- 1 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (27 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (251 opinii)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (316 opinii)
- 4 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (111 opinii)
- 5 Pościg między autami na trzypasmówce (64 opinie)
- 6 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (141 opinii)
Pierwszy miesiąc skanowania tablic. Tysiąc aut na godzinę, ponad 1,2 tys. "mandatów"
Tysiąc aut na godzinę sprawdza nowy pojazd do e-kontroli Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku. Choć przez pierwszy miesiąc funkcjonowania na ulice Gdańska wyjeżdżał tylko na trzy godziny dziennie, to w tym czasie urzędnicy wystawili kierowcom ponad 1,2 tys. opłat dodatkowych. Z każdym miesiącem czas pracy nowego pojazdu ma się wydłużać - w grudniu z trzech do pięciu godzin dziennie.
Auto z systemem kamer do e-kontroli Stref Płatnego Parkowania na ulice Gdańska wyjechało na początku listopada.
Nowy pojazd z napędem elektrycznym ma być wsparciem dla kontrolerów, którzy sprawdzają wnoszenie opłat za parkowanie w Oliwie, Wrzeszczu, Aniołkach czy Śródmieściu Gdańska.
Urzędnicy szacują, że jedno auto jest w stanie sprawdzić w tym samym czasie dziesięć razy więcej pojazdów niż kontroler.
Na początku grudnia minął pierwszy miesiąc funkcjonowania nowego systemu. Jak sprawdza się w praktyce?
Na pół gwizdka, by nie zapchać systemu
Jeszcze zanim auto skanujące tablice rejestracyjne wyjechało na ulice Gdańska, urzędnicy zastrzegali, że w pierwszych tygodniach i miesiącach "system będzie musiał się dotrzeć".
Aby nie sparaliżować funkcjonowania Działu Obsługi i Rozliczeń Obszaru Płatnego Parkowania i nie zapchać systemu wezwaniami, których jego pracownicy nie będą w stanie fizycznie przerobić, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni na razie z nowego narzędzia korzysta oszczędnie.
- W pierwszym miesiącu pojazd skanujący jeździł tylko w dni powszednie przez trzy godziny dziennie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Samochód wykonywał dziennie średnio trzy tysiące odczytów. W efekcie wystawiono 1217 zawiadomień o opłacie dodatkowej za postój w Strefie Płatnego Parkowania (SPP) i Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania (ŚSPP).
Wkrótce te liczby znacząco wzrosną, bo z każdym miesiącem czas pracy nowego pojazdu będzie się wydłużać. Jak zapowiada rzecznik GZDiZ, od początku grudnia auto na ulicach przebywa o dwie godziny dłużej.
Jak na nowe narzędzie kontroli opłat reagują kierowcy? O tym urzędnicy na razie nie chcą mówić.
- Obserwujemy zachowania kierowców. Na więcej wniosków będziemy mogli sobie pozwolić na początku lutego, kiedy miną trzy miesiące pracy pojazdu skanującego - dodaje Kiljan.
Nie opłaca się kombinować
Większy bagaż doświadczeń ma za to Warszawa, która jako pierwsza w kraju zdecydowała się na system e-kontroli płatnego parkowania. W stolicy system okazał się wielkim sukcesem i szybko zaczął na siebie zarabiać.
Początkowo kierowcy próbowali oszukać system np. poprzez zasłanianie fragmentu tablicy rejestracyjnej rzekomo przyklejonym liściem albo przeciągniętą przez jedną z cyfr albo liter plastikową opaską zaciskową tzw. "trytytką", co uniemożliwia kamerze prawidłowy odczyt danej tablicy.
Przynosiło to jednak skutek odwrotny od zamierzonego, bo taki pojazd bardziej zwracał na siebie uwagę kontrolerów i był przez nich sprawdzany w pierwszej kolejności. Wysokie opłaty dodatkowe skutecznie ukróciły tego typu praktyki.
Co z e-kontrolą w Gdyni? (10 opinii)
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-12-08 10:38
problem z cenami (21)
Nie jest problemem sam fakt płatnego parkowania. Problemem jest jego wysokość. W Gdańsku i Gdyni parkowanie po ostatnich podwyżkach jest wyjątkowo drogie i zrobiło się naprawdę odczuwalne dla kieszeni. Jasne - są zamożni ludzie, których stać na zapłacenie tak wysokich kwot (ja przerzucam koszty parkowania na klientów, którzy korzystają z moich
Nie jest problemem sam fakt płatnego parkowania. Problemem jest jego wysokość. W Gdańsku i Gdyni parkowanie po ostatnich podwyżkach jest wyjątkowo drogie i zrobiło się naprawdę odczuwalne dla kieszeni. Jasne - są zamożni ludzie, których stać na zapłacenie tak wysokich kwot (ja przerzucam koszty parkowania na klientów, którzy korzystają z moich usług i się nie przejmuję). Co jednak z ludźmi, którzy nie mogą sobie pozwolić na wydanie np. 20 zł. za 3 godziny parkowania? Obywatel II kategorii, który ma siedzieć w domu? Argumenty o komunikacji zbiorowej są chybione - komunikacja leży i kwiczy w Trójmieście, zwłaszcza w zakresie dzielnic mocno oddalonych od centrum. Uważam, że tymi opłatami najbardziej uderza się w najbiedniejszych, którzy jeżdżą skromnymi, starymi samochodami i teraz nawet z tych skromnych samochodów będą korzystać coraz rzadziej z uwagi m.in. na wysokie parkowania. Dziwną linię ma nasza władza.
- 175 45
-
2021-12-09 20:42
nie zapomnij dodać że automat nie wydaje reszty
- 1 0
-
2021-12-09 15:51
Dokładnie - jak się nie ma miedzi to się w domu siedzi. Poza tym definicja "drogie" czy "tanie" dla każdego jest inna.
- 2 0
-
2021-12-09 10:38
Drogo?
To jedź do Wrocławia...
7,00 zł za pierwszą godzinę postoju
7,30 zł za drugą godzinę postoju
7,70 zł za trzecią godzinę postoju- 4 1
-
2021-12-09 10:18
Zgadzam się
- 2 0
-
2021-12-09 10:05
To wszystko w celu montowania ludziom w glowie
Jestem twoim panem masz jeździć autobusem płacić za bilety
- 8 3
-
2021-12-09 06:16
Komunikacja w 3M jest wiecej niz przyzwoita. Wiem, korzystam, w przeciwienstwie do ciebie. Dojazd z odleglych dzielnic zawsze bedzie dluzszy niz samochodem poza godzinami szczytu. Na tym polega odlegla dzielnica - taniej w zamian za dluzszy dojazd.
- 4 9
-
2021-12-09 00:21
Było taniej też ludzie nie płacili więc chciałbym usłyszeć rozwiązanie a nie smutne historie.
- 5 2
-
2021-12-08 16:57
I tak są niższe niż przewidzieli twoi ideole z wiejskiej więc nie płacz.
- 4 7
-
2021-12-08 16:10
Weź się za robotę to będzie ciebie stać (2)
Na wypisywanie głupot w internecie masz czas.
- 9 14
-
2021-12-09 11:05
Powiedz że to głupoty (1)
handlarzom, którzy stracili lwią część dochodu, bo ludzie którzy zapłacili za parking, rezygnują już z kupna np pączka, pozostania chwilę w sklepie i kupienia ubrań właśnie w tym itd.
- 4 2
-
2021-12-09 22:42
a na wachę to ich stać?
po 6 ziko za litr
- 1 1
-
2021-12-08 15:09
drogie? mamy jedno z najtańszych w kraju (6)
ja za parkowanie potrafię zapłacić 30-40gr. Jeśli chcemy odgruzować miasta z blachy, to należy wymusic większą rotację
- 12 22
-
2021-12-08 22:18
(4)
odgruzowanie polega na tym że Gdańszczanie tam przestają jeżdżić a krótkoterminowi wynajmujący płacą. Czy aby tak to powinno wyglądać? Dla kogo to miasto jest?
- 11 5
-
2021-12-09 11:41
Dla pracujących. Nie ma znaczenia, czy darmozjad mieszka tu od urodzenia, czy przyjechał dwa lata temu.
- 0 0
-
2021-12-09 06:19
Tak, tak to powinno wygladac. Do centrum zbiorkomem. Nie podoba sie i chcesz smrodzic w pojedynke autem? Bedziesz placic za parking.
- 7 10
-
2021-12-09 00:23
(1)
Miasto jest dla ludzi nie dla zastawionych chodników a tym bardziej nie dla tych co sterczą samochodem w centrum całymi dniami a człowiek chce podjechać coś załatwić i nie ma gdzie na 5 minut zaparkować.
- 10 4
-
2021-12-09 12:30
w centrum już nic nie ma
sklepy padły, bo czynsze wysokie a klientów brak. Dojna krowa zdycha.
- 5 2
-
2021-12-08 19:45
są tacy, co potrafią w ogóle nie zapłacić.
- 4 1
-
2021-12-08 14:23
Czyli okradasz swoich klientów (1)
- 5 18
-
2021-12-08 15:16
matoolusz może sasin i obajtek też - a on nie?
- 3 6
-
2021-12-08 12:32
Ja pracuje w duzym markecie
w miejscu gdzie liczy sie gotowkowe utargi dobowe. Mnie jakby tez nie nie doskwieraja te smieszne kwoty za parkowanie rzędu 20pln ale biedocie w 10letnich autach pewnie juz tak.
- 3 33
-
2021-12-08 08:57
Będą rozdzierające serce historie (2)
Będziemy słyszeć historie mrożące krew w żyłach, jak to ktoś niesłusznie dostał mandat a przecież zapłacił ile trzeba jak tylko się zatrzymał. No właściwie nie tylko jak się zatrzymał bo to zawsze kilka sekund do przodu. ale zaraz po wyjścu. Z tym że po wyjściu z samochodu a nieco później, jak już w sklepie był. A po prostu zły kontroler się czaił
Będziemy słyszeć historie mrożące krew w żyłach, jak to ktoś niesłusznie dostał mandat a przecież zapłacił ile trzeba jak tylko się zatrzymał. No właściwie nie tylko jak się zatrzymał bo to zawsze kilka sekund do przodu. ale zaraz po wyjścu. Z tym że po wyjściu z samochodu a nieco później, jak już w sklepie był. A po prostu zły kontroler się czaił za krzakiem na niewinną ofiarę. Właściwie to stał na widoku i paniusia poszła do sklepu i stała z telefonem w ręku żeby zapłacić jak tylko kontroler podejdzie do samochodu i może się uda w ogóle nie płacić... ale się nie udało i mandat. Ale wiadomo - niegodziwość spotkała dobrego człowieka ;-)
- 52 27
-
2021-12-09 17:45
No,tak będzie.I co ?
- 0 0
-
2021-12-09 10:31
przesadzasz
jak zapłaci to będzie widać czy zrobił to 10 sekund po zrobieniu zdjęcia, bo akurat był przy parkometrze, czy 5 minut później. W pierwszym przypadku wygra spór bo trudno będzie zarzucić zamierzoną opieszałość w płatności. W drugim przypadku już się nie wyłga.
- 0 1
-
2021-12-09 23:33
SUPER (1)
znaczy, że prawie wszyscy płacą za parking. 3000 skanów dziennie przez 22 dni robocze w miesiącu to razem 66 000 skanów. Z tego tylko 1200 nałożonych opłat karnych co stanowi ok 1,8%. Widać, że Gdańszczanie są uczciwi. Brawo
- 8 1
-
2021-12-10 06:38
Jak zwykle rzucanie liczbami bez wykazania pełnej skali... a tu aż 1,8% niepłacacych...
Ach te pismaki szukajacy sensacji nawet w szklance wody.
Moze by zajeli sie tematami bardziej potrzebnymi mieszkancom np. co miasto robi w sprawie ciaglego smrodu z wysypiska ktorego juz od dawna mialo nie byc :). Kasa jak zwykle poszła, efektu niestety brak.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.