• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan miasta: do końca marca podpisać umowę na Wyspę Spichrzów

Katarzyna Moritz
10 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Widok na północny cypel Wyspy Spichrzów od strony ul. Szafarnia. Widok na północny cypel Wyspy Spichrzów od strony ul. Szafarnia.

Gdańscy urzędnicy wierzą, że są bliscy podpisania porozumienia z prywatnym partnerem, który wraz z miastem zagospodaruje północny cypel Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Jeżeli do 27 lutego spłyną oferty, umowa ma być zawarta do końca marca. Inwestycja szacowana jest na 200 - 300 mln zł, a jej realizacja miałaby potrwać nawet do 15 lat.



Czy Wyspa Spichrzów powinna mieć gęstą zabudowę?

Niebawem minie rok od ogłoszenia przez Gdańsk postępowania na wyłonienie prywatnego inwestora, który wraz z miastem zagospodaruje północny cypel Wyspy Spichrzów w porozumieniu z miastem. Pierwotnie do zrealizowania inwestycji zgłosiły się trzy podmioty. W drugiej połowie grudnia jeden z nich został odrzucony i rozpoczęły się rozmowy z pozostałymi dwoma.

Pierwsze z nich to konsorcjum trzech warszawskich firm: Multibud W. Ciurzyński S.A. (Wojciech Ciurzyński był prezesem firmy Polnord, gdy przymierzała się ona do wspólnej inwestycji z miastem na Wyspie Spichrzów), Immobel Poland SPV 10 Sp. z o.o. i  Immobel Poland SPV 11 H Sp. z o.o.

Drugie to konsorcjum firm z Pomorza: Activa Sp. z o.o. z Pruszcza Gdańskiego, deweloper Euro Styl (wiele osiedli mieszkaniowych i kilka biurowców na terenie Trójmiasta), pracownia architektoniczna KD Kozikowski Design (zaprojektowała m.in. zabudowę działki na Wyspie Spichrzów, należącej do spółki Spichlerz Ognisty Wóz), firma Nowak Nieruchomości Sp. z o.o. (należy do tej samej grupy co Spichlerz Ognisty Wóz), deweloper TPS oraz Poleko Sp. z o.o. (ta firma starała się o kontrakt na rozbiórkę stojącego wcześniej na wyspie spichlerza Woli Łeb).

Czytaj też: Są chętni do inwestowania na Wyspie Spichrzów

- Na oferty obu podmiotów czekamy do 27 lutego. Oferty muszą spełniać warunki udziału określone szczegółowo w ogłoszeniu o koncesji na roboty budowlane. Umowę z wybranym partnerem planujemy zawrzeć do 31 marca - wyjaśnia Michał Piotrowski z biura prasowego w gdańskim magistracie.

Ocena złożonych ofert dokonana zostanie w oparciu o następujące kryteria: ocena koncepcji urbanistyczno-architektonicznej; podział zadań i ryzyk związanych z przedsięwzięciem pomiędzy miastem i partnerem prywatnym; wielkość wkładu miasta w budowę obiektu celu publicznego (o nich samych poniżej); termin realizacji przedsięwzięcia oraz wysokość płatności gotówkowej partnera prywatnego na rzecz miasta.

Na niespełna 2 hektarach miałyby powstać głównie powierzchnie mieszkaniowe, usługowe i handlowe. Miasto zrezygnowało z forsowanego kilka lat temu pomysłu budowy Muzeum Bursztynu oraz ogólnodostępnego parkingu, który zaplanowano, gdy do inwestycji na Wyspie przygotowywała się firma Polnord.

Bez względu na to wybrany inwestor będzie musiał zrealizować kilka obowiązkowych obiektów tzw. celu publicznego. Ma to być: zewnętrzny układ komunikacyjny, budowa ogólnodostępnej kładki dla pieszych łączącej północny cypel z Długim Pobrzeżem, budowa lub przebudowa Mostu Stągiewnego jako mostu zwodzonego, przebudowa i/lub remont Długiego Pobrzeża, przebudowa skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego i ul. Chmielnej oraz budowa mariny na południe od Mostu Stągiewnego.

Szacunkowy koszt inwestycji to 200 - 300 mln zł netto. Ponadto miasto określa w warunkach postępowania, że inwestycja miałaby być zrealizowana maksymalnie w przeciągu 15 lat.

Czytaj też: Wysoki hotel przy Stągiewnej to dopiero początek

Zabudowa spółki Ognisty Wóz obok Zielonego Mostu, w najwyższych miejscach będzie miała 33 metry.
Zabudowa spółki Ognisty Wóz obok Zielonego Mostu, w najwyższych miejscach będzie miała 33 metry.
To nie jedyne inwestycje na Wyspie Spichrzów. Przy ul. Stągiewnej zobacz na mapie Gdańska wrocławska firma Puro Hotels kończy budowę 97-pokojowego hotelu, który powinien być otwarty w ciągu najbliższego miesiąca. Być może w przyszłym roku dołączą do niego dwie kolejne bryły o takiej samej wysokości - maksymalnie 33 m. Właściciel sieci hoteli Puro planuje bowiem kupić działkę pomiędzy istniejącym hotelem a kamienicą na rogu ulic Stągiewnej i Motławskiej.

Do swojej inwestycji przygotowuje się także spółka Spichlerz Ognisty Wóz, powiązana z Zakładami Mięsnymi Nowak, które - tak jak wspomnieliśmy - są członkiem jednego z konsorcjów, które do 27 lutego mają złożyć ofertę na zabudowę północnego cypla wyspy. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, chociaż pozwolenie na zabudowę zostało wydane w styczniu 2013 roku, zarząd firmy z decyzją o rozpoczęciu budowy czeka na wynik obecnych negocjacji. W planach jest budowa hotelu, biur, punktów handlowych, usługowych i gastronomicznych oraz mieszkań.

Obecne postępowanie w sprawie zagospodarowania północnego cypla wyspy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego to kolejne podejście miasta do tego tematu. Od 2009 roku samorządowcy negocjowali podobny pomysł z różnymi deweloperami. Ostatecznie zabudowa miała być realizowana przez spółkę celową powołaną przez miasto i firmę deweloperską Polnord, w której 51 proc. udziałów miało należeć do dewelopera. Miasto miało wnieść do niej grunt o wartości szacowanej w 2010 roku na ponad 50 mln zł. Ostatecznie rok później deweloper wycofał się inwestycji, ale na północnym cyplu Wyspy Spichrzów prowadzone są także inne inwestycje budowlane.

Opinie (87)

  • genius loci

    Jeżeli mówi się że teren ma być objęty zabudową mieszkaniową, usługową i handlową to jest to ogólne określenie, które ma usprawiedliwić bylejakość rozwiązania. Kolejny historyczny teren zostanie zabudowany jakimiś okropnymi budynkami nie mającymi wiele wspólnego z historycznym uwarunkowaniem tego miejsca. Żal będzie patrzeć na kolejny niewypał.

    • 3 4

  • historycznie wyspa spichrzów była zamykana na noc (1)

    podnoszono zwodzone mosty, a na uliczki między spichlerzami wypuszczano psy.

    tak powinno być również teraz

    • 4 3

    • taak

      To nadaloby klimat ;)

      • 2 0

  • 15 lat to wszem długi termin (3)

    Ale i zakres prac nie jest mały.
    " Bez względu na to wybrany inwestor będzie musiał zrealizować kilka obowiązkowych obiektów tzw. celu publicznego. Ma to być: zewnętrzny układ komunikacyjny, budowa ogólnodostępnej kładki dla pieszych łączącej północny cypel z Długim Pobrzeżem, budowa lub przebudowa Mostu Stągiewnego jako mostu zwodzonego, przebudowa i/lub remont Długiego Pobrzeża, przebudowa skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego i ul. Chmielnej oraz budowa mariny na południe od Mostu Stągiewnego." I do tego sama zabudowa Cypla...
    NA krótszy termin po prostu żaden z inwestorów nie chce przystać, nie jest zainteresowany budowaniem. Alternatywy:
    1. Sprzedać teren obcym zagranicznym nabywcom którzy wybudują szybciej. Źle bo to wyprzedaż Gdańska.
    2. Nie robić nic kolejne 70 lat.

    • 20 1

    • " budowa ogólnodostępnej kładki dla pieszych łączącej północny cypel z Długim Pobrzeżem, " (2)

      Kolejna kładka?? Budyń chce chyba całkiem zarżnąć ruch na Motławie. Co za kre#%^ni!!!!!!!!!!

      • 4 3

      • wlasnie

        Po co druga kladka?!

        • 2 0

      • niech chociaż jedną wybuduje bo puki co od chyba 7 lat tylko planuje , weź się chłopie do roboty a nie obiecujesz tylko gruszki na wierzbie

        • 1 3

  • Inwestycja ma trwać nawet 15 lat? (7)

    Jak ci ludzie ponad 1000 lat temu zbudowali ten Gdańsk, bez tej całej inżynierii, maszyn, technologii skoro taki kawałek dzisiaj to 15 lat? Aha, wtedy nie było tu Budynia i jego protoplastów. Wtedy opłacało się coś zbudować a nie tylko budować. Nawet w starożytnym Egipcie piramidę Cheopsa budowano ok 20 lat a tu taki cypelek 15 lat? Dziecko mi urośnie, doczekam się wnuków a tam wciąż będzie trwać realizacja inwestycji. Czy zagospodarowanie Wyspy Spichrzów to życiowe dzieło Budynia? Już 4 kadencje minęły a tam ledwo co uporządkowano kawałek terenu i jeszcze następne 4 będą grzebać.

    • 102 15

    • 15 lat

      Ze wzgledu na braki w kasie..;) Te "konsorcja" to jakos wydaja sie malo wiarygodne finansowo...Immo-costam X - ki czort?- jakis przewal, znowoz EuroStyl az tak bogaty nie jest.
      A w 15 lat to ho ho ile sie jeszcze wydarzy, nawet Putin moze tu zajrzec :)

      • 2 0

    • (2)

      kościół mariacki około 130 lat bidowano

      • 11 1

      • bzdura, pierwotnie wybudowano kościół w 17-18 lat

        to co było później to rozbudowy i przebudowy ale już istniejącego budynku

        • 3 0

      • a nawet blisko 160. Lata 1343 - 1502. To takie swojskie mity, że dawniej było lepiej :)

        • 4 3

    • Przecież to nie chodzi o budowę

      a o kontrakty na lata.

      Budyń się już publicznie nie pokazuje bo wie że w końcu jajkami oberwie.

      • 1 0

    • W Egipcie faraon mówił "budujcie" i budowali (1)

      Nie ważne jakim kosztem. Teraz nie mamy króla, a znalezienie inwestora który byłby zainteresowany inwestycją o długim czasie zwrotu nakładów nie jest wcale łatwe.

      • 7 1

      • jakbym był potencjalnym inwestorem i chciał coś tam postawić

        to mocno bym się zastanowił gdybym dowiedział się, że plac budowy może tu trwać nawet 15 lat.

        • 8 0

  • Drapacze chmur!

    • 4 2

  • Co tu pisać .Stan opłakany to najdelikatniejsze słowo . Nie rozumiem jednego ,jak przez 70 lat nie znaleziono inwestora w tak atrakcyjnym miejscu ? Czyżby polska pazerność ?

    • 5 2

  • Zejman. (7)

    A Klub Morza Zejman musi opuścić XVII-wieczny spichlerz Steffen, Jedyny spichlerz na północnym cyplu wyspy z oryginalnym drewnianym sklepieniem z XVII wieku.
    W tym przypadku władze miasta Gdańska reprezentowane przez prezydenta poniosły zupełną klęskę.
    Gdańsk jest miastem istniejącym od wieków dzięki morzu, a morze to również żeglarze, którzy potrzebują klubów morskich i nie chodzi tu o dyskoteki.
    To klub cenny, ze względu na bliskość miejsca, jakim jest marina, do którego to żeglarze docierają po trudach na wodzie. Władze Gdańska, to że są władzami tego miasta również zawdzięczają morzu, więc powinny te władze chylić czoła przed reprezentantami tego oto morza na lądach, czyli żeglarzami i pytać czym możemy wam służyć.
    Nowy Zejman będzie dalej sprawiał frajdę jego bywalcom, ale wyobraź sobie czytelniku że przeniesiemy Gdańsk o 30 kilometrów od morza i bez dostępu do niego, też będzie pięknie, ale to już nie to samo.

    • 76 9

    • nie przeczytalem artykulu

      Wiec przepraszam jesli jest to wspomniane, ale... Co sie stanie ze spichlerzem? Zostanie wyburzony? Bo jesli takie sa plany to co na to jakis konserwator zabytkow albo ktos podobny?!

      • 4 1

    • W zejmanie śmierdziało piwskiem (4)

      I papierochami

      • 7 13

      • Czym miało śmierdzieć w portowej tawernie?

        • 7 0

      • to był zapach prawdziwego wilka morskiego

        • 12 1

      • Kiedy? Nigdy nie wyczułem

        • 7 2

      • Trzeba było wyjść i nie wchodzić "księżniczko"...

        • 13 5

    • Ten Klub to też bardzo oryginalne, niepowtarzalne muzeum.

      Tysiące eksponatów, zbierane latami, powinny przyciągać turystów, właśnie tu, w centrum, a nie gdzieś na uboczu. To tak jakby bunkier Solidarności postawić gdzieś koło Rafinerii...

      • 18 2

  • Żeżnik Nowak jak sie weżmie jeszcze za hotelarstwo to kaszanka i pasztetowa bedo całkiem ..

    • 2 3

  • Co tam 33 metrowe potworki, niech zbudują Motława Towers - 133m, dopiero będzie światowo i elegancko...

    • 4 1

  • Stworzyć muzeum

    Powinni sprzedawać bilety, bo to ewenement na skalę światową. Jedyne oryginalne ruiny z czasów II wojny światowej w samym środku półmilionowego miasta. Nikt nie ma takiej atrakcji...

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane