• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy krok do odkorkowania południa Gdańska

Maciej Naskręt
14 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Rozwój budownictwa mieszkaniowego na południu Gdańska wywołały korki na słabo rozwiniętej infrastrukturze drogowej. Władze miasta poczyniły pierwszy krok, by poprawić sytuację drogową w tej części Gdańska. Rozwój budownictwa mieszkaniowego na południu Gdańska wywołały korki na słabo rozwiniętej infrastrukturze drogowej. Władze miasta poczyniły pierwszy krok, by poprawić sytuację drogową w tej części Gdańska.

6,2 mln zł dostała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska na projekty trzech nowych ulic: Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Świętokrzyskiej. Nowe ulice powstaną jednak nie wcześniej niż po 2018 r. Za to w przyszłym tygodniu ruszą warte 2,6 mln zł prace przy przebudowie 500-metrowego odcinka ul. Świętokrzyskiej.



Plan rozbudowy ulic na południu Gdańska. Plan rozbudowy ulic na południu Gdańska.
Władze Gdańska chcą poprawić słabą dziś sieć dróg w południowo-zachodniej, najszybciej rozwijającej się części miasta. Plan zakłada kilka inwestycji w latach 2014-2020. Pierwszy krok został właśnie wykonany. Prezydent Gdańska przekazał po majówce Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska 6,2 mln zł na projekty nowych dróg, które ułatwią podróżowanie po drogach zlokalizowanych na południe od Trasy W-Z.

- Jeszcze w tym roku ogłosimy przetargi na opracowanie projektów ulic: Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Świętokrzyskiej. Szczegółowy harmonogram prac projektowych poznamy po zaplanowanych na ten tydzień spotkaniach z pracownikami Wydziału Programów Rozwojowych - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Która ulica ułatwi poruszanie się po południowych dzielnicach Gdańska?

Co zyskamy dzięki nowym ulicom?

Dwujezdniowa ulica Nowa Warszawska ma mieć ok. 1,58 km długości i wieść od ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska do al. Havla zobacz na mapie Gdańska przez Ujeścisko równolegle do Trasy W-Z. Miasto na projekt zaplanowało wydać 1,7 mln zł. Wstępny koszt budowy tej drogi planiści oszacowali na ok. 76 mln zł.

Ulica Nowa Warszawska ma też zmieścić linię tramwajową, która pobiegnie prawdopodobnie na południe od nowych jezdni. Na zachodnim końcu ulicy ma powstać natomiast pętla tramwajowa, ale zostanie ona wykonana w ramach budowy ul. Nowej Bulońskiej, która jest w fazie projektowania. Droga przez Ujeścisko mogłaby być o ok. 20 mln zł tańsza, jeśli jej budowa ruszyłaby bez torowiska tramwajowego.

Nowa droga zastąpi mocno zużytą już ul. Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Z kolei ulica Nowa Jabłoniowa ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, od ul. Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska do Węzła Szadółki zobacz na mapie Gdańska.

Koszt budowy 1,68-kilometrowej drogi ma wynieść 94 mln zł, z czego 2 mln zł pochłonie projekt budowlany. Plany budowy nie uwzględniają torowiska tramwajowego.

Projektanci przygotowujący dokumentację ul. Nowej Jabłoniowej będą musieli zaprojektować przebieg dwóch jezdni zboczem wąwozu, zlokalizowanego między ul. Goszyńską zobacz na mapie Gdańskaul. Przywidzką zobacz na mapie Gdańska.

Ostania droga, dla której miasto zdecydowało się zamówić projekt to ulica Nowa Świętokrzyska. 3,5-kilometrowa droga w kształcie litery "V" ma wieść od pętli komunikacji miejskiej przy al. Havla poprzez ul. Niepołomicką do ul. Świętokrzyskiej przy granicy Gdańska i gminy Kolbudy. Jej budowa będzie najdroższa i pochłonie ok. 220 mln zł. Sam projekt budowlany ma kosztować ok. 2,5 mln zł.

Kiedy miałaby ruszyć budowa trzech ulic?

Nikt z władz miasta nie deklaruje konkretnych terminów. - Wstępnie jest to kolejny okres projektowania budżetu Unii Europejskiej, czyli lata 2014-2020 - mówi Włodzimierz Bartosiewicz.

Nie wiadomo też jak duże dofinansowanie z funduszów Unii Europejskiej uda się pozyskać dla wspomnianych trzech ulic. Mowa jest o 30-60 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Już teraz rusza natomiast remont ul. Świętokrzyskiej w Gdańsku.

Drogowcy zabierają się za remonty dróg na południu Gdańska. Pod koniec kwietnia został rozstrzygnięty przetarg na modernizację ok. 500-metrowego odcinka ul. Świętokrzyskiej - odcinek od pętli zobacz na mapie Gdańska do ul. 11 listopada zobacz na mapie Gdańska. Inwestycję wykona firma WPRD Gravel, która za prace otrzyma z kasy miasta 2,6 mln zł.

W ramach przedsięwzięcia zostanie wymieniona nawierzchnia jezdni. Wykonane zostaną także brakujące chodniki, które ułatwią dojście szczególnie w czasie zimowych roztopów i podczas obfitych opadów deszczu do pętli Łostowicka/Świętokrzyska. Pojawi się też oświetlenie.

Inwestycja ma być gotowa przed zimą tego roku. - Zrobimy wszystko, by możliwie jak najmniej ograniczyć ruch na newralgicznej ul. Świętokrzyskiej. Prace ruszają w przyszłym tygodniu - mówi Bartosiewicz.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (230) 2 zablokowane

  • remont Świętokrzyskiej ma być gotowy przed zimą (2)

    Czyli od maja do grudnia, jakieś 6 miesięcy.
    Jak na 500m remontu to taka deklaracja nie powala na kolana

    • 31 1

    • termin

      Rzeczywiście tempo zawrotne - chyba tylko A1 budują wolniej.

      • 0 0

    • no i szykuje się armageddon ...

      ... taki jaki był przez rok przy przebudowie skrzyżowania z niepołomnicką

      • 1 1

  • a o Osowej ktoś pamięta ?????? (7)

    dzielnica od ponad dwudziestu lat rozrasta się i rozrasta, a dróg jak nie było tak nie ma !!!

    • 4 27

    • (2)

      ...ale za to jest "elytarna" i to samo w sobie powinno wystarczyć dla mieszkańców

      • 14 1

      • dzięki !

        -:)

        • 1 0

      • toż to jedna z najtańszych dzielnic Gdańska .....

        • 5 0

    • jest obwodnica, ale i tak bywa i będzie zakorkowana.

      Sensowną alternatywą będzie PKM, ale to trochę potrwa

      • 2 1

    • osowa to getto Gdańska

      • 3 0

    • Osowa

      A to Wy nie chcieliście Spacerowej po dwa pasy przez Osowę, niech no sobie przypomnę...

      • 4 0

    • ...Osowa to wieś, tam niepotrzebne są drogi. Kunie tylko by się przewracały na śliskim asfalcie.

      • 1 0

  • Nowa świętokrzyska jest za krótka (3)

    Nowa świetokrzyska nie odciąży węzła kowale i jeszcze bardziej dociąży węzeł szadółki. Dlaczego miasto niedogada się z gminą Kolbudy w ramach rejonu metropolitalnego zbuduje coś co rozłoży ruch na te dwa węzły, one już teraz się zczynają zatykać?

    • 18 5

    • Kowale nie chcą. Nowa świętokrzyska była by już wcześnej

      • 4 3

    • Węzeł Kowale ma być rozbudowany niebawem. (1)

      Były artykuły o tym.

      • 2 0

      • ale od strony Kolbud i Jankowa

        to nie poprawi sytuacji. Już teraz w godzinach szczytu zakorkowany jest odcinek od zjazdu z obwodnicy do skrzyżowania z niepołomnicką a w drugą stronę do skrzyżowania z przywidzką.

        • 1 1

  • Ta fioletowa to powinna się nazywać ul.Wielkiego Smrodu

    • 9 4

  • OGRANICZENIA I LIMITY NIE INTERESUJĄ MNIE!!!!!

    • 14 8

  • Nowa Swiętokrzyska (1)

    Trzeba było pomyśleć o włączeniu tej drogi jako przedłużenie ul. Havla przed budową pętli na Łostowicach, a tak będziemy mieli z d..y skrzyżowanie.

    • 23 4

    • Nie wiesz,to sie nie wypowiadaj - skrzyzowanie jest zbudowane pod przedluzenie

      Popatrz na geometrię, jadąc w stronę Kowal.

      • 2 1

  • PO 2018 ROKU

    no to rzeczywiście . Dobrze, że piszecie bo juz trzeba przygotowac się do tego cudownego zadania. Ludzie po 2018 to kupa czasu

    • 10 2

  • Rozwój budownictwa mieszkaniowego na południu Gdańska wywołały korki na słabo rozwiniętej infrastrukturze drogowej.

    Rozwój budownictwa drogowego na południu Gdańska wywoła wzrost korków w centralnych rejonach miasta. Warto szukać alternatywnych rozwiązań: na przykład więcej kasy na remonty dróg niż na rozbudowę ich sieci.

    • 7 12

  • (1)

    Budować drogi się powinno zanim powstaną nowe osiedla, a nie po czasie.

    • 17 4

    • powiedz to tym, którzy teraz pyszczą,

      że PKMka przez pustkowia jakieś będzie jeździć

      • 6 0

  • Budują wylotowki na wsie by mieszkancy się wynosili i nie płacili podatków w Gdańsku... (1)

    Budową takich dróg powinny być zainteresowane Żukowa itp. Wejcherowa.

    Ponadto tamtejsi tubylcy przyjeżdżają do miasta np. jako ekipy remontowe i odbierają chleb mieszkancom Gdańska. Stań rano na drogach wlotowych do Gdańska to zobaczysz sznur aut. A po 10 godzinach w drugą stronę.

    Tak to wygląda . Dywersja.

    Nas powinny interesować autostrady i koleje plus porty.

    Prowincja powinna budować do nas drogi. Przynajmniej mocno się dokładać.

    Pilnujcie swoich interesów a inni swoich.

    • 21 16

    • Dokładnie powinno się szlabany stawiać z napisem

      You are entering BUDYŃLAND
      (at our own risk)

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane