• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Perony dalekobieżne w Gdyni i Gdańsku wciąż bez monitoringu

Patryk Szczerba
20 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Elementy zapowiadające monitoring na peronach w Gdyni pojawiły się już kilka miesięcy temu. Mimo to, na by zaczęły działać, będzie poczekać nawet do końca roku. Elementy zapowiadające monitoring na peronach w Gdyni pojawiły się już kilka miesięcy temu. Mimo to, na by zaczęły działać, będzie poczekać nawet do końca roku.

Na peronach dalekobieżnych na stacjach w Gdańsku i Gdyni kamery miały działać najpóźniej w grudniu. Odpowiedzialne za inwestycję PKP Polskie Linie Kolejowe przesunęły wdrożenie systemu do końca 2017 roku, tłumacząc decyzję skomplikowanym charakterem inwestycji.



Czy na trójmiejskich dworcach czujesz się bezpiecznie?

Blisko rok temu na brak monitoringu na peronach dalekobieżnych w Gdyni zwrócił uwagę jeden z czytelników. Dopytywał, jak to możliwe, że po remoncie budynku, budowie nowych wiat wind, modernizacji holu zapomniano zainstalować kamery. Podkreślał, że na peronach, przy których zatrzymuje się SKM, kamery są, a rejestracja zdarzeń często pomaga ująć sprawców.

Pasażerowie chcą kamer

- Jeśli cokolwiek wydarzy się na peronie dalekobieżnym - np. bagaż zostanie skradziony pasażerowi czy zostanie on pobity przez jakiegoś bandytę - to rozumiem, że pokrzywdzony usłyszy "przykro nam, znajdował się na niewłaściwym peronie"? - ironicznie komentował sytuację.
Głos czytelnika z Gdyni nie okazał się być odosobniony. Wyniki ankiety przy tekście wskazały bez wątpliwości, że dworce kolejowe powinny być chronione przez zapis kamer. Przedstawiciele PKP PLK na pytania, kiedy to się stanie, odpowiadali w marcu, że monitoring będzie, ale na urządzenia trzeba będzie poczekać do końca 2016 roku.

Co ciekawe, monitoring działał do wiosny zeszłego roku na peronach w Gdańsku. Kamery były podłączone jednak do miejskiej sieci. Zniknął, bo jak tłumaczyły władze Gdańska, jego utrzymanie było zbyt drogie, a kolejarzom nie zależało na jego obsłudze. Ci z kolei przekonywali, że był przestarzały i szwankował, dlatego zniknął. Tu również padały zapowiedzi ze strony PKP PLK, że powróci na perony do końca 2016 roku.

Monitoring to wyczekiwana przez pasażerów inwestycja. Na zdj. jeden z peronów w Gdyni Monitoring to wyczekiwana przez pasażerów inwestycja. Na zdj. jeden z peronów w Gdyni
Wiadomo już, że kolejarzom nie udało się dotrzymać tej obietnicy. Kamer nie ma. W ostatnich tygodniach w Gdyni pojawiły się za to niedziałające jeszcze nowe wyświetlacze, które razem z monitoringiem mają tworzyć powiązany system.

PKP: trzeba jeszcze poczekać

Będzie obejmował swoim zakresem przede wszystkim głowice rozjazdowe w torach głównych stacji, perony, przejścia podziemne, kładki, przejazdy w poziomie szyn, budynki nastawni na całej trasie E-65 z Gdyni do Warszawy.

Na peronach w Gdyni będzie 31 kamer, w Gdańsku zaś 18 z racji tego, że dalekobieżnych peronów jest tam mniej. Osobne urządzenia zostaną zamontowane w przejściach podziemnych. W sumie będzie ich kilkadziesiąt, a razem na całej trasie zamontowanych zostanie blisko 1500 nowych kamer stałych i obrotowych.

  • Wcześniej rozpoczną działanie wyświetlacze, na których pojawi się min. czas odjazdu najbliższych kilkunastu pociągów.
  • Oprócz braku monitoringu na peronach, pasażerom w Gdyni doskwierają też za krótkie wiaty, obejmujące zasięgiem tylko niewielką powierzchnię peronu.
Urządzenia zaczną działać nie wcześniej niż pod koniec roku. PKP PLK wciąż bowiem wdraża system. Aby został uruchomiony, musi funkcjonować na ośmiu dworcach na trasie z Gdyni do Warszawy. Oprócz dwóch wymienionych także w Gdańsku, Tczewie, Malborku, Iławie Działdowie, Ciechanowie i Nasielsku.

- A to wymaga czasu, stąd przesunięcie terminu zakończenia tego projektu o kilka miesięcy. Wiąże się nie tylko z instalacją kamer, ale też m.in. nowych wyświetlaczy na peronach i kiosków informacyjnych dla podróżujących w Gdyni i Gdańsku i dworcach na trasie do Warszawy - komentuje Ewa Symonowicz-Ginter z PKP PLK.
Obraz z kamer do Straży Ochrony Kolei

Obraz z kamer będzie przekazywany do trzech centrów monitoringu Straży Ochrony Kolei w Gdańsku, Iławie i Warszawie. Podgląd z kamer będzie możliwy w pomieszczeniach Centrum Utrzymania i Diagnostyki oraz w budynkach Lokalnego Centrum Sterowania w Nasielsku, Ciechanowie, Działdowie, Iławie, Malborku, Tczewie, Gdańsku i Gdyni.

- Do końca tego roku chcemy uruchomić system w pełni - zapewnia Symonowicz-Ginter.
Koszt inwestycji to 20 mln zł.

Miejsca

Opinie (62) 2 zablokowane

  • Żeby w Gdyni były kamery, muszą być też w Działdowie

    Furby moich dzieci powiedziałby do tego, co to wymyślił: "Masz moje pe pełne poparcie"

    • 6 0

  • Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o kase

    W dobie kamer ip, kamery jakosci full hd i ultra hd sa ogolnodostepne. Takze transmisja danych przewodowa i bezprzewodowa...

    • 5 0

  • Dyrekcyjna

    Na tej Dyrekcyjnej, to pokoje duże, a rozumki kolejarzy .. też duże.

    • 4 0

  • Załączone zdjęcie z Gdyni daje fałszywy obraz peronu. Wygląda jakby był zadaszony. W rzeczywistości brak nie tylko kamer ale i zadaszenia. Te daszki osłaniają peron w malutkiej jego części. Reszta (jakieś 90%) jest odsłonięta.
    Ta inwestycja jest niedokończona.

    • 3 0

  • kolejny z pupy artykuł i jeszcze bardziej z pupy ankieta

    trojmiasto.pl - tu nie dowiesz się niczego. napiszcie lepiej, co tam u Waszego sponsora. Czy Górski dostał już wyrok za wałek z sądem, czy jeszcze nie

    • 1 3

  • "skomplikowana inwestycja" - montaż kamery...

    • 4 0

  • "Na peronach w Gdyni będzie 31 kamer, w Gdańsku zaś 18 z racji tego, że dalekobieżnych peronów jest tam mniej." (1)

    Zwracam uwagę na słowo-klucz: "dalekobieżnych". Może by tal się zacny portal zainteresował, czy SKM-ka na swoich peronach też planuje instalację monitoringu, po te perony trochę więcej luda przerabiają.

    • 3 0

    • wg artykułu już tam są i działają

      • 0 0

  • firma dziad i spółka

    Na kolei problem jest ze wszystkim i ciągle. Bez przerwy spóźnione pociągi (plaga nie do ogarnięcia), monitoring, niezrozumiałe komunikaty, nie działające strony internetowe do zakupu biletów, debilne zadaszenie peronów w Gdyni (tego chyba nigdy nie zrozumiem) itd. itd. Nic nigdy w tej instytucji się nie zmieni to jest po prostu niereformowalne wieczne dziadostwo

    • 5 0

  • To 3miasto to wieś

    • 1 1

  • Oprócz kamer tablic info na dworcach Gd Wrzeszcz Sopot Oliwa Gdynia Gł potrzeba EKRANÓW dzwiękochłonnych

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane