• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płażyński obiecuje budowę linii tramwajowej z południa Gdańska do Wrzeszcza

Maciej Naskręt
13 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tramwaj na ul. Łostowickiej to propozycja Kacpra Płażynskiego na szybszy dojazd między południem Gdańska a Wrzeszczem. Tramwaj na ul. Łostowickiej to propozycja Kacpra Płażynskiego na szybszy dojazd między południem Gdańska a Wrzeszczem.

Kolejny dzień - kolejne obietnice kandydatów na prezydenta Gdańska. Tym razem Kacper Płażyński zapowiedział, że jeżeli wygra wybory, to będzie chciał stworzyć linię tramwajową z południa Gdańska do Wrzeszcza. Jej koszt to ok. 600 mln zł. Swoje wizje na usprawnienie komunikacji - krytykując zarazem pomysł Płażyńskiego - przedstawił także Paweł Adamowicz. Wcześniej na temat komunikacji w mieście wypowiedzieli się także przedstawiciele Lepszego Gdańska.



Jak oceniasz pomysł stworzenia szybkiego tramwaju?

W czwartek, podczas specjalnie zwołanej konferencji, Kacper Płażyński, przedstawił pomysł budowy trasy tramwajowej tzw. szybkiego tramwaju, która miałaby połączyć dzielnice południowe z Wrzeszczem i stanowić nową alternatywę komunikacyjną dla 100 tys. osób zamieszkujących m.in. Ujeścisko, Orunię Górną czy Łostowice. Kandydat przyznał też, że w wypadku wygranej w wyborach nie zamierza odchodzić od dotychczasowych planów administracji Pawła Adamowicza i dokończy realizację ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej.

Zapowiedziana przez Płażyńskiego trasa szybkiego tramwaju miałaby się zaczynać, patrząc od strony południa Gdańska, na wysokości ul. Wilanowskiej. zobacz na mapie Gdańska Konieczne byłoby wykonanie tam rozjazdu na istniejącym torowisku. Tramwaje miałyby jeździć dalej środkiem w kierunku ul. Kartuskiej. Pierwszym problemem, który należałoby rozwiązać, to duże natężenie ruchu samochodów na skrzyżowaniu trasy w-z i ul. Łostowickiej. zobacz na mapie Gdańska Poprowadzenie tramwaju całkowicie zakorkowałoby tę trasę.

- W tym celu wybudowalibyśmy estakady dla kierowców jadących z obwodnicy do centrum, jak i w drugą stronę. Ruch w poziomie obecnej jezdni uspokoiłby się - tramwaj przejechałby szybciej - stwierdził Kacper Płażyński.
Budowa estakady mogłaby wywołać większe korki na Węźle Groddecka. zobacz na mapie Gdańska Kandydat na prezydenta nie obawia się jednak przesunięcia porannych korków bliżej centrum twierdzi, że skoro niedawno skrzyżowanie przy Forum Gdańsk zostało mocno rozbudowane, to problemów z większym ruchem być nie powinno.

Trasa Szybkiego tramwaju według projektu pokazanego przez Kacpra Płażyńskiego. Trasa Szybkiego tramwaju według projektu pokazanego przez Kacpra Płażyńskiego.

Nachylenia wyższe niż pozwalają na to przepisy



Czy realizacja zaproponowanej przez Płażyńskiego inwestycji jest w ogóle możliwa? Problemem byłoby nachylenie, które musiałby pokonać pojazd szynowy, a to wynosi na ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska 5,7 proc., czyli o 0,7 proc. więcej niż przewidują przepisy.

- W tym celu należałoby się pofatygować do ministerstwa infrastruktury w celu uzyskania odstępstwa od przepisów. Sądzę, że nie byłoby z tym problemów. Zaznaczę jeszcze, że jeżdżące dziś po Gdańsku tramwaje Pesa mają homologację na znacznie wyższe nachylenia - zapewnił Płażyński.
Zdaniem kandydata należałoby też nieco przemodelować mury oporowe w celu zapewnienia miejsca pod tramwaj. Obowiązkowym elementem infrastruktury tramwajowej na ul. Łostowickiej musiałaby być również estakada tramwajowa nad ul. Kartuską. Według przedstawionego przez Płażyńskiego wstępnego projektu, dalej tory wpinałyby się w istniejącą trasę na Morenę.

Szybki tramwaj wg. Kacpra Płażyńskiego from Trojmiasto.pl

Tramwaj do Wrzeszcza pojechałby ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska



Kacper Płażyński przekonuje, że szybki tramwaj powinien zjechać z ul. Nowolipie i pojechać ul. Schuberta. Następnie trasa pobiegłaby rezerwą terenową pod ul. Nową Politechniczną do ul. Do Studzienki.

- Nie chcemy jednak budować tam drogi o dwóch jezdniach po dwa pasy, a wyłącznie ograniczyć się do torowiska i dwóch jezdni po jednym pasie w obu kierunkach. Przewidujemy tam za to, podobnie jak wzdłuż całej trasy, ścieżki rowerowe - mówił kandydat.
Szybki tramwaj dalej miałby jeździć w kierunku pl. Komorowskiego i tam wjeżdżać już na istniejące tory. W tym celu konieczna byłaby modernizacja wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Miszewskiego.

Plany Płażyńskiego zakładają, że na całej trasie powstałoby tylko siedem przystanków, co umożliwiłoby pokonanie jej w 15 minut.

Doradcy Kacpra Płażyńskiego wyliczyli na podstawie obecnie budowanych linii tramwajowych, że koszt budowy szybkiego tramwaju wyniósłby ok. 600 mln zł. Są to jednak bardzo wstępne szacunki.

Skąd miasto miałoby wziąć tak gigantyczne środki? Płażyński przekonuje, że udałoby się je uzyskać ze środków unijnych, miejskich oraz rządowych.

Plan najbliższej rozbudowy tras tramwajowych na południu Gdańska według administracji Pawła Adamowicza. Plan najbliższej rozbudowy tras tramwajowych na południu Gdańska według administracji Pawła Adamowicza.

Paweł Adamowicz obiecuje budowę drogi z Gdańska Południa



Niemal jednocześnie z konferencją Kacpra Płażyńskiego swoją wizję przedstawił w portalu społecznościowym komitet Wszystko dla Gdańska, w którego skład wchodzi Paweł Adamowicz. Tu także skoncentrowano się na zapewnieniu lepszej komunikacji z rejonu Gdańska Południa. W jaki sposób?

W ramach inwestycji powstać miałyby nowe linie tramwajowe:
  • Nowa Warszawska
  • Nowa Bulońska
  • linia tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz

Zaprezentowany przez kandydata projekt przewiduje też nowe ulice, którymi jeździć miałyby autobusy elektryczne po specjalnie wydzielonych buspasach:

Ponadto zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak, skrytykował pomysł kandydata PiS, twierdząc, że nie będzie można poprowadzić linii właśnie z powodu stromego zjazdu. Co więcej, przyznał, że pomysł Płażyńskiego, tak naprawdę nie jest pomysłem kandydata Prawa i Sprawiedliwości, bo jakiś czas temu miał być już analizowany przez urzędników z gdańskiego magistratu. Ostatecznie uznano, że jest on niemożliwy do realizacji.

Lepszy Gdańsk: tramwaj na torach kolejowych



Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, również przedstawił wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.

Opinie (420) 4 zablokowane

  • super (2)

    dobry pomysł a nie tylko dbanie o własne interesy i develeporow!!!!

    • 35 67

    • Największym deweloperem jest Rydzyk

      I to jest beka .

      • 9 4

    • Poszukaj informacji o Lex deweloper, to się zdziwisz.

      • 5 3

  • odkorkowanie Havla - strzał w 10 (9)

    dziwię się że tego nie zaproponował Budyń. Punkt dla Kacperka

    • 56 72

    • Ludzie z Południa Gdańska chyba mają dylemat (6)

      głosować na pisiora który ma naprawdę konkretny pomysł czy na demokrate adamowicza który ma ich od lat gdzieś i komunikacja kompletnie leży.

      • 21 29

      • (1)

        nieważna partia. ważna zmiana, nowe, świeże pomysły. i uczciwość. nie lubię pisu, ale bardziej nie lubię tego, co się dzieje teraz.

        • 13 18

        • To same odgrzewane pomysły. Jak rządzi PiS to widać w Enerdze

          • 20 4

      • Dziękuję bardzo za takiego 'demokratę' jak Adamowicz.

        Jego demokracja polega na wytartych frazesach i politycznych szopkach , ustawkach i ciągłej grze pozorów. Mieszkańcy nie mają żadnego realnego wpływu na najważniejsze decyzje, królują niejasne interesy, a niejawne umowy podejmowane przez miasto i multum miejskich spółek ma za zadanie odsunąć jeszcze bardziej kontrolę poczynań władzy. A krzyczy się wręcz przeciwnie - o jawności i otwartości, bo głównym reżyserem wydarzeń są nakazy propagandy mającej na celu utrzymanie władzy. Dlatego takie 4 mln na obrzydliwie tendencyjny portal miejski, a to tylko wierzchołek góry pieniędzy, która idzie na dobry wizerunek Adamowicza.

        • 10 9

      • Pisowskie trolle won (2)

        • 13 6

        • To są płatne BOTy a nie trolle (1)

          A to różnica;-)

          • 3 2

          • A budyniowe bezpłatne bo publiczne, bo urzędowe:)

            • 0 2

    • zorientowany

      szcz*ł w 10, ale czy trafił

      • 1 0

    • i zakorkowanie wylotówki z Gdańska. Bez wiaduktów na AK to jest poroniony pomysł.

      • 1 0

  • Pan Kacper Płażyński się skompromitował (10)

    Już gołym okiem widać, że tramwaj i torowisko na obrazku są źle skalowane. W rzeczywistości torowisko na obrazku powinno być szersze, a więc zabraknie miejsca na jezdnie i chodniki. Kto doradza Panu Kacprowi?? Pan Kacper powinien sobie zmienić ekspertów.

    • 92 42

    • taki rudy bufonowaty bezczelny smarkacz, politolog nazywający siebie prawnikiem, Skiba

      • 9 6

    • Bo parkingowy obiecał budowę linii tramwajowej, a nie ulic.

      • 7 3

    • Pan Wałęsa skompromitował się wczoraj

      W dniu wczorajszym Jarosław Wałęsa wraz z innymi europosłami PO głosował za Acta 2.0. Dziękuję bardzo, na tych hipokrytów szkoda czasu.

      • 19 11

    • pomylić wizualizację z rzeczywistością (5)

      i "wymierzać" tramwaj wg zdjęcia, to potrafi tylko osoba "inteligentna inaczej". Każdy kto jechał kiedykolwiek Łostowicką wie że jest bardzo szeroka i nie będzie problemu żeby zmieścić tramwaj i jezdnie. Dla wyjątkowo tępych istnieje google maps.

      • 8 19

      • Łostowicka jest szeroka? (2)

        • 19 2

        • (1)

          A Mariacka jest wąska?

          • 3 2

          • a Wąska jest szeroka?

            • 2 0

      • no no no

        tez smigam codziennie lostowicka i nie widze tu miejsca na tramwaj pas odgradzajacy jezdnie ma moze 1metr,chyba ze wysiedla te hieny cmentarne i wyburza te rudery straszace swoim wygladem-to sie z toba zgodze.

        • 17 1

      • Każdy kto kiedykolwiek jechał Łostowicką wie, że bez wyburzania graniczących z nią nieruchomości, likwidacji chodnika lub pasa jezdni, nie ma szans by zmieściły się tam po środku tory tramwajowe.

        • 18 1

    • Czepiasz się.

      Ważne że na wizualizacji się zmieściło. A że tramwaj szerokości połowy samochodu a pas rozdziału ma szerokość w rzeczywistości jednego pasa (mieszczą się tam tylko barierki enegochłonne) to nie ma znaczenia, bo PISklakom wizualizacja wystarczy.

      • 3 0

  • (2)

    W 15 minut z Gdańska Południa do Wrzeszcza chyba helikopterem Płażyński to ma bujną wyobraznie tak jak słoik nijaki z Opola ,ale pisiaki widać wszystkie tak mają

    • 72 28

    • ale ból tyłka u trolli, widać facet dobrze przygotował temat (1)

      skoro tylko na bluzgi stać "legiony Pawła" i "szwadrony Jarka" :D

      • 6 17

      • głupi od urodzenia

        Jeśli to jest dobrze przygotowany temat to ja jestem jarosław wielki ,widać że ty nie masz zielonego pojęcia jak wygląda ul. Łostowicka

        • 17 5

  • Co za gó..o!!

    Już nie mają co wymyślać złodzieje, aby dorwać się do koryta.

    • 53 20

  • Świetny pomysł na cykl artykułów

    Codziennie nowy nagłówek "Kandydat ... obiecuje"

    • 52 8

  • (1)

    Kandydaci piwinni być rozliczani pod groźba utraty własnego majątku z obietnic wyborczych.

    • 56 2

    • dokładnie....

      Należy rozliczyć obecnego prezydenta .......

      • 0 0

  • (4)

    Estakada na WZ musi powstać!

    • 31 14

    • (1)

      To tylko jeszcze bardziej zwiększy korki

      • 5 7

      • niby w którą stronę?

        bo jak chcesz opuścić Gdańsk to kwitniesz bez sensu przed Łostowicką smrodząc mieszkańcom Wzgórza Mickiewicza i Chełmu. a ruch przynajmniej na wylocie mógłby pójść górą. pomijam karetki pogotowia w sytuacji kiedy wszystkie szpitale są na dolnym tarasie, a po pacjenta z zawałem trzeba jechać w kier. Żukowa

        • 3 0

    • Jooo tak duża i fajna

      • 1 0

    • Tak wzdłuż całej w-z!

      • 0 0

  • Panie Płażyński! Horała tyle naobiecywał gdynianom

    jeśli się dostanie do sejmu, że teraz mu wstyd prowadzić kampanie ma prezydenta Gdyni. Śniadek go wlepił na listę aby go ośmieszyć. Jedna z obietnic to zaraz po wygraniu mandatu do sejmu obiecał dopisanie OPAT do inwestycji centralnych. On, Arciszewska, Śniadek i Selim są w sejmie dzięki okłamywaniu ciemnoty. Jeździli ze szpadlami i rozpoczynali symbolicznie budowy. Więc Panie Płażyński nie obiecuj bo to śmieszne.

    • 62 7

  • Redaktor Naskret manipuluje w ankiecie

    Wizja Adamowicza zakłada tramwaj do wrzeszcza. Plazynski proponuje niemal to samo tylko częściowo nieco inna trasą

    • 27 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane