• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peron PKM we Wrzeszczu będzie przypominał peron SKM

Marzena Klimowicz-Sikorska
23 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Rozbudowa stacji Wrzeszcz. Na pierwszym planie powstający peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i pociągów dalekobieżnych. Za nim widać obecny peron dla pociągów dalekobieżnych. W głębi widać zmodernizowany peron SKM, połączony kładką z powstającym centrum handlowym Metropolia. Rozbudowa stacji Wrzeszcz. Na pierwszym planie powstający peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i pociągów dalekobieżnych. Za nim widać obecny peron dla pociągów dalekobieżnych. W głębi widać zmodernizowany peron SKM, połączony kładką z powstającym centrum handlowym Metropolia.

Spójne stylistycznie - takie będą trzy perony na stacji we Wrzeszczu. Remontowany niebawem peron dalekobieżny i budowany już peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mają wyglądem przypominać zmodernizowany wcześniej peron SKM. Inwestycja, która pochłonie łącznie ok. 150 mln zł brutto, zakończy się w maju 2015 r.



W lutym tego roku ruszyła finansowana przez PKP PLK modernizacja stacji we Wrzeszczu. Od podstaw powstaje tu peron dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a istniejący peron dalekobieżny zostanie przebudowany.

Mimo, że wszystkie stacje PKM wyróżniają się charakterystyczną, dwuskrzydłową wiatą w ceglanym kolorze, stacja we Wrzeszczu będzie odbiegać od tego schematu.

- To dlatego, że ten peron buduje spółka PKP PLK, także ona go zaprojektowała. Z tego powodu będzie inny niż pozostałe przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM. - My jedynie sporządziliśmy dokumentację techniczną dotyczącą spięcia linii PKP z linią PKM. I to wszystko.

Mimo to nie ma co narzekać, bo dzięki temu wszystkie trzy perony będą wyglądały podobnie. PKP PLK zdecydowało bowiem, że peron PKM i wyremontowany dalekobieżny będą nawiązywać do przebudowanego wcześniej peronu SKM.

- Dwa nowe perony będą bardzo podobne do siebie. Różnica będzie jedynie w ich długości - mówi Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP PLK. - Oczywiście projekt został konsultowany z SKM. Chodziło nam o to, by została zachowana spójność stylistyczna wszystkich peronów na tej stacji. Jeden z nich, który teraz budujemy, jest dedykowany PKM-ce, drugi jest dalekobieżny, choć będzie tak skonstruowany, by przyjmować pociągi wymiennie.

Na jakim etapie jest teraz inwestycja?

- Gotowe jest już nowe przejście podziemne łączące halę dworca z peronem SKM, przebudowa tunelu łączącego Dolny i Górny Wrzeszcz jest na finiszu, trwa budowa peronu, który posłuży m.in. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - dodaje rzecznik. - Przebudowa stacji Gdańsk Wrzeszcz jest ostatnim zadaniem realizowanym przez PKP PLK w Trójmieście związanym z modernizacją magistrali kolejowej łączącej Trójmiasto z Warszawą.

Jak oceniasz inwestycje kolejowe w Trójmieście?

Nowy peron wyspowy faktycznie nabiera kształtów. Na odcinku 300 metrów zbudowano już ścianki peronowe typu "L".

- Budowa zakończy się w październiku tego roku. Następnie do maja 2015 r. wyłączony z użytkowania zostanie peron dalekobieżny - dodaje rzecznik.

W efekcie prowadzonej modernizacji oba perony zostaną podwyższone i wyposażone w nowe elementy tzw. małej architektury, czyli wiaty, ławki oraz oświetlenie. Wizualnie będą dostosowane do infrastruktury PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

Istotnym udogodnieniem dla pasażerów mają być wyjścia na perony wyposażone w windy. W ramach inwestycji przebudowano przejście podziemne łączące halę dworca z peronem Szybkiej Kolei Miejskiej.

- W jego pierwszej części widać miejsce dla wind prowadzących na nowy peron oraz do hali dworca. Choć tunel jest jeszcze w stanie surowym, pasażerowie mogą nim swobodnie przejść na peron SKM - mówi Dutkiewicz.

Blisko ukończenia jest przebudowa przejścia podziemnego łączącego tzw. Wrzeszcz Dolny z Górnym. Tunel prowadzący od ulicy Dmowskiego do Kilińskiego zostanie wydłużony, aby biegły nad nim nowe tory nr 2 i 4 i nowy peron nr 1.

Kolejarze prowadzą także prace torowe. W obrębie inwestycji na nowe wymieniono ok. 600 metrów torów oraz zainstalowano 17 słupów sieci trakcyjnej. Na całym terenie trwały też prace związane z instalacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także instalacją urządzeń w nastawni, z której będzie się odbywało sterowanie stacją Wrzeszcz.

Do tego niemal gotowy jest już liczący blisko 230 metrów mur oporowy, który rozpoczyna się w pobliżu dworca i biegnie aż do zabytkowego wiaduktu nad ulicą Wajdeloty. Będzie on stabilizował nowy tor, usytuowany przy peronie wyspowym. Na ukończeniu są także prace przy zabytkowym murze oporowym wzdłuż ulicy Białej. Zachowano i odnowiono betonowe elementy dekoracyjne tej historycznej budowli, a jej kute ogrodzenie poddane będzie gruntownej renowacji.

Modernizacja stacji Gdańsk Wrzeszcz w liczbach:

- każdego dnia na budowie (w branży mostowej) pracuje średnio ok. 50 osób, 2 koparki, 3 samochody wywrotki i 2 dźwigi samojezdne - aby zrealizować dotychczasowe prace ziemne na stacji Gdańsk Wrzeszcz wywieziono łącznie około 500 wywrotek ziemi - zużyto około 940 m sześc. betonu - to jest około 105 pełnych betoniarek


Zobacz jak przygotowywano się do rozbudowy stacji Gdańsk - Wrzeszcz.

Miejsca

Opinie (139) 6 zablokowanych

  • Trzeba zmienić numery peronów. (1)

    Bo to co jest teraz peronem numer 1, będzie w samym centrum stacji. A to byłoby głupie i mylące.

    • 7 1

    • Długie te składy PKM będą

      • 0 0

  • Tymczasem perony PKM w Gdyni będą przypominać (1)

    jeden z samochodów Jamesa Bonda: NIEWIDZIALNE!

    • 17 1

    • Już w tej technologi są budowane...

      • 0 0

  • Spoko (3)

    Czyli lokalna żurlandia będąca stałym elementem wystroju peronu SKM będzie też na peronie PKM, a już myślałem że zabraknie tego podstawowego elementu infrastruktury. ;P

    • 24 31

    • żurlandia była-jest i będzie,z tym ,że w lepszych warunkach !

      • 0 0

    • Wszyscy chleją i upodlają się (1)

      Niektórzy mogą tylko w weekendy to wtedy udają, że jak zrobią to 'wodą na myszach" to mają prawo czepiać się innych, którzy mogą sobie pozwolić na ławeczkę codziennie.

      • 11 7

      • Trochę uogólniasz

        Nie wszędzie jest jak u ciebie w domu

        • 16 1

  • Szkoda, że prawie wszystkie czerwone

    Mogłyby być różnobarwne.

    • 0 0

  • A czemu nie zatrzyma się na Zaspie?

    Przecież tamtędy jedzie.

    • 0 0

  • no pięknie

    a może wszyscy powinni zostać kierowacami TIRA

    • 0 0

  • Ile co roku będziemy musieli dopłacać do funkcjonowania PKM? (6)

    Za kilka lat oficjalnie się dowiemy że tańsze byłoby zbudowanie tramwaju dwusystemowego.

    • 26 60

    • tyle ze tramwaj to bybyla inwestycja stricte miejska tylko i wylacznie!!

      A jeśli bymudujwmy linie kolejowa to w tym momencie po zakończeniu budowymamy tak naprawdę otwarta drogę na cale Kaszuby i na cale województwo!!

      Inna kwestia ze moim zdaniem PKM jest idealnym przykładem na to jak pieniadze unijne powinny byc wykorzystywane! Na inwestycje epokowe i strategiczne.. A nie pudrowanie noska i budowanie basenów, aqaoarkow i finansowanie kursów obsługi firefoxa ;)

      • 0 0

    • Wy urzędnicy mało wiecie,a dużo się udzielacie :) (3)

      Do tramwajów jednosystemowych już dziś dopłacamy prawie połowę kosztów działalności. I to my, gdańszczanie, bo ZTM otrzymuje dotację z miasta na poziomie 46,5 proc kosztów. Jakieś ponad 100 baniek rocznie.
      A PKM będzie dotowane (jak wszystkie europejskie przewozy regionalne) z budżetu Marszałka Województwa.

      • 15 1

      • (2)

        zdecydowanie bardziej bym wolał aby bilety były sprzedawane po faktycznych cenach a miasto zabierało mniej pieniędzy z naszych kieszeni

        • 4 13

        • A ja bym wolał, żeby kierowcy samochodów płacili też

          za odśnieżanie i remontowanie ulic. Tylko, że wtedy ich liczba mocno by chyba spadła, hłe hłe

          • 0 1

        • Nie wiesz co piszesz

          ... ale urzędnicy żyją w podobnym rozdarciu - oczekują, że kierowcy porzucą auta i przesiądą się na zbiorkom, który zacznie wręcz przynosić zyski. A tymczasem bez kosztownych inwestycji w tabor (czyli częstsze kursowanie pojazdów) siła przyciągania komunikacji zbiorowej jest żadna, bo nikt przy zdrowych zmysłach (widząc co się dzieje w autobusach i tramwajach w godzinach szczytu) z samochodu nie zrezygnuje

          • 3 0

    • hanower

      mieszkam w hanowerze i tam właśnie tak to funkcjonuje tramwaje na pewnych odcinkach jadą jak pociagi tunelami jest pełna integracja tak rodzajów transportów jak i opłat w ramach stref miasta i dotyczy wszystkich środków transportu. Tutaj w trójmieście będzie tak że ktoś wsiadając w PKM na lotnisku kupi bilet naprzejazd do Gd. Wrzeszcza dalej kupi bilet na SKM np. do Gdyni a tam kolejny na pociąg do Słupska. lub kolejny np. na autobus na Babie Doły. Bałagan

      • 26 3

  • tunel w ciągu Waryńskiego

    A co z tunelem w ciągu ul Waryńskiego? ???

    • 0 0

  • Dziura (2)

    Czyli już zaplanowano dużą lukę pomiędzy peronem, a pociągiem?

    • 48 6

    • A jak!

      Chciałabym poznać nazwisko projektanta

      • 2 1

    • Taką, żeby zmieściła się 3 galeria

      • 22 1

  • A gdzie jest zadaszenie ? (6)

    • 51 15

    • A po co zadaszenie?

      Przecież jakiś kretyn, który to zatwierdził nie będzie podróżował koleją.
      Zapytaj jeszcze, czy będą jakieś ławki, czy też jakieś modernistyczne goowno, które ma tylko wyglądać, a nie służyć do siadania

      • 4 1

    • Jak się zadasz z odpowiednimi ludźmi to będziesz wtedy miał zadaszenie.

      • 3 0

    • po co zadaszenie??

      niech się leje na NAS oni i tak będą jeździć samochodami

      • 5 2

    • jak kilka lat temu pokazywali makietę dworca to miał być wogóle przykryty kopułą coś a'la dworzec główny Poznaniu albo Wrocławiu, no ale plany najwidoczniej spaliły na panewce

      • 16 0

    • nad twoim interesem zapewne ;)

      • 5 3

    • nie ma i nie będzie ,przecież w polandii nie pada

      • 19 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane