• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płażyński obiecuje budowę linii tramwajowej z południa Gdańska do Wrzeszcza

Maciej Naskręt
13 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tramwaj na ul. Łostowickiej to propozycja Kacpra Płażynskiego na szybszy dojazd między południem Gdańska a Wrzeszczem. Tramwaj na ul. Łostowickiej to propozycja Kacpra Płażynskiego na szybszy dojazd między południem Gdańska a Wrzeszczem.

Kolejny dzień - kolejne obietnice kandydatów na prezydenta Gdańska. Tym razem Kacper Płażyński zapowiedział, że jeżeli wygra wybory, to będzie chciał stworzyć linię tramwajową z południa Gdańska do Wrzeszcza. Jej koszt to ok. 600 mln zł. Swoje wizje na usprawnienie komunikacji - krytykując zarazem pomysł Płażyńskiego - przedstawił także Paweł Adamowicz. Wcześniej na temat komunikacji w mieście wypowiedzieli się także przedstawiciele Lepszego Gdańska.



Jak oceniasz pomysł stworzenia szybkiego tramwaju?

W czwartek, podczas specjalnie zwołanej konferencji, Kacper Płażyński, przedstawił pomysł budowy trasy tramwajowej tzw. szybkiego tramwaju, która miałaby połączyć dzielnice południowe z Wrzeszczem i stanowić nową alternatywę komunikacyjną dla 100 tys. osób zamieszkujących m.in. Ujeścisko, Orunię Górną czy Łostowice. Kandydat przyznał też, że w wypadku wygranej w wyborach nie zamierza odchodzić od dotychczasowych planów administracji Pawła Adamowicza i dokończy realizację ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej.

Zapowiedziana przez Płażyńskiego trasa szybkiego tramwaju miałaby się zaczynać, patrząc od strony południa Gdańska, na wysokości ul. Wilanowskiej. zobacz na mapie Gdańska Konieczne byłoby wykonanie tam rozjazdu na istniejącym torowisku. Tramwaje miałyby jeździć dalej środkiem w kierunku ul. Kartuskiej. Pierwszym problemem, który należałoby rozwiązać, to duże natężenie ruchu samochodów na skrzyżowaniu trasy w-z i ul. Łostowickiej. zobacz na mapie Gdańska Poprowadzenie tramwaju całkowicie zakorkowałoby tę trasę.

- W tym celu wybudowalibyśmy estakady dla kierowców jadących z obwodnicy do centrum, jak i w drugą stronę. Ruch w poziomie obecnej jezdni uspokoiłby się - tramwaj przejechałby szybciej - stwierdził Kacper Płażyński.
Budowa estakady mogłaby wywołać większe korki na Węźle Groddecka. zobacz na mapie Gdańska Kandydat na prezydenta nie obawia się jednak przesunięcia porannych korków bliżej centrum twierdzi, że skoro niedawno skrzyżowanie przy Forum Gdańsk zostało mocno rozbudowane, to problemów z większym ruchem być nie powinno.

Trasa Szybkiego tramwaju według projektu pokazanego przez Kacpra Płażyńskiego. Trasa Szybkiego tramwaju według projektu pokazanego przez Kacpra Płażyńskiego.

Nachylenia wyższe niż pozwalają na to przepisy



Czy realizacja zaproponowanej przez Płażyńskiego inwestycji jest w ogóle możliwa? Problemem byłoby nachylenie, które musiałby pokonać pojazd szynowy, a to wynosi na ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska 5,7 proc., czyli o 0,7 proc. więcej niż przewidują przepisy.

- W tym celu należałoby się pofatygować do ministerstwa infrastruktury w celu uzyskania odstępstwa od przepisów. Sądzę, że nie byłoby z tym problemów. Zaznaczę jeszcze, że jeżdżące dziś po Gdańsku tramwaje Pesa mają homologację na znacznie wyższe nachylenia - zapewnił Płażyński.
Zdaniem kandydata należałoby też nieco przemodelować mury oporowe w celu zapewnienia miejsca pod tramwaj. Obowiązkowym elementem infrastruktury tramwajowej na ul. Łostowickiej musiałaby być również estakada tramwajowa nad ul. Kartuską. Według przedstawionego przez Płażyńskiego wstępnego projektu, dalej tory wpinałyby się w istniejącą trasę na Morenę.

Szybki tramwaj wg. Kacpra Płażyńskiego from Trojmiasto.pl

Tramwaj do Wrzeszcza pojechałby ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska



Kacper Płażyński przekonuje, że szybki tramwaj powinien zjechać z ul. Nowolipie i pojechać ul. Schuberta. Następnie trasa pobiegłaby rezerwą terenową pod ul. Nową Politechniczną do ul. Do Studzienki.

- Nie chcemy jednak budować tam drogi o dwóch jezdniach po dwa pasy, a wyłącznie ograniczyć się do torowiska i dwóch jezdni po jednym pasie w obu kierunkach. Przewidujemy tam za to, podobnie jak wzdłuż całej trasy, ścieżki rowerowe - mówił kandydat.
Szybki tramwaj dalej miałby jeździć w kierunku pl. Komorowskiego i tam wjeżdżać już na istniejące tory. W tym celu konieczna byłaby modernizacja wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Miszewskiego.

Plany Płażyńskiego zakładają, że na całej trasie powstałoby tylko siedem przystanków, co umożliwiłoby pokonanie jej w 15 minut.

Doradcy Kacpra Płażyńskiego wyliczyli na podstawie obecnie budowanych linii tramwajowych, że koszt budowy szybkiego tramwaju wyniósłby ok. 600 mln zł. Są to jednak bardzo wstępne szacunki.

Skąd miasto miałoby wziąć tak gigantyczne środki? Płażyński przekonuje, że udałoby się je uzyskać ze środków unijnych, miejskich oraz rządowych.

Plan najbliższej rozbudowy tras tramwajowych na południu Gdańska według administracji Pawła Adamowicza. Plan najbliższej rozbudowy tras tramwajowych na południu Gdańska według administracji Pawła Adamowicza.

Paweł Adamowicz obiecuje budowę drogi z Gdańska Południa



Niemal jednocześnie z konferencją Kacpra Płażyńskiego swoją wizję przedstawił w portalu społecznościowym komitet Wszystko dla Gdańska, w którego skład wchodzi Paweł Adamowicz. Tu także skoncentrowano się na zapewnieniu lepszej komunikacji z rejonu Gdańska Południa. W jaki sposób?

W ramach inwestycji powstać miałyby nowe linie tramwajowe:
  • Nowa Warszawska
  • Nowa Bulońska
  • linia tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz

Zaprezentowany przez kandydata projekt przewiduje też nowe ulice, którymi jeździć miałyby autobusy elektryczne po specjalnie wydzielonych buspasach:

Ponadto zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak, skrytykował pomysł kandydata PiS, twierdząc, że nie będzie można poprowadzić linii właśnie z powodu stromego zjazdu. Co więcej, przyznał, że pomysł Płażyńskiego, tak naprawdę nie jest pomysłem kandydata Prawa i Sprawiedliwości, bo jakiś czas temu miał być już analizowany przez urzędników z gdańskiego magistratu. Ostatecznie uznano, że jest on niemożliwy do realizacji.

Lepszy Gdańsk: tramwaj na torach kolejowych



Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, również przedstawił wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.

Opinie (420) 4 zablokowane

  • Jak można przeczytać w jednej gazecie (3)

    sztabowcy dudy wynajęli firmę, która zajmowała się pisaniem komentarzy na cześć dudy i przeciwko ówczesnemu prezydentowi. Ciekawe ile z tych botów jest tu obecnych? Poza tym, Kacper wymyśl jeszcze coś lepszego, bo nijaki Cię przebija swoimi pomysłami. Może darmowe taksówki dla każdego, czy darmowa woda i prąd?

    • 14 6

    • Po ilości komentarzy anty-Płażyński i anty PIS to PO ma tu dużo botów :)

      Ile konkretnie to przekonamy się po ilości minusów pod tym komentarzem.

      • 4 3

    • gazeta znana z manipiulucji i oszust jest zeczywiscie wiarygodna:) (1)

      • 4 2

      • Są dokumenty z pkw

        ale dla ciebie to ściema pewnie...

        • 3 0

  • Dlaczego faworyzowani są tylko 3-ej kandydaci, a co pozostali mają do powodzenia w tym temacie?

    • 4 3

  • A pan Wałęsa już rozumiem zrezygnował z kandydowania, że nie ma jego wypowiedzi? (1)

    Po tym co zrobił w Europarlamencie to jedyne rozsądne wyjście. A jeszcze niedawno był 1 w sondażu... teraz poparciem wyprzedzają go pewnie nie tylko Adamowicz i Płażyński, ale i Ceynowa.

    • 11 8

    • Twoje "rozumowanie" nie ma nic wspolnego z rozumowaniem .

      To nie licytacja kto wiecej naobiecuje tramwajow , szkol , linii metra .

      • 1 1

  • Właśnie wczoraj doskonale było widać jak działa komunikacja w Gdańsku (1)

    Po południu wszystkie tramwaje jeździły 3 Maja. Na zielonym świetle przez Nowe Ogrody nieraz nie przejechał ani jeden tramwaj.Pan z wajchą przestawiał ręcznie tory do skrętu w prawo i na wprost. Następnie stały karnie za światłami,bo "dzięki" Forum przybyły dodatkowe postoje na światłach dla tramwaju. Tutaj władze nie martwiły się o spowolnienie tramwajów,a niedawno z tego powodu nie zgodziły się na dodatkowe przejście na Grunwaldzkiej.

    • 6 1

    • Urzedasy dojezdzaja samochodami

      z Pępowa i innych Banin to myslisz ze zalezy im na pieszych i komunikacji publicznej?

      • 1 0

  • Pomysły genialne

    Tylko wszyscy kandydaci zapomnieli o jednym - o tym, jak częste są awarie tramwajów i zaniki napięcia w sieci trakcyjnej. Co z tego, że zbudują nowe linie tramwajowe, skoro awaria jednego pojazdu paraliżuje komunikację i potem stoi siedem tramwajów za jednym zepsutym. Nakłady powinny być poczynione na modernizację sieci trakcyjnej oraz na wdrożenie rozwiązań pozwalających na łatwe "zdjęcie" zepsutego pojazdu z torów. Średnio 3 razy w tygodniu są problemy z tramwajami, a oni mydlą oczy nowymi liniami... Zajmijcie się też stanem torowiska na estakadzie przy PKM Brętowo, bo od samego początku z jakiegoś powodu - najpewniej przez złe wykonanie torowiska - tramwaje linii 10 wtaczają się na przystanek PKM Brętowo z prędkością ślimaka na wakacjach.

    • 4 0

  • Jak Płażyński chce pozyskać środki z UE, skoro działania jego partii (4)

    mogą niedługo doprowadzić do wyprowadzenia nas z UE?
    Widzę drobną niespójność.

    • 9 7

    • widze ze ty tylko głupota sie chwalisz jak zawsze leming

      • 1 4

    • To bzdura powtarzana przez opozycję, nie zostaniemy wyprowadzeni z UE, chyba że tak jak na wyspach (2)

      taka będzie decyzja większości w referendum. A sami nas nie wyrzucą z prostych powodów: Polska jest jednym z ważniejszych rynków zbytu w UE i jednocześnie producentem wielu dóbr na inne rynki UE, nie mówiąc o tym, że dostarcza siły roboczej do wielu krajów.
      Bez Polski i Wielkiej Brytanii w UE cała Unia będzie miała wielki problem finansowy jak i gospodarczy mogący doprowadzić nawet do rozpadu całej wspólnoty. UE zwyczajnie nie może sobie pozwolić na utratę kolejnego dużego kraju, nie przy fatalnej kondycji finansowej i olbrzymim zadłużeniu Grecji, Portugalii, Hiszpanii i Włoch.

      • 1 4

      • (1)

        Pisuarowy intelektualista, no no może jakieś stanowisko w spółce dadzą. Jeszcze 10 000 takich postów trzeba napisać.

        • 2 2

        • To merytorycznie udowodnij, że jest inaczej...czekam.

          Komisja i Parlament Europejski reagują jednak znacznie łagodniej niż mogłyby, starają się negocjować, dogadać, co nie ma miejsca w przypadku Węgier, jak myślisz czemu?

          • 0 0

  • Dlaczego nie tramwaj? Bo to juz przeszłosćiowe rozwiazanie.Taniej lepiej jest kupic autobusy elektryczne i buspasy

    Mieszkańcy nie chcą tramwajów bo hałasują! Bo mają mniej miejsca i mniej ludzi się zmieści .
    Rozwiązania zachodnie to autobusy bez emisyjne !!Jak cicho jest można się przekonać jadac trolejbusem z Sopotu gdy korzysta tylko z akumulatora ,wynajmując skuter elektryczny czy jazda taksówka elektryczną.

    • 4 1

  • pisowcom pozostały tylko płatne komentarze

    Uwielbiają płacić za boty tak jak Duda w kampani 20zł za wątek i 2zł za wpis dane są w fakturach rozliczeniowych kampanii wyborczej w Pań.Kom.Wyb.

    • 10 4

  • Tylko Płążyński przedstawił konkretną wizję, reszta kandydatów bez pomysłu. (1)

    Na tej płaszczyźnie Płażyński vs pozostali kandydaci - 1:0

    • 7 17

    • Nie jest kandydatem z mojej bajki,

      ale przynajmniej myśli o usprawnieniu miejskiej komunikacji.Obecna ,oparta na przesiadkach zupełnie się nie sprawdza.Gdyby były to przesiadki drzwi w drzwi to byłyby do zaakceptowania, ale niestety między jednym środkiem komunikacji a drugim trzeba pokonać kilkaset metrów, lub długo czekać. Prze jednogodzinnym bilecie nie jest to bez znaczenia. Np z Chełmu do Jasienia podróż miejską komunikacją trwa prawie godzinę i to tylko wówczas, gdy wybierze się konkretną godzinę, a nie wtedy kiedy ma się akurat czas lub taka podróż jest konieczna. Natomiast samochodem jedzie się poniżej 10 minut.
      Jesienią byłam na spotkaniu z Adamowiczem i pani z ZTM poinformowała mnie,że jak zbudują Nową Bulońską to przez Morenę będzie tramwaj z centrum do Jasienia.To chyba jakiś żart,aby proponować podróż przez pół miasta oczywiście z przesiadkami i bieganiem po schodach przy dworcu.

      • 0 1

  • kandydaci nie są się w stanie wypowiedzieć o komunikacji

    dlatego, że nie nie jeżdżą !!!! Każdy mieszkaniec który korzysta z komunikacji w Gdańsku codziennie powie, że jest po prostu coraz gorzej. Coraz mniej kierowców, wypadające ( oraz likwidowane kursy ), zły stan pojazdów, opóźnienia. I jeszcze pupilek Lisicki na odpowiednim "stołku". Nie wiem kto rozwiąże problemy komunikacyjne - ale na pewno nie będą to politycy.

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane