawiała się, ile dokładnie pociągów pojedzie z Gdańska do stolicy kraju. Postanowiliśmy zapytać o to ministerialnych urzędników.

Czy duża liczba połączeń pociągiem Pendolino to atrakcyjna oferta przewoźnika?

- Docelowo zakładamy, że od rana do wieczora, z Trójmiasta w kierunku Warszawy pojedzie kilkanaście pociągów. Mają one wyruszać na trasę co godzinę. Przejadą one przez stolicę, część z nich dalej pojedzie do Katowic, a pozostałe do Krakowa - mówi Andrzej Massel, podsekretarz stanu, zastępca ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, dotacja do zakupu zmalała więc z 50 proc. do 23 proc. Przewozy mogą być teraz dotowane, ale KE zobowiązuje przewoźnika, by nowe składy obsługiwały też pasażerów z innych aglomeracji - nie tylko Trójmiasta, Krakowa, Warszawy i Katowic.

Ministerialni urzędnicy nie chcieli, by nowe pociągi rozjechały się po całej Polsce - do Poznania, Rzeszowa czy Wrocławia. Znaleźli jednak inne rozwiązanie.

- Nic się nie zmienia, jeśli chodzi o główny korytarz kursowania pociągów z Gdyni do Katowic i Krakowa przez Warszawę. Natomiast zgodziliśmy się z Komisją Europejską na takie rozwiązanie, że ostatnie pociągi w ciągu dnia nie zakończą biegu m.in. w Gdyni, lecz pojadą do Słupska, Koszalina, a może i nawet Kołobrzegu. Chodzi o to, by pociąg nie nocował na stacji w Gdyni, a mógł być jeszcze wykorzystany na dalszym odcinku - mówi Andrzej Masel.

Ministerialni urzędnicy odpierają zarzuty niezależnych ekspertów rynku kolejowego. Ci przekonują, że bilety za przejazd Pendolino będą kosztować grubo ponad 200 zł. Właśnie z droższych biletów miała być pokrywana 27-procentowa strata we wcześniej wspomnianym dofinansowaniu.

- Spodziewam się cen, jakie obecnie są w pociągach lepszej kategorii. Jeżeli będzie to 100-150 zł, to w tej cenie wielu pasażerów jest skłonnych pojechać Pendolino. Być może w godzinach szczytu będą to nieco większe kwoty - mówi zastępca ministra.

Opinie (334) ponad 20 zablokowanych

  • iii

    to se tusk będzie pedndolił z w-wy do sopot na mecze...

    • 3 0

  • Na łupsk

    • 0 0

  • Ale za jaka kwote? (4)

    A wszystko to za cene ponad 200 zl.. Dziekuje jak nie bedzie mi sie spieszylo wybiore zwykle tlk..

    • 197 10

    • Były kolejarz

      A ja pojadę rowerem zawsze taniej pozatem ścieżka zdrowia

      • 1 1

    • No widzisz jak sprawnie idzie Ci rozumowanie!

      Zależy Ci na czasie, komforcie i bezpieczeństwie? Płacisz drożej. Możesz zaakceptować gorsze warunki żeby zaoszczędzić - wybierasz tańszego przewoźnika, w czym problem?

      Naprawdę komuś się jeszcze wydaje, że jakaś firma będzie inwestować ciężkie miliony tylko po to, żeby wozić pasażerów za 5zł?

      • 3 0

    • Minister Pendrive (1)

      bo tylko tyle on ma wspólnego z jeżdżeniem i drogami, cieszy się jak dziecko, gdy nie ma większych baboli z powodu nowego rozkładu jazdy PKP. Inspekcja Transportu Drogowego wystawia jakieś kamerki (bez homologacji) i tez ściga, Policja ściga, każdy ściga, bo każdy chce zarobić. Kiedy my zaczniemy ścigać ich, żeby nam oddali nasze pieniądze?

      • 7 1

      • ściga Cię ktoś? to jeździł zgodnie z przepisami..

        • 2 1

  • W Końcu witam w cywilizowanym Gdańsku!!!!!! (6)

    tak 3-mać!!!!doczekaliśmy się:))

    • 36 95

    • Sławek Nowak? to ty? (1)

      • 22 3

      • nie nie, to jak zwykle niezastąpiony Stefan Bąk :-D

        • 3 1

    • czego

      obietnic

      • 3 2

    • Ten pociąg w naszym kraju to będzie ekskluzywny produkt gdzie na zachodzi od kilkunastu lat służy normalnym ludziom i ich na to

      • 16 3

    • błyskawiczne tempo

      już 68 lat po wyzwoleniu pociagi z gdyni do w-wy pojadą szybciej niż za sanacji

      • 27 3

    • W zasadzie to ciągle czekamy...

      • 22 1

  • A co to jest to WYCHYLNE PUDŁO ??? (4)

    ?????

    • 1 3

    • pociąg z wychylnym pudłem może się lekko przechylać na zakrętach dzięki czemu nie musi na nich zwalniać. (1)

      nasze pendolino (z włoskiego - wahadło) nie będzie się wychylać. czyli wahadło bez wahadła... taki zakup poczyniło nasze PKP:)

      • 2 0

      • nie PKP, tylko rząd nieudacznika tuska, o tym że będzie wersja bez wychylnych pudeł zdecydował nowak

        • 0 0

    • wagony które się przechylają zgodnie z prawem grawitacji na zakrętach

      daje to większy komfort pasażerowi

      • 0 0

    • TWOJA STARA ;)))

      ;))))

      • 2 2

  • pendolino :-)))

    A ja dzis jechałam pendolino w UK :) trochę głośny odległość 40km pokonał w 30 minut,cena:£13,50 w obie strony z southampton do Bournemouth.

    • 2 2

  • Taaa, na pewno ktoś będzie tym jeździł przy takiej częstotliwości...

    I jeszcze przy tych cenach biletów, jak przewidywane... Wróżę ostateczną częstotliwość nie większą niż 3-4 pociągi dziennie. Kaszub, Małopolska, Neptun, może jeszcze Norwid jako drugi poranny z 3miasta - i tyle.

    • 3 0

  • s****atata

    • 2 0

  • :)

    ..podrasować EP09 i EU44 i niech sobie śmigają te 4 godziny do Wa-wy jak kiedyś..a nie od razu kupować coś za granicą...po za tym newagowskie etz-y ostatnio na próbach jechały 200 km/h...może by tak kupować w kraju a nie dać zarabiać innym....

    • 1 0

  • (1)

    1986 rok. Ekxpress Kaszub 3,20 minut. I nikt nie robił sensacji.

    • 21 0

    • :)

      ... a na niektórych odcinkach trasy z Trójmiasta do Warszawy była jeszcze trakcja spalinowa:)obsługiwana lokomotywami SU46 lub SP47...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane