- 1 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (30 opinii)
- 2 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (93 opinie)
- 3 Pozostałości baterii mającej bronić portu (58 opinii)
- 4 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (132 opinie)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (355 opinii)
- 6 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (90 opinii)
Piaskowa łacha przy molo w Sopocie. Czy to przez nią sztorm uszkodził pomost?
Podczas sztormu z 4 na 5 października, zniszczone zostały dolne pomosty sopockiego molo. Straty wstępnie oszacowano na kilkaset tysięcy złotych. Czy zniszczenia dokonane przez fale nie są po części wynikiem - co sugerują naukowcy - spowodowanego budową mariny odkładania się piasku przy pomoście?
Skąd bierze się piasek przy molo? Zdaniem naukowców sprawa jest prosta - wraz z erozją klifu w Orłowie (proces ten określa się mianem abrazji), część pochodzącego z niego materiału - gliny, piaski, żwir, a nawet węgiel brunatny - trafia do płytkiej wody. Następnie materiał ten jest "transportowany" przez fale wzdłuż linii brzegowej. W związku z tym, że w naszym rejonie wieją głównie wiaty zachodnie, to fale przenoszą piasek wzdłuż brzegu w kierunku wschodnim.
Tak dzieje się od dawna, dlaczego więc łacha tworzy się przy molo w Sopocie dopiero od kilku lat?
- Wcześniej przeszkodą było samo molo, a w zasadzie tylko jego pale. Sytuację zmieniła dopiero budowa przy pomoście mariny, która stanowi znacznie poważniejszą przeszkodę, od samych pali molo - mówi prof. Leszek Łęczyński, specjalista ds. geologii morza z Uniwersytetu Gdańskiego.
Zniszczenia większe przez płyciznę?
Naukowiec porównuje proces zachodzący w Sopocie do podobnego, który miał miejsce we Władysławowie po budowie tamtejszego portu. Tam również stworzono sztuczną przeszkodę dla transportowanego przez falę rumowiska, co przyczyniło się do tego, że dziś w tym rejonie mamy tak szerokie plaże.
Zobacz, jak sztorm niszczył dolne pomosty molo
Jak zaznacza, proces ten może być w niektórych miejscach pozytywny - przy Półwyspie Helskim tworzą się dzięki niemu np. rewy, które rozładowują energię fal i chronią sam półwysep.
W Sopocie - zdaniem naukowca - jest jednak inaczej.
- To tylko moja teoria, bo do konkretnych wyników badań nie mam dostępu, ale proces ten może się przyczyniać do szkód wyrządzanych podczas sztormu. Wypłycenie sprawia, że fale ulegają transformacji, mogą się na siebie nakładać i w ten sposób być bardziej niebezpieczne dla molo i mariny - tłumaczy prof. Łęczyński.
Urzędnicy: wpływ na środowisko jest, ale nie negatywny
O sprawę pytamy sopockich urzędników, którzy wstępnie oszacowali straty wyrządzone przez ostatni sztorm na kilkaset tysięcy złotych. Chcieliśmy się dowiedzieć, czy przed budową mariny wzięto pod uwagę badania mogące wskazywać na zmiany w środowisku będące wynikiem dobudowania mariny.
- Przed rozpoczęciem inwestycji zostały wykonane wszelkie wymagane prawnie ekspertyzy i badania. Wynikało z nich, że marina będzie miała wpływ na prądy i linię brzegową, ale nie będzie miała oddziaływania negatywnego na środowisko - mówi Anna Dyksińska z biura prezydenta w sopockim magistracie.
Opinie (162) 5 zablokowanych
-
2016-10-22 09:36
(1)
To zjawisko nazywa się tombolo
A w tym przypadku to jest tombolo im Jacka karnowsjego- 7 2
-
2016-10-22 18:38
karnowski minusuje a ma tylko laptopa i komorke dlatego 2 minusy , ale moze jeszcze cos znajdzie hehe
- 0 0
-
2016-10-21 16:07
jak łacha sie dopelni mole będzie miało 8 m długości a z mariny zrobią parking samochoowy (4)
- 186 2
-
2016-10-21 22:38
(1)
no i łacha bez łachy
- 10 0
-
2016-10-22 17:14
Dolina Krzemkowa bez łaski!
- 3 0
-
2016-10-22 01:22
parking samochodowy im. prezydenta już wtedy nie Sopotu ale Karnowa
- 13 0
-
2016-10-21 16:47
Tworzy się fajny plac do opylenia deweloperce - pali się nawbija
będzie budyń teraz miał piętnaste
- 45 2
-
2016-10-22 14:38
(2)
Mnie przeraża niski poziom wiedzy inżynierów projektujących p. marinę, PKM-kę - wszystko spartolone.Tak kształcą polskie uczelnie.Kiedyś też pewnie była korupcja, kradli materiały, ale wszystko się jakoś trzyma.
- 8 1
-
2016-10-22 16:36
Problemem nie jest zaprojektować dobrze.
Problemem jest zaprojektować dobrze i tanio, a projektowania po taniości rzeczywiście u nas się nie uczy. Druga strona medalu to fakt, że kluczowych decyzji nie podejmują inżynierowie tylko księgowi, a w niektórych przypadkach także szeroko rozumiani urzędnicy, którzy często nie rozumieją całości projektu.
- 4 0
-
2016-10-22 15:05
co racja to racja
nawet wieżowiec w oliwie dał radę...stara dobra fabryka na hutniczej....
- 1 0
-
2016-10-22 16:32
Odkąd pamiętam...
A pamięć moja sięga ciut dalej niż do 2011 to dolne pomosty były rozwalane przez zimowo-jesienne sztormy. Pewnie nawet na trojmiasto.pl jest kilka archwialnych materiałów starszych niż 2010, które to potwierdzą.
- 4 0
-
2016-10-22 15:35
standard
Praktycznie co roku w okresach sztormowych dolne pomosty są niszczone przez fale. Było tak zawsze z łacha lub bez niej.
- 6 1
-
2016-10-21 16:48
Molo (1)
Dobra zmiana zapomniała wygasic sztormy
- 8 15
-
2016-10-22 15:11
tyle minusów?
polska B w ataku????
- 0 0
-
2016-10-22 15:04
...
ech ci naukowcy......
- 0 0
-
2016-10-22 09:40
Łacha... (1)
Najlepiej zapytać min."Maciarewicza" . On zna odpowiedź albo wymyśli nową teorię, w najgorszym razie powoła podkomisję "fachowców"...
- 5 6
-
2016-10-22 14:31
Co chcesz od Macierewicza ?
Zdecydowana większość wojskowych (też jestem w wojsku) wypowiada się o nim dobrze....ten bul d*p..y słychać tylko ze strony lobbystów od człowieka konia i pelo..... To pierwszy od lat minister obrony, któremu zależy na interesie Polski - i trzeba być skończonym idiotą żeby sądzić inaczej....
Jak szukasz dziury w całym, to poszukaj info o reprywatyzacji w większych miastach i nazwisk związanych z tym procederem - zdziwiłbyś się kto z tym miał związek i pomimo dowodów sprawy były oddalane....- 1 2
-
2016-10-22 14:20
Urzędnicy u kudłatego czy łysego wszystko najlepiej wiedza
- 6 0
-
2016-10-22 13:38
"kilkaset tysięcy złotych"
drogie to drewno z Sopotu. Ze szwagrem naprawimy za kilka tysięcy i starczy na 10 lat. Ale koszty trzeba robić... kasę z biletów doić.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.