- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (209 opinii)
- 2 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (31 opinii)
- 3 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (205 opinii)
- 4 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (80 opinii)
- 5 Wałęsa apeluje, Bodnar wraca do spraw (165 opinii)
- 6 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (88 opinii)
Podczas upału szukaj chłodu w komunikacji miejskiej
Za oknem coraz cieplej, a więc jak co roku powraca temat klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej. Ta coraz częściej obecna jest w tramwajach, autobusach i trolejbusach, a gdański ZKM chwali się najlepszym wynikiem pod tym względem na tle polskich miast.
Dołączą one do pozostałych kilkunastu znaków, dotyczących m.in. zakazu palenia, wchodzenia z jedzeniem, możliwości gwałtownego hamowania oraz... informacji o zablokowanych oknach przy włączonej klimatyzacji.
Pierwsze oznaczenie graficzne, które będzie obecne w autobusach i tramwajach, osobiście przykleił Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta Gdańsk ds. polityki komunalnej.
- Już 33 proc. floty tramwajowej jest klimatyzowane, a wkrótce, dzięki pięciu Pesom Jazz Duo [Gdańsk zakupił je m.in. do obsługi powstającej trasy na Piecki-Migowo - dop. red.] oraz zmodernizowanym 14 tramwajom z Kassel [obecnie unieważniono przetarg na ich modernizację, zaś montaż klimatyzacji będzie możliwy dzięki wzmocnieniu konstrukcji dachu, czego nie dokonano w tramwajach tego typu z Dortmundu - dop. red.] wskaźnik ten będzie jeszcze wyższy. Już teraz daje nam to najlepszy wynik w kraju - zachwala Lisicki.
Oprócz tramwajów, schłodzić się można także w autobusach. Flota autobusów Zakładu Komunikacji Miejskiej jest w 80 proc. wyposażona w taki system. Dodatkowo wszyscy pozostali przewoźnicy, obsługujący przede wszystkim linie w stronę Pruszcza Gdańskiego i Sopotu, muszą na trasę podstawić pojazdy z systemem chłodzenia
- Kara za stwierdzenie braku włączonej klimatyzacji wynosi 28 zł za jedno takie zdarzenie. Kwota ta obejmuje każdy typ pojazdu oraz każdego przewoźnika, wykonującego przewozy na zlecenie ZTM-u - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
ZKM Gdańsk zapewnia, że brak działającej klimatyzacji, o ile dojdzie do takiej sytuacji, może wynikać wyłącznie z przyczyn technicznych
- System klimatyzacji w Pesach i pojazdach typu NGd99 uruchamia motorniczy, ale potem temperatura jest utrzymywana automatycznie. W autobusach klimatyzacja włącza się automatycznie, a decyduje o tym komputer pokładowy na podstawie temperatura na zewnątrz. Wyjątkiem są Neoplany, gdzie system włącza kierowca - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk i jednocześnie dodaje:
- Nie może być mowy o tym, że kierowcy nie włączają klimatyzacji ze względu na oszczędności. Zastosowanie nowoczesnych urządzeń powoduje znikome zwiększenie zużycia paliwa, a ponadto kierowcy nie są premiowani za oszczędności paliwowe - dodaje.
W Gdańsku klimatyzacja musi być włączona w momencie, gdy temperatura na zewnątrz przekroczy 24 stopnie Celsjusza. Mechanizm systemu chłodzenia ma dążyć do obniżenia temperatura wewnątrz pojazdu do ok. 21 stopni. Nie jest to oczywiście proste, w sytuacji gdy często otwierane są drzwi lub pasażerowie niepotrzebnie otwierają okna.
Doskonale było można to zauważyć podczas konferencji prasowej w tramwaju Pesa, w którym w członach z otwartymi drzwiami temperatura wynosiła 26 stopni, podczas gdy w pozostałych 20-22 stopnie. Jednocześnie temperatura zewnętrzna wynosiła 20 stopni, a więc w normalnym ruchu liniowym cały system nie zostałby uruchomiony.
- Większość podstawowych prac serwisowych, szczególnie w autobusach, staramy się wykonywać we własnym zakresie. Te bardziej skomplikowane zlecamy firmie zewnętrznej. Koszt przeglądu i wymiany zużytych elementów systemu chłodzenia wynosi dla Pes i Ngd99 780 zł za pojazd i jest wykonywany dwukrotnie w ciągu roku. W przypadku tramwajów typu N8C oraz Bombardierów [klimatyzacja obejmuje tylko kabinę motorniczego - dop. red.] takie prace robione są raz w roku i kosztują 470 zł za pojazd - kończy rzecznik ZKM Gdańsk.
Również w Gdyni coraz więcej pojazdów posiada klimatyzację. W przypadku taboru autobusowego jest to 27 proc. całego stanu taborowego, zaś w przypadku trolejbusów (niezabytkowych) - 43 proc.
Zasadniczo przewoźnicy w Gdyni powinni dążyć do obniżenia temperatury do ok. 22 stopni, jednak - jak zastrzega rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej, Marcin Gromadzki - taka informacja jest pewnym skrótem, aczkolwiek prawdziwym.
- Umowy z operatorami bardzo precyzyjnie określają oczekiwaną przez ZKM w Gdyni temperaturę wnętrza pojazdu - w zależności od temperatury zewnętrznej i nasłonecznienia - i operator, dążąc do realizacji umowy, może właśnie zadać w systemie klimatyzacji temperaturę, do której się dąży, równą 22 stopnie. Trudno na potrzeby artykułu cytować zapisy umowy, gdyż są one bardzo rozbudowane - tłumaczy Marcin Gromadzki.
Miejsca
Opinie (208) 3 zablokowane
-
2014-06-22 12:09
o
gdansk niby takie duze miasto a nie ma nawet pętli autobusy stoja poupychane na pkp i buraki z ztmu chodza i ganiaja kierowcow czemu stoja tu a nie tam
- 9 1
-
2014-06-22 12:19
Autobus 171 - zawsze wyłączona i okna zablokowane (1)
To śmierdząca bania bez żadnej wentylacji, a autobus stoi w korkach ponad godzinę codziennie i nie da się wytrzymać. Lepiej jeździć samochodem.
- 6 0
-
2014-06-22 23:54
a co mają powiedzieć kierowcy,czy myślicie ,że im jest przyjemnie jeżdzić przez około 10 godzin w duchocie i smrodzie
- 0 0
-
2014-06-22 12:21
i co? (1)
może należałoby napisać artykuł o warunkach pracy kierowców,którzy nie mają często gdzie załatwiać swoich potrzeb fizjologicznych ,umyć rąk .Gdzie BHP?
PRZECIEZ KIEROWCA WYDAJE BILETY,PIENIĄDZE ,- 21 0
-
2014-06-22 23:57
jeżeli byłaby działająca klimatyzacja to na pewno kierowca włączyłby ją,bo sam chciałby nie jeżdzić przez około 8 godzin w smrodzie i duchocie ,czy to tak trudno zrozymieć,pasażer jedzie okoł 15-20 minut a kierowca 8 godzin róznica co?
- 0 0
-
2014-06-22 12:24
kierowca
o tym nie napisza bo niby wszystko jest tak jak powinno w raniu mowia ze toje toje zamkniete i kazdy kierowca ma do nich klucz,chyba francuski
- 8 1
-
2014-06-22 12:40
Lnia 122
Linia autobusowa 122, okna zamknięte, skwar na maksa, jak się uda uchylić okno- w większości przypadków "wrzask" starszych osób że wieje ...A o klimatyzacji można zapomnieć, zważywszy ze pojazd jedzie z lotniska z turystami...
- 9 0
-
2014-06-22 12:58
Gdańsk 80% klimatyzowanych autobusów, Gdynia 27% (3)
Ale gdyńska propaganda czasem jeszcze próbuje jwmawiać ludziom jakieś głupoty o nowoczesnej komunikacji miejskiej
- 9 4
-
2014-06-22 13:02
33% tramwajów i 43% trolejbusów cwaniaczku (1)
cytuj w całości
- 3 4
-
2014-06-22 13:31
W gdyni nie ma pieniędzy na tramwaje a w gdańsku nie chcą trolejbusów
to się porównuje to co jest podstawą transportu w obu miastach czyli autobusy
- 4 1
-
2014-06-22 13:34
Wstyd prezydencie Szczurek
27% procent klimatyzowanych autobusów to kompromitacja przed całą Polska. Ważne, że na lotnisko w Kosakowie kasa była..
- 8 1
-
2014-06-22 12:58
Warunki (1)
Warunki pracy kierowców to jest temat rzeka,może o tym warto by napisać,wiadomo :
brak toalet,,powroty do domu po drugiej zmianie, 24 godz. A tu nie ma czym wrócić do domu trzeba czekać na nocny autobus powrót często o 2 w nocy czy ktoś o tym pomyślał?- 12 0
-
2014-06-22 18:39
Szkoda energii ,i tak zaraz skasują ten post .przecież media żerują na najniższych ludzkich instynktach,dowalać i jeszcze raz dowalać.
- 2 1
-
2014-06-22 13:15
szeferzyny nie włączają klimy, bo oszczędzają ropkę (2)
do swoich wypierdzianych tedików, niemal każdy z nich posiada takiego tedika...
- 7 8
-
2014-06-22 13:55
Za to ty popylasz Wigrami 2 :)
- 5 0
-
2014-06-22 19:09
Genialne ,nobla za te przemyślenia.
- 3 0
-
2014-06-22 13:21
Klimatyzacja
Znam autobusy, w których działa odwrotnie, grzeje:(. Czekam na przystanku, w cieniu. Podjeżdża autobus, wsiadam - a tu: buch. Dodam, ze wewnątrz nie było tłoku - przeciwnie...
- 3 1
-
2014-06-22 13:24
Co to jest Ngd99? (2)
Dortmund po tak zwanej modernizacji? Nowy, gdański 99?
- 2 3
-
2014-06-22 14:09
Złom na torach czyli "Polski" Alstomik :) (1)
wiki/Konstal_NGd99
- 1 1
-
2014-06-23 13:01
Czyli znacznie lepszy niż Dortmund
Niskopodłogowy (w całości, a nie w jednym miescu), z uchwytami dla stojących pasażerów, pojemny, bez powierzchni traconej na bezużyteczne drzwi z niewłaściwej strony i schodki do nich, bez barokowych schodków i galeryjek przy przechodzeniu z członu do członu itd.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.