Fakty i opinie

stat

Po wypadkach przy Galerii Bałtyckiej ZDiZ skontroluje sygnalizację

interwencja trojmiasto.pl
Na felernym skrzyżowaniu wystarczy duży pojazd, by zasłonić kierowcy, jadącemu lewym pasem w kierunku Matarni, sygnalizator umieszczony na słupie. Część osób wjeżdża wtedy na jezdnię, nie ustępując pierwszeństwa pojazdom zmierzającym do centrum Gdańska.
Na felernym skrzyżowaniu wystarczy duży pojazd, by zasłonić kierowcy, jadącemu lewym pasem w kierunku Matarni, sygnalizator umieszczony na słupie. Część osób wjeżdża wtedy na jezdnię, nie ustępując pierwszeństwa pojazdom zmierzającym do centrum Gdańska. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl
Najnowszy artukuł na ten temat

Nowe oznakowania na ekspresówkach

Jest szansa, że dzięki naszej interwencji na skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku będzie bezpieczniej. Inżynierowie ruchu z ZDiZ sprawdzą, czy na lewoskręcie w kierunku Matarni należy zamontować dodatkowy sygnalizator.



Skutki poniedziałkowego wypadku przy Galerii Bałtyckiej.

Skutki poniedziałkowego wypadku przy Galerii Bałtyckiej.

Wypadek z 14 sierpnia br.
Wypadek z 14 sierpnia br. fot. Łukasz/czytelnik Trojmiasto.pl
Wielu kierowcom niesłusznie wydaje się, że sygnalizator wyposażony w zieloną strzałkę do skrętu w lewo zawsze umożliwia uprzywilejowany przejazd przez skrzyżowanie. Mylne wrażenie kierowcy odnoszą jadąc al. Grunwaldzką od strony centrum i skręcając w lewo w kierunku Matarni przy Galerii Bałtyckiej. W efekcie doszło już tam do trzech groźnych wypadków i niezliczonych kolizji.

Przypomnijmy: w poniedziałek po południu na skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką skręcający w lewo kierowca dacii nie zastosował się do sygnalizatora - czerwonego światła i wjechał przed nadjeżdżającą z prawej strony Toyotę. W efekcie dacia dachowała, a podróżująca w niej jedna z osób została odwieziona do szpitala.

Natomiast 14 sierpnia 45-letni mężczyzna jadąc al. Grunwaldzką w kierunku Sopotu samochodem marki Volkswagen Transporter, chcąc skręcić w lewo na skrzyżowaniu w ul. Słowackiego, nie zastosował się do sygnalizacji świetlnej, wjechał na przeciwległy pas ruchu i został uderzony przez pojazd audi, którym kierował 31-latek. W wyniku tego zdarzenia samochód VW Transporter dachował, a sygnalizacja świetlna została uszkodzona.

W maju z kolei miał miejsce podobny incydent. 55-letni mężczyzna jechał Toyotą Land Cruiser od Galerii Bałtyckiej w kierunku ul. Słowackiego. Przejechał na czerwonym świetle, zderzył się z ogromną siłą z jadącą al. Grunwaldzką Toyotą Corollą. Land Cruiser dachował. Do szpitala przewieziono pasażera - 11-letniego chłopca i kierowcę Corolli.

Co należy zrobić, by poprawić bezpieczeństwo przy Galerii Bałtyckiej?

ustawić dodatkowy sygnalizator 33%
przeprogramować funkcjonowanie sygnalizacji 26%
wprowadzić znaki ostrzegające o licznych wypadkach 3%
nic, powodem wypadków jest łamanie przepisów, a nie złe oznakowanie 38%
zakończona Łącznie głosów: 675
Na szczęście podobnych sytuacji może być mniej w przyszłości. Nasze wnioski dotyczące przebiegu wspomnianych zdarzeń przed Galerią Bałtycką przekazaliśmy urzędnikom Zarządu Dróg i Zieleni. Ci szybko znaleźli rozwiązanie, które wymaga jednak jeszcze sprawdzenia.

- Możliwe, że bezpieczeństwo w ruchu poprawi dołożenie sygnalizatora na wysięgniku nad drogą. Zanim jednak takie rozwiązanie wykonamy, musimy się upewnić co do jego słuszności - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Warto pamiętać, że sygnał świetlny S-3 (zielona strzałka w lewo lub prawo) informuje nas, że nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu. W przypadku splotu przy Galerii Bałtyckiej dotyczy to ruchu tramwajowego relacji Wrzeszcz - Oliwa. Kilka metrów za torowiskiem mamy linię warunkowego zatrzymania i kolejny sygnalizator, do których musimy się bezwzględnie zastosować.

Instruktorzy nauki jazdy przekonują, że zielona strzałka jest tam potrzebna, bo pomaga rozładować ruch. I jeśli wszyscy znaliby przepisy, nie stanowiłaby problemu.

- Zielona strzałka ustawiona jest tam nie bez powodu. To rozwiązanie zaczerpnięte z miast Europy Zachodniej. Kierowcy najpierw upewniają się jak wygląda ruch z naprzeciwka bądź po bokach, dopiero na końcu upewniają się jak jadą pojazdy za nimi. Zielona strzałka przy Galerii Bałtyckiej ma skutecznie zapobiegać kolizjom samochodów z pojazdami szynowymi, ale także przeciwdziałać korkowaniu skrzyżowania poprzez wpuszczanie aut na jego środek - mówi Dariusz Tarnowski, właściciel trójmiejskiej szkoły nauki jazdy Vektra.

Opinie (139) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.