• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano umowę na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł

Ewelina Oleksy
2 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska

Na jednym ładowaniu przyjechał z Warszawy do Gdańska. Za 14 miesięcy nad Motławę przyjedzie w sumie 18 takich autobusów. Na ul. Elektryków w stoczni podpisano umowę z dostawcą elektrycznych autobusów MAN, za które Gdańsk zapłaci prawie 62 mln zł.



Czy Gdańsk powinien wymienić wszystkie autobusy na elektryczne?

Nowe elektryczne autobusy marki MAN przyjadą do Gdańska najpóźniej w październiku 2023 r. Podpisana 2 sierpnia umowa daje wykonawcy 14 miesięcy na ich dostarczenie. Miasto zamówiło 18 sztuk: 8 przegubowych i 10 standardowych.

Przejedzie 300-400 km na jednym ładowaniu



- Obiecaliśmy, że zmieniamy komunikację miejską, że idziemy w stronę rewolucji i to nie są słowa rzucane na wiatr. Po przetargu, dziś podpisujemy umowę na dostarczenie w ciągu 14 miesięcy, 18 elektrycznych autobusów i mam nadzieję, że ten termin zostanie dotrzymany - mówiła we wtorek na ul. ElektrykówMapka prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - W czerwcu testowaliśmy autobus wodorowy, być może niebawem i takie pojawią się na naszych ulicach. Na razie stawiamy jednak na te elektryczne. Co ważne, będą ładowane w zajezdni, a nie na trasie, więc koszty eksploatacji będą niższe. Taki autobus jest w stanie przejechać dziennie 300-400 km - mówiła prezydent.
  • Gdańsk zamówił 18 takich elektrycznych autobusów. Będą w barwach biało-czerwonych.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Gdańsk zamówił 18 takich elektrycznych autobusów. Będą w barwach biało-czerwonych.
Jak podkreślał Maciej Lisicki, prezes spółki GAiT elektryczny autobus, który zaprezentowano we wtorek w Gdańsku, przyjechał z Warszawy na jednym ładowaniu.

- To pokazuje, jak się zmieniła technologia. Te autobusy będą ładowane w zajezdni raz, nocą i będą mogły przejeździć na trasach cały dzień. Będą przeznaczane do obsługi różnych linii, w zależności od potrzeb - powiedział Lisicki.
Przedstawiciele firmy MAN podziękowali miastu za zaufanie.

- To dla nas do tej pory największe takie zamówienie. Cieszymy się, że Gdańsk będzie kolejnym miastem z pojazdami zeroemisyjnymi - powiedziała Olga Żarkowska z firmy MAN.

Elektryczne autobusy same policzą swoich pasażerów



Wszystkie kolumny i poręcze zostaną wykonane w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. Dodatkowo pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Aktualizowany na bieżąco rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Tablice informacyjne dla podróżujących zostaną wykonane w technologii LED, podobnie jak oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W nowych środkach komunikacji miejskiej zamontowane zostaną gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED, dodatkowo pojawi się też system liczenia pasażerów.

W Gdyni elektryczne autobusy już jeżdżą



Na początku czerwca elektryczne autobusy wyjechały już na ulice Gdyni. Miasto zapłaciło 80 mln zł za 24 pojazdy. Podczas pierwszych godzin kursowania nie zabrakło jednak usterek.

Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    Zdecydowanie uważam, że nie powinniśmy brnąć na siłę w autobusy elektryczne:
    1) technologia nie jest jeszcze dopracowana
    2) za mało stacji ładowania
    3) nikt nie utylizuje akumulatorów w sposób nieoddziłujący na środowisko
    4) w przypadku większych awarii nie pozostanie żadna alternatywa
    Jeśli już elektryczność, to:
    1) rozbudowa sieci linii i połączeń tramwajowych
    2) koordynacja połączeń z koleją i szybka budowa PKM II (oczywiście zelektryfikowanej)
    W uzupełnieniu:
    1) autobusy na gaz
    2) autobusy elektryczne
    3) rower
    Rozważyć budowę sieci linii metra dla aglomeracji.
    Wdrożyć żeglugę śródlądową jako środek komunikacji - trwały.

    • 29 4

    • Świetnie sie podpisałeś typowe bredzenie ruskiego trola .

      • 1 7

    • (2)

      na metro to już za późno.

      • 1 3

      • (1)

        W Wawie nie było za późno, to i u nas da radę.

        • 2 1

        • no właśnie niespecjalnie. Pierwsza linia metra w Warszawie została otwarta w 1995 roku, czyli 27 lat temu. Za jakie pieniądze miałoby powstać i jak przy gdańskich warunkach. Protezę metra mamy w SKM/PKM.

          • 0 0

  • ..300km, czyli nawet jednego dnia niepojeździ (1)

    hmm może być ciekawe, jak to zorganizują. Jeden kierowca będzie się w ciągu dnia musiał przesiadać na drugi autobus - naładowany?

    • 23 6

    • Do temp30st przejeździ 300km powyżej albo klimę rozłączy albo zasięg drastycznie spadnie

      • 1 1

  • Super nowoczesne autobusy ,brawo Gdańsk (1)

    Zastanawiam się czy piszącym te opinie ktoś za to płaci ? Ręce opadają ***** ***

    • 13 32

    • Zastanawiam się, czy jesteś dziedzicznie obciążony, czy tak z natury rzeczy masz?

      • 4 0

  • A co z zapowiadanym leasingiem?

    Przecież mieliśmy już nie kupować autobusów?

    • 21 2

  • Tak tak (4)

    Z tym zasięgiem to wygląda na zwykłą ściemę. Ciekawe ile zadeklarował producent w ruchu miejskim. Standardem jest doładowywanie na mieście, chyba że to będą bateriowozy - liczby przewożonych pasażerów też oczywiście nie podali. Jest za to negatywna wzmianka o Gdyni, chociaż wprowadzenie elektryków tam było akurat sukcesem. Chory portal - poziom TVP tylko na korzyść Dulkiewicz.

    • 28 6

    • Jest negatywna wzmianka o tym, że - faktycznie - odebrane pojazdy miały problemy (3)

      Przywalabie się do Dulkiewicz za rzetelność dziennikarską portalu - poziom Strefy Płażyńskiego

      • 1 9

      • (2)

        Tak, i z całego procesu wprowadzania autobusów akurat najistotniejsze były pojedyncze usterki wieku dziecięcego. Tak ważne, żeby je przypominać po miesiącach. Dobór faktów a la TVP. I przywalam się do portalu, a nie do Dulkiwicz.

        • 5 3

        • a gdyby o nich nie wspomniano to by były syperlatywy dla Szczurka, tak? (1)

          może po prostu nie przeginajcie. Rzetelne dziennikarstwo pokazuje obraz całości, bez względu na to, czy jest korzystny dla kogoś, czy nie.

          • 0 5

          • Dzięki, czyli TVP też po prostu pokazuje obraz całości. Spoko.

            • 3 2

  • Czy GAIT nie ma wizji przyszłości? (2)

    Tylko autobusy wodorowe, ekologiczne, natomiast elektryczne to przejściówka,

    • 21 1

    • Wodorowy tez jest elektryczny :) tylko na inne paliwo :)

      • 0 3

    • wodorowy to też elektryczny, jedynie z dodatkowym osprzętem

      tak samo ma baterię akumulatorów litowo-jonowych, jednak liczoną na zasięg 20-40km. Doładowywanie w trasie dopiero odbywa się z ogniwa paliwowego (wodorowego). Dlaczego? Ano dlatego, że ogniwa paliwowe nie nadają się do bezpośredniego zasilania urządzeń o zmiennym poborze energii - muszą mieć bufor.

      • 0 2

  • To teraz tabor będzie stał w Gdańsku (5)

    Jak z awaryjnością, kto będzie je naprawiał

    • 26 8

    • 100 razy mniej niz tramwajowy złom (1)

      • 0 12

      • Znowu banda Januszy bojąca się o miejsca dla swoich szrotów?

        • 2 6

    • Teraz bilety trzeba podnieść o 100% (2)

      Bo autobusy na baterie są bardzo piękne na zdjęciach. Niestety w rzeczywistości utrzymanie ich serwisowanie i utylizacja jest dużo droższa niż autobusów tradycyjnych (silniki spalinowe) do tego akumulatory z nich to bomba ekologiczna, nierzadko powodują pożary w następstwie samozapłonu. Zdarzają się im też awarie dosyć błahe które są bardzo kosztowne a w niektórych przypadkach nie możliwe do naprawienia i trzeba taki pojazd złomować.
      Warto też pamiętać że dane dotyczące fabrycznych osiągów tych zestawów akumulatorów aktualne są około 30 miesięcy. Po tym okresie są coraz gorsze coraz dalej im od tego co podaje producent. Po 10-12 latach akumulatory nadają się do wyrzucenia. A wszystko to kosztuje.

      • 6 4

      • W elektrycznym autobusie nie ma się co zepsuć, w przeciwieństwie do spalinowego. (1)

        Koszty serwisowania są przez to rząd wielkości niższe.
        Pojazdy spalinowe ulegają samozapłonowi dużo częściej niż elektryczne.

        Warto też pamiętać, że dane na temat akumulatorów zostały wyssane z miejskich legend :)

        • 3 7

        • Oczadział czy ideologia odebrała mu resztki rozumu?

          "W elektrycznym autobusie nie ma się co zepsuć," To jest tak dobre że ze śmiechu nie mam siły komentować.
          W pojazdach elektrycznych nie ma się co zepsuć? To skąd awarie tramwajów?? to przecież też pojazdy elektryczne choć nie na baterie.
          "Koszty serwisowania są przez to rząd wielkości niższe." A właściciele 8-10 letnich pojazdów elektrycznych są innego zdania. Do tego odsetek pojazdów które trzeba było zezłomować w wyniku awarii a nie wypadku w stosunku do ilości pojazdów w danym roku wyprodukowanych jest wielokrotnie wyższy w elektrykach niż w pojazdach spalinowych.
          "Pojazdy spalinowe ulegają samozapłonowi dużo częściej niż elektryczne." Ale chyba te z koncernu Volkswagena z Niemiec. Bo tam był z Niemiecką precyzją stworzony system oszustw dotyczący danych związanych z pojazdami.
          Doskonale to w Niemieckim koncernie było wymyślone prowadzone i łapówkami smarowane przez lata to i może dane odnośnie procentowej ilości samozapłonów mogą być tak samo wiarygodne jak wszystko co oszuści z Niemiec podają. Co ciekawe masowy system oszukiwania był precyzyjnie osłaniany przez rząd Angeli Merkel i jej ministrów.
          A cały ten Niemiecki szwindel był w pełni zgodny z wartościami UE i całkowicie praworządny.
          " dane na temat akumulatorów zostały wyssane z miejskich legend :)" Straż pożarna i właściciele pojazdów elektrycznych kłamali, kłamią i będą kłamać ale dobrze że jesteś ty i oświeciłeś nas że pojazdy elektryczne są nie zniszczalne i będą działać do końca świata i o jeden dzień dłużej niż WOŚP.

          • 5 0

  • We Włocławku od dawna jeżdżą

    • 6 7

  • A czy te awtabusy budu punktualni

    W Czym różnica czy na paliwo czy na węgiel

    • 7 1

  • Ola rewolucjonistka (8)

    "idziemy w stronę rewolucji i to nie są słowa rzucane na wiatr." - rachunek kosztów i korzyści a nie ideologia, czyż nie tak?

    • 27 5

    • Andrzej mąciwoda? (5)

      Rząd obiecał dotacje na zakup elektryków oraz kary, jeżeli elektryki nie będą dostarczone. Ola łaski nie robi, że je kupuje - zmusza ją do tego obowiązujące prawo.

      • 3 5

      • Czyli Ola zniewolona (3)

        - opresyjny rząd wymusza ekologiczną rewolucję i pogardę dla kosztów a biedna prezydentKA ulega w obliczu kar, straszne rzeczy na tym świecie.

        • 5 3

        • Czyli ma być parę milionów w plecy, żeby wsadzić Płażyńakiego za jej niegospodarność? (2)

          Może i jesteście mało inteligentni ale nie uważajcie innych za równym sobie w głupocie

          • 1 3

          • (1)

            Czyli masz myśleć. I nic więcej.

            • 0 1

            • Ale myśleć czy mieć Twoje obsesje?

              • 0 0

      • Elektryków czy pojazdów zeroemisyjnych? Bo to jest zasadniczna różnica.

        • 2 0

    • Czyli rząd to rewolucjoniści - tak? (1)

      • 2 1

      • No niech Ci będzie- tak.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane