• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi elektryczne pojadą po linii PKM za 4 lata

Maciej Naskręt
11 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r. Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r.

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała w piątek umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.



Czy elektryfikacja poprawi działanie PKM?

Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu złożyło najkorzystniejszą cenowo ofertę spośród czterech firm, które zgłosiły się do przetargu. Opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM oraz przystanku Gdańsk Firoga kosztować będzie ok. 2,5 mln zł.

- Zakładamy, że w 2020 roku uzyskamy stosowne zgody na realizację inwestycji, a zelektryfikowaną linią pojedziemy trzy lata później - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Uruchomiona w 2015 roku linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna. Jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna) należącej do PLK, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Zobacz nasz rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

Planowany przystanek Firoga na linii PKM. Planowany przystanek Firoga na linii PKM.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego peronu.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak bywa nazywana ta okolica.



Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.
Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM jednocześnie ma być realizowana przebudowa linii 201 z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej, pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z i do portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (230) 5 zablokowanych

  • może? (8)

    przystanek ZASPA...

    • 95 19

    • to możliwe

      ale pod pewnymi warunkami.
      a) miasto sprzedaje grunty w okol albo robi bardzo przyjazny plan zagopodarowania
      b) deweloperzy maja sie dorzucic do budowy.

      Przystanek nad grunwaldzka bylby hitem

      • 0 0

    • ta (3)

      przystanki co 500m to w ogóle nikt nigdzie na czas nie dojedzie.

      • 23 8

      • (2)

        proszę nie przesadzajmy :) akurat na Zaspie PKM-ka powinna się zatrzymywać,

        • 14 5

        • a co tam takiego ważnego się znajduje? (1)

          Zaspa to drugi najmniej uczęszczany przystanek SKM w Gdańsku zaraz po Gdańsku Stoczni i niby z tego powodu miałby jeszcze spowalniać PKM? Nie przesadzajmy. Pociąg to nie tramwaj, każdemu pod dom nie musi podjechać.

          • 16 8

          • widać, że nie używasz SKM...

            Jest używany i to intensywnie.
            Istnienie tego przystanku uzasadnia nie tylko obecna ilość pasażerów.

            • 2 2

    • przystanek Zaspa mógłby być ustytuowany w miejscu istniejącego Strzyża. Tak technicznie patrząc. PKM to nie tramwaj. (1)

      Nie da rady, popatrz na mozliwości..

      • 1 0

      • to są jedynie wyzwania inżynieryjne

        do zrobienia...
        Kwestia kosztu i determinacji.

        • 1 1

    • Prędzej karczemki

      • 7 0

  • Bilety kwartalne

    Przywrócić bilety kwartalne!!!

    • 5 0

  • czytaliście o tym że szczurek przywlaszczyl sobie sukces marszałka w sprawie PKM na północ Gdyni (18)

    • 26 16

    • (10)

      Świlski powiedział, że nie będzie tej inwestycji jeżeli Gdynia nie da kasy na inwestycję i na uruchomianie pociągów. Więc chyba jest odwrotnie. To Urząd Marszałkowski próbuje zrobić inwestycję na koszt Gdyni i pokazać to jako swój sukces.

      • 8 18

      • kłamiesz pytanie tylko dlaczego. jesteś trollem szczura? (9)

        • 7 6

        • (8)

          Przeczytaj to co mówi Świlski. Jasno powiedział, że finansować ma Gdynia.

          • 3 3

          • masz coś z baniakiem? Gdynię nie stać na finansowanie lini. (7)

            • 2 4

            • (6)

              Ja? Przecież to powiedział Świlski. Trzeba postawić do pionu panów z Urzędu Marszałkowskiego i zmusić do finansowania inwestycji. To ich obowiązek.

              • 2 5

              • Od kiedy obowiązkiem marszałka województwa (5)

                Jest zapewnienie komunikacji zbiorowej w jakimś mieście powiatowym?

                • 6 5

              • (2)

                Polecam lekturę ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Jeżeli cała trasa pociągu przebiega wyłącznie na terenie jednaj gminy (lub miasta na prawach powiatu) to gmina (lub miasto na prawach powiatu) ma obowiązek finansować takie połączenie. Jeżeli jednak pociąg przekracza granicę powiatu (lub miasta na prawach powiatu) to obowiązek finansowania przechodzi na marszałka województwa
                To dlatego za połączenia Gdańsk Główny - Gdańsk Stadion płaci miasto Gdańsk, a za połączenia SKM i PKM płaci marszałek. Podobnie pociągi do Oksywia (pojadą tam pociągi SKM jadące z Gdańska) będą podlegać Urzędowi Marszałkowskiemu.

                • 5 0

              • to dlatego nie będzie pociagu do Letnicy i Nowego Portu? (1)

                Dobre!
                To pokazuje z czego żyja przewoźnicy i gdzie mają to co wożą.

                • 2 0

              • Przewoźnicy żyją z dotacji. Pasażerowie są im nie potrzebni. Taka jest brutalna prawda.

                • 3 0

              • już to zrobił w Gdańsku. A jak się potem pojawił się temat dofinansowania kursów przez Gdańsk, to wiceprezydent powiedział, że wcale nie chcieli pociągu tylko tramwaj :|

                • 5 1

              • Nikt nie oczekuje finansowania autobusów i trolejbusów. Ale finansowanie pociągów to obowiązek marszałka.

                • 5 3

    • (6)

      Więcej krytycyzmu wobec artykułów z Gazety Wyborczej. To tuba propagandowa Urzędu Marszałkowskiego. Piszą tylko jaki marszałek pokrzewdzony przez cały świat a nikt nie pyta o niewygodne sprawy np. wieloletnie zaniedbania w zakupie pociągów elektrycznych. Ostatnio modne jest wyciskanie kitu, że gminy powinny dopłacać do połączeń kolejowych. A to guziki prawda, bo to jest ustawowy obowiązek marszałka (również w aglomeracji).

      • 17 8

      • Panie Marszałku!

        Kiedy będzie wydana uchwała antysmogowa dla województwa pomorskiego. Wczoraj byłem w Redzie i po niektórych ulicach nie można było iść. Smród wali z kominów równo.

        • 0 0

      • na ty portalu również było napisane, że szczur palcem nie kiwnal. (4)

        • 5 1

        • no właśnie - "na portalu było" (1)

          a o tym jaki to portal też było

          • 2 3

          • Szur

            • 2 0

        • (1)

          To co robi Szczurek to zupełnie inna kwestia. Ja pisałem o Wyborczej i Urzędzie Marszałkowskim.

          • 5 3

          • właśnie dużo zależy od leniwego szczurka.

            • 5 1

  • taka ogólna uwaga

    czy w Polsce zbudowano coś co krótko po oddaniu nie byłoby przestarzałe..???

    • 7 0

  • Kto komu posmarowal???

    Jak powstawala pkm-ka to podobno elekryfikacja byla nieoplacalna......a teraz oplacalna ;) . Nie zebym bojkotowal ten pomysl bo jest sluszny i uzasadniony ekonomicznie .Ale wezmy sobie do glowy koszty z tym zwiazane ,czyli ciagnac drut i slupy na calej dlugosci plus wymiana taboru.... Albo ktos dostal w lape albo byl krotkowzroczny w co niewierze

    • 5 1

  • PKM to taki nasz miś, taka nasza studnia bez dna (9)

    Jako kolej obsługiwana przez skłądy spalinowe była przestarzała była już w momencie budowy i jasne jest że od razu zaczęto myślec o modernizacji.
    Wyswietlacze na dworcu we Wrzeszczu dalej chyba nie działają tak jak powinny, ile to już lat trwa, bo się pogubiłem?

    • 45 17

    • Gdańsk Wrzeszcz to stacja i perony PKP

      Czyli dziadowskiego monopolisty

      • 0 1

    • wyświetlacze to rząd, PKM to samorząd (1)

      Nowogrodzka ile płaci od komentarza?

      • 2 1

      • bond...

        wiel... błąd...
        Brzmi podobnie...
        I co z tego wynika, że PKM to samorząd.
        Jeśli chodzi o polityke komunikacyjną to raczej nierząd, czyli dawanie d*py po całości.

        • 2 1

    • Pogubiłeś się... (4)

      Co widać po tym, jakie bzdury piszesz. Coś gdzieś słyszałeś, ale nie do końca sprawdziłeś co, a się wypowiadasz - jakie to typowe dla pseudokomentatorów z internetu! Do nauki, a nie do „komentowania” się zabierz lepiej!

      • 6 9

      • uzasadnij logicznie po co bylo rozkopywanie 100 letnich nasypów (3)

        i sypanie na nowo, które jeszcze spływały z deszczem. A w 21 wieku bez elektryfikacji to tak jak byś sobie dom bez instalacji zbudował i świeczkami świecił. Wałek na całego.

        • 9 6

        • spłynęła tylko trawa z nasypów (2)

          same nasypy mają tyle włókniny, że mogłyby mieć pionowe krawędzie i się nie rozpaść. Stare były poprzerastane korzeniami samosiejek i "stały bo stały" ale o nośności mowy nie było

          • 3 5

          • Trawa to ci spłynęła bo pomyliłeś towar. (1)

            Gdyby spłynęła tylko trawa to pkm jeździłaby bez przestoju.Nie wspomne o samochodzie który stał do połowy drzwi w błocie przy nasypie na parkingu brętowo przy przystanku pkm.Błoto z wymytego nasypu.

            • 6 2

            • Inwestycja dla inwestycji. Tak było za komuny, tak jest i dziś

              Zapamiętajcie to drogie dzieci: Tak się robi najlepsze pieniądze.

              • 5 1

    • Nie masz pojęcia o czy piszesz...

      • 2 7

  • PKM

    Znowu kasa na Pkm? Zelektryfikować trzeba było podczas budowy.Znowu publiczne pieniądze w błoto. Tabor trzeba kupić itd.Gdyby Struk miał płacić z własnej kasy, to do końca świata i jeden dzień dużej jeździłyby spalinowe składy. Może jednak kasę przeznaczyć na remonty dróg wojewódzkich, bo ich stan jest najgorszy w kraju.

    • 4 1

  • W głowie (7)

    Się nie mieści aby od razu nie stworzyć lini elektronicznej tylko teraz kopać, ciagnać druta na całej długości
    Może cbś niech to sprawdzi i te z abw i inne niki?
    Zawsze jest jakiś powód.
    Jak ktoś chce znajdzie sposób jak ktoś nie chce znajdzie powód...tyczy się to elektryfikacji od razu a nie kiedyś

    • 47 74

    • Linii elektronicznej ? (1)

      To już taki poziom zaawansowania w PL?

      • 2 0

      • Od razu zakładać linię telwinformatyczną

        Na światłowodach PKM by jeździła dużo szybciej. Albo w ogóle bezprzewodową, czyli tak jak jest teraz.

        • 1 0

    • Nie mogli... (2)

      Milion razy już o tym było...

      • 19 3

      • Mogli!

        Zarówno w mieście, jak i w kraju rządziła PO.

        • 1 2

      • Nievmogli bo nie umieli

        • 1 2

    • Człowieku tu nie o rozwój chodzi a o kasę! (1)

      • 11 2

      • To przez Unir

        • 1 0

  • Miś

    Część druga.

    • 2 1

  • (4)

    Ja się pytam wydano 1 mld złotych na PKM i jej nie zelektryzować xD kpina w, żywe oczy!! Pewnie ktoś zrezygnował z tego pomysłu, pomyślał, że za kilka lat to się zrobi i przytulił kilka milionów??? A tak poważnie co myślicie o budowie mostu łączącego Polskę i szwecje przez Bałtyk. Jak Chiny przez morze chińskie wybudowali most to czemu nie my?

    • 9 11

    • Urzędasy pisząc

      Wniosek to tfu ue nie mieli pojęcia o elektryfikacji. A potem już nie potrafili odkręcić czy zamienić. Zatem to co zbudowane znowu będzie orane. Polska myśl urzędnicza. Najpierw asfalt a potem sieci pod nim...

      • 1 0

    • Dziki

      I kolorowe dziki maja nas jeszcze atakować w następstwie? A jak z kolei powstanie kalifat Gdansk?

      • 1 0

    • serio zbierana jest kasa na kolejowe połaczenie Tallina z Helsinkami

      I już sprzedawane są bilety na przejazd.
      Zapytano prowadzącego, co się stanie gdy niedotrzymają terminu. Odpowiedź brzmiała: "Będę się martwił, jak będę miał ten problem".
      To się nazywa fantazja! Ułańska...

      • 1 0

    • Słaby pomysł z tym mostem bo za budowe mostu mieszkania mi nie dadzą

      Co innego jak bedzie jakas dzialka pod zabudowę

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane