• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy krok do odkorkowania południa Gdańska

Maciej Naskręt
14 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Rozwój budownictwa mieszkaniowego na południu Gdańska wywołały korki na słabo rozwiniętej infrastrukturze drogowej. Władze miasta poczyniły pierwszy krok, by poprawić sytuację drogową w tej części Gdańska. Rozwój budownictwa mieszkaniowego na południu Gdańska wywołały korki na słabo rozwiniętej infrastrukturze drogowej. Władze miasta poczyniły pierwszy krok, by poprawić sytuację drogową w tej części Gdańska.

6,2 mln zł dostała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska na projekty trzech nowych ulic: Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Świętokrzyskiej. Nowe ulice powstaną jednak nie wcześniej niż po 2018 r. Za to w przyszłym tygodniu ruszą warte 2,6 mln zł prace przy przebudowie 500-metrowego odcinka ul. Świętokrzyskiej.



Plan rozbudowy ulic na południu Gdańska. Plan rozbudowy ulic na południu Gdańska.
Władze Gdańska chcą poprawić słabą dziś sieć dróg w południowo-zachodniej, najszybciej rozwijającej się części miasta. Plan zakłada kilka inwestycji w latach 2014-2020. Pierwszy krok został właśnie wykonany. Prezydent Gdańska przekazał po majówce Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska 6,2 mln zł na projekty nowych dróg, które ułatwią podróżowanie po drogach zlokalizowanych na południe od Trasy W-Z.

- Jeszcze w tym roku ogłosimy przetargi na opracowanie projektów ulic: Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Świętokrzyskiej. Szczegółowy harmonogram prac projektowych poznamy po zaplanowanych na ten tydzień spotkaniach z pracownikami Wydziału Programów Rozwojowych - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Która ulica ułatwi poruszanie się po południowych dzielnicach Gdańska?

Co zyskamy dzięki nowym ulicom?

Dwujezdniowa ulica Nowa Warszawska ma mieć ok. 1,58 km długości i wieść od ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska do al. Havla zobacz na mapie Gdańska przez Ujeścisko równolegle do Trasy W-Z. Miasto na projekt zaplanowało wydać 1,7 mln zł. Wstępny koszt budowy tej drogi planiści oszacowali na ok. 76 mln zł.

Ulica Nowa Warszawska ma też zmieścić linię tramwajową, która pobiegnie prawdopodobnie na południe od nowych jezdni. Na zachodnim końcu ulicy ma powstać natomiast pętla tramwajowa, ale zostanie ona wykonana w ramach budowy ul. Nowej Bulońskiej, która jest w fazie projektowania. Droga przez Ujeścisko mogłaby być o ok. 20 mln zł tańsza, jeśli jej budowa ruszyłaby bez torowiska tramwajowego.

Nowa droga zastąpi mocno zużytą już ul. Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Z kolei ulica Nowa Jabłoniowa ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, od ul. Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska do Węzła Szadółki zobacz na mapie Gdańska.

Koszt budowy 1,68-kilometrowej drogi ma wynieść 94 mln zł, z czego 2 mln zł pochłonie projekt budowlany. Plany budowy nie uwzględniają torowiska tramwajowego.

Projektanci przygotowujący dokumentację ul. Nowej Jabłoniowej będą musieli zaprojektować przebieg dwóch jezdni zboczem wąwozu, zlokalizowanego między ul. Goszyńską zobacz na mapie Gdańskaul. Przywidzką zobacz na mapie Gdańska.

Ostania droga, dla której miasto zdecydowało się zamówić projekt to ulica Nowa Świętokrzyska. 3,5-kilometrowa droga w kształcie litery "V" ma wieść od pętli komunikacji miejskiej przy al. Havla poprzez ul. Niepołomicką do ul. Świętokrzyskiej przy granicy Gdańska i gminy Kolbudy. Jej budowa będzie najdroższa i pochłonie ok. 220 mln zł. Sam projekt budowlany ma kosztować ok. 2,5 mln zł.

Kiedy miałaby ruszyć budowa trzech ulic?

Nikt z władz miasta nie deklaruje konkretnych terminów. - Wstępnie jest to kolejny okres projektowania budżetu Unii Europejskiej, czyli lata 2014-2020 - mówi Włodzimierz Bartosiewicz.

Nie wiadomo też jak duże dofinansowanie z funduszów Unii Europejskiej uda się pozyskać dla wspomnianych trzech ulic. Mowa jest o 30-60 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Już teraz rusza natomiast remont ul. Świętokrzyskiej w Gdańsku.

Drogowcy zabierają się za remonty dróg na południu Gdańska. Pod koniec kwietnia został rozstrzygnięty przetarg na modernizację ok. 500-metrowego odcinka ul. Świętokrzyskiej - odcinek od pętli zobacz na mapie Gdańska do ul. 11 listopada zobacz na mapie Gdańska. Inwestycję wykona firma WPRD Gravel, która za prace otrzyma z kasy miasta 2,6 mln zł.

W ramach przedsięwzięcia zostanie wymieniona nawierzchnia jezdni. Wykonane zostaną także brakujące chodniki, które ułatwią dojście szczególnie w czasie zimowych roztopów i podczas obfitych opadów deszczu do pętli Łostowicka/Świętokrzyska. Pojawi się też oświetlenie.

Inwestycja ma być gotowa przed zimą tego roku. - Zrobimy wszystko, by możliwie jak najmniej ograniczyć ruch na newralgicznej ul. Świętokrzyskiej. Prace ruszają w przyszłym tygodniu - mówi Bartosiewicz.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (230) 2 zablokowane

  • Uwaga inflacja!!!!!!!!!!!!!!

    Jeden kilometr drogi za 48 101 265,82 zł

    • 1 1

  • Nowa Świętokrzyska...

    ...nie mogli sie dogadać z gminą Kolbudy aby pociągnąć to dalej kilkaset metrów do węzła z wjazdem na obwodnicę. A tak będzie super się jechało od Havla do Kowal i znowu zwężenie ze światłami i dalej korki w tym miejscu, jak obecnie.

    • 6 2

  • 500 m w czasie 7 m-cy bez poszerzania drogi

    boję żeby wykonawca nie złapał zadyszki,. Ta informacja powaliła mnie na kolana.

    • 10 2

  • Potrzebne są też drogi rowerowe

    Mam nadzieje że w ramach budowy tych ulic powstaną też drogi rowerowe , bo samochodowych brakuje a rowerowych jeszcze bardziej. Jedna nowa ddr na Havla , nie rozwiązuje problemu. Problemu nie rozwiążą też budowy dróg niby dla rowerów na południe od pętli Łostowice Świętokrzyska. Podobno nie mają być to ddr-y tylko cpr-y z asfaltu czarnego , na których pieszy będzie miał pierwszeństwo. Ja takim bublom mówię zdecydowane nie. Na szczęście mogę się w końcu cieszyć ze zmodernizowanej drogi rowerowej przez Zaspę i Przymorze. Jedzie się tam super. Jedynie mam zastrzeżenia do wysokiego krawężnika na skrzyżowaniu z Piastowską. Teraz czas na modernizację po dd-rki po drugiej stronie , gdyż ten biały liniowy bubel nadal tam jest

    • 9 6

  • ..."Nowe ulice powstaną jednak nie wcześniej niż po 2018 r"...

    To dobrze, ze tak szybko ostrzegaja!
    Chca chyba uniknac zaskoczenia kierowcow. Inaczej mogliby byc zdziwieni jak drogowcy coroczna zima.

    • 5 1

  • Motocykle (1)

    Dlaczego samochodziarze sa zmuszani do naprawy tlumikow a motocykielowcy mogą ryczeć po nocach na ulicach Gdanska? Czy Policja sprawdza dopuszczalna ilość decybeli.Na tzw "ucho" slychac,ze motocykielki maja ich zbyt wiele.A tak dla pamięci... jak jeszcze raz motocykiel bedzie mnie wyprzedzal z prawej to "przez przypadek" wywioze go do rowu.

    • 11 7

    • ech

      Jak tak zrobisz - to pójdziesz do pierdla !!!!
      Tak dla pamięci - gdyby nie te "ryczące motocykle" to stałbyś drogi mareczku w 2 razy większym korku. Proste.
      Uszanuj innych (moto, rowery, piesi) - a inni uszanują ciebie. POWODZENIA !!

      • 2 3

  • A ostatni punkt sondy został umieszczony chyba tylko po to żeby podkręcić wojnę kierowcy vs. rowerzyści, nie?

    ... a już dłuższy czas był spokój.

    • 3 0

  • Absurdalne plany (1)

    Po pierwsze: odrzucili własne plany rozwoju linii tramwajowych. Nową Świętokrzyską miały jechać dalej na południe tramwaje. Jak widać nie pojadą, a tylko tramwaje są w stanie zmniejszyć korki. Na pętli Łostowice-Świętokrzyska parkuje wiele samochodów. O Nowej Bulońskiej: "Droga przez Ujeścisko mogłaby być o ok. 20 mln zł tańsza, jeśli jej budowa ruszyłaby bez torowiska tramwajowego". A o ile mogłaby być tańsza bez ulicy, z samym torowiskiem? Dlaczego grube miliony idą na nowe ulice, a nie na torowiska? Dlaczego nie na zakup tramwajów zamiast złomu z Dortmundu? A jak już idą na ulice, dlaczego na budowę nowych zamiast na remont nawierzchni istniejących? A więc po pierwsze: powinni zacząć od budowy torowiska z pętli Łostowice-Świętokrzyska w kierunku południowych dzielnic, tak jak kiedyś było w planach. Bez jezdni.

    • 14 1

    • W Planach jest poprowadzenie tramwaju z Łostowic do Pruszcza

      • 0 0

  • Zbyt kosztowne plany nie do zrealizowania

    Pomysł z tramwajem do Łostowic z uwagi na koszty i długość i celowość trasy był poroniony - to była kiełbasa wyborcza Adamowicza.
    Proponowałem linię tramwajową do Szadółek bądź Kowal wzdłuż Warszawskiej i Jabłoniowej, gdzie jest ogromne centrum handlowe i zjazd z obwodnicy. Duży ruch kierujący się na Świętokrzyską mógłby się przenieść do Szadółek, a stamtąd na Chełm i do centrum. Ale władza myśli nie o celowości inwestycji ale o swoich stołkach. A pieniądze są ograniczone.

    • 7 1

  • Od lat władze Gdańska nie panują nad drogami (1)

    Ignorancja czy celowe działanie. Tak złej nawierzchni w tak wielkim mieście nie ma nawet na Ukrainie czy Białorusi

    • 5 3

    • Byłeś na Ukrainie,czy Białorusi?

      Jak nie, to jedź do Witebska i Doniecka się wymądrzać.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane