• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi PKM przegrzewają się i hałasują

Maciej Naskręt
6 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Hałas z pociągów PKM doskwiera przede wszystkim pasażerom stojącym na peronie. Hałas z pociągów PKM doskwiera przede wszystkim pasażerom stojącym na peronie.

Wysokie temperatury, które wróciły po kilku chłodniejszych dniach, dają się we znaki pasażerom korzystającym z linii PKM. Podróżni narzekają na hałaśliwe szynobusy i problemy z klimatyzacją.



Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

Od jakiegoś czasu pasażerowie skarżą się, że szynobusy poruszające się po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej są wyjątkowo głośne.

- Gdy skład odjeżdża z przystanku hałas silników jest tak donośny, że trudno wystać przy pociągu, w ostatnim czasie zdarza się to nagminnie - opowiada pan Łukasz, czytelnik.
O sprawie rozpisał się też czytelnik w naszym raporcie.

Trzeba tu wyraźnie podkreślić, że szynobusy są własnością samorządu województwa pomorskiego. SKM zajmuje się ich eksploatacją. Do tego szynobusy są wciąż na gwarancji producenta z Bydgoszczy, firmy Pesa, więc SKM nie może ich naprawiać na własną rękę.

Czytaj też: Marszałek nadal chce przejąć udziały w SKM

Hałas i duszno w szynobusach



Zapytaliśmy przewoźnika, dlaczego pociągi tak hałasują.

- Szynobusy hałasują głównie wtedy, gdy jest wysoka temperatura powietrza na zewnątrz. Wentylatory chłodzące podzespoły pojazdu pracują wówczas na maksymalnych obrotach i wtedy są bez wątpienia głośniejsze i mniej przyjemne dla pasażerów - przyznaje Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Pasażerowie zgłaszają też problemy z klimatyzacją. Nie działa ona w ogóle lub niewystarczająco. Czasem w pociągu temperatura sięga 40 stopni Celsjusza.

- Kilka pojazdów ma też problemy z wyłączającymi się generatorami prądu. Każdy szynobus ma dwa takie generatory. Jeżeli jeden się wyłączy, drugi nie może zapewnić odpowiedniej ilości energii do prawidłowego działania wszystkich systemów pojazdu. Z tego m.in. powodu zdarzają się kłopoty z właściwą pracą klimatyzacji. W tej chwili tego typu problemy dotyczą czterech z 13 używanych przez nas szynobusów. Dwa są teraz sprawdzane i naprawiane, pozostałe powinny zostać naprawione w ciągu tygodnia - zapewnia Złotoś.
Zobacz też: Ważny dokument w sprawie elektryfikacji linii PKM

Opinie (348) 6 zablokowanych

  • (2)

    Pkm miała jeździć co 15 min dlaczego jeździ co godzinę trzeba wziąść pod mur marszałka województwa z pkm jest tragedia tyle kasy poszło na budowę torów peronów itp a działa to źle tak nie może być nie możemy się zgadzać na taką sytuację! W skm pracują betony dziadki leśne główno wiedzą o zarządzaniu nową linią kolejową 60 letni specjaliści od śmierdzących pociągów relacji Gdańsk -wejherowo

    • 23 4

    • Specjalista to specjalista

      Bardziej boję się 30 letnich krawaciarzy z warszawskiego, centralnego nadania niż 60 letnich specjalistów.

      • 1 0

    • Zarządcą linii jest PKM a nie SKM.

      • 1 1

  • Certyfikaty (1)

    odbiory techniczne i inne Biurokratyczny badziewie, a tymczasem jakość Polska jest jak widać. Przytrafi trwający 1 000 000 lat razem z ustawowym mottem: tanio i dobrze. Oto właśnie tego owoc

    • 7 4

    • jak dobrze to nie może być tanio

      • 1 0

  • huczą przeraźliwie!!!!! i to już od kilku miesiący (1)

    Hałasują koszmarnie!!! Kiedyś jeździły cicho a od ok pół roku to jakiś horror przypominający nalot bombowy!!! Jeśli ktoś uważa inaczej to zapraszam na spacer w okolice Brętowa o dowolnej porze dnia i nocy.

    • 31 1

    • wychodzą oszczędności

      jak drzwi skrzypią to ja smaruje zawiasy, a oni posmarowali gdzie indziej

      • 1 0

  • scieżka rowerowa (4)

    Fajnie jakby władze pomyślały i wybudowali wzdłuż PKM-ki, ścieżkę rowerowa. Jest co oglądać wzdłuż linii do Gdyni i byłaby fajna promocja wypadów dla rodzin na weekend po zielonych terenach, a nie przez miasto wśród spalin.

    • 11 9

    • (2)

      Jakby wybudowali, jakby dali, jakby zrobili.
      Czy się stoi, czy się leży, 1500 się należy, czyż nie?

      • 1 3

      • To była jedna z obietnic przed budową linii. Miała być trasa rowerowa wzdłuż torów.

        • 1 0

      • Rowerak w natarciu..same roszczenia, tylko oni sie liczą !!! Won swołoczy!!!

        • 3 1

    • Moze i dobry pomysl

      ale Niezbędne były bym co jakiś czas stację ze stojakami oraz słuchawkami, by rowerzyści nie ogłuchli podczas mijania z jadącym składem polskiej myśli technicznej.

      • 5 1

  • Tak czysto i komfortowo jak jest w pkm to tylko wymarzyc sobie. Polacy tylko narzekaja. Co za ludziska?

    • 3 5

  • nigdy w trojmiescie nie było takiego hałasu

    wreszcie ktoś się tym zajął
    bravo dziennikarze

    • 7 3

  • (7)

    PKM przynosi straty. Z włączoną klimą straty są jeszcze większe. Dlatego nie włączają kkimatyzacji.

    • 84 54

    • transport publiczny (4)

      raczej zyskowny nie jest

      • 28 3

      • A powinien być (3)

        • 5 17

        • Zeby byl trzeba go sprywatyzowac, ale wtedy ceny minumum 5x w gore.

          • 0 0

        • bilety x2 i bedzie zyskowny! (1)

          • 11 4

          • To tak jak z haslem

            Podatki x2, a za rok tysiąc nowych szpitali.

            No nie, niestety nie, to się nie uda :)

            • 3 0

    • Bzdura (1)

      • 1 3

      • Dlaczego bzdura?

        Ja akurat w to wierzę. W pociągach PKM klima nie działa. jest duszno i gorąco. Już na początku eksploatacji okazało się, że przy obliczaniu kosztów eksploatacji nie wzięto pod uwagę tego, że na trasie są strome podjazdy i zużycie paliwa jest wtedy znacząco wyższe. Nic więc dziwnego, że klima jest wyłączona. Dojeżdżam PKM praktycznei codziennie i NIGDY klimatyzacja nie była włączona (w upalne dni).

        • 4 1

  • (1)

    Ja to mam wrażenie, że najczęściej problem z klimatyzacją jest odwrotny. Najczęściej w pociągu jest tak zimno, że zapalenie zatok jest prawie pewne, szczególnie u dzieci. Jak na zewnątrz jest np. 28*C, to w pociągu chyba dobre 10 mniej. Powinien być przyjemny chłodek, a nie zimnica taka, że trzeba bluzę ubierać (o ile się taką ze sobą ma). Załogom pociągów przydałoby się szkolenie z obsługi klimy. 3-4 stopnie mniej niż na zewnątrz są dopuszczalne, nie więcej!

    • 9 1

    • Klima

      No właśnie z klimatyzacją tak jest, że jakoś nigdy nie można jej ustawić na zakres średni...Albo mrozi albo w ogóle jej nie czuć. Tak samo w autobusach itp., no może w samolocie jako tako.
      Czy jakiś fachowiec techniczny może to wyjaśnić?

      • 3 0

  • Jezdze co piatek pkm z Wrzeszcza do Koscierzyny i zawsze komfortowa jest to podroz. Daje 6 z plusem

    • 5 2

  • Trzeba było tego szrotu z pesy nie kupować. (17)

    • 156 50

    • (3)

      Gdyby kupili innej firmy ( nie z polski) to byście krzyczeli ze nie wspieramy polskich firm.

      • 60 4

      • Silnik spalinowy i wszystko jasne (2)

        Nie oszukasz fizyki, nie ważne jaki byłby to producent, było by tak samo. Poza tym Pesa nie robi własnych silników.

        • 29 2

        • Ty sie k*rwa znasz jak zwykle na motoryzacji, kolejnictwie, medycynie, pilce i budownictwie. Na calym swiecie, rowniez w europie jezdza pociagi spalinowe i takie rzeczy nie maja miejsca. pesa zapewne montujac siliniki nie zrobila tego zgodnie z zaleceniem producenta i problem gotowy.

          • 6 0

        • Pewnie gka w dodatku

          Powinni szybko zelektryfikować całą tą pkm i puścić nowiutkie 60letnie skmki.

          • 3 1

    • (2)

      No jak to? A jak brali Pendolino to wrzask na całą Polskę, bo przecież PESA!

      • 29 7

      • krzyczał prezes (1)

        I Duda, normalni woleli pendolino nawet za większą cenę.

        • 4 1

        • Z tego co pamietam to tutaj w komentarzach nie krzyczeli Duda i Prezes tylko ich tepi wyborcy

          • 4 4

    • (3)

      Pesa nie produkuje silników Diesla, kupili gotowe od MANa.

      • 34 0

      • Kwestia czy zamontowali je tak jak producent nakazal czy jak to bywa w PESIE wymyslili kolo od nowa.

        • 2 0

      • Nie tylko silniki... (1)

        ...ale całe power paki (silnik+sprzęgło+przekładnia). Newag ma podobno silniki mtu, być może tu jest też coś na rzeczy, faktem jest natomiast że Newagi też kiedyś przyjechały pół roku po terminie ale takich problemów z nimi nie było.

        • 11 0

        • A co jak bym Ci powiedział...

          .. że producent szynobusa zastosuje każdy silnik, byle by mu wychodziło korzystnie cenowo lub każdy silnik który będzie chciał zamawiający (o ile za niego zapłaci). pesa mogłaby kupić MTU, mogłaby wziać CATa lub innego renomowanego producenta. a to że silniki sie przegrzewają nie jest winą silnika tylko jego doboru i całości systemów zaprojektowanych do jego obsługi - a głównie systemu chłodzenia i umieszczenia chłodnic.

          • 14 1

    • A gdzie sa teraz ci obroncy tego co polskie? Pamietam ten lament: "Czemu Pendolino, a nie PESA"

      • 4 1

    • takie same pociągi w Przewozach Regionalnych jakoś dają radę (1)

      A w SKM ciągle tylko awarie. Niech SKM nauczy się porządnego utrzymania bieżącego albo niech znów jeździ regio do Kościerzyny i Kartuz jak kiedyś. I problem z rowerami by zniknął przy okazji :)

      • 7 3

      • PRy dają radę?

        Pierwsza połowa czerwca. Na Turze dwa spiete szynobusy.
        Na zewnątrz upału afrykańskie, a w pojeździe nie działa klima.
        Efekt - wszyscy zlani potem.
        Jesteśmy w Sopocie a wyświetlacze ciągle pokazuja Gdynia Główna o. 16:07.
        Swoją droga dlaczego na tych wyświetlaczach nie wyświetla się relacja pociągu/stacja docelowa?

        • 8 2

    • Newag

      W przetargu startował też Newag, ale postanowili zmieniać treść złożonej oferty w trakcie postępowania więc zgodnie z przepisami na własne życzenie wylecieli z przetargu. Wygrała oferta Pesy gdyż była wtedy jedyną ofertą.

      • 11 1

    • Ludzie oczekuja jakosci na miare sprzedanej im idei kolei metropolitalnej a to sa zwykle szynobusy spalinowe. To tak jak z Lechia: marketing pod lidera ligi a wykonanie jak u spadkowicza. I frustracja rośnie.

      • 24 0

    • porażka

      Pesa to porażka.

      Miała zbankrutować, ale rząd kazał ją dofinansować...

      • 18 22

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane