Pięć centymetrów dało kilkaset tysięcy oszczędności

Podniesienie przewodów sieci trakcyjnej ograniczyło podobne zdarzenia do minimum. W tym roku było tylko jedno takie zdarzenie. Na zdjęciu ciężarówka pod wiaduktem w 2018 r.
Podniesienie przewodów sieci trakcyjnej ograniczyło podobne zdarzenia do minimum. W tym roku było tylko jedno takie zdarzenie. Na zdjęciu ciężarówka pod wiaduktem w 2018 r. fot. czytelnik Trojmiasto.pl

Jedno uszkodzenie rocznie zamiast siedmiu - taki jest efekt przeprowadzonej prawie rok temu modernizacji sieci trakcyjnej pod wiaduktem kolejowym na al. HalleraMapka w Gdańsku.



Czy kiedykolwiek uszkodziłe(a)ś swoje auto, bo wcześniej zlekceważyłe(a)ś obowiązujące oznakowania?

Zobacz wyniki (1411)
Stalowy wiadukt kolejowy w ciągu al. Hallera między Operą Bałtycką a ul. Wyspiańskiego był jednym z czarnych punktów na drogowej mapie Gdańska.

Za gapiostwo albo celowe łamanie przepisów przez kierowców ciężarówek, którzy mimo zakazu wjeżdżali pod wiadukt, płacili przede wszystkim pasażerowie komunikacji miejskiej. Zerwanie przewodów powodowało konieczność zmian linii tramwajowych i uruchamianie autobusowej komunikacji zastępczej.

To z kolei przekładało się na opóźnienia transportu miejskiego, nerwy pasażerów (i kierowców) i wymierne straty finansowe.

"Ja się nie zmieszczę?" Nierówna walka kierowców z trójmiejskimi wiaduktami



Na kierowców samochodów ciężarowych, którzy przez to wąskie (i niskie) gardło próbowali skrócić sobie drogę, nie działały ani dodatkowe znaki, ani kamera rejestrująca wykroczenia, ani doraźne kontrole policji, ani nagłaśnianie problemu w mediach.

Pula rozwiązań została wyczerpana



W połowie 2019 r. miasto doszło do ściany. Do tego czasu tylko w ciągu kilku miesięcy sieć była zrywana dwukrotnie. Jeszcze gorzej było w 2018 r. Wówczas służby techniczne były wzywane na miejsce aż siedmiokrotnie.

Najbardziej spektakularnie wyglądało zdarzenie z 2 października 2018 r., gdy ciężarówka - dosłownie - wbiła się pod wiadukt.

Wideo z 2018 r.



Po analizach urzędnicy uznali, że oprócz dodatkowego oznakowania (zakaz ruchu dla pojazdów ciężarowych) potrzebna jest modernizacja samej infrastruktury. Zapadła więc decyzja o kilkucentymetrowym podniesieniu przewodów.

Z roku na rok jest coraz lepiej



W grudniu minie rok od przeprowadzenia modernizacji sieci. Prace kosztowały niespełna 600 tys. zł, ale - jak pokazują statystyki - inwestycja już się zwraca.

- W 2018 r. doszło do siedmiu uszkodzeń sieci trakcyjnej przez samochody ciężarowe, które mimo zakazu wjeżdżały pod wiadukt kolejowy - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Rok później odnotowaliśmy dwa takie zdarzenia, a w 2020 r. jedno. W tym roku pod wiaduktem również doszło do jednego zdarzenia. Koparka uszkodziła konstrukcję poprzeczną na wjeździe pod wiadukt od strony ul. Klinicznej. Ruch tramwajowy odbywał się zarówno na al. Zwycięstwa, jak i ul. Klinicznej. Nie była wprowadzona komunikacja zastępcza. Tramwaje przez 67 minut nie kursowały tylko na odcinku od Opery do ul. Klinicznej.
O październikowym zdarzeniu informowaliśmy w Raporcie z Trójmiasta.

Także w Raporcie nasi czytelnicy odnotowali incydent z 19 maja. Wówczas pod niski wiadukt wjechała ciężarówka przewożąca kontener. Choć pojazd wjechał pod sam wiadukt, to nie uszkodził sieci trakcyjnej.



Urzędnicy podkreślają, że poza ubiegłoroczną korektą sieci trakcyjnej organizacja ruchu w tym miejscu (zasady i obowiązujące zakazy) pozostała bez zmian.

- Można powiedzieć, że cele, którym służyła przebudowa, a więc utrzymanie ruchu tramwajowego na sąsiednich szlakach w przypadku zerwania sieci oraz zmniejszenie samego ryzyka jej uszkodzenia przez pojazdy ciężarowe, zostały osiągnięte - ocenia Kiljan. - Zarówno w jednym, jak i drugim aspekcie ograniczyliśmy skutki do minimum.

Opinie (184) ponad 20 zablokowanych

  • Hehe (3)

    W sumie troszkę szkoda zawsze to była jakaś atrakcja :)

    • 14 10

    • Dla słoików na pewno.

      • 2 3

    • 600 tys. to mało?

      • 0 1

    • Nawet turyści przyjeżdżali do miasta Stsrostki wielkiej D żeby zobaczyć.

      • 1 2

  • (6)

    Ciekawe ile oszczędności może dać myślenie i patrzenie na znaki i sygnalizację świetlną.

    • 32 3

    • W skali kraju to pewnie z 30 mld rocznie (4)

      • 8 0

      • przecież za wszystkie szkody wypłacają z OC (3)

        czyż nie?

        • 4 4

        • (2)

          Na które zrzucają się inni płacący składkę. Potem dziwota, że płacimy duże OC.

          • 8 0

          • zlikwidować OC w obecnej formie (1)

            zamienić OC na fundusz gwarantowany - a potem każdą wypłaconą złotówkę ustawowo ściągać piratowi drogowemu z tyłka.

            • 3 4

            • Znaczna część ludzi zarabia najniższą krajową. Powodzenia przy ściąganiu od takich należności przy kosztownej szkodzie.

              • 1 1

    • Jak na będziesz wchodził na czerwonym na jezdnię to może ci to nawet uratować życie!

      • 0 1

  • (20)

    Sytuacja z tym przejazdem to jakieś kuriozum. Można w nieskończoność zwalać winę na kierowców bo to jest ich wina i nieuwaga ale to nic nie zmienia i nie powoduje spadku ilości zdarzeń.

    • 21 40

    • Kuriozum to jest to że połowa kierowców (14)

      nigdy nie powinna otrzymać prawa jazdy.

      • 42 4

      • koleś tu w trójmieście został złapany po raz piąty po pijaku (13)

        z czterema !!! sądowo odebranymi uprawnieniami
        ...takie rzeczy - to tylko w Polsce !!!

        • 27 2

        • I rozumiem, że to też wina UM z Dulkiewicz na czele? (6)

          • 2 2

          • (4)

            Wina kaczego rządu i ziobratury - zbyt zajęci są ściganiem obraz uczuć i majestatu oraz dzieci malujących tęcze na chodnikach.

            • 6 1

            • Kaczy Donald jezdzi jak chce (2)

              Nawet w 107 2 mieście

              • 0 4

              • Przynajmniej potrafi jeździć samochodem...

                • 3 0

              • Zawsze to jednak mniej niż Kur(w)ski 150 po Warszawie

                .

                • 2 0

            • A ty chciałbyś te dzieci malujące kredkami zachodzić z tyłu?

              • 1 1

          • A kto jest Starosta w Gdańsku?

            • 0 1

        • (2)

          bo on za drugim razem powinien obligatoryjnie do pudła trafić na 2 lata , jeżeli sytuacja by się powtórzyła to na 5 lat

          • 5 2

          • Polujemy na Donalda (1)

            Może znów POleci 107 w mieście

            • 0 4

            • Lepiej na kurkskiego 150km/h przez centrum Warszawy

              • 3 0

        • Nie w Trójmieście a na drodze Z Warszawy

          I nie koleś dla Ciebie a Pan Tusk

          • 8 3

        • Dla ciebie nie koleś A Pan Kaczafi (1)

          • 2 0

          • Kaczor chciał wystartować...

            Agent 107 zgłoś się

            • 1 0

    • jak można "zwalać winę" na winnego? (1)

      jak ktoś kogoś zamorduje, to sąd też na niego "zwala winę"??

      • 20 1

      • Licz się ze słowami

        morderstwo to celowy czyn mający na celu odebrać komuś życie. Wypadek nie jest czynem celowym, i poprawa infrastruktury bardziej poprawia bezpieczeństwo niż surowe kary.

        • 1 1

    • To zwalać winę na kierowców, czy faktycznie to ich wina? (1)

      Zdecyduj się.

      • 9 1

      • Taki Kaczafi nawet nie przeprosil

        A mógł kogoś zabić

        • 1 0

    • słusznie , tylko karać karać i jeszcze raz karać innej metody nie ma , wiedzą że nie wolno ale jadą

      • 2 1

  • (11)

    5cm...to ile wychodzi tych tysięcy na milimetr?)Jakże mało może dać tak dużo.

    • 10 11

    • Brawo Svencjusz (4)

      Twoje opinie zawsze ale to zawsze są na samej górze .
      Ty na wszystkim się znasz .
      Dobrze, że jesteś.
      Czym byłaby jakakolwiek dyskusja bez Ciebie ?

      • 7 1

      • "Czym byłaby jakakolwiek dyskusja bez Ciebie ?" (1)

        Przyjemnością

        • 8 0

        • Dyskusja nieskalana Svenem

          Tak, miło byłoby tak zacząć dzień...

          • 3 0

      • 16 cm to ja rozumiem ale 5?

        Jednak wielkość ma znaczenie

        • 2 0

      • Cicho , niech pisze ,taką mu na sreberku terapię zalecili . Niech lepiej pisząc wyrzuci z siebie swe frustracje i kompleksy niż miałby na swoim rodos ganiać z siekierą

        • 0 0

    • (5)

      Ja powiem tak, centymetry robią robotę, ale potem dostaje się sądowe zawiadomienie o alimentach.

      • 1 4

      • Jak zwykle

        Mówią o rybkach a ty o akwarium ehhh....

        • 2 0

      • (2)

        Erasmus lepszy był Twój poprzedni, długi nick :)

        • 1 0

        • (1)

          Też za nim tęsknię:) Już nie mogę go używać

          • 0 0

          • erasmus , czy ty nie masz czegoś wspólnego z rowerem ?

            • 1 0

      • Panie redaktorze

        Widać, że stosuje pan wybiórczą cenzurę.
        Określenie nos Pinokia panu i pana kolegom cenzorom bardzo przeszkadza, natomiast Erasmus 9cali jest dla Was w porządku .
        Co z Waszą rzetelnością i bezstronnicxością?
        Czyżby w redakcji trojmiasto.pl stosowano podwójne standardy ?
        Chyba tak , bo 5 (pięć) wpisów z zapytaniem o nos kukiełki, która marzyła by zostać chłopcem, z namiętnością pan wykasował.
        Jakież to wykształcenie pan posiada, że kaauje wpisy nie kojarzące się dwuznacznie ze sferą intymną, zaś przyzwala pan by dziwne nicki , wręcz wprost nawiązujące do rozmiarów wiadomo czego, wręcz pan uwielbia.

        • 0 0

  • Tiry w mieście nie powinny jeździć. (11)

    Takie samochody powinny jeździć tylko do centrów logistycznych a z nich mniejsze vany do podmiotów które potrzebują dostawy. Tiry powodują dużo wypadków jak i korków. Małe miejskie ulice czy dojazdy do osiedli nie są stworzone do tak wielkogabarytowych pojazdów. I nie obwiniam tutaj kierowców bo nie od dzisiaj wiadomo pod jaką presją pracują i jak taka praca jest niezdrowa dla ich życia jak i psychiki.

    • 30 12

    • (8)

      Mądralo a jak dowieziesz towar, który musi jechać dużym zestawem 24t? Zamiast jednego dużego będziesz miał 3-4 mniejsze i co będzie robiło większe korki w mieście? Po drugie nie każdy towar da się rozłożyć na mniejsze. W mieście jeżdżą nie tylko dostawy do Lidla czy Biedronki.

      • 8 3

      • widziałem w holandii jak! (6)

        5:00 i wiedzę na parkingu podmiejskim jak koleś przeładowuje TiRa na takie wózki z siatki z melexem - dowiedziałem się że to sklepikarz /bo mają zakaz wjazdu ciężarówkami nawet tymi małymi dostawczakami do centrum/
        TAM można - w Polsce jakoś kuźwa NiE można?!!

        • 6 3

        • (1)

          Bo Polska to dziki wschód. Nie wymagaj. Mnie wczoraj prawie zachaczyl tir ktory jechal pasem obok. Wiem, że rozwiązanie drogowe pod kładka na Zaspie to jest gwałt na ludzkości, ale nie usprawiedliwia to kierowcy który nie jest w stanie widzieć i ogarniać sytuacji wokół siebie. Tiry nie powinny wjeżdżać do miast.

          • 6 3

          • Jakby kometa

            spadła to z pewnością też tam byś był i podzielibyś się z nami na tym portalu twoją opinią

            • 3 2

        • a ja widziałem w USA ciężarówki o DMC 60 ton! (2)

          TAM można - w Polsce jakoś kuźwa NiE można?!!

          • 1 3

          • (1)

            Spoko, ale ty płacisz za remonty dróg które takie ciężarówki rozwala

            • 2 3

            • Wystarczy robić drogi zgodnie ze specyfikacją i projektem

              a nie tutaj trochę mniej kruszywa damy, tam trochę gorszy asfalt / cement i już zaoszczędzone.
              Wtedy i po naszych drogach takie zestawy będą mogły jechać.
              Kryterium nie jest DMC tylko nacisk na oś.

              • 0 1

        • Oczywiście że można. Trzykrotnie wyższy koszt transportu doliczą do ceny towaru.

          Tylko trzeba mieć o tym jakiekolwiek mgliste chociaż pojęcie.

          • 1 1

      • Nie wytłumaczysz gościowi

        On mierzy swój intelekt w calach a dokładnie w 9 calach

        • 4 2

    • 3-4 kursy to dostawczak zaladowany chyba ponad DMC wiec i tak nic dobrego dla stanu dróg. Dostawczak tez potrafi sporo palic wiec przelozy sie to na wyższy koszt transportu. Dodatkowo wzrost ilości samochodow na drogach. W ciężarówce towar na paletach mozna troche bardziej "rozbudowac" - do dostawczaka one nie wejdą. No i oczywiscie długich elementow tez nie przetransportujesz mniejszym. Do każdego towaru trzeba bedzie policzyc zamiast jednego kierowcy i kosztu paliwa ciężarówki - np. Pensja 5 kierowcow dostawczaka+ paliwo dla 5 dostawczakow+ ewentualnie zatrudnienie X osob które beda sie bawily w przepakowywanie samochodow.
      Bardzo urocze ze ludzie krzycza sobie by ciężarówki zniknely z ulic jak na zachodzie- ale pragne przypomniec ze w naszym Bangladeszu przy obecnych zarobkach i kosztach ponosilibysmy tylko smutne konsekwencje takiej decyzji.

      • 5 1

    • Glupi komentarz

      Przeciez juz tak jest. Tiry nie moga poruszac sie po miescie. Maja do tego wyznaczone drogi, a jak musza gdzies dojechac to wystepuja o pozwolenie. W opisywanym miejcu (wezel klinczna) tiry czasem jezdza z nowego portu i letnicy nielegalnie omijajac korki czy skracajac sobie droge. Ja jeszcze pamietam czasy kiedy TIRy normalnie jezdzily po grunwaldzkiej. Cale bloki sie od tego trzesly.

      • 0 1

  • (14)

    A wystarczyło o 20 cm obniżyć w tym miejscu jezdnię....

    • 10 30

    • a po co się tak ograniczasz (3)

      a czemu nie obniżyć jezdni o metr albo lepiej od razu o 3m?

      • 11 5

      • Sekta wielkiej D w natarciu

        • 0 2

      • Bo takie obniżenie jest logiczne (1)

        ,, logika,, nie mieści się 2 POspolitym łbie?

        • 1 6

        • nie mieści to wybudowanie energobloku za 1.6mld i jego zburzenie albo sasin co bezprawnie wywala 70mln itd

          • 3 0

    • (3)

      I potem po każdym deszczu byś miał tam jezioro.

      • 15 1

      • Pompa i czujnik - i nie ma wody. Albo podziemny zbiornik. To nie jest technologia z (2)

        kosmosu.

        • 4 8

        • Ale czemu mamy płacić za januszerkę? (1)

          • 2 2

          • Bo też korzystamy z tej drogi

            • 2 1

    • Taaak:)z naszych podatków hi hi:) Potem Tirowcy podlapali ten skrot i miałbyś tam ciezarowkowe safari:)

      • 8 1

    • Co to za głupota... "w tym miejscu"

      Tramwaje mają nawet 40 m długości (chcą kupić dłuższe)
      Musiałbyś przebudować torowisko i trakcję minimum 100 metrów w każdą stronę, wraz z torowiskiem na Klinicznej, bo byłoby na innym poziomie
      Oczywiście trzeba byłoby przebudować też jezdnię, a właściwie całe skrzyżowanie, bo inaczej z Klinicznej byś nie wjechał ponieważ torowisko byłoby niżej, ponadto na pewno kanalizację i podziemne uzbrojenie.

      "Gratuluję" pomysłu

      • 7 1

    • i oczywiście obniżyć trakcję o 20 cm, bo inaczej się nie da....

      hahaha

      • 0 1

    • 20 cm to byłoby ok, będzie bezpiecznie ?

      Tak dla przypomnienia, 2 lata temu jakiś pojazd uderzył w wiadukt na Armii Krajowej.
      Jest on na wysokości ok 4,5 metra...

      • 2 0

    • Jest prostsze rozwiązanie.

      Przestrzeganie przepisów i stosowanie się do znaków, byłoby najtańszym oraz najlepszym rozwiązaniem.

      • 0 0

    • Jak obniżyć?

      Widziałeś co się dzieje pod wiaduktem przy dużych ulewach? A ty chcesz basen kopać?

      • 0 0

  • Jakie oszczędności? (5)

    Chodzi chyba o czas i nerwy pasażerów, bo przecież nie może chodzić o kwestie finansowe.
    Każde zerwanie trakcji pokrywane było przecież z OC pojazdu, które ją zerwał. Czyż nie?

    • 21 3

    • 3,6 mln pojazdów w Polsce jeździ bez OC (1)

      • 3 8

      • Ile z nich zerwało trakcję na Hallera?

        • 10 2

    • Dokładnie, pisanie o zwrocie inwestycji jest głupotą! (1)

      A jeżeli nie uzyskali pokrycia strat z OC, to zarząd ZTM powinien podać się do dymisji!

      • 14 0

      • Tytuł artykułu wgl bez sensu

        nic z niego nie wynika w treści. dodatkowo wprowadza w błąd

        • 3 0

    • A paraliż komunikacji nie kosztuje?

      Nie mówiąc już o tysiącach ludzi którzy zmarnowali od groma czasu...

      • 1 0

  • A ile oszczędności dałoby 28 cm? (3)

    Technologicznie jest to możliwe ale wymagałoby większego jednorazowego zaangażowania finansowego.

    • 9 5

    • To już zbyt duży rozmiar))

      • 5 0

    • (1)

      W sumie powiem że, że to jednak jest rozmiar!:)

      • 1 1

      • Prostacki komentarz

        • 1 1

  • A wystarczyła tania bramownica... (7)

    • 20 7

    • Bramownica już była i się nie sprawdziła (1)

      • 3 10

      • Ustawiona w złym miejscu i za wysoko? Gdyby przywalił w bramownice na łańcuchu to by dalej nie jechał.

        • 14 2

    • (4)

      Bramownicy nie ustawisz bo jeżdżą tam tramwaje

      • 2 8

      • Ustawisz nad samymi dojazdami, nad ulicą (3)

        • 3 2

        • (2)

          Ulica jest połączona z torowiskiem nie zauważyłeś tego?

          • 1 7

          • Chyba krótko mieszkasz w Gdańsku skoro nie pamiętasz gdzie była poprzednia bramownica (1)

            Także ten... da się

            • 7 0

            • Da się.

              A pamiętasz, jak tir ją wprasował w wiadukt?

              • 0 2

  • Gdyby podnieśli o 10 cm (6)

    To oszczednosci byłyby ponad milion?

    • 16 2

    • a gdyby podnieśli o 2 metry to Gdańsk by wyszedł z długów

      • 15 0

    • Serdeczny milion!

      • 6 0

    • nie bądźmy tacy zachłanni

      • 2 0

    • To ciągle 1/70 tego co Sasin wywalił na nielegalne wybory (1)

      albo budowanie elektrowni za ponad 1,5mld po to żeby ją za chwilę zburzyć.

      • 2 1

      • oddawaj hajs z OFE i gazpromu ofiaro losu.

        • 0 1

    • i jest z nami tzw. głupiomądry

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.