• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płażyński obiecuje budowę linii tramwajowej z południa Gdańska do Wrzeszcza

Maciej Naskręt
13 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tramwaj na ul. Łostowickiej to propozycja Kacpra Płażynskiego na szybszy dojazd między południem Gdańska a Wrzeszczem. Tramwaj na ul. Łostowickiej to propozycja Kacpra Płażynskiego na szybszy dojazd między południem Gdańska a Wrzeszczem.

Kolejny dzień - kolejne obietnice kandydatów na prezydenta Gdańska. Tym razem Kacper Płażyński zapowiedział, że jeżeli wygra wybory, to będzie chciał stworzyć linię tramwajową z południa Gdańska do Wrzeszcza. Jej koszt to ok. 600 mln zł. Swoje wizje na usprawnienie komunikacji - krytykując zarazem pomysł Płażyńskiego - przedstawił także Paweł Adamowicz. Wcześniej na temat komunikacji w mieście wypowiedzieli się także przedstawiciele Lepszego Gdańska.



Jak oceniasz pomysł stworzenia szybkiego tramwaju?

W czwartek, podczas specjalnie zwołanej konferencji, Kacper Płażyński, przedstawił pomysł budowy trasy tramwajowej tzw. szybkiego tramwaju, która miałaby połączyć dzielnice południowe z Wrzeszczem i stanowić nową alternatywę komunikacyjną dla 100 tys. osób zamieszkujących m.in. Ujeścisko, Orunię Górną czy Łostowice. Kandydat przyznał też, że w wypadku wygranej w wyborach nie zamierza odchodzić od dotychczasowych planów administracji Pawła Adamowicza i dokończy realizację ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej.

Zapowiedziana przez Płażyńskiego trasa szybkiego tramwaju miałaby się zaczynać, patrząc od strony południa Gdańska, na wysokości ul. Wilanowskiej. zobacz na mapie Gdańska Konieczne byłoby wykonanie tam rozjazdu na istniejącym torowisku. Tramwaje miałyby jeździć dalej środkiem w kierunku ul. Kartuskiej. Pierwszym problemem, który należałoby rozwiązać, to duże natężenie ruchu samochodów na skrzyżowaniu trasy w-z i ul. Łostowickiej. zobacz na mapie Gdańska Poprowadzenie tramwaju całkowicie zakorkowałoby tę trasę.

- W tym celu wybudowalibyśmy estakady dla kierowców jadących z obwodnicy do centrum, jak i w drugą stronę. Ruch w poziomie obecnej jezdni uspokoiłby się - tramwaj przejechałby szybciej - stwierdził Kacper Płażyński.
Budowa estakady mogłaby wywołać większe korki na Węźle Groddecka. zobacz na mapie Gdańska Kandydat na prezydenta nie obawia się jednak przesunięcia porannych korków bliżej centrum twierdzi, że skoro niedawno skrzyżowanie przy Forum Gdańsk zostało mocno rozbudowane, to problemów z większym ruchem być nie powinno.

Trasa Szybkiego tramwaju według projektu pokazanego przez Kacpra Płażyńskiego. Trasa Szybkiego tramwaju według projektu pokazanego przez Kacpra Płażyńskiego.

Nachylenia wyższe niż pozwalają na to przepisy



Czy realizacja zaproponowanej przez Płażyńskiego inwestycji jest w ogóle możliwa? Problemem byłoby nachylenie, które musiałby pokonać pojazd szynowy, a to wynosi na ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska 5,7 proc., czyli o 0,7 proc. więcej niż przewidują przepisy.

- W tym celu należałoby się pofatygować do ministerstwa infrastruktury w celu uzyskania odstępstwa od przepisów. Sądzę, że nie byłoby z tym problemów. Zaznaczę jeszcze, że jeżdżące dziś po Gdańsku tramwaje Pesa mają homologację na znacznie wyższe nachylenia - zapewnił Płażyński.
Zdaniem kandydata należałoby też nieco przemodelować mury oporowe w celu zapewnienia miejsca pod tramwaj. Obowiązkowym elementem infrastruktury tramwajowej na ul. Łostowickiej musiałaby być również estakada tramwajowa nad ul. Kartuską. Według przedstawionego przez Płażyńskiego wstępnego projektu, dalej tory wpinałyby się w istniejącą trasę na Morenę.

Szybki tramwaj wg. Kacpra Płażyńskiego from Trojmiasto.pl

Tramwaj do Wrzeszcza pojechałby ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska



Kacper Płażyński przekonuje, że szybki tramwaj powinien zjechać z ul. Nowolipie i pojechać ul. Schuberta. Następnie trasa pobiegłaby rezerwą terenową pod ul. Nową Politechniczną do ul. Do Studzienki.

- Nie chcemy jednak budować tam drogi o dwóch jezdniach po dwa pasy, a wyłącznie ograniczyć się do torowiska i dwóch jezdni po jednym pasie w obu kierunkach. Przewidujemy tam za to, podobnie jak wzdłuż całej trasy, ścieżki rowerowe - mówił kandydat.
Szybki tramwaj dalej miałby jeździć w kierunku pl. Komorowskiego i tam wjeżdżać już na istniejące tory. W tym celu konieczna byłaby modernizacja wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Miszewskiego.

Plany Płażyńskiego zakładają, że na całej trasie powstałoby tylko siedem przystanków, co umożliwiłoby pokonanie jej w 15 minut.

Doradcy Kacpra Płażyńskiego wyliczyli na podstawie obecnie budowanych linii tramwajowych, że koszt budowy szybkiego tramwaju wyniósłby ok. 600 mln zł. Są to jednak bardzo wstępne szacunki.

Skąd miasto miałoby wziąć tak gigantyczne środki? Płażyński przekonuje, że udałoby się je uzyskać ze środków unijnych, miejskich oraz rządowych.

Plan najbliższej rozbudowy tras tramwajowych na południu Gdańska według administracji Pawła Adamowicza. Plan najbliższej rozbudowy tras tramwajowych na południu Gdańska według administracji Pawła Adamowicza.

Paweł Adamowicz obiecuje budowę drogi z Gdańska Południa



Niemal jednocześnie z konferencją Kacpra Płażyńskiego swoją wizję przedstawił w portalu społecznościowym komitet Wszystko dla Gdańska, w którego skład wchodzi Paweł Adamowicz. Tu także skoncentrowano się na zapewnieniu lepszej komunikacji z rejonu Gdańska Południa. W jaki sposób?

W ramach inwestycji powstać miałyby nowe linie tramwajowe:
  • Nowa Warszawska
  • Nowa Bulońska
  • linia tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz

Zaprezentowany przez kandydata projekt przewiduje też nowe ulice, którymi jeździć miałyby autobusy elektryczne po specjalnie wydzielonych buspasach:

Ponadto zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak, skrytykował pomysł kandydata PiS, twierdząc, że nie będzie można poprowadzić linii właśnie z powodu stromego zjazdu. Co więcej, przyznał, że pomysł Płażyńskiego, tak naprawdę nie jest pomysłem kandydata Prawa i Sprawiedliwości, bo jakiś czas temu miał być już analizowany przez urzędników z gdańskiego magistratu. Ostatecznie uznano, że jest on niemożliwy do realizacji.

Lepszy Gdańsk: tramwaj na torach kolejowych



Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, również przedstawił wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.

Opinie (420) 4 zablokowane

  • Piniendzy po prostu nie ma i nie będzie.

    Na te obietnice, które składa Kacper Płażyński, piniendzy nie ma i przez najbliższe 5 lat nie będzie.

    • 12 4

  • Płażyński

    A Port Service!? Raka mają co raz więcej ludzi. Jasne, to nie jest jedyny powód ale kurde sporo się dodaje dla otoczoenia! ..

    • 5 2

  • Manipulant Adamowicz

    Ten człowiek i jego ludzie są aroganccy i bezczelni, w Gdańsku giną ludzie w czasie ulew a oni mówią że system ostrzegania działa prawidłowo.

    Czas wprowadzić nowoczesne systemy ostrzegania, takie jakie proponuje Kacper Płażyński!

    • 5 15

  • Brawo Kacper!

    Mniej betonu, więcej zieleni, lepszy Gdańsk

    • 9 15

  • miłośnicy skeczów kabaretowych. gratulująPłażyńskiemu łamania praw fizyki w programie wyborczym

    Proponują także dla ratowania przed kpinami samodzielne zatrzymanie ruchu pieszych i zmotoryzowanych oraz odsunięcie kamienic w obrębie projektu aby udowodnić że pis wszystko może

    • 10 2

  • Co tak o Jarku Wałęsie cicho? Może napiszcie za czym głosował w PE. Za cenzurą w internecie. (2)

    I koniec będzie memów. Operatorzy będą monitorować na jakich stronach siedzisz. Jeszcze wprowadzą podatek od linków i to dzięki między innymi Panu Wałęsie i jego partii. No cóż jak Merkel kazała to musieli tak głosować przecież nie przeciwstawią się inwestorowi i szefowi.

    • 13 8

    • zgadza sie cenzura internetu na maksa za tym głosowało PO.PO jest na sznurku Merkel!

      • 3 2

    • gdzie jesteś Jarku?

      • 0 0

  • błędy na fotografiach prezentacji Płażyńskiego (1)

    ul. Do studzienki jest za wąska na zielone torowisko ; a pas rozdzielający na Łostowickiej jest za wąski

    • 9 4

    • Oj tam

      pisiory wszystko łykną, a potem i tak pierwsze co to do prezesa na dywanik i pomnik ważniejszy

      • 5 1

  • prawidłowo

    nareszcie prawidłowo i logicznie- tramwaj przez ul. Do Studzienki, cenna
    propozycja Płażyńskiego

    • 8 10

  • boje się jak polityk projektuje tramwaje... (1)

    Jestem inżynierem i już mnie ciarki przechodza... żeby było jasne tramwaj jest możliwy w Łostowickiej, ale w górnym odcinku w tunelu, od cmentarza wychodzi na powierzchnie i poźniej estakada. Koszty ogromne, przebudowa całej Łostowickiej, mury oporowe, brak integracji z pętlą na Siedlcach. Estakada w ciągu W-Z przesunie korki w kierunku centrum i nikt szybciej sie do pracy i tak nie dostanie (bedzie stał w korku gdzie indziej) bo skrzyżowanie Groddecka wiecej nie puści i koniec. Chyba, że ktoś pracuje na odcinku Łostowicka - Sikorskiego.

    • 17 3

    • Estakada na Armii Krajowej jest konieczna.

      Nie wszyscy jadą do centrum, dużo osób jedzie rano w kierunku obwodnicy, ja z Wilanowskiej wyjeżdżam rano na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy i przejazd przez to skrzyżowanie to dramat 4 światła!! Najdłuższy odcinek jazdy do pracy. Po południu korek na Armii Krajowej jest tylko do tego skrzyżowania z lostowicka - korek olbrzymi. Proszę nie pisać głupot, że wiadukt nie jest konieczny !!!

      • 2 7

  • Dobry pomysł, w Gdańsku za dużo tras " na około"

    W Gdańsku za dużo tras na około, co nie zachęca do korzystania, czy tramwaj nie może jechać środkiem armii krajowej? Jest na to miejsce. Tramwaj że świętokrzyskiej jedzie za dług o do centrum... Nowa Warszawska także koniczena

    • 9 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane