• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w kolejnej dzielnicy Gdańska. Brakuje ponad 300 parkomatów

Maciej Korolczuk
14 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów.

Strzyża jest kolejną - po Wrzeszczu Dolnym - dzielnicą, która chce utworzenia strefy płatnego parkowania. Urzędnicy otrzymują też sygnały o konieczności ustawienia nowych parkomatów z dzielnic, gdzie pobór opłat już obowiązuje. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma ani zapasowych urządzeń, ani też środków, by je kupić. W sumie może chodzić nawet o 330 nowych parkomatów. Władze miasta deklarują, że środki się znajdą, jeśli wolę objęcia opłatami za parkowanie wyrażą mieszkańcy.



Czy miasto powinno rozszerzać strefy płatnego parkowania?

Dwa tygodnie temu informowaliśmy, że radni Wrzeszcza Dolnego podjęli uchwałę, w której zwracają się do rady miasta o objęcie całej dzielnicy strefą płatnego parkowania. Teraz na podobny krok zdecydowali się radni Strzyży.

Dzielnica położona między Oliwą a Wrzeszczem Górnym, a więc dzielnicami, gdzie pobór opłat za parkowanie obowiązuje już od kilku lat, cierpi na nadmiar samochodów pozostawianych przez kierowców szukających darmowych miejsc postojowych. Jak przyznają radni dzielnicy, największy kłopot występuje na ulicach: Kisielewskiego, Karłowicza, Sychty, Zamenhofa i Żeleńskiego, gdzie parkują kierowcy przyjeżdżający do Garnizonu czy studenci Wyższej Szkoły Bankowej (w ich przypadku problem narasta głównie w weekendy).

  • Problem z parkującymi nawet na wjazdach na posesję autami narasta w dzielnicy Strzyża od lat.
  • Często jedynym sposobem na walkę z nielegalnym parkowaniem jest interwencja Straży Miejskiej.
  • O problemie z autami studentów rozjeżdżających dzielnicę Strzyża pisaliśmy już w 2015 r.

- Pytania o utworzenie strefy płatnego parkowania docierały do rady dzielnicy od ok. 10 lat - przyznaje Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu dzielnicy. - Na ostatnim spotkaniu z mieszkańcami odbyła się spontaniczna sonda, kto jest za strefą a kto przeciw. Ok. 70-75 proc. osób obecnych na sali - a frekwencja była bardzo wysoka - opowiedziało się za utworzeniem strefy. Uchwałę zamierzamy poddać pod głosowanie jeszcze przed końcem roku, by na styczniowej sesji rady miasta mogli się tym zająć radni.
Intencyjna uchwała rady dzielnicy jeszcze niczego nie przesądza, ale jest pierwszym etapem do utworzenia SPP. Podobnie, jak w przypadku Wrzeszcza Dolnego, miałaby ona zostać wprowadzona od razu w całej dzielnicy, ale o tym, na których ulicach wprowadzono by pobór opłat, zadecydowaliby w konsultacjach społecznych mieszkańcy poszczególnych ulic.  

Nowe parkomaty także w Śródmieściu



O rozszerzenie poboru opłat apelują do władz miasta także radni dzielnicy Śródmieście. Nowe parkomaty miałyby się pojawić na Długich Ogrodach i przyległych ulicach: Szafarni, Świętej Barbary, Seredyńskiego, Sadowej czy Łąkowej. Kłopot w tym, że magazyn GZDiZ jest pusty.

- Temat pojawił się jeszcze podczas poprzedniej kadencji rady dzielnicy, ale usłyszeliśmy, że GZDiZ nie ma ani środków, ani też nowych parkomatów. Kazano nam się uzbroić w cierpliwość. Rozumiemy tę sytuację, bo nie zostaje nam nic innego - przyznaje Maximilian Kieturakis, przewodniczący zarządu dzielnicy Śródmieście.
Wobec kłopotów z nielegalnym parkowaniem w Śródmieściu, radni zaproponowali nawet, że mogą pokryć część kosztów z nowego, wyższego budżetu rady dzielnicy. Pomysł jednak upadł, bo koszt jednego parkomatu wynosi kilkanaście tysięcy złotych, a tylko w Śródmieściu potrzeba co najmniej kilkunastu nowych urządzeń.

Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe. Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe.

W kolejce Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Oliwa i Śródmiejska SPP



Zapotrzebowanie na nowe parkomaty jest jednak większe. Poza Wrzeszczem Dolnym, Strzyżą, Śródmieściem o nowe parkomaty zabiegają też radni Oliwy. Niewykluczone również, że w przyszłym roku powstanie w Gdańsku Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Wówczas pobór opłat obejmie prawdopodobnie kolejne ulice na Głównym i Starym Mieście, Starym Przedmieściu czy Dolnym Mieście.

Łącznie - jak wynika z szacunków urzędników - już teraz potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma na to środków. Zapytaliśmy więc władz miasta, czy w przyszłorocznym budżecie znajdą się na ten cel pieniądze.

- Nowe parkomaty są sukcesywnie instalowane na ulicach Gdańska - przypomina z-ca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju Piotr Grzelak.- W minionej kadencji, jesienią 2016 roku, na ulicach miasta pojawiło się 160 takich urządzeń. Jeśli będzie wola mieszkańców, by na kolejnych ulicach wprowadzić pobór opłat, to zgodnie z naszą umową społeczną o wcześniejszych konsultacjach, będziemy reagować na te wnioski. Decyzje w sprawie ewentualnych środków, które umożliwią zakup kolejnych parkomatów, zapadną w grudniu - deklaruje wiceprezydent Gdańska.

Opinie (614) ponad 20 zablokowanych

  • Zła (2)

    Parkomatów brakuje ?? chyba parkingów !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Zamiast budować bezpłatne piętrowe parkingi , miasto ustawia kolejne parkomaty.
    Jakie to Polskie .

    • 15 4

    • (1)

      Polskie powiadasz , pojedź gdzieś za jakąkolwiek granicę

      • 1 4

      • najlepiej metrem nie?

        • 0 1

  • proponuje model japonski (4)

    mieszkasz w miescie i kupujesz samochod - udowodnij ze masz gdzie parkowac

    • 7 8

    • Nie model japoński a tokijski.

      Ok, pod warunkiem, że będą te same zarobki w Gdańsku jak w Tokio, będzie takie samo zaludnienie jak w Tokio i osiągniemy już taki sam poziom komunikacji miejskiej jak w Tokio.

      • 2 1

    • Tzn ze jak Japończyk jedzie po zakupy to musi udowodnić ze pod sklepem będzie miał miejsce do zaparkowania ? Ja wiem ze japoński to trudny język ale jak coś piszesz to staraj się zacytować przepis w miarę chociaż precyzyjnie .

      • 4 0

    • Gdyby model japonski dzialal w pelni to oplacalne byloby zakupienie mieszkania w Elblagu i codzienny dojazd szybka komunikacja, ale to wymaga budowy nowoczesnej infrastruktury. To o czym mowisz to zwykla biurokracja z niej dobrobyt nie powstaje

      • 0 0

    • Nie ma potrzeby. Mamy warunki zabudowy i to budujący musi zapewnić mieszkańcom czy pracownikom miejsca parkingowe. A że deweloperzy rządzą i urzędy godzą się na nierealnie niskie liczby miejsc postojowych - to już wina tych co głosują w wyborach na budyniopolis.

      • 0 1

  • Pamiętam u nas w Oliwie jak nie mogliśmy z garażu czy z posesji wyjechać bo korposzczury od rana zastawiali wszystko.

    Strefa płatna rozwiązała problem a korposzczury przeniosły się do Strzyża.Wczoraj na Strzyża nie mogłem znaleźć miejsca do zaparkowania i wolę zapłacić i nie mieć problemów z parkowaniem.
    Przenieśli się też na Kołobrzeską i do garażu pod Realem,zaczyna być problem z zrobieniem tam zakupów.Kiedy strefa płatna na Przymorzu,zwłaszcza Jagielońska i Kołobrzeska.

    • 9 5

  • Ach, ten kwik w komentarzach o parę złotych za parking (2)

    Kupić lepsze reflektory albo lepsze radyjko za 6k PLN to dobrze. Kupić BMW zamiast skody za 40k PLN drożej - też dobrze. Ale zapłacić 15 PLN za parking - to już za drogo. Benzyna droższa o 20gr? To już prawie zamieszki na ulicach.

    • 9 13

    • ad vocem kilku groszy (1)

      ale tu nie chodzi o grosze, czy 3 zł, a o płacenie za parkowanie pod własnym oknem. Ile to kosztuje??? A powinno w ogóle?

      • 1 1

      • Odpowiedz jest prosta.

        Masz notarialny udział w gruncie pod parkingiem? Albo akt własności miejsca w hali garażowej? Jeśli nie -jakim prawem okupujesz 14m kwadratowych miasta?

        • 5 1

  • (3)

    problem na Strzyży stworzyły Garnizon i WSB

    • 18 6

    • po godzinach pracy jest pusto

      • 4 2

    • (1)

      i przychodnia przez którą ludzie bezczelnie smrodzą prywatnym mieszkaniom w okna

      • 0 1

      • jaka przychodnia?

        • 0 1

  • piszą o rotacji - bzdura to co ja mam przed swoim domem rotować?

    • 10 1

  • Frajerzy.....jakie głupie są te rady dzielnic ulice są głownie zastawione samochodami mieszkańców

    więc to oni płacąc abonamenty dają Miastu kasę i jeszcze się cieszą

    • 14 4

  • Rada Dzielnicy od kilkunastu lat nic nie robi a tu nagle wzmożna aktywność

    • 9 2

  • mieszkańy płacąc abonament nie mają zagwarantowanego miejsca parkowania

    więc to bezpłatne parkowanie to kretynizm strefy płatnego parkowania sprawdzają się tam gdzie są duże centra biurowe czy handlowe ale na spokojnych w miarę ulicach to delikatnie niezbyt mądre

    • 11 2

  • Może policja weźmie się za pieszych na Baczyńskiego? Nie jest to żadna strefa, nie ma pasów , a łażą jak święte krowy.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane