• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano umowę na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł

Ewelina Oleksy
2 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska

Na jednym ładowaniu przyjechał z Warszawy do Gdańska. Za 14 miesięcy nad Motławę przyjedzie w sumie 18 takich autobusów. Na ul. Elektryków w stoczni podpisano umowę z dostawcą elektrycznych autobusów MAN, za które Gdańsk zapłaci prawie 62 mln zł.



Czy Gdańsk powinien wymienić wszystkie autobusy na elektryczne?

Nowe elektryczne autobusy marki MAN przyjadą do Gdańska najpóźniej w październiku 2023 r. Podpisana 2 sierpnia umowa daje wykonawcy 14 miesięcy na ich dostarczenie. Miasto zamówiło 18 sztuk: 8 przegubowych i 10 standardowych.

Przejedzie 300-400 km na jednym ładowaniu



- Obiecaliśmy, że zmieniamy komunikację miejską, że idziemy w stronę rewolucji i to nie są słowa rzucane na wiatr. Po przetargu, dziś podpisujemy umowę na dostarczenie w ciągu 14 miesięcy, 18 elektrycznych autobusów i mam nadzieję, że ten termin zostanie dotrzymany - mówiła we wtorek na ul. ElektrykówMapka prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - W czerwcu testowaliśmy autobus wodorowy, być może niebawem i takie pojawią się na naszych ulicach. Na razie stawiamy jednak na te elektryczne. Co ważne, będą ładowane w zajezdni, a nie na trasie, więc koszty eksploatacji będą niższe. Taki autobus jest w stanie przejechać dziennie 300-400 km - mówiła prezydent.
  • Gdańsk zamówił 18 takich elektrycznych autobusów. Będą w barwach biało-czerwonych.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Gdańsk zamówił 18 takich elektrycznych autobusów. Będą w barwach biało-czerwonych.
Jak podkreślał Maciej Lisicki, prezes spółki GAiT elektryczny autobus, który zaprezentowano we wtorek w Gdańsku, przyjechał z Warszawy na jednym ładowaniu.

- To pokazuje, jak się zmieniła technologia. Te autobusy będą ładowane w zajezdni raz, nocą i będą mogły przejeździć na trasach cały dzień. Będą przeznaczane do obsługi różnych linii, w zależności od potrzeb - powiedział Lisicki.
Przedstawiciele firmy MAN podziękowali miastu za zaufanie.

- To dla nas do tej pory największe takie zamówienie. Cieszymy się, że Gdańsk będzie kolejnym miastem z pojazdami zeroemisyjnymi - powiedziała Olga Żarkowska z firmy MAN.

Elektryczne autobusy same policzą swoich pasażerów



Wszystkie kolumny i poręcze zostaną wykonane w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. Dodatkowo pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Aktualizowany na bieżąco rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Tablice informacyjne dla podróżujących zostaną wykonane w technologii LED, podobnie jak oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W nowych środkach komunikacji miejskiej zamontowane zostaną gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED, dodatkowo pojawi się też system liczenia pasażerów.

W Gdyni elektryczne autobusy już jeżdżą



Na początku czerwca elektryczne autobusy wyjechały już na ulice Gdyni. Miasto zapłaciło 80 mln zł za 24 pojazdy. Podczas pierwszych godzin kursowania nie zabrakło jednak usterek.

Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Kierowca autobusu praca

    Obecnie brakuje niestety kierowców autobusów. Firma Arriva oferuje bezpłatny kurs kategorii D.

    • 0 0

  • Koniec Trolejbusami w Gdyni !!

    Dni trolejbusów w Gdyni są policzone po zakupie elektrycznych autobusów

    • 0 0

  • Czy klimatyzacja jest zasilana w tych elektrykach dieslem czy z akumulatorów? (1)

    • 0 0

    • Dieslem.

      • 0 0

  • Zaraz wam wyjaśnię skąd ten pośpiech w kupowaniu niemieckich elektrozłomów (2)

    NesoBus. Zasilany zielonym wodorem jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 km, nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne co emituje to para wodna. Konstrukcja NesoBusa polskiego autobusu wodorowego jest stworzona od podstaw jako wodorowa nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce.

    • 1 0

    • Jeżeli to prawda co piszesz (1)

      To obawiam się że nic z tego nie będzie... Nasi przyjaciele nie dopuszcza żeby takie coś ratowało planetę

      • 1 0

      • To jest prawda. W czerwcu Gdynia sprowadziła na testy taki autobus także one naprawdę istnieją. Można też poczytać więcej na nesobus kropka pl. A że przyjaciele nie dopuszczą to właśnie najlepiej widać po tym co miasto odwaliło i będzie odwalać w dalszym ciągu. Zresztą premier nie lepszy bo wiedząc o takiej inwestycji powinien wręcz nakazać samorządowcom, żeby natychmiast zaczęły zawierać umowy i 10% taboru na dzień dobry ma być z tej fabryki.

        • 0 0

  • A prad skąd? (1)

    Jednak nie skład a jakość dróg jest problemem w tym durnym mieście

    • 0 0

    • I niemal kompletny brak biletomatów i innych punktów zakupu biletów, a także absurdalny koszt przejechania 1 przystanka.

      • 0 0

  • A kto zapłaci za prąd ? Myyy !

    • 0 0

  • re (4)

    A prąd skąd się bierze? - z elektrowni węglowej czy z energii zielonej np. z trawy?

    • 18 1

    • ty a tramwaj to jak jest zasilany? (3)

      • 1 2

      • A tramwaje jeżdzą na prąd z paneli słonecznych? (2)

        • 0 1

        • Niestety zasilanie komunikacji musi być wyłącznie ze stabilnych źródeł energii czyli u nas w grę wchodzi tylko węgiel. (1)

          • 0 0

          • W UK i w Niemczech też głównie węgiel. W czym jest problem?

            • 0 0

  • A idź w z tymi elektrykami po co nam to

    • 0 0

  • Czy Gdynia zadowolona z elektrycznych autobusów? (3)

    Warto zapytać przed zakupem

    • 6 0

    • Nie

      • 0 0

    • Wszystko zależy jak zostanie zadane pytanie

      Magistrat na pewno tak. Jest się czym chwalić.
      Pasażerowie też pewnie powiedzą, że tak.
      Ale jakby zadać im pytanie, co wolą?
      Jeden autobus elektryczny na trasie, czy dwa tradycyjne? Wtedy pewnie odpowiedź byłaby inna.

      • 2 0

    • Proponuję zapytać wiosną, po pierwszym sezonie zimowym :) Albo za kilka lat jak będzie trzeba wywalić ciężkie miliony na nowe baterie. No ale wtedy Słońce Miasta już nie będzie prezydentem więc co go to.

      • 2 0

  • Zwłaszcza zimą będzie taka jazda, że ho, ho! (6)

    Temat już dawno przerobiony w innych krajach. Wydajność baterii spadnie o połowę przy większym mrozie. Jak pojazd stanie w środku trasy to będzie trzeba go holować, podczas gdy tradycyjnemu wystarczyłoby wlać paliwo i jedziemy dalej. Pomijając awaryjność, co z rosnącymi w kosmos kosztami energii do zasilania tych autobusów? To są setki kilowatów na każde ładowanie. Dlaczego nie lepiej rozwijać pojazdy na wodór? Czy był to naprawdę najważniejszy wydatek z punktu widzenia mieszkańców? Czy właśnie dlatego miasto tak strasznie rżnie ludzi na biletach, zmuszając do płacenia 5zł nawet za 1 przejechany przystanek? A co z biletomatami niedostępnymi w tak wielu miejscach? A co z pensjami dla kierowców? Lepiej zwalniać i redukować linie niż dać ludziom godnie zarobić za ciężką i odpowiedzialną pracę? Do czego to wszystko zmierza?

    • 8 1

    • Wodór też jest z prądu (4)

      Tylko prądu do elektrolizy trzeba trzy razy tyle, co do naładowania baterii

      • 0 4

      • (2)

        Kłamiesz. Wodór to jeden z lepszych nośników energii. Spalanie wodoru generuje ok. 40kWh z 1 kg. Do wytworzenia 1 kg potrzeba natomiast ok. 50 kWh i zaledwie 9L wody. Także gdzie ty tu masz 3-krotność zużycia energii? Pomijając już wysoką szkodliwość środowiskową procesu wytwarzania takich ogniw, następnie kolejny dramat przy ich utylizacji.

        Nowa bateria to kilkaset tysięcy złotych, a wymienić będzie trzeba co parę lat. Taki to interes. O wiele lepiej, czyściej i pewniej wytwarzać wodór.

        • 2 0

        • (1)

          Wodór nie jest wytwarzany elektrolizą tylko z ropy bo to tańsze. I nie jest spalany jak LPG tylko zamieniany na prąd w ogniwie paliwowym a silnik jest elektryczny, bo to dużo mniejsze straty energii.

          • 0 0

          • Oczywiście, jest wiele metod wytwarzania wodoru. Opłacalność tej czy innej zależy od skali. Podałem prosty przykład z elektrolizą bo pojawił się fake argument, że to 3x drożej wychodzi.

            • 0 0

      • A zastanowiłeś się z czego jest prąd? I ile tego węgla trzeba spalić?

        • 1 0

    • Zimą na przyczepce będzie ciągnął dieslowy generator prądu

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane