• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peron PKM we Wrzeszczu będzie przypominał peron SKM

Marzena Klimowicz-Sikorska
23 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Rozbudowa stacji Wrzeszcz. Na pierwszym planie powstający peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i pociągów dalekobieżnych. Za nim widać obecny peron dla pociągów dalekobieżnych. W głębi widać zmodernizowany peron SKM, połączony kładką z powstającym centrum handlowym Metropolia. Rozbudowa stacji Wrzeszcz. Na pierwszym planie powstający peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i pociągów dalekobieżnych. Za nim widać obecny peron dla pociągów dalekobieżnych. W głębi widać zmodernizowany peron SKM, połączony kładką z powstającym centrum handlowym Metropolia.

Spójne stylistycznie - takie będą trzy perony na stacji we Wrzeszczu. Remontowany niebawem peron dalekobieżny i budowany już peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mają wyglądem przypominać zmodernizowany wcześniej peron SKM. Inwestycja, która pochłonie łącznie ok. 150 mln zł brutto, zakończy się w maju 2015 r.



W lutym tego roku ruszyła finansowana przez PKP PLK modernizacja stacji we Wrzeszczu. Od podstaw powstaje tu peron dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a istniejący peron dalekobieżny zostanie przebudowany.

Mimo, że wszystkie stacje PKM wyróżniają się charakterystyczną, dwuskrzydłową wiatą w ceglanym kolorze, stacja we Wrzeszczu będzie odbiegać od tego schematu.

- To dlatego, że ten peron buduje spółka PKP PLK, także ona go zaprojektowała. Z tego powodu będzie inny niż pozostałe przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM. - My jedynie sporządziliśmy dokumentację techniczną dotyczącą spięcia linii PKP z linią PKM. I to wszystko.

Mimo to nie ma co narzekać, bo dzięki temu wszystkie trzy perony będą wyglądały podobnie. PKP PLK zdecydowało bowiem, że peron PKM i wyremontowany dalekobieżny będą nawiązywać do przebudowanego wcześniej peronu SKM.

- Dwa nowe perony będą bardzo podobne do siebie. Różnica będzie jedynie w ich długości - mówi Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP PLK. - Oczywiście projekt został konsultowany z SKM. Chodziło nam o to, by została zachowana spójność stylistyczna wszystkich peronów na tej stacji. Jeden z nich, który teraz budujemy, jest dedykowany PKM-ce, drugi jest dalekobieżny, choć będzie tak skonstruowany, by przyjmować pociągi wymiennie.

Na jakim etapie jest teraz inwestycja?

- Gotowe jest już nowe przejście podziemne łączące halę dworca z peronem SKM, przebudowa tunelu łączącego Dolny i Górny Wrzeszcz jest na finiszu, trwa budowa peronu, który posłuży m.in. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - dodaje rzecznik. - Przebudowa stacji Gdańsk Wrzeszcz jest ostatnim zadaniem realizowanym przez PKP PLK w Trójmieście związanym z modernizacją magistrali kolejowej łączącej Trójmiasto z Warszawą.

Jak oceniasz inwestycje kolejowe w Trójmieście?

Nowy peron wyspowy faktycznie nabiera kształtów. Na odcinku 300 metrów zbudowano już ścianki peronowe typu "L".

- Budowa zakończy się w październiku tego roku. Następnie do maja 2015 r. wyłączony z użytkowania zostanie peron dalekobieżny - dodaje rzecznik.

W efekcie prowadzonej modernizacji oba perony zostaną podwyższone i wyposażone w nowe elementy tzw. małej architektury, czyli wiaty, ławki oraz oświetlenie. Wizualnie będą dostosowane do infrastruktury PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

Istotnym udogodnieniem dla pasażerów mają być wyjścia na perony wyposażone w windy. W ramach inwestycji przebudowano przejście podziemne łączące halę dworca z peronem Szybkiej Kolei Miejskiej.

- W jego pierwszej części widać miejsce dla wind prowadzących na nowy peron oraz do hali dworca. Choć tunel jest jeszcze w stanie surowym, pasażerowie mogą nim swobodnie przejść na peron SKM - mówi Dutkiewicz.

Blisko ukończenia jest przebudowa przejścia podziemnego łączącego tzw. Wrzeszcz Dolny z Górnym. Tunel prowadzący od ulicy Dmowskiego do Kilińskiego zostanie wydłużony, aby biegły nad nim nowe tory nr 2 i 4 i nowy peron nr 1.

Kolejarze prowadzą także prace torowe. W obrębie inwestycji na nowe wymieniono ok. 600 metrów torów oraz zainstalowano 17 słupów sieci trakcyjnej. Na całym terenie trwały też prace związane z instalacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także instalacją urządzeń w nastawni, z której będzie się odbywało sterowanie stacją Wrzeszcz.

Do tego niemal gotowy jest już liczący blisko 230 metrów mur oporowy, który rozpoczyna się w pobliżu dworca i biegnie aż do zabytkowego wiaduktu nad ulicą Wajdeloty. Będzie on stabilizował nowy tor, usytuowany przy peronie wyspowym. Na ukończeniu są także prace przy zabytkowym murze oporowym wzdłuż ulicy Białej. Zachowano i odnowiono betonowe elementy dekoracyjne tej historycznej budowli, a jej kute ogrodzenie poddane będzie gruntownej renowacji.

Modernizacja stacji Gdańsk Wrzeszcz w liczbach:

- każdego dnia na budowie (w branży mostowej) pracuje średnio ok. 50 osób, 2 koparki, 3 samochody wywrotki i 2 dźwigi samojezdne - aby zrealizować dotychczasowe prace ziemne na stacji Gdańsk Wrzeszcz wywieziono łącznie około 500 wywrotek ziemi - zużyto około 940 m sześc. betonu - to jest około 105 pełnych betoniarek


Zobacz jak przygotowywano się do rozbudowy stacji Gdańsk - Wrzeszcz.

Miejsca

Opinie (139) 6 zablokowanych

  • lampy na peronie (2)

    Te lampy na peronie jakies takie monumentalne.....
    Ogolnie takie po taniosci, no ale zobaczymy jaki bedzie efekt ostateczny.
    Tu jest kilku inwestorow ze swoimi projektami ( pkp, pkm,skm,gorski) - obawiam sie braku spojnosci inwestycji ...

    • 7 2

    • Moja mama powiedziała jakoś tak: "falliczne", ale nie wiem co to znaczy.
      Fall to chyba z angielskiego - że upadną czy coś...?

      • 7 2

    • Lampy też się nie podobają?? Że też ziemia nosi takich durniów, co to się im zawsze coś nie spodoba. Co jeszcze wymyślisz? Tory nie takie?

      • 3 2

  • PKM Zaspa (1)

    Mieszkańcy Zaspy domagają się przystanku PKM Zaspa inaczej korzystanie z PKM dla mieszkańców Zaspy straci jakikolwiek sens.

    • 8 6

    • najsmutniejsze że urzędniczyny negują logiczne podjecie do PKM i negują fakt potrzeby budowy PKM Zaspa oddając negatywne głosy....ciekawe czy to więcej niż jedna osoba głosuje negatywnie ?

      • 1 0

  • (3)

    Ciekawej jak się będzie wchodziło do pociągu bo na peronie SKM do niektórych składów wskakuje się w dół. albo jest problem z wysiadaniem, nikt nie myśli o osobach niepełnosprawnych ,czy matkach z wózkami

    • 7 1

    • a ojciec z wozkiem to co? (1)

      czy facet to jakis podczlowiek? zawsze sie gotuję gdy slyszę we wiadomosciach, zgineło tyle i tyle ludzi , w tym iles tam kobiet i dzieci. Ze faceci zgineli to luz.

      • 7 0

      • bo to faceci lubia wojny...;(

        • 3 2

    • Jak to się nie myśli?

      A ławki dla niepełnosprawnych?
      Piktogramy głoszą, że i głuchy posiedzi i niewidomy nawet!

      • 3 0

  • A mnie interesuje "dziura" (4)

    Nie chwalcie slonca przed zachodem. Wszystko ladnie i pieknie tylko zobaczymy jak PKM poradzi sobie z problemem "dziury" czyli przestrzeni miedzy wagonem i peronem. Z tak prosta sprawa od lat nie moga sobie poradzic nieudolne "wladze" SKM. Diabel tkwi w szczegolach. Jak narazie widac, ze kazdy sobie rzepke skrobie, czyli jeden projektuje perony, drugi zamawia pociagi, trzeci kladzie tory i jestem ciekawy czy istnieje jakis koordynator, bo na SKM dno. Dlaczego np. od razu nie zelektryfikowano nowej trasy PKM(np od stacji Wrzeszcz do stacji Gdansk Osowa,) , tylko planuje sie to poznie i znow beda problemy)j.Pasazerowie z Gdyni mogliby dojezdzac do Osowy "spalinowkami"(jako, ze linia jest nie zelektryfikowana lub tez moglyby jezdzic pociagi elektryczne i spalinowe. Wazne, ze linia bylaby zelektryfikowana

    • 4 8

    • nie zelektryfikowano ich dlatego , ze PKM nie korzysta tylko z nowowybudowanej linii (1)

      ale w osowej wjezdza na linie Gdynia koscierzyna, gdzie prądu nie ma, a elektryfikacja ma byc robiona z nastepnego unijnego budzetu.
      czyli nie bylo teraz szans puscic elektrycznego pociagu do gdyni, najwyzej do osowej.
      A ten etap PKM musi byc skonczony do przyszlego roku, czyli elektryfikacja to bedzie kolejny etap, a jednostki spalinowe będa kursowały zapewne pozniej w innych relacjach.

      • 5 0

      • Można też inaczej tłumaczyc

        Jest jeszcze coś do zrobienia, nie trzeba rozwiązywać spółki do budowy linii.

        • 1 2

    • Problem dziury jest względnie nowy

      Przypominam że zaczął się wtedy, kiedy SKM przestała się orientować czy ma inwestować w kolej aglomeracyjną czy w burakowozy do zwożenia od Luzina do Cieplewa. Za tej krwiożerczej komuny w "kiblach" był na chama przykręcony żeliwny stopień który całkiem udanie maskował dziurę. Młodzież może nie pamiętać.

      • 7 0

    • Nie chwali się dnia przed zachodem a nie słońca przed zachodem:-P

      • 3 0

  • PKM i SKM (3)

    Gdański Samorząd "zaszalał" z PKM.
    Gdański Samorząd nadal nie zbudowała torów do południowych granic miasta brakuje nadal 3 przystanków SKM.
    Gdański Samorząd nie negocjował nowoczesnych rozwiązań przy modernizacji PKP PLK linii E-65 i dopuścił do pozostawiene przejazdów kolejowych w poziomie szyn "Szlabany w bogatym mieście Gdańsk"

    • 8 3

    • Zapomniałeś o najważniejszym (2)

      Gdański samorząd nie buduje PKM.

      • 2 2

      • Marszałek

        Dlatego przy PKM odnośnie Samorządu jest "" bo w pewnym stopniu "macza w tym swe ręce"

        • 2 2

      • buduje

        Samorzad Wojewodztwa (marszalek)

        • 2 1

  • Kundy w windach (1)

    Oby w tych windach nie nocowaly tzw. "kundy" i oby niektorzy nie traktowali ich jako WC..... kto jechal ostatnio winda na dworcu PKP Gdansk Główny wie o co mi chodzi

    • 7 0

    • Bydło szczające w takich windach wrzucałbym pod pośpieszny. Bez sądu.

      • 4 0

  • windom blirzey

    najblizsza dzialajaca winda na peronie we Wroclawiu
    z a p r a s z a m y

    • 4 0

  • ludzie !!! pkm brdzie konczyla bieg we wrzeszczu , tam przesiadka do centrum skm (4)

    To głupota, po prostu

    • 4 8

    • A może chcesz pkm pod dom? Wtedy będzie ci będzie pasowało???

      • 2 2

    • pkm bedzie jechac do gdanska glownego. (2)

      • 4 2

      • bedzie albo nie bedzie (1)

        Jak rozklad jazdy pozwoli.....wbic sie na magistrale SKM

        • 2 1

        • Nie wiem,ale się wypowiem.

          • 0 2

  • ostatnia inwestycja związana z modernizacją E65?

    A co z dokończeniem wymiany słupów trakcyjnych między Huciskiem a SKM Gdańsk Stocznia? Wciąż większość jest stara.

    • 5 0

  • (4)

    150 milionów to bedzie kosztować??? To ładnie sir ktoś obłowi. W Gdyni za 100 milionów Szczurek wybudował terminal lotniczy i poprawił całą infrastrukturę na lotnisku. Ale coż widać jak rządzi PO to nawet remont peronu skm-ki może kosztować wiecej niż lotnisko.

    • 8 6

    • wypij coś na kaca bo cię męczy ...

      • 1 1

    • Remont peronu,budowa nowego,przebudowa torowiska,automatyki,budowa nastawni,czytajcie ze zrozumieniem... (2)

      • 1 4

      • (1)

        Czytam ze zrozumieniem, powiedziałem ogólnie że peron. Ale dalej twierdzę że 150 mln to lekkie przegięcie. No ale spoko ECS kosztowac bedzie prawie 500 milionów, to przystanek Skm za 150 to cena promocyjna;-)

        • 6 3

        • mogłes startowac w przetargu za nizsza kwote i bys wygrał

          nie znam sie, ale jestem ekspertem społecznym.

          • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane