• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi SKM znów co 7,5 minuty. Dotacja większa o 3 mln zł

Patryk Szczerba
22 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jednym z powodów zwiększenia częstotliwości jest zakończenie remontu linii na odcinku Gdynia Główna - Chylonia. Jednym z powodów zwiększenia częstotliwości jest zakończenie remontu linii na odcinku Gdynia Główna - Chylonia.

Od połowy grudnia w godzinach szczytu pociągi SKM między Gdańskiem Głównym i Gdynią Chylonią znów będą kursować co 7,5 minuty. To efekt m.in. zakończenia części remontów oraz zwiększonej dotacji Urzędu Marszałkowskiego, organizującego przewozy.



Czy uważasz, że większa częstotliwość rozładuje tłok w SKM-kach?

Zmiany związane są z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy pociągów PKP, który zacznie obowiązywać 15 grudnia. Rok temu zdecydowano, że pociągi będą kursowały co 10 minut na stałe, choć de facto z powodu remontów z taką częstotliwością jeździły od kilku lat. Pasażerowie narzekali na tłok, a przewoźnik tłumaczył, że w zamian na trasie jeżdżą pociągi złożone z dwóch jednostek, w skład których wchodzą trzy wagony, albo jednej 3-wagonowej i jednej 4-wagonowej. 10-minutową częstotliwość reklamował dodatkowo hasłem: "Od teraz rozkład masz w głowie"

Po roku SKM na stałe przywraca kursowanie co 7,5 minuty między godz. 6 a 9:30 oraz między godz. 14 a 18. Zapowiedzi sprzed roku nie były tak optymistyczne. Okazało się jednak, że w kursowaniu pociągów nie przeszkodzi, jak wydawało się na początku, budowa przystanku SKM Śródmieście w Gdańsku, która zakończy się w przyszłym roku. Z pomocą przyszedł też organizator przewozów, czyli Urząd Marszałkowski.

Rok temu przewoźnik otrzymał dofinansowanie z samorządu w wysokości 19,4 mln zł. Był to pierwszy przypadek, kiedy kwota dotacji została zmniejszona. Wcześniej bowiem SKM dostała w latach: 2008/09 - 15,9 mln zł, 2009/10 - 18,5 mln zł, a w 2010/11 - 19,7 mln zł. Na wchodzący w życie rozkład zarezerwowano już kwotę 22,4 mln zł.

- Podjęliśmy tę decyzję również z powodu tego, że na ukończeniu są remonty przystanków Żabianka i Wrzeszcz, a dodatkowo Polskie Linie Kolejowe zakończyły prace na odcinku Gdynia Chylonia - Gdynia Główna. To dodatkowe obciążenie, kosztowe dla nas, ale chcemy jak najbardziej ułatwić podróż pasażerom, którzy nieustannie wnioskowali, by pociągi kursowały częściej - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Częstsze kursowanie oznacza jednak, że w SKM-kach będzie mniej miejsca. W godzinach szczytu będą bowiem wypuszczane na trasę jednostki złożone z czterech wagonów lub dwóch składów 3-wagonowych, więc może okazać się, że tłok w kolejkach nie zmniejszy się.

- Nie ukrywamy, że nadchodzący rok pod względem taboru będzie dla nas trudny. Wciąż czekamy, aż trafi do nas 21 zmodernizowane pociągi, które wyjadą na tory prawdopodobnie pod koniec przyszłego roku i wtedy komfort podróżowania powinien poprawić się - deklaruje Głuszek.

Wśród nowości są cztery dodatkowe pociągi Sprinter, które będą kursowały na trasie Gdynia - Słupsk - Gdynia. Zawiedzeni mogą się czuć podróżujący wieczorami i nocą. Nie udało się bowiem pozyskać pieniędzy na dodatkowe kursy, w związku z czym wieczorem nadal będzie można jechać SKM-ką co pół godziny, natomiast w nocy pozostaną do dyspozycji tylko dwa pociągi. Z Gdańska Głównego w kierunku Gdyni o godz. 1 i 3,a w kierunku powrotnym - z Gdyni Głównej o 1.09 i 3.09.

Miejsca

Opinie (159) ponad 10 zablokowanych

  • u schylku socjalizmu a jeszcze i na poczatku lat 90

    SKMki jezdzily w szczycie co 6 minut i do tego 3 sklady po 3 wagony, mozna bylo?

    • 6 0

  • Warszawa to raczej 3 miliony ludzi...

    • 0 0

  • podoba mi się tekst: (1)

    "Okazało się jednak, że w kursowaniu pociągów nie przeszkodzi, jak wydawało się na początku, budowa przystanku SKM Śródmieście w Gdańsku, która zakończy się w przyszłym roku."

    jak miała przeszkodzić w kursowaniu SKM stacja budowana na przedłużeniu trasy? Chyba że teraz SKM jeździ z Gdańska do Gdyni przez Pruszcz Gd.. dawno tam nie jechałam to nie wiem :)

    • 20 1

    • Chodzi o to, że z racji budowy musieli zlikwidować peron nr 3 w Gdańsku.

      Obecnie SKM korzysta tylko z peronu nr 4 i 5.

      • 1 1

  • A co z (3)

    Skm do Tczewa i Pruszcza Gd?

    • 47 9

    • Miały jeździć, ale PLK odrzuciła wnioski ze względu na brak przepustowości (remont).

      Być może powrócą od korekty marcowej rozkładu jazdy.

      • 2 0

    • bez kitu (1)

      jadąc 207,232,200,205 w godzinach porannych to są takie tłoki a tak mało ludzi, a za bilet i tak więcej płacisz niż na terenie Gdańska. Przydałaby się jakaś alternatywa dla autobusów stojących w korku.

      • 2 0

      • Pruszcz ma spore udziały w spółce,

        jakieś 4.000 udziałów o wartości nominalnej 500 zł. Dla porównania Wejherowo nie ma nic. Gdzie tu logika? Może chodzi o remont dworca i po jego skończeniu SKM wróci na dobre?

        • 4 0

  • wydłużyć trasę do Tczewa (14)

    i więcej w weekendy w nocy

    • 85 15

    • (7)

      Regionalne jeżdżą do Tczewa i dodatkowo multum pospiesznych, więc może bez przesadyzmu z tym wydłużaniem. To jest SZYBKA KOLEJ MIEJSKA a nie SZYBKA KOLEJ WOJEWÓDZKA!, może jeszcze do Kościerzyny i Elbląga mają jeździć albo jak kiedyś do Iławy... bzdura bo pociągi chcecie mieć ale Samorząd tczewski i z Pruszcza ani złotówki nie dołoży!

      • 19 15

      • Bełkoczesz bez sensu (5)

        Samorząd Pruszcza wpakował akurat w SKM kilka baniek, za co dostał 0 pociągów. Wejherowo nie zapłaciło nic, a SKM jeździ tam przez cały dzień...

        • 29 1

        • (4)

          Dostał nowy dworzec, remont torowiska. Od czegoś trzeba zacząć, mówisz o paru milionach ? a na co to twoim zdaniem starczy? na roczne utrzymanie kursów ?i może jeszcze co 10 minut???
          Do Wejherowa kursy są rentowne, i dotacja wystarcza i się wszystko bilansuje, do Pruszcza niestety yo jest niedochodowe.

          • 4 16

          • Wejherowo rentowne

            Hahahhaha... Pociągi do Wejherowa są rentowne? Chyba Ci się śniło. SKM nawet między Gdańskiem Głównym a Gdynią Główną ledwie wychodzi na plus

            • 4 2

          • (1)

            od SKM dostał ten dworzec?

            • 3 3

            • ludzie mówią, że głównymi sponsorami dworca są

              SKM i PKP Intercity, a także trochę LOT z Wizzairem się dołożył.

              • 6 1

          • Bełkoczesz stale

            Pruszcz dał kasę właśnie SKM. Stacja (nie dworzec) robiona jest z projektu rządowego.

            • 14 0

      • ale jak już do jakiegoś Lęborka czy jeszcze dalej-Słupska, to OK?

        to przez te debilne relacje zdjęli stopień z drzwi i jest ta wielka dziura

        • 10 1

    • Gdańska Orunia

      ZGADZAM SIĘ SKM częściej aż do Tczewa i więcej w weekendy w nocy z przystankiem na Oruni :)

      • 6 2

    • Nigdy.

      Kiedyś jak jeździły z Tczewa to akurat miałem przyjemność jeździć takim pociągiem z Gdańska Gł. do Sopotu.
      Tylu cebulaków nie widziałem nigdy.W co drugim przedziale pito piwo,nagminne palenie papierosów w przedziałach służbowych bo wieśniak nie wytrzyma bez peta godziny w drodze do roboty.
      I ten wszechobecny odór przepoconch ciuchów.

      • 15 6

    • Szybka kolej miejska (1)

      niby nie wojewódzka, ale dotacje od marszałka bierze...

      • 7 0

      • Bo Marszałek dzieli środki na wszystko, łącznie z budżetami miast jak i wsi...poczytaj trochę o organizacji Samorządu terytorialnego..

        • 3 2

    • Wydłużyć to sobie można...
      A kto zapłaci ino za takie trasy?

      • 6 3

    • wydłużyc do warszawy zachodniej !!!

      • 24 12

  • Gluszek a dziure miedzy peronem a skmka zalatales?

    Filmiki propagandiwe z eksperymentu juz dawno wrzucone i nic! Wzieli Cie do tej skmki bo byles w mlodziezowce PO? na kurs dla czlonkow rad nadzorczych jezdziles jak PO sie do wladzy dorwalo:-)

    • 4 0

  • "Nie ukrywamy, że nadchodzący rok pod względem taboru będzie dla nas trudny" (3)

    Ja nie ukrywam że:

    1) dla Was każdy rok jest trudny dla pasażerów także;
    2) każdego roku macie problem ze zrozumieniem, że w Rumi, Redzie, Wejherowie, mieszka pierdylion ludzi, którzy codziennie rano jadą do 3miasta a popołudniu wracają, UWAGA - wracają także do Rumi, Redy, Wejherowa - dla Was to chyba zaskoczenie wnioskując po wspaniałomyślnych kursach tylko do Chyloni;
    3) trudne dla Was także jest to, żebyście w końcu zrozumieli, że planowanie postoje pociągów np. w Chyloni, Rumi to jakiś debilizm...

    • 44 5

    • I wspaniałomyślny zarząd zdaje się nie pamiętać, że Gdynia nie kończy się w Chylonii.

      Dlaczego my - mieszkańcy Cisowej mamy być wiecznie poszkodowani? To jest GDYNIA Cisowa a Trąbki Wielkie Cisowa.

      • 3 1

    • (1)

      Daj spokój - trójmiasto.pl nawet nie pisze o Rumi, Redzie, Wejherowie. Dla nich 120 tys. ludzi to pryszcz.

      • 10 3

      • lol

        Bo trojmaisto to Gdańsk,Gdynia, Sopot. Moze zaczna pisać o warszawie bo to 1 Milion ludzi.

        Rumia reda wejherowo cieszcie sie ,ze wogole dojezdacie bo do skemek nic nie dołozyly wasze samorządy.

        • 7 6

  • Sprintery, dlaczego??? (2)

    A no dlatego, że nie ma potrzeby dublować SKM-ek na odcinku Gdańsk - Gdynia - Gdańsk, wystarczy że jeździć będą od stacji Gdynia Główna do Słupska i powrót. Przesiadka to coś normalnego i chyba korona z głowy nie spadnie co?.
    Dla niewtajemniczonych, komunikacja metropolitalna i aglomeracyjna nie polega na tworzeniu połączeń bezpośrednich tylko tych z przesiadkami i na krótkich odcinkach. Dzięki temu kursy są częściej wykonywane. Fakt faktem że brakuje moim zdaniem pociągów Regionalnych które wypełniłyby lukę w transporcie do Słupska, no ale taka funkcję pełnią na tym odcinku Skmki.

    • 6 7

    • (1)

      Komunikacja metropolitarna i aglomeracyjna nie polega na tworzeniu połączeń z przesiadkami, tylko na tworzeniu połączeń bezpośrednich z możliwością przesiadki. W przypadku dojazdu z (na przykład) Redy do Gdańska - czas dojazdu samochodem to ok. 40 minut. Czas SKMką ok. 1 h. Jak jeździły Sprintery - SKM można było dojechać do Gdańska w 32 minuty. To była konkurencja dla auta. Przesiadka jest czymś normalnym - tak: można np. dojeżdżając z Rumi na Politechnikę przesiąść się ze Sprintera we Wrzeszczu i dojechać 1 przystanek normalnym pociągiem SKM.

      • 5 0

      • Ale przecież na biletach skm jest napisane, że nie wolno się przesiadać

        • 1 0

  • W du..ch się poprzewracało .... ;)

    Ja to, proszę pana, mam bardzo dobre połączenie. Wstaję rano, za piętnaście trzecia. Latem to już widno. Za piętnaście trzecia jestem ogolony, bo golę się wieczorem. Śniadanie jadam na kolację. Tylko wstaję i wychodzę.
    No, ubierasz się pan.
    W płaszcz, jak pada. Opłaca mi się rozbierać po śniadaniu?
    A... fakt.
    Do PKS mam pięć kilometry. O czwartej za piętnaście jest pekaes.
    I zdanżasz pan?
    Nie, ale i tak mam dobrze, bo jest przepełniony i się nie zatrzymuje. Przystanek idę do mleczarni. To jest godzinka. Potem szybko wiozą mnie do Szymanowa. Mleko, wiesz pan, ma najszybszy transport, inaczej się zsiada. W Szymanowie wysiadam, znoszę bańki i łapię EKD. Na Ochocie w elektryczny do Stadionu, a potem to już mam z górki, bo tak... w 119. przesiadka, w 13. przesiadka, w 345., i jestem w domu, to znaczy w robocie. I jest za piętnaście siódma! To jeszcze mam kwadrans. To sobie obiad jem w bufecie, to po fajrancie już nie muszę zostawać, żeby jeść, tylko prosto do domu. I góra 22.50 jestem z powrotem. Golę się. Jem śniadanie i idę spać.

    • 13 0

  • albo

    a może co 7min

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane