• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pesa dostarczy pociągi dla linii PKM. Odwołanie Newagu oddalone

Maciej Naskręt
22 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Póki co, Urząd Marszałkowski korzysta z wizualizacji składu Pesy serii SA133, dostarczonych podczas podpisywania umowy na dostawę pojazdów do obsługi połączeń między Malborkiem a Grudziądzem. Póki co, Urząd Marszałkowski korzysta z wizualizacji składu Pesy serii SA133, dostarczonych podczas podpisywania umowy na dostawę pojazdów do obsługi połączeń między Malborkiem a Grudziądzem.

Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła wniosek firmy Newag, odwołujący się od rozstrzygnięcia przetargu na dostawę 10 spalinowych zespołów trakcyjnych dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pociągi, które obsłużą pasażerów na nowej linii, zostaną wyprodukowane przez firmę Pesa za kwotę 114 mln zł.



Wnętrze pociągu serii SA133. Wnętrze pociągu serii SA133.
Zapadł wyrok w sprawie odwołania od rozstrzygnięcia przetargu na dostawę 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Krajowa Izba Odwoławcza, pracująca przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, uznała wniosek firmy Newag z 4 lipca za niezasadny.

Oznacza to, że przetarg na dostawę siedmiu trójczłonowych i trzech dwuczłonowych składów spalinowych wygrała firma Pesa, która zaproponowała ofertę opiewającą na kwotę 114 mln zł. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, by samorząd województwa pomorskiego mógł podpisać umowę z bydgoską spółką.

Warto przypomnieć, że złożona przez spółkę Newag S.A. i opiewająca na kwotę 120 mln zł oferta została odrzucona przez urzędników samorządu województwa z przyczyn formalnych. Stało się tak z dwóch powodów.

Czy ważny jest dla ciebie rodzaj taboru na nowej linii PKM?

Po pierwsze, firma nie potwierdziła zgodności ze specyfikacją tzw. "wewnętrznej łączności" w pociągu, która umożliwia komunikację między obsługą pociągu, a pasażerami. To sprawiło, że według członków komisji przetargowej, oferta stała się niezgodna z warunkami przetargu.

Problem pojawił się także w innym punkcie propozycji. Newag zaproponował podłogę, której wysokość miała się zmieniać na pochylni. Propozycja ta nie spełniała specyfikacji technicznej, ale mimo to urzędnicy poprosili o szczegółowe wyjaśnienia jej zastosowania. W odpowiedzi spółka, zamiast wyjaśnień, dokonała korekty oferty w opisanej części.

Zdaniem urzędników wyjaśnienia mają służyć rozwiązywaniu wątpliwości, które wynikają zarówno z niejasnych lub sprzecznych ze sobą dokumentów, natomiast nie mogą prowadzić do zmiany oferty, gdyż będzie to naruszać zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową, pierwszy skład nowego pociągu PKM ma dotrzeć do Trójmiasta jeszcze w grudniu tego roku. Pozostałe składy powinny pojawić się do połowy maja przyszłego roku. Należy jednak pamiętać, iż jako datę rozpoczęcia realizacji wskazano 20 maja 2014 r., więc nie można wykluczyć, że dostawy zakończą się jednak później.

Zobacz dostawę szyn na plac budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (103) 3 zablokowane

  • (3)

    jeździłam pociągami Pesa w Australii są ekstra!!!!

    • 8 6

    • Na tobie jeździli.
      I jak już to w Austrii.

      • 2 1

    • Czyli woziłeś rury do rurociągu?

      PESA w Australii to The Petroleum Exploration Society of Australia

      • 4 2

    • zly kaszub

      Tez maja kierownice po prawej?

      • 2 0

  • A czemu właściwie nie zbudowali linii zelektryfikowanej? (6)

    • 12 14

    • Bo PLK nie było gotowe na elektryfikację linii 201 między Gdynią a Osową (5)

      Elektryfikacja odcinka Wrzeszcz - Osowa planowana jest jako następny etap prac równolegle z elektryfikacją linii 201. Bo inaczej to by i tak wymagało taboru spalinowego albo przesiadek w Osowie.

      • 9 2

      • A czemu elektryfikacja tego odcinka nie została wciągnięta do projektu PKM? (4)

        ?

        • 5 1

        • Bo PKM nie jest właścicielem torów od Osowy do Gdyni. (3)

          Tam właścicielem są PLK. Na tym odcinku PKM bedzie funkcjonowac wyłącznie jako przewoźnik.

          • 7 0

          • (2)

            Czy na tą trasę trzeba będzie kupować w związku z powyższym osobny bilet na odcinek PKM do Osowy i osobny na dalszą część trasy w PLK jak to w Polsce? Bo na pewno pozostanie osobny bilet na ZKM w każdym mieście i SKM i TLK i Intercity.....może jeszcze powstanie osobny bilet na komunikację tramwajową w Gdańsku ?

            • 4 2

            • w 3city wszystko mozliwe

              Nie można więc i tego wykluczyć

              • 3 0

            • Przewoźnik sprzedaje bilety.

              A nie właściciel infrastruktury.

              • 0 0

  • Gites

    Bardzo się cieszę, że bydgoskie pociągi będą jeździły po naszych torach, bardzo mi się podobają.

    • 7 2

  • Jak powstanie PKM wpłynie na ilość wypadków? (1)

    Czy jest pewność, że pomyslano o wszytkim w zakresie bezpieczeństwa?

    • 1 6

    • A jak ma wpłynąć

      Nie ma żadnych przejazdów kolejowych na trasie.

      • 2 0

  • A czy będą przystojni maszyniści? (2)

    • 8 1

    • (1)

      Droga Kasiu.
      Tak , konduktor będzie obsługiwał pasażerów ubrany wyłącznie w różowe stringi i torbę konduktorską tzw. "ped*łówkę".
      Zimą konduktor będzie mógł założyć również różowe , pluszowe nauszniki aby ochronić się przed panującym mrozem i głupimi uwagami pasażerów.

      • 7 0

      • Droga Komisjo,

        Twoje wyjaśnienie musza być odrzucone z powodów formalnych.
        Pani Katarzyna zapytywało o maszynistów, nie zaś o konduktorów.

        W związku z powyższym, z powodu rażącego niezrozumienia tematu, wnoszę o rozwiązanie i likwidację Szanownej Komisji w trybie natychmiastowym.

        • 4 0

  • Spalinowa kolej miejska! (1)

    MASAKRA!!!!
    W Albanii by tego nie wymyślili!

    • 7 17

    • alblanii

      W Albanii może i nie ale w Ameryce jak najbardziej

      • 0 0

  • I bardzo dobrze, nie ma teraz co sie szarpac, czas juz najwyzszy budowac pociagi

    • 5 2

  • kto wziął w łape?????

    przykład z warszawskiego EKD niczego was nie nauczył? tam pociągi PESA są wycofywane jako nie spełniające standardów do przewozu pasażerów! widać kolej PKM nie jest nastawiona na przewóz pasażerów a tylko na powietrze.

    • 5 10

  • Oby nie było w tej PESie wentylacji i klimy jak w pociągach WKD

    To byłaby masakra, gdzie wentylacja nie daje rady i są miejsca gdzie wentylacja nie jest w stanie schłodzić (temperatura oscyluje około 30 stopni) wagonu i jeszcze podwyższone są normy stężenia CO2, gdzie ludzie mdleją i mają inne problemy związane z tymi kłopotami. Teraz o tym wszędzie trąbią a PESA udaje, że nic się nie dzieje i ich testy tego nie potwierdzają, za to co innego mówią testy PKP. TO BYŁBY KOSZMAR !

    • 6 5

  • nie rozumiem

    Czemu na tym POrtalu regularnie kasowane sa wpisy czytelników. Bardzo ładne wagony. Pozdrawiam.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane