• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi na Oruni za bardzo hałasują. Czy będą musiały zwolnić?

Maciej Naskręt
9 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Mieszkańcy ul. Zawiejskiej (po prawej) mają dość hałasujących pociągów. Mieszkańcy ul. Zawiejskiej (po prawej) mają dość hałasujących pociągów.

Mieszkańcom Oruni przeszkadza hałas przejeżdżających blisko ich domów pociągów. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku, po badaniach, przyznała im rację - normy hałasu są przekroczone. Czy teraz pociągi będą musiały zwolnić na wjeździe do Trójmiasta?



Czy hałas w mieście jest dla ciebie problemem?

We wrześniu 2017 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku wpłynął wniosek od mieszkańców Oruni, dotyczący zbyt dużej emisji hałasu z pociągów przejeżdżających linią kolejową Tczew - Gdańsk - w rejonie ul. Zawiejskiej na Lipcach i Oruni. zobacz na mapie Gdańska

Po otrzymaniu skargi RDOŚ zlecił dokonanie pomiarów emisji hałasu akredytowanemu laboratorium Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Gdańsku.

- Po stwierdzeniu przekroczenia dopuszczalnych poziomów emisji hałasu w porze dnia i porze nocy w punkcie pomiarowym zlokalizowanym przy ul. Zawiejskiej 139 w Gdańsku, rozpoczęło się postępowanie administracyjne RDOŚ w przedmiocie wydania decyzji nakładającej na zarządzającego obowiązek ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia - mówi Sławomir Sowula, rzecznik prasowy RDOŚ.

Zmierzony poziom wynosił odpowiednio 67,4 dB w porze dnia i 66,6 dB w porze nocy, co stanowi przekroczenie standardów akustycznych, określonych dla terenu w rejonie ul. Zawiejskiej 139 w Gdańsku, odpowiednio o 2,4 dB w porze dnia oraz 10,6 dB w porze nocy.

Pojechaliśmy w poniedziałek ok. godz. 14 na ul. Zawiejską, by porozmawiać z mieszkańcami ze wspomnianej ulicy. Niestety we wspomnianym domu nr 139 nikogo nie było. Podobnie było w przypadku sąsiednich domów.

Czytaj też: Za 3 lata pociągiem z Trójmiasta na Okęcie?

Sąsiedztwo ul. Zawiejskiej to głównie budynki jednorodzinne. Sąsiedztwo ul. Zawiejskiej to głównie budynki jednorodzinne.

RDOŚ: kolejarze zdecydują o tym, jak zmniejszyć hałas



Dalsze kroki w kwestii hałasu pochodzącego spod kół pociągów leżą teraz w gestii zarządcy linii - spółki PKP Polskie Linie Kolejowe - która ma w tym zakresie dość sporą dowolność.

- Nie wskazaliśmy sposobu ograniczenia oddziaływania akustycznego - tj. nie nałożyliśmy obowiązku postawienia np. ekranów akustycznych. Przepisy nie wskazują wprost rozwiązania, które ma doprowadzić do ograniczenia oddziaływania, lecz należy zastosować właściwe rozwiązania technologiczne lub organizacyjne, które doprowadzą do osiągnięcia wyznaczonego celu - mówi Sowula.
Zadaniem RDOŚ, po wdrożeniu rozwiązań zapobiegających hałasowi, będzie ponowne skontrolowanie, czy rozwiązania przyniosły efekt.

Obecnie strony w ramach postępowania mają możliwość wypowiedzenia się. Dopiero po analizie stanowisk, RDOŚ może wydać decyzję nakładającą na zarządzającego linią kolejową nr 9 (Warszawa Wschodnia Osobowa - Gdańsk Główny) obowiązek ograniczenia oddziaływania na środowisko.

Czytaj też: Nowe wiadukty na Oruni zmienią ruch

Normy hałasu są przekroczone w dzień i w nocy. Normy hałasu są przekroczone w dzień i w nocy.

Co zrobią kolejarze?



Kolejarze mają wiele sposobów na radzenie sobie z hałasem. Najprostszym jest ograniczenie prędkości pociągów. Rozwiązanie to można wprowadzić niemal od zaraz, bowiem nie generuje dodatkowych środków, jednak będzie z pewnością kłopotem dla pasażerów.

Są też inne rozwiązania, ale wymagają one uruchomienia dodatkowych środków finansowych. To m.in. wymiana stolarki okiennej, podkładów, czy postawienie ekranów akustycznych przy torach.

Spółka PKP PLK w czerwcu 2017 r. wykonanie szeregu pomiarów hałasu. Jest to wymogiem w pozyskanej 14 marca 2007 r. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla modernizacji linii kolejowej na odcinku Pruszcz Gdański - Gdańsk Południowy.

Jeden z punktów pomiarowych zlokalizowano przy zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej przy ul. Zawiejskiej. Wykonawca jest już na końcowym etapie obliczeń akustycznych mających na celu ocenę stopnia skuteczności zastosowanych rozwiązań ograniczających hałas.

- Jeżeli przekroczona zostanie dopuszczalna wartość poziomu hałasu, wykonawca ma obowiązek przedstawienia nam wariantów dodatkowych rozwiązań ograniczających wpływ hałasu na środowisko i uwzględniających takie parametry jak trwałość, estetykę, bezpieczeństwo ruchu kolejowego, aspekty społeczne, koszty inwestycyjne oraz koszty utrzymania. Po otrzymaniu kompletnego opracowania, PLK przekażą dokument do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku - mówi Karol Jakubowski z PKP PLK.
Ulica Zawiejska w Gdańsku. Ulica Zawiejska w Gdańsku.

Przebudowa za pół miliarda złotych



Dlaczego mieszkańcy mogli domagać się lepszej ochrony przed hałasem pochodzącym z linii kolejowej? W Gdańsku, a w zasadzie na obszarze LCS Gdańsk, remontowano w latach 2011-2014 linię dalekobieżną o długości ok. 22 kilometrów. Prace prowadzono między Pruszczem Gdańskim i stacją Gdańskiem Oliwa, w tym także na Oruni.

Mieszkańcy mieli mieć zapewnioną ochronę akustyczną po oddaniu inwestycji. Tak się jednak nie stało, a jeśli normy hałasu po jej wykonaniu są przekroczone, zgodnie z prawem należy temu zapobiec.

Podkreślmy, że tory w Gdańsku przebudowano nakładem ok. 589,33 mln zł brutto. W sumie zmodernizowano ponad 60 km torów szlakowych i stacyjnych. Wymieniono także 75 km sieci stacyjnej. Przebudowano także 8 peronów.

Opinie (224) 6 zablokowanych

  • Tylko tam pociągi hałasują ?

    Zrobić atrakcje turystyczną !

    • 98 11

  • jest jeszcze jedna możliwość jak pociąg przeszkadza (5)

    można się przeprowadzić gdzie indziej, np. na wieś daleko od torów kolejowych. to nietrudne, skoro zlikwidowano już prawie wszystkie pozostałe linie kolejowe.

    • 112 29

    • (2)

      A kto z tych wiecznie spóźnionych, zasyfionych i zapluskwionych pociągów korzysta? Zamknąć PKP i będzie wiele problemów rozwiązanych - cisza, spokój, brak konieczności budowania tuneli pod torami na Oruni.

      • 9 29

      • Prościej pozamykać

        oruńskich meneli i obiboków i będzie pięknie....

        • 17 7

      • Lepiej pozamykać kierowców dwudziestoletnich złomów bez przeglądu.

        • 10 5

    • (1)

      a za co maja sie przeprowadzic. przeciez to w wieksszosci komunalne i socjalne pasozyty. praca nigdy nieskalani

      • 14 4

      • co Ty za bzdury piszesz

        Zawiejska to ulica domków jednorodzinnych pobudowanych głównie przez ciężko pracujących rolników którzy Ci warzywa do sklepu przez lata dowozili

        • 4 2

  • zbadac czym pala

    Zbadac co w piecach pala - jak smieci ro wywlaszczyc i sru problem rozwiazany

    • 39 13

  • (3)

    A tak swoją drogą to aż się prosi o połączenie Śródmieścia SKM z Gdańskiem Południowym (brakuje może 100 metrów), a tego nowym łącznikiem do linii Pruscz-port przez działki. Połowa pociągów mogłaby ominąć Orunię.

    • 23 10

    • (1)

      mozesz to jakos rozwinąć?
      co masz na myśli jako gdańsk południowy?
      jakie 100 metrów?

      • 9 2

      • Gdańsk Południowy – stacja kolejowa w Gdańsku, dawna stacja rozrządowa na osiedlu Orunia-Św. Wojciech-Lipce. Leży na 325 kilometrze linii kolejowej nr 9 Warszawa-Gdańsk. W latach 2011-13 stacja została gruntownie zmodernizowana. Modernizacja polegała na modernizacji urządzeń SRK, przebudowie układu torowego.

        Kajam się. Do SKM Śródmieście jeden z torów ma jednak 150metrów. Drugi to 250 metrów i konieczność wyburzenia jakiejś przybudówki.

        • 14 2

    • Wywłaszczenia.......

      • 0 0

  • Stary tabor (6)

    Przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu dotyczy terenu posesji, anie elewacji budynków, więc wymiana stolarki nic tutaj nie da, ponieważ poziom hałasu mierzony jest na granicy posesji.
    Tory są nowe, podkłady też. Postawiłbym na ograniczenie prędkości pociągów osobowych typu EN-57 oraz pociągów towarowych i wykonałbym ponowne badania. Ekrany to rozwiązanie ostateczne.

    • 17 26

    • Człowieku - pomyśl zanim napiszesz głupotę (5)

      Tu nie ma problemu!
      Hołota drze ryja bo chce kasy.
      Szkoda że jakoś nikt nie pomierzył poziomu hałasu np we Wrzeszczu.
      Tam pociągi nie hałasują?

      • 17 4

      • Panie Hałas!!! (4)

        Gdzie napisałem głupotę?
        Zgodnie z Prawem ochrony środowiska - nikt kasy nie dostanie, chyba, że ekranów się nie da postawić, a widać, że się da.
        Hałas jest mierzony w mieście (nawet we Wrzeszczu) na miejskich mapach akustycznych, które możesz sobie obejrzeć w internecie.
        Pociągi hałasują zarówno w mieście jak i na wsi ale poziom tego hałasu jest zależny od wielu czynników, o których tutaj teraz nie będę się rozpisywał. Mój wpis jest stanowiskiem osoby na co dzień zajmującej się tą problematyką, więc w dziedzinie ochrony środowiska głupot nie piszę i nie jestem anonimowy.

        • 11 4

        • Myślenie nie boli (3)

          Paru meneli chce kasy za remont chałupy
          a ktoś się nimi przejął.
          Człowieku - jak sobie wyobrażasz ograniczenie prędkości tylko dla EN57?
          Dla pociągów towarowych? Do ilu - do 30 km/h?
          A co z resztą pociągów?
          Linia została przebudowana pod kątem zwiększenia prędkości i przepustowości.
          Dalej przejmujmy się pohukiwaniem menelstwa

          • 11 8

          • żenua (2)

            Czytaj to co do Ciebie piszę. Ja pasuje, mnie nie interesuje ten poziom dyskusji, a argumenty merytoryczne... Reorganizacja ruchu na tym niewielkim odcinku to nie jest problem rangi budowy ekranów.

            • 8 5

            • Aha - zmniejszenie przepustowości linii - dobre rozwiązanie (1)

              Gościu - ty jesteś żenua, zupełnie jak twój minister od wycinki puszczy

              • 5 6

              • a ty jeszcze lepsza żenua bez jakichkolwiek argumentów... dno... pfff

                jak wyżej

                • 0 2

  • Hałas kolejowy niesie się na Chełm i Orunię Górna

    Wystarczy okolice torów obsadzić żywopłotem a nie drzewami!
    Dziwi najbardziej to że mieszkałem w Nowym Yorku przy linii kolejki i niemal jej nie słyszałem. W niemczech kolej miałem w odległości około 1,5km od domu i nawet nie wiedziałem o tym przez długi czas bo nie było jakiegokolwiek hałasu.
    A hałas jest związany ze złym stanem taboru a raczej archaiczną konstrukcją która nadal jest zamawiana do remontów. Dziwi to bardzo bo akurat w konstrukcjach kolejowych byliśmy wzorem do naśladaowania nawet dla brytoli swego czasu.

    • 30 5

  • Jak nic chodzi o ugodę i odszkodowanie

    • 20 6

  • Druga odpowiedź w sondzie brzmi nielogicznie. (1)

    Powinno być: "tak, ale przyzwyczaiłem się do niego" lub "nie, przyzwyczaiłem się do niego".

    • 11 2

    • albo: mieszkam w mieście, więc hałas jest normalny

      Lub: jestem wsiokiem i będę robił wieś wokół siebie

      • 2 6

  • bo tory od wczoraj tam są

    no niespodzianka jak powodzianie na terenach zalewowych

    • 33 6

  • (1)

    W d. sie poprzewracalo. Chcą mieszkac w miescie ale zeby bylo jak na wsi.

    • 21 12

    • rąbie CEBULĄ w tych komentarzach,prostaki z miasta ze słomą w butach-won do klatek w blokach sluchac piardów sąsiada :) haha

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane