• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino wjedzie do Trójmiasta w grudniu 2014 r.

Maciej Naskręt
7 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu. Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu.

Jeszcze prawie dwa lata musimy poczekać, aż pasażerowie z Gdańska, Gdyni i Sopotu wsiądą po raz pierwszy do pociągu Pendolino, najnowszego nabytku PKP Intercity. Podróż nim do stolicy ma kosztować więcej niż 200 zł.



W czerwcu do Polski przyjedzie pierwszy spośród 20 zamówionych przez spółkę PKP Intercity pociągów Pendolino. Firma Alstom, która wygrała w połowie maja 2011 r. przetarg na dostawę składów, zainkasuje w sumie 665 mln euro za ich dostarczenie (400 mln euro) oraz serwisowanie przez 17 lat.

Pierwszy polski skład Pendolino zostanie wykorzystany do testów oraz do szkolenia maszynistów. Najprawdopodobniej zawita także do Trójmiasta, ale nie w ramach rejsowego połączenia. Kiedy w takim razie po raz pierwszy będą mogli się nim zabrać pasażerowie?

- Regularne kursy na trasie z Warszawy do Trójmiasta mają zostać uruchomione w grudniu 2014 r. - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.

W każdym z 20 składów, do dyspozycji pasażerów będzie 12 miejsc w klasie biznes, 45 miejsc w pierwszej i 345 miejsc w drugiej klasie. W każdym pociągu znajdzie się wagon restauracyjny.

Według założeń PKP Intercity, z Trójmiasta do Warszawy mamy pojechać w 2 godziny i 30 minut, ale przy założeniu, że pociąg nie będzie zatrzymywał się na stacjach pośrednich. Średnia prędkość pociągu ma wynieść na 328-kilometrowej magistrali ok. 131 km/h.

Do Krakowa i Katowic z Trójmiasta mamy dojechać w 5 godzin. To właśnie na Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli linii łączącej Warszawę z południem Polski, Pendolino ma rozwijać prędkość prawie 230 km/h. Uda się to mimo braku wychylnego pudła, którego nie posiadają pociągi budowane dla PKP Intercity.

Ale także na Pomorzu są miejsca, gdzie będzie można podziwiać pociąg mknący z prędkością 200 km/h? - To odcinek magistrali kolejowej E65 miedzy stacją Gdańsk-Lipce a Malborkiem - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni PKP PLK.

Na terenie Trójmiasta pociągi Pendolino pojadą z prędkością do 100 km/h na godzinę. - Z dwóch powodów. Po pierwsze linia nie umożliwi szybszej jazdy. Po drugie między stacjami, na których Pnedolino będzie stawać jest zbyt mały dystans, by opłacało się go tak rozpędzać - tłumaczy Lewiński.

Choć PKP Intercity jeszcze nie skalkulowało ceny biletu na Pendolino na trasie z Trójmiasta do Warszawy, to pochodzący z Trójmiasta i odpowiedzialny za koleje wiceminister transportu Andrzej Massel zadeklarował, że będzie to prawdopodobnie ponad 200 zł.

Pamiętajmy jednak, że PKP Intercity już zapowiedziało marketingowe podejście do kształtowania cen biletów, znane od lat z rynku lotniczego i innych kolei europejskich. Polega ono na tym, że cena biletu będzie się zmieniała wraz z zbliżaniem się daty podróży. Kupione z wyprzedzeniem najtańsze bilety mają kosztować już od 60 zł. Są to jednak nieprzesadzone szacunki.

Ile powinna kosztować 2,5-godzinna podróż do Warszawy?

Analitycy runku kolejowego twierdzą, że PKP Intercity nie będzie stać na obniżanie cen biletów.

- Projekt zakupu pociągów Pendolino od początku był wątpliwy, jeśli chodzi o jego opłacalność - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy". - Kilka tygodni temu Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, ale to spowodowało, że dofinansowanie unijne dla pociągów z 50 proc. zostało zmniejszone do 23 proc. Brakujące dofinansowanie do zakupu trzeba będzie pokryć ze środków własnych, m.in. przez zaciągnięcie kredytu. Ten trzeba będzie spłacić. Stąd ceny biletów zostaną pewnie zmienione na niekorzyść pasażerów - dodaje Śmiech.

Koszt jaki poniosą kolejarze związany z uruchomieniem Pendolino to 15 mld zł. Unia Europejska dofinansowuje go w kwocie ok. 5 mld zł. Głównie są to inwestycje na dostosowanie infrastruktury kolejowej.

Opinie (392) 6 zablokowanych

  • (1)

    "Koszt jaki poniosą kolejarze związany z uruchomieniem Pendolino to 15 mld zł."

    Ale jacy k... kolejarze "poniosą koszt" ??? Wszyscy za to płacimy, a te darmozjady jeszcze chcą przywilejów jak za socjalizmu. Żenada.

    • 13 3

    • d*pku!

      Te przywileje o których piszesz, kolejarze mieli już przed wojną w PRL'u, to była tylko kontynuacja. W tamtych czasach, pociągi jeździły punktualnie, można było wg nich nastawiać zegarki a dzisiaj, po wszystkich zabiegach prywatyzacyjnych, nigdy nie wiesz kiedy zajedziesz do celu, ostatnio jechałem do Inowrocławia via Malbork, Iława, Toruń bo ukradziono kilka kilometrów trakcji. To "Pendolino" potrzebne w Polsce jak "psu piąta noga"!? Bez Pendolino, bez "wychylnych" pudeł, "Kaszub" jeździł do Warszawy w trzy i pół godziny, a stare DC3 (Li2)latały w 55 minut!!!

      • 1 0

  • Kupcie nowego merca do jazdy po kartoflisku !!!! Powodzenia!

    • 2 0

  • RENFE

    W Hiszpani przejazd np pomiedzy Barceloną a Madrytem lub pomiędzy Saragosą a Madrytem to odległość 314 km, a cena przejazdu pociagiem AVE to 36 Eur. i jedzie on niecałe 2 godziny, to gdzie my jestesmy? W d....

    • 5 0

  • Dlaczego pendolino?

    Mogliby postawić jakieś zabytkowe parowozy i składy sprzed 100 lat, 200km/h spokojnie też by osiągnęły i podróż byłaby oryginalnym przeżyciem.

    • 3 0

  • zwiększy się śmierć na przejazdach kolejowych!!!! (1)

    Zaprawdę powiadam wam : zwiększy się liczba zgonów na przejazdach kolejowych !!!
    Na zachodzie są tunele i wiadukty, w Polsce rogatki!!!

    Tak jak na zachodzie są autostrady , a w Polsce wąskie drogi krajowe ciągnące się przez środek miasta i wsi naszpikowane skarbonkami zwanymi fotoradar!!!

    • 11 4

    • trasa Warszawa Gdynia

      jest włąśnie przebudowana Jednocześnie sa budowane wiadukty i likwidowane przejazdy kolejowe. Proces likwidacji skrzyżowań naziemnych już się skończyl na odcinku Warszawa Ciechanów. DSlaej do Iławy na ukończeniu. Miedzy Iławą a Tczewem w toku. Przejedź sobie odcinek od Pruszcza do Tczewa. Tam już nie ma żadnych przejazdow kolejowych. Od Gdańska do Pruszcza są juz nowe przejścia i przejazdy.

      • 0 0

  • "Podróż nim do stolicy ma kosztować więcej niż 200 zł."

    A nie miało być "NIE więcej niż..." ? :|
    chyba drogo

    • 3 0

  • Pendolino po przetlumaczenu znaczy wahadelko...

    Dla Polski beda produkowane Pendolino bez wychylnego pudla! Wiec po co placic tyle kasy za pociag ktory nie spelnia swojej zalozonej funkcji czyli nie wychyla sie na zakretach ??!! Na pewno sa inni producenci ktorzy duzo taniej by dostarczyli takie pociagi przy zalozeniu ze nie muci byc wychylnego pudla!

    • 1 0

  • tylko 200 za bilet ???

    dawajcie za TYSIONC !!! Przecież to taki prestiż jeździć PeKaPem, wart każdych pieniędzy :)

    • 3 0

  • Festiwal gierkowszczyzny trwa w najlepsze. (19)

    w każdej informacji pokazany musi być jakiś sukces lub jego bliska perspektywa.

    • 95 20

    • trojmiasto to taka tuba GW (5)

      Tamci dają ton a ci powielaja. Pociągi będą owszem, stać na peronach.

      • 7 0

      • (4)

        Gdyby dziennikarze pisali prawdę o tych rządach, to dzisiaj nikt by nie słyszał o Tusku, i reszcie Miłośników Platformianych.

        • 7 0

        • aha, czyli od 6 lat średnio na rok nie buduje się najwięcej kilometrów autostrad w historii? (3)

          inne przykłady też nie są złe.

          Można wiele zarzucić temu rządowi. Przede wszystkim - brak alternatywy, co ich demotywuje. Jednak mówienie o najgorszym rządzie, jaki można mieć jest nieporozumieniem.

          • 1 5

          • no i zobacz baranku peowski jak budują tu za cienki asfalt tu co innego pięknie lepiej się nie da zmowy cenowe afery przewały ale budują więc powinniśmy ich całować w d...

            • 2 0

          • bo nikt nie miał takich funduszy na budowę sekciarzu POwski, tusk ma a i tak połowę rozkradli, a resztę spartaczyli

            • 5 0

          • doplaty unii wynegocjonowane przez pis

            A jak budują i to widac po planach i realizacji. Do tego zadłużenie kraju rośnie szybciej niż km dróg

            • 5 0

    • No tak, bo powinno być wyłącznie źle by były okazje do marudzenia (7)

      tacy palanci jak ty odbierają chęć do życia

      • 10 13

      • (4)

        Nie wszyscy są lemingami i kiedy rząd jawnie wciska kit, to niektórzy to jednak zauważają. Kolej się sypie, w każdej chwili może się zdarzyć kolejna katastrofa klasy tej pod Szczekocinami. Od tej katastrofy były już 3 sytuacje gdy tylko dzięki ostrożności i przytomności kolejarzy udało uniknąć katastrofy. Rząd tymczasem snuje nam miraże szybkiej kolei żeby czymś ludzi zająć a ty oczekujesz że będziemy się na te piarowe sztuczki nabierać? Daj se siana.

        • 10 0

        • Dlaczego rząd ma zarządzać koleją? (3)

          Czy od tego nie ma prezesa spółki, który ma podwładnych, którzy mają pracowników?

          Czy prezes banku ma odpowiadać za to, że sprzątaczka zamiotła pod dywan?

          Owszem, za sprawy, o których piszesz ktoś powinien odpowiedzieć. Ale absolutnie nie powinien być to minister czy premier, bo nie leży to w ich obowiązkach, aby ustalać kolejność przejazdu pociągów po zasobie torowiska.

          Mikro zarządzanie rodem Zenka spod budki z piwem wyczytuję z Twoich wypowiedzi. Ciekaw jestem, czy kiedyś czymś zarządzałeś?

          • 1 4

          • bo rząd jest właścicielem koleji gamoniu! (2)

            • 2 0

            • Inwestor (1)

              Czyli inwestorzy, którzy włożyli pieniądze w moja firmę będą odpowiadać karnie i społecznie za moje oszustwa? Jeżeli zainwestowali z chęci szybkiego zysku i wiedzieli (lub mogli podejrzewać), że ktoś zostanie oszukany, to tak. W innym przypadku ryzykują do wysokości wkładu i ta kara jest i tak duża. Tutaj na pewno nie chodziło o szybkie wzbogacenie... Państwo ma tylko wybrać dobrego menedżera i weryfikować jego pracę (na poziomie celów i strategii). Gdyby każda osoba w tym kraju robiła tylko to na czym się zna i co ma w zakresie obowiązków, to w kraju byłby dobrobyt, a garstka osób, które nie nadają się do niczego, wyjechałaby tam gdzie zasiłki byłyby wyższe (bo w Polsce by się je zniosło, a ludzie w okresie krótkotrwałego bezrobocia utrzymywaliby się z odpraw z poprzedniej pracy).

              • 0 2

              • a;le pajacu koleje w większości krajów należą dom państwa i jeśli są to spółki skarbu państwa to za ich stan odpowiedzialność ponosi rząd no ale jak się ludzi bez pojęcia mianuje bo to byli koledzy na studiach itd to jak to ma wyglądać

                • 1 0

      • to się powieś, jednego wyborcy peło będzie mniej

        • 6 10

      • Chęć do życia odbierają partacze, którzy czego się nie dotkną to sp....ą.

        • 10 2

    • (3)

      Lotnisko w Modlinie kolejny odtrąbiony sukces, który teraz trąbi na odwrót.

      • 16 2

      • Co tam lotniska, a stadiony cieknące, autostrady pękające i jeszcze wszystko najdroższe na świecie! (2)

        • 6 1

        • poczytaj ile kosztowały różne inwestycje (1)

          Choćby w USA Big Dig. 500m tunelu 1,5mld $ (i to 10 lat temu, dolicz procentem składanym 3% rocznie inflacji - ceny materiałów budowlanych i tak w tym czasie rosły dużo szybciej). Nasz tunel jest dużo tańszy.

          Gdzieś zasłyszy, nie wie, nie sprawdzi, ale z chęcią rzuci błotem. Wszędzie jest aja i super, tylko w Polsce sami złodzieje. No cóż, wie najlepiej - ocenia w końcu po sobie

          • 2 8

          • myślałem że już śpisz o tej porze Stefanie Bąku

            • 6 0

    • Dokładnie, a ten portalik nie jest osamotniony w tym proopagandowym przekazie. Gdzie by nie spojrzeć to wszędzie sukces i nawet widać gołym okiem porażkę, lecz zrobią z tego propagandziści sukces. Oczywiście to wszystko jest dla idiotów, których jest w Polsce sporo. Taki przykładzik z dzisiejszych wiadomości tego portalu. To włoskie bubelionino, to też, ale to, że odremontują kawałek nabrzeża w Gdańsku, to jest dopiero sukces i nieważne, że dookoła syf, malaria i rudery. Sukces goni sukces. Podobnie w sklepach jakakolwiek rzecz kosztuje dajmy na to 10.99zł. a nie 11zł., choć według ekonomii i logiki bliżej jest do jedenastu niż do dziesięciu, no ale tak to wygląda w świecie bajeru i lukru.

      • 7 0

  • 150 ?

    50 wydaje się być ok jeżeli oczywiście będzie punktualny co do sekundy

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane