• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy krok w stronę stacji SKM Śródmieście

Magdalena Raszewska
17 czerwca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 20:43 (17 czerwca 2008)
Wiadukt pomiędzy ulicą Okopową a Armii Krajowej budowano w 1977. Teraz gimna czeka na propozycje, jak go przebudować. Drugi wiadukt jest jeszcze starszy. Wiadukt pomiędzy ulicą Okopową a Armii Krajowej budowano w 1977. Teraz gimna czeka na propozycje, jak go przebudować. Drugi wiadukt jest jeszcze starszy.

Ruszają przygotowania do budowy węzła komunikacyjnego, który połączy tramwaje, SKM-kę i ruch samochodowy w śródmieściu Gdańska. Projektanci mają odpowiedzieć na pytanie, co zrobić, by ten największy w przyszłości w punkt przesiadkowy w mieście nie był notorycznie zakorkowany.



Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił przetarg na koncepcję węzła tramwajowo-drogowego Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska. Ma to być wstęp do budowy większego węzła komunikacyjnego, którego elementem będzie nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście w rejonie skrzyżowania Armii Krajowej, 3-go Maja i Okopowej. Będzie to najważniejszy węzeł integracyjny dla obsługi transportu publicznego w Gdańsku.

- Chodzi o koncepcję przebudowy układu drogowego. Zależy nam na poprawie przepustowości węzła - tłumaczy Romuald Nietupski, dyrektor ZDiZ. - Koncepcja obejmie przebudowę wiaduktów w ciągu Armii Krajowej i Traktu św. Wojciecha. Dajemy uczestnikom przetargu rok na ich opracowanie. Potem razem z Urzędem Miejskim zadecydujemy o dalszych działaniach prowadzących do realizacji inwestycji - dodaje.

Projektanci będą musieli wymyślić jak udrożnić kilka "gorących miejsc". Jednym z nich jest odcinek Traktu św. Wojciecha, od ul. Toruńskiej do ul. Zaroślak. W tym rejonie przebudować należy 40-letni już wiadukt "Biskupia Górka" nad torami kolejowymi wraz z fragmentem ulicy na odcinku od ul. Toruńskiej do ul. Cienistej.

Wyszczególniono także rejon pomiędzy ul. Na Stoku i Okopową. Gmina planuje bowiem przedłużyć ul. 3 Maja, tak, by Nowa 3 Maja biegła nad terenami kolejowymi do skrzyżowania z ul. Toruńską.

Kolejny rejon wyznaczony jest ulicami Okopową, Wały Jagiellońskie, Hucisko i węzłem Unii Europejskiej. Koncepcja przebudowy wiaduktu i skrzyżowań w ciągu Armii Krajowej i Podwala Przedmiejskiego na odcinku od ul. Pohulanka do ul. Słodowników musi uwzględniać planowaną przebudowę ul. Bogusławskiego, w związku z budową Teatru Szekspirowskiego, oraz dojazd do projektowanego parkingu podziemnego pod Targiem Węglowym.

Projektu wymaga także rejon planowanego przystanku SKM Śródmieście wraz z węzłem przesiadkowym Targ Sienny-Targ Rakowy. Ten teren przeznaczony jest do zabudowy a zadaniem projektantów ma być koordynacja linii tramwajowych, autobusowych i kolejowych w tej okolicy.

Autor koncepcji będzie także musiał przedstawić analizy prognoz ruchu aut i komunikacji miejskiej na lata 2010, 2020, 2030.

Projektowany przystanek SKM ma powstać dzięki staraniom PKP. - To część projektu rozwoju Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, który będzie startował do programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko realizowanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - wyjaśnia Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

Jeżeli uda się uzyskać dotacje unijne, w kosztach prawdopodobnie partycypować będą gmina Gdańsk i samorząd województwa pomorskiego.

Opinie (87) 1 zablokowana

  • Wspomnienie (1)

    W latach 1974 - 76 zasiedlano cztery wieżowce na Zaroślaku. Już wtedy w czynszu była opłata za "zamieszkanie w śródmieściu". Podobno mieszkańcy ze Śródmieścia oszczędzali na komunikacji zbiorowej. Już wtedy były ambitne i podobno realne plany budowy SKM Śródmieście. Gazety publikowały wizje dzielnicy - kompleksy biurowo-konferencyjne i hotele i SKM. A co jest teraz wis a wis Urzędu Wojewódzkiego, Komendy Policji, koło Muzeum Narodowego, przy albo pod Wyższą Szkołą itd., itd., jest strasznie brudno, biednie, druga ale już większa i straszniejsza Orunia. Biskupia Górka i okolica - to enklawa przestępczości i pijaństwa a policji ani śladu bo zwyczajnie się boją. Tak więc trzeba wrócić do SKM i planów z nią związanych. Nie można czegoś zaczynać ( lata siedemdziesiąte ) i nie kończyć.
    Takie centralne miejsce w Gdańsku nie powinno tak wyglądać. Patrzę jak chodzą dużymi grupami zachodni turyści i fotografują domy Na Stoku, jako pamiątkę z Gdańska. I jest mi zwyczajnie wstyd.....

    • 0 1

    • ????????????????

      GDZIE TY ŻYJESZ ??? KIM TY JESTEŚ, MASA SŁÓW CISNIE MI SIE NA USTA-DUPEK, MIESZKAM TY I NIE ZAMIENIŁBYM TEGO NA ŻADNE INNE MIEJSCE - TYLE TERENU ZIELONEGO ŻE BYŁBYM SKOŃCZONYM IDIOTĄ GDYBYM ZAMIENIŁBYM SIE NA INNA DZIELNICE GDAŃSKA, CO DO ŻULI I ZŁODZIEJI, JAK ZDARZYŁ ŚWIAT ZAUWAŻYĆ TEGO JEST WSZEDZIE PEŁNO ,CO DO SAMEJ BISKUPIEJ, TEN KAWAŁEK ŚWIATA MA SWÓJ UROK NIEPOWTARZALNY I TEGO WŁAŚNIE SZUKAJĄ SZWABY(BEZ OBRAZY DLA NIEMCÓW) A MI WSTYD ZA CIEBIE

      • 0 0

  • (5)

    a czy przy tm węźle będą ścieżki rowerowe bo jakoś otym się w tym artykule nie wspomina

    • 0 0

    • ???

      JUŻ SĄ !!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • racja

      też jestem ciekaw

      ogólnie pozytywnie - dobrze, że coś się dzieje w tym kierunku

      • 0 0

    • racja

      też jestem ciekaw

      ogólnie pozytywnie - dobrze, że coś się dzieje w tym kierunku

      • 0 0

    • Ścieżki...

      Pewnie to będzie tak jak przy przebudowie Spacerowej...też zapomną je zbudować.

      • 0 0

  • Przebudowa

    Wyramontujcien tylko to co jest i zbudować należy drogi odciążające tą część miasta "Trasa Sucharskiego
    " i "Obwodnica Południowa" a problem sam się rozwiąże

    • 0 0

  • hmmmm (1)

    mnie bardziej interesuje to, ze jak jzu w koncu wybudowano tramwaj na chelm to co z tego? gdzie zapowiadane w marcu uruchomienie lini w dalszych kierunkach miasta? niektorym zjazd tramwajem tylko do centrum nic nie daje...

    • 0 0

    • Będą nowe tramwaje - będą nowe linie

      • 0 0

  • słowackiego, sucharskiego i ten węzeł to najważniejsze inwestycje

    dla gdańska !!!

    • 0 0

  • słowackiego, sucharskiego i ten węzeł to najważniejsze inwestycje

    dla gdańska !!!

    • 0 0

  • skąd tyle jadu?

    • 0 0

  • Banda nieodpowiedzialnych ludzi rządzi Gdańskiem!!! (2)

    Spójrzcie na Gdynie oni idą do przodu, bo władze postawiły na rozwój, a u nas Nasz magistrat to porażka. Rozwiązania dla komunikacji zbiorowej jakie proponują są zbędne. Śródmieście trzeba odkorkować, a nie budować nowe stacje. Sa tramwaje i wydłużenie o 1km trasy SKM jest nie potrzebne. Obwodnica południowa, tunel pod Martwą Wisłą to są priorytety dla odciążanie tranzytu przez centrum. Kolej w kierunku Osowej i w końcu zrealizowanie postulatu bezpośredniości dla mieszkańców tej dzielnicy na trasie Centrum-Osowa. Ulica Spacerowa poszerzona o kilkadziesiąt cm to śmiech w dobie narastającego popytu w komunikacji indywidualnej!!! Dlaczego autobusy ZKM nie realizują przewozów z wykorzystaniem Obwodnicy Trójmiasta? Na pewno nie z racji bezpieczeństwa pasażerów, ani braku odpowiedniego popytu! Panie prezydencie Lisicki do pracy, bo ludzie tracą już swoja cierpliwość. I jak transport miejski w Gdańsku ma odzyskać swój wizerunek!!!

    • 0 2

    • (1)

      Gościu,

      powiedz po prostu, że masz dosyć korków na Spacerowej i chciałbyś w 30 minut być na Osowej.

      Tyle tylko, że ja też mam dość korków i mnie akurat przystanek Śródmieście w podróży na południe jak najbardziej pasuje.

      A z tymi tramwajami to chyba niepoważny jesteś. Oczekiwanie dojazd na dworzec czas przesiadki to spokojne 15 minut, które codziennie tracę na powrocie do domu, a które spokojnie bym zyskał, gdyby ten przystanek tam był.
      Poza tym - oczywiście - koszty są dla Pana "Specjalisty" pomijalne.
      Dla mnie nie.

      • 0 0

      • Re:

        Trochę z tymi 15 min. to przesadziłeś oczywiście są jeszcze autobusy ok. min. 20 linii(ZTM) w kier.Bramy Wyżynnej i w każdym innym kierunku.
        Jeśli chodzi o koszty to koszty czasu jako jeden z rodzajów kosztów zewnętrznych w transporcie nabierają coraz większego znaczenia, ale nie są one stricte związane z podstawową działalnością usługodawcy.W Polsce najważniejsze w fazie projektowania są koszty finansowe (pieniężne) z racjonalnego punktu widzenia. Inwestycja ma przynosić zwrot, a nie zwiększać wspomiane koszty zewnętrzne. Inwestycja ta może powstać, ale przed nią muszą powstać inne bardziej potrzebne dla Gdańska. Pieniędzy trzeba umieć nie zmarnować.

        • 0 0

  • nioe denerwowac sie będa pieniądze z Ojro 2012 nic nie bedzie (1)

    Przy ocenie postępów prac UEFA stosuje system kolorów. Biały oznacza, że dana inwestycja jest już praktycznie gotowa. Zielony znaczy, że prace idą zgodnie z planem, a w niedługim czasie zostaną ukończone. Czerwony to dzwonek alarmowy, że inwestycja może nie zostać zrealizowana na czas. Tym ostatnim kolorem UEFA oznaczyła Warszawę i Chorzów, którym przygotowania idą najgorzej. W przypadku Chorzowa chodzi o dach nad stadionem, którego instalacja będzie kosztować majątek.

    Z informacji, do których dotarła gazeta, wynika, że najlepiej oceniany jest Kraków. "Polska" wylicza, że w Krakowie najlepiej wypada ocena bazy noclegowej. O wiele gorzej jest w Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu.

    Gazeta podkreśla, że poważny kłopot może mieć Ukraina, oceniana głównie na czerwono. Dziennik wylicza, że nasi wschodni sąsiedzi mają problemy z hotelami, drogami i z budową stadionów. Zdaniem "Polski", UEFA nie wyklucza nawet przeniesienia większości imprez z Ukrainy do naszego kraju.
    Więcej na ten temat

    • 0 1

    • ale nasz prezydent Adamowicz jest tak zapalonym kibicem, że nawet jeśli trzeba będzie wyemitować obligacje na miliard złotych i zadłużyć miasto na dziesiątki lat kosztem inwestycji niezbędnych do rozwoju miasta, on dobrowolnie z tak wspaniałej imprezy jak EURO 2012 w Gdańsku nie zrezygnuje

      po nim choćby potop!

      • 0 0

  • śródmiescie to inwestycja ważna...... (1)

    stacja skm środmiescie pewnie przydała by sie w
    Gdańsku ale ważniejsze byloby odrestaurowanie lini do Nowego Portu zanim wszystko ulegnie dewastacji myśle ze to wazny rejon miasta a komunikacja wcale nie najlepsza a Euro sie zbliża i tereny portowe , przystań promowa

    • 1 1

    • linia w dotychczasowym układzie do Nowego Portu jest i będzie nieopłacalna, a na jej wydłużenie długo nie będzie środków

      plan jej ewentualnej reaktywacji stoi w sprzeczności z planami budowy tzw. Nowej Wałowej

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane