• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan miejscowy dla terenów po Naucie gotowy

Patryk Szczerba
23 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa. Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa.

W tym tygodniu radni Gdyni przyjmą plan zagospodarowania dla rejonu ulic Waszyngtona i Węglowej zobacz na mapie Gdyni określający m.in. przebieg planowanych dróg. To także zielone światło dla inwestycji na byłych terenach Stoczni Nauta, jednak niewykluczone, że równocześnie początek konfliktu z działającym tam przedsiębiorstwem.



Czy plan miejscowy będzie punktem zwrotnym w kwestii zagospodarowania tego terenu?

Pierwsze informacje o tym, że Agencja Rozwoju Przemysłu, będąca faktycznym właścicielem Nauty, znalazła poprzez fundusz inwestycyjny MS TFI partnera gotowego zagospodarować tereny poprodukcyjne, pojawiły się w lutym w tego roku. Do zagospodarowania jest obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m kw.

Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw. Według informacji z początku roku inwestor miałby dysponować kapitałem 130 mln euro do wykorzystania na zagospodarowanie terenu.

Na dwa dni przed uchwaleniem planu zagospodarowania przedstawiciele Nauty zapewniają, że zainteresowanych jest sześć podmiotów, ale ich nazw wciąż nie chcą ujawniać.

- To mogłoby zaszkodzić negocjacjom. Wszyscy potencjalni inwestorzy czekają na uchwalenie planu miejscowego, który jest punktem wyjścia do dalszych rozmów. Nie przewidujemy procedury przydzielenia wyłączności na negocjacje jednej ze spółek - wyjaśnia Andrzej Szwarc, prezes Stoczni Nauta.

Przypomnijmy, że firma za 60 mln zł wykupiła w celu kontynuowania produkcji 14 ha zwolnionych przez Stocznię Gdynia. By sfinalizować transakcję, potrzebne były obligacje wyemitowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Czas ich wykupu jest uwarunkowany sprzedażą nadmorskich gruntów, a te - uchwaleniem planu zagospodarowania terenu.

Na najbliższej sesji Rady Miasta dokument wreszcie zostanie przyjęty. Ma określać konkretne warunki zabudowy oraz zabezpieczyć teren pod projektowaną drogę nazwaną roboczo Nową Węglową. Trasa połączy dwiema jezdniami - każda po dwa pasy - ul. Jerzego Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. W tej sprawie ma być podpisany specjalny dokument.

- Dla nas najważniejsze były ustalenia, które pozwalały na tym terenie prowadzić inwestycję drogową, mające przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni. Udało się dojść do porozumienia. W kwestii zabudowy czekamy na ruch właściciela terenu - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Szacunkowy koszt drogi może wynieść nawet 100 mln zł. Inwestycja zakłada przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane ścieżki rowerowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej.

Budowa ul. Nowej Węglowej ma ruszyć w latach 2015-2020. Zakres inwestycji uzależniony jest od dofinansowania przedsięwzięcia z Unii Europejskiej. Miasto liczy na co najmniej 50 proc. wkładu z budżetu UE. Mówi się jednak nawet o 70 i 80 proc. Część pozostałych kosztów mogłaby zostać rozdzielona pomiędzy Polski Holding Nieruchomości, dysponujący gruntami po Dalmorze, MS TFI i miasto. Umowy o partycypacji w infrastrukturze drogowej zostały podpisane. Otwartą kwestią pozostaje ich zakres.

- To minimalne dofinansowanie, jakie powinniśmy otrzymać na to, by zrealizować drogę. Oczywiście będziemy zabiegać o wyższe kwoty, jednak póki co, ciężko powiedzieć, jak to się zakończy - tłumaczy Stępa.

Swoje interesy wciąż próbuje zabezpieczyć firma Sword - producent pił taśmowych zatrudniająca 80 osób, znajdująca się przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni. Właściciele rozważają skierowanie sprawy do sadu, ponieważ w planie miejscowym budynek z siedzibą i halą produkcyjną ma zostać zrównany z ziemią. Firma w zamian ma otrzymać odszkodowanie i przenieść się w inne miejsce.

Sytuacji nie zmieniły negocjacje z miastem ani właścicielem terenu. Według pracowników firmy obydwie strony nie były zainteresowane ich pozytywnym zakończeniem. W ramach zastraszania miało nawet dochodzić do czasowych wyłączeń energii elektrycznej.

Czytaj też: Dwa wysokościowce zmienią krajobraz Gdyni

- Jeśli plan zostanie przyjęty w takiej formie, to jest to początek otwartego konfliktu, ponieważ dokument naszym zdaniem będzie niezgodny z prawem. To także stwarza problem dla potencjalnego inwestora, który nie będzie prawdopodobnie skłonny wyłożyć swoich pieniędzy, gdy nie będzie uregulowanych w pełni spraw własnościowych - tłumaczy Roman Wójcik, właściciel firm Sword.

Dodaje, że ze strony firmy była gotowość pójścia na kompromis w postaci przeniesienia produkcji w inne miejsce przy pozostawieniu w centrum części biurowej. Do porozumienia nie doszło, a sprawa wciąż jest w zawieszeniu.

Miasto tłumaczy, że odszkodowanie oraz nowa działka wyceniona na warunkach rynkowych to wszystko, co można zaoferować przedsiębiorstwu. Zmiana przebiegu drogi nie wchodzi "w grę", a problemem są m.in. są warunki techniczne. W ostateczności niewykluczone jest wszczęcie procedury wywłaszczenia.

Zobacz, jak w lutym wyglądał teren, gdzie obecnie trwa budowa hotelu Marriot Courtyyard.

Miejsca

Opinie (185) 1 zablokowana

  • MM ...

    Jezioro Wdzydzkie jest b. głębokie !...

    • 3 0

  • brawo !!!

    dobra odpowiedz dla tego co to NIBY pozjadał wszystkie rozumy w temacie GOSPODARKI MORSKIEJ !!!....może tak przy okazji zapytamy a jaki to PLAN rozwoju GOSPODARKI MORSKIEJ ma dla GDYNI pan SZCZUREK ??? pozwolił zniszczyć cały przemysł stoczniowy tutaj,ODWRÓCIŁ się PLECAMI do MORZA...TAKA PRAWDA...

    • 6 2

  • ten cały odzyskiwany teren

    powinien być przeznaczony TYLKO I WYŁACZNIE NA CELE PUBLICZNE !!!...związane z TURYSTYKĄ SZEROKO POJĘTĄ ,np. dworzec morski z prawdziwego znaczenia ,porty jachtowe ,parki ,hotele dla turystów ,drogi rowerowe ,miejsca spotkań OBYWATELI GDYNI ...TERENY SPACEROWE,wystawowe,muzea i tym podobne gdzie zawsze udaje się TURYSTA odwiedzający dane miasto...ZABUDOWAĆ jest zawsze BARDZO ŁATWO ,zachować dla POTOMNYCH ..to już trudniej ...o

    • 10 1

  • to już zdaje się kolejna (3)

    która to już z rzędu ??? dyskusja o przyspieszonej zabudowie betonowcami jeszcze wolnych lub zwalnianych terenów w GDYNI ,kilka dni temu był na tapecie BULWAR ,teraz tereny po zwijanej stoczni ...SZCZUREK idzie po najmniejszej linii oporu,nie MYŚLĄC WCALE o przyszłych pokoleniach GDYNI ,zabudowa spowoduje nieodwracalne zmiany na dziesiątki lat ,ten teren POWINIEN pozostać WŁASNOSCIĄ PUBLICZNĄ MIESZKAŃCÓW GDYNI !!!...tymczasem SZCZUREK zachowuje się tak jakby był jego prywatnym właścicielem ...STOP DLA SZCZURKA !!! ODDAĆ GDYNIĘ GDYNIANOM...!!!

    • 7 2

    • nie bojta sie tak GA (2)

      bo kto wam to wybuduje...
      Nie widze chetnych. ;)

      • 0 1

      • ps (1)

        • 0 0

        • chodzi tylko o podnirsienie wartosci gruntu

          Po to uchwala sie plan zagospodarowania. Potem juz spolki i agencje rozniaste beda handlowac, hipoteki ustanawiac i aporty wnosic....

          • 1 0

  • Gdybyscie mieli swiadomosc ile tak naprawde pieniedzy nie trafia do kieszeni naszego miasta a leci w kieszen szczurka to byscie dopiero duze oczy zrobili. Wszyscy sa za Szczurkiem tak jak ja kiedys bo slepo mu wierzymy bo daje nam namiastke pieniedzy i wybuduje nam cos. to park dla rolkarzy to infobox to kwiaty posadzi... a nie zastanowiliscie sie gdzie idzoe reszta pieniedzy ???? nasze miasto z Panstwa dostaje duzo wiecej!!! a nie zastanawialiscie sie czemu czesto wygrywaja ci sami inwestorzy mimo ze jest przetarg ogloszony???. ja pracowalam przy tym wszystkim blisko i wiem jak wyglada rzeczywistosc. jednego roku stac nasz miasto bylo na wybudowanie tylko infoboxu. drugiego roku na zrownanie nauty z ziemia i wybudowanie renimowanych osiedli z marina.. ludzie otworzcie oczy co sie dzieje z reszta kasy... A co z osiedlami oddalonymi od centrum Gdyni? nie licze oczywiscie tego na ktorym mieszla Szczurek bo tam nawet nakazal droge zrobic dwu pasmowa.. oczywiscie z maszych pieniedzy... Szczurek zatyka twarze polowie ludzi bo zorganizuje przejazdy rowerowe biegi itd. i tyle wam wystarczy.

    • 8 3

  • HANYS

    święta racja...URZĄD MIEJSKI trzeba PRZEWIETRZYĆ w najbliższych WYBORACH począwszy od samej GÓRY ....wyjdzie to NAM GDYNIANOM zdecydowanie na ZDROWIE...

    • 7 1

  • Powiem tak !...

    urodziłem się w mojej ukochanej Gdyni 60 lat temu - nigdy nie należałem do żadnej partii { ! } ale uważam ,że tyle szkód i krzywd które zostały dokonane Gdyni w ostatnich latach to nawet komuniści podczas swego "panowania" nie dokonali !, szlag mnie trafia jak słyszę ,że Gdynia się rozwija !- gdzie? w jakiej dziedzinie? . Tak !- b. Gdynia się rozwinęła w dziedzinie Piaru , organizacji {kilka razy do roku !} szumnych i ogłupiających szczególnie młodą grupę społeczeństwa imprez oraz bezmyślnej beperspektywicznej bez ładu i składu zabudowy każdego placu i placyku w mieście . Sukcesem Gdyni jest jeszcze to ,że mamy tu dwumiesięczny {wakacyjny !} najazd odwiedzających ! Ee , długo by jeszcze pisać ale po co ?.

    • 7 4

  • Sługi za szlugi. (1)

    Nie ma DALMORU, NAUTY, za chwilę nie będzie Marynarki Wojennej i jej stoczni. Ale za to będą apartamenty i mariny dla warszawki i lokalnego establiszmentu. Eugeniusz KWIATKOWSKI w grobie się przewraca.

    • 10 2

    • M.in. przez takich jak Ty i Twoich znajomych,

      bo do sejmu i senatu wypierasz/cie POlitycznie a nie godpodarczo i merytorycznie.

      Prezydent jest odpowiedzialny tylko za miasto i jego mieszkańców.

      • 1 1

  • Bardzo ladnie będzie! Podoba mi się!

    • 4 7

  • rozwój miasta

    to nie tylko kolejna zabudowa handlowo-usługowa i mieszkaniowa, co nagminnie jest mylone, to również tereny do rekreacji i wypoczynku, czego w Gdyni kompletnie brak. Te tereny trzeba mądrze zabudować.Kolejne szkane domy to nic nowatorskiego,

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane