• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peron PKM we Wrzeszczu będzie przypominał peron SKM

Marzena Klimowicz-Sikorska
23 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Rozbudowa stacji Wrzeszcz. Na pierwszym planie powstający peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i pociągów dalekobieżnych. Za nim widać obecny peron dla pociągów dalekobieżnych. W głębi widać zmodernizowany peron SKM, połączony kładką z powstającym centrum handlowym Metropolia. Rozbudowa stacji Wrzeszcz. Na pierwszym planie powstający peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i pociągów dalekobieżnych. Za nim widać obecny peron dla pociągów dalekobieżnych. W głębi widać zmodernizowany peron SKM, połączony kładką z powstającym centrum handlowym Metropolia.

Spójne stylistycznie - takie będą trzy perony na stacji we Wrzeszczu. Remontowany niebawem peron dalekobieżny i budowany już peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mają wyglądem przypominać zmodernizowany wcześniej peron SKM. Inwestycja, która pochłonie łącznie ok. 150 mln zł brutto, zakończy się w maju 2015 r.



W lutym tego roku ruszyła finansowana przez PKP PLK modernizacja stacji we Wrzeszczu. Od podstaw powstaje tu peron dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a istniejący peron dalekobieżny zostanie przebudowany.

Mimo, że wszystkie stacje PKM wyróżniają się charakterystyczną, dwuskrzydłową wiatą w ceglanym kolorze, stacja we Wrzeszczu będzie odbiegać od tego schematu.

- To dlatego, że ten peron buduje spółka PKP PLK, także ona go zaprojektowała. Z tego powodu będzie inny niż pozostałe przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM. - My jedynie sporządziliśmy dokumentację techniczną dotyczącą spięcia linii PKP z linią PKM. I to wszystko.

Mimo to nie ma co narzekać, bo dzięki temu wszystkie trzy perony będą wyglądały podobnie. PKP PLK zdecydowało bowiem, że peron PKM i wyremontowany dalekobieżny będą nawiązywać do przebudowanego wcześniej peronu SKM.

- Dwa nowe perony będą bardzo podobne do siebie. Różnica będzie jedynie w ich długości - mówi Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP PLK. - Oczywiście projekt został konsultowany z SKM. Chodziło nam o to, by została zachowana spójność stylistyczna wszystkich peronów na tej stacji. Jeden z nich, który teraz budujemy, jest dedykowany PKM-ce, drugi jest dalekobieżny, choć będzie tak skonstruowany, by przyjmować pociągi wymiennie.

Na jakim etapie jest teraz inwestycja?

- Gotowe jest już nowe przejście podziemne łączące halę dworca z peronem SKM, przebudowa tunelu łączącego Dolny i Górny Wrzeszcz jest na finiszu, trwa budowa peronu, który posłuży m.in. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - dodaje rzecznik. - Przebudowa stacji Gdańsk Wrzeszcz jest ostatnim zadaniem realizowanym przez PKP PLK w Trójmieście związanym z modernizacją magistrali kolejowej łączącej Trójmiasto z Warszawą.

Jak oceniasz inwestycje kolejowe w Trójmieście?

Nowy peron wyspowy faktycznie nabiera kształtów. Na odcinku 300 metrów zbudowano już ścianki peronowe typu "L".

- Budowa zakończy się w październiku tego roku. Następnie do maja 2015 r. wyłączony z użytkowania zostanie peron dalekobieżny - dodaje rzecznik.

W efekcie prowadzonej modernizacji oba perony zostaną podwyższone i wyposażone w nowe elementy tzw. małej architektury, czyli wiaty, ławki oraz oświetlenie. Wizualnie będą dostosowane do infrastruktury PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

Istotnym udogodnieniem dla pasażerów mają być wyjścia na perony wyposażone w windy. W ramach inwestycji przebudowano przejście podziemne łączące halę dworca z peronem Szybkiej Kolei Miejskiej.

- W jego pierwszej części widać miejsce dla wind prowadzących na nowy peron oraz do hali dworca. Choć tunel jest jeszcze w stanie surowym, pasażerowie mogą nim swobodnie przejść na peron SKM - mówi Dutkiewicz.

Blisko ukończenia jest przebudowa przejścia podziemnego łączącego tzw. Wrzeszcz Dolny z Górnym. Tunel prowadzący od ulicy Dmowskiego do Kilińskiego zostanie wydłużony, aby biegły nad nim nowe tory nr 2 i 4 i nowy peron nr 1.

Kolejarze prowadzą także prace torowe. W obrębie inwestycji na nowe wymieniono ok. 600 metrów torów oraz zainstalowano 17 słupów sieci trakcyjnej. Na całym terenie trwały też prace związane z instalacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także instalacją urządzeń w nastawni, z której będzie się odbywało sterowanie stacją Wrzeszcz.

Do tego niemal gotowy jest już liczący blisko 230 metrów mur oporowy, który rozpoczyna się w pobliżu dworca i biegnie aż do zabytkowego wiaduktu nad ulicą Wajdeloty. Będzie on stabilizował nowy tor, usytuowany przy peronie wyspowym. Na ukończeniu są także prace przy zabytkowym murze oporowym wzdłuż ulicy Białej. Zachowano i odnowiono betonowe elementy dekoracyjne tej historycznej budowli, a jej kute ogrodzenie poddane będzie gruntownej renowacji.

Modernizacja stacji Gdańsk Wrzeszcz w liczbach:

- każdego dnia na budowie (w branży mostowej) pracuje średnio ok. 50 osób, 2 koparki, 3 samochody wywrotki i 2 dźwigi samojezdne - aby zrealizować dotychczasowe prace ziemne na stacji Gdańsk Wrzeszcz wywieziono łącznie około 500 wywrotek ziemi - zużyto około 940 m sześc. betonu - to jest około 105 pełnych betoniarek


Zobacz jak przygotowywano się do rozbudowy stacji Gdańsk - Wrzeszcz.

Miejsca

Opinie (139) 6 zablokowanych

  • lampy na peronie (2)

    Te lampy na peronie jakies takie monumentalne.....
    Ogolnie takie po taniosci, no ale zobaczymy jaki bedzie efekt ostateczny.
    Tu jest kilku inwestorow ze swoimi projektami ( pkp, pkm,skm,gorski) - obawiam sie braku spojnosci inwestycji ...

    • 7 2

    • Lampy też się nie podobają?? Że też ziemia nosi takich durniów, co to się im zawsze coś nie spodoba. Co jeszcze wymyślisz? Tory nie takie?

      • 3 2

    • Moja mama powiedziała jakoś tak: "falliczne", ale nie wiem co to znaczy.
      Fall to chyba z angielskiego - że upadną czy coś...?

      • 7 2

  • "pochłonie" (3)

    Co Wy z tym "pochłonie" ? Nie ma innych słów? Naskręt to samo. Tak jakby te pieniądze miałyby być wyrzucone w błoto. "Pochłonie" - zainwestujcie w słownik wyrazów bliskoznacznych.

    • 5 0

    • (2)

      Dobrze piszą! Piekło pochłonie tych, co podnieśli świętokradczą dłoń na substancję zabytkową! Wypełni się słuszna kara za Euro2012. Już tam Boruta podkłada pod kotłem...

      • 6 4

      • Siostro, pacjent spod czwórki znów się szarpie w więzach.

        • 6 0

      • Uspokój się

        • 3 0

  • (3)

    Ciekawej jak się będzie wchodziło do pociągu bo na peronie SKM do niektórych składów wskakuje się w dół. albo jest problem z wysiadaniem, nikt nie myśli o osobach niepełnosprawnych ,czy matkach z wózkami

    • 7 1

    • a ojciec z wozkiem to co? (1)

      czy facet to jakis podczlowiek? zawsze sie gotuję gdy slyszę we wiadomosciach, zgineło tyle i tyle ludzi , w tym iles tam kobiet i dzieci. Ze faceci zgineli to luz.

      • 7 0

      • bo to faceci lubia wojny...;(

        • 3 2

    • Jak to się nie myśli?

      A ławki dla niepełnosprawnych?
      Piktogramy głoszą, że i głuchy posiedzi i niewidomy nawet!

      • 3 0

  • po co kolejny

    Peron ? To ma być tak ze kazda linia bedzi miala swoj peron? Jak kiedys zrobią nastepna linie to zrobią nowy peron? Teraz do gdyni z jednego peronu a na lotnisko z drugiego? Co to jest? Po co wogule ten peron? Lepiej niech droge jakaw zrobią

    • 6 2

  • przepraszam, ze pytam - kiedy będzie awaria na skm, bo od paru dni nie bylo..

    • 14 2

  • Wejście jedynie z peronu SKM ... (2)

    Myślę że planiści nie patrzyli na ten projekt zbyt perspektywicznie.
    Zejście / wejście do obydwu centr handlowych powinno być możliwe ze wszystkich trzech peronów. Przecież nie tylko pasażerowie pociągów
    SKM będą chcieli robić zakupy.
    Takie przejścia są również , a możne nawet głównie w interesie nowych galerii i one powinny partycypować w kosztach budowy, tak aby potencjalni klienci mieli jak najłatwiejszy dostęp do nich. Myślę że duże znaczenie ma tu również postawa samych władz miasta które powinny wpłynąć w jakiś sposób na to aby koszty budowy tego ponieśli właściciele galerii.

    • 2 6

    • A w czym tkwi problem, żeby osoby wysiadające na pozostałych peronach we Wrzeszczu weszły do tunelu pod torami, wyszły na peron SKM i następnie skierowały się na schody prowadzące do galerii? Trasa taka sama, tylko już nie tak łatwo się czepiać.

      • 3 1

    • Nie lubię kiedy wypowiadają się osoby, które nie doinformują się wcześniej. Kładka z peronu SKM do nowej galerii jest całkowicie finansowana ze środków inwestora, pana Górskiego.

      • 5 0

  • ale przeciez nie będzie peronu dedykowanego PKM

    zarówno PKM jak i ruch dalekobiezny będą korzystac z dwoch peronów. PKM z torów skrajnych, ruch dalekobiezny z torów wewnetrznych.

    • 1 0

  • między "mimo" a "że" nie stawia się przecinka

    • 0 1

  • Ile, kurka, można?! (1)

    Odbudowuje się, po 70 latach gnicia, niewiele znacząca "kolejka", która niewiele wniesie, oprócz strat, a propaganda codziennie leci taka, jakby cały naród znowu budował swoją stolicę albo inną Nową Hutę.

    Jedyne, co wyróżnia tę inwestycję, to gigantomania obiektów inzynieryjnych. Ktoś ma syndrom lorda Farquada...

    • 11 15

    • głupiś ...

      • 4 1

  • Kolej metropolitalna niepotrzebna!!! Na niektórych dzielnicach nawet zwykłych ławek niema...

    • 6 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane