• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piękne plany: SKM co dwie-trzy minuty

Michał Jamroż
18 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 22:15 (18 lutego 2008)
Warta 35 mln zł modernizacja systemu kierowania ruchem SKM-ki pozwoli jeździć kolejkom nawet co 2-3 minuty. To 2-3 razy częściej niż teraz. Warta 35 mln zł modernizacja systemu kierowania ruchem SKM-ki pozwoli jeździć kolejkom nawet co 2-3 minuty. To 2-3 razy częściej niż teraz.

Szybka Kolej Miejska często nazywana jest metrem. Jednak do metra wiele jej brakuje. Przez niezbyt wysoką częstotliwość kursowania i przestarzały tabor najbardziej pasuje do niej określenie Kolej Miejska. Jednak za kilka lat wiele może się zmienić.



Czy gdyby kolejki jeździły częściej, chętniej byś z nich korzystał(a)?

W listopadzie rozpoczęto wdrażanie nowego systemu komputerowego sterowania ruchem, a w lutym zawarto umowę na budowę Dyspozytorskiego Centrum Sterowania ruchem na sieci SKM, które znajdować się będzie w podziemiach Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna. Będzie to miejsce, w którym znajdzie się nowoczesny sprzęt komputerowy pozwalający jego pracownikom zarządzać ruchem na całej sieci SKM, a wszystkie pociągi będą widoczne na elektronicznej tablicy.

Obecnie sterowanie ruchem opiera się na systemie, który powstał w latach 70, a jego najpoważniejsza modernizacja miała miejsce w latach 80. Maksymalna częstotliwość, z jaką mogą jeździć dziś pociągi to 7,5 minuty. Nowe Centrum wraz systemem komputerowym ma sprawić, że będzie można znacznie zmniejszyć odstępy między pociągami. Kierowanie całym ruchem na SKM ma się odbywać z jednego miejsca, a po zakończeniu prac związanych z jego wdrożeniem pociągi SKM będą mogły jeździć z częstotliwością co 2-3 minuty.

Koszt całej inwestycji to 35 mln złotych, a jej koniec zaplanowano na rok 2010. Obecnie w Polsce system taki funkcjonuje w Metrze Warszawskim. Jednak aby możliwe było pełne wykorzystanie jego możliwości w Trójmiescie, trzeba będzie zmodernizować istniejący tabor oraz kupić nowe składy. A tutaj niestety konkretne daty już się nie pojawiają.


Początek remontu peronu w Gdyni

Od dzisiaj do końca lipca zamknięte będzie wejście na peron SKM od strony holu Dworca Głównego. Aby dostać się na peron musimy skorzystać ze schodów przy Dworcu Podmiejskim. Jest to początek kompleksowego remontu, w wyniku którego peron zyska nowe oblicze. Całkowicie wymieniona zostanie nawierzchnia, pojawi się nowa, dłuższa wiata oraz winda dla osób niepełnosprawnych.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (128) 7 zablokowanych

  • super sprawa ta nasza skm

    docenilibyście to gdyby jej nie było

    • 0 0

  • (2)

    I dzięki komu ją mamy.

    • 0 0

    • (1)

      a przez kogo sytuacja wygląda jak wygląda...?? Adamowicz 10 lat się opieprzał... jedyne co potrafi to strzelać głupie miny do fotoreporterów... człowiek bez kręgosłupa.

      • 0 0

      • SKM jest z Gdyni

        i czyje głupie minki mają tutaj znaczenie??

        • 0 0

  • Skm metrem?

    Metro to jezdzi pod ziemia a renoma to naprawde sie zesra

    • 0 0

  • O nowej skm'ce

    buhaha - to tak jak euro ma byc u nas!

    • 0 0

  • Jak mam gdzieś 'zdążyć" to jadę tylko kolejką

    • 0 0

  • Ile razy można tłumaczyć że nie mogą wszystkie jeździć do Wejherowa bo od Rumi nie jadą po torach SKM tylko po torach PKP dalekobieżnych.Linia SKM 250 jest od Gdańska Głównego do Rumi.Na dalszym odcinku konieczne jest uwzględnianie potrzeb i kursów PKP Intercity i PKP PR.Takie są fakty.Też się trzeba zgodzić że obecny niby przestarzały system pozwala na jazdę co 3 minuty.Praktycznie zaraz po odjeździe jednego składu na perony może wjechać następny.Praktycznie co stację może być pociąg.Po drugie nie przesadzajmy z tą częstotliwością.W godzinach szczytu może i owszem ale później?W nocy co 10 minut i kogo wy chcecie wozić?Powietrze?Puszczają najkrótsze składy a i tak poza weekendami są pustawe nawet jak jadą co godzinę czy półtorej.Trójmiasto to nie Nowy Jork Londyn czy Moskwa.Tu nie ma takich potrzeb.Co do brudu to polecam zacząć od siebie nie pluć na podłogi co widziałem osobiście nie pić nie rzucać odpadków byle gdzie nie rysować grafitti.Ciekawe który debil na jednostce 040 na całej długości się jakis czas temu kilkaset razy podpisał?Czystość zależy od nas samych.Oni i tak robią dużo z tymi wagonami.Wymieniają pomalowane szyby zmywają bazgroły z wnętrz, malują i myją składy,wiele jest odnowionych.Nowe składy?Chyba ten autor zwariował.Na to trzeba kilkaset milionów euro.

    • 0 0

  • jak na razie proponuje skm wprowadzic oprócz przepraszam, ulgi na bilety za spóźnianie się.

    • 0 0

  • SKM-ki z Wejherowa

    Panie mądraliński, co się nie podpisałeś pod swoim postem, sądzę, że mimo wszystko dałoby radę odrobinę zwiększyć częstotliwość z Wejh. do Trójmiasta, tylko komuś nie chce się w tym celu porządnie ruszyć mózgownicą! Bo stąd nawet w godzinach szczytu kolejki jeżdżą za rzadko, zwłaszcza w porze do godz.9ej, gdy masa osób jeździ do pracy i szkół.

    A może by tak pomyśleć nad położeniem dodatkowych torów? Choćby z Wejherowa do Rumii. Wiadomo remonty są uciążliwe, ale skoro służą poprawieniu komfortu podróżowania - na dodatek na nietanich biletach - to można to wytrzymać!

    • 0 0

  • Super

    Wychodzisz z domu i nawet jak Ci zwieje kolejka to nic sie nie stalo, za moment ejst nastepna :)
    P.S. Wprowadźcie wiecej kolejek nocnych! zeby nie bylo tak jak teraz ze co 20 a nawet co 40 minut jezdza albo co 1,5h!

    • 0 0

  • Piękne plany: SKM co dwie-trzy minuty

    Plany może i piękne, ale wcale nie nowe. Ten slogan "SKM co 2-3 minuty" słyszałem już 30 lat temu. Wtedy wprowadzono nowe składy i przestawiono trakcję elektryczną na inne napięcie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane