- 1 Wypadek po pościgu. Nie żyją nastolatkowie (583 opinie)
- 2 Samolot lądował przez atak paniki pasażera (30 opinii)
- 3 10 lat temu Stefana W. skazano za napady (57 opinii)
- 4 Można tanio budować mieszkania? (67 opinii)
- 5 Obiecali środki na zjeżdżalnię, ale nie ma (91 opinii)
- 6 Węzeł Południe nie będzie zamknięty latem (174 opinie)
Podwyższą bloki z wielkiej płyty i dodadzą windy
Czteropiętrowe bloki z wielkiej płyty, wzniesione głównie w latach 80., zyskają dodatkowe piętro. Pieniądze ze sprzedaży nowych mieszkań pozwolą na dobudowanie wind, których w tych budynkach nigdy nie było. Na taki eksperyment zdecydowała się spółdzielnia mieszkaniowa na Chełmie .
Pierwsze z nich zaczęły powstawać tam na początku lat 80. Był to czas, kiedy w Polsce królowały bloki budowane w technologii wielkiej płyty. Taka też jest większość budynków na osiedlu. Wiele z nich wznosi się na wysokość czterech pięter (pięć kondygnacji) i nie posiada wind.
Spółdzielnia stara się tchnąć nowe życie w budynki, które odbiegają poziomem od tych powstających obecnie, dlatego remontuje klatki i ociepla bloki. Jednak dla wielu osób mieszkających na wyższych kondygnacjach wciąż największym problemem jest właśnie brak windy.
Jest szansa, że zacznie się to powoli zmieniać.
- Wszędzie, gdzie będzie taka możliwość techniczna oraz zgoda mieszkańców, będziemy chcieli dostawić po jednym piętrze, by za zyski z powstałych w ten sposób mieszkań wybudować zewnętrzne windy - zdradza Marek Majchrzak, wiceprezes SM Chełm.
Winda dojedzie na półpiętro
Według wiceprezesa jedna winda w pięciopiętrowym budynku będzie kosztowała ok. 200-250 tys. zł. W liczącym cztery klatki bloku, których na Chełmie jest wiele, będzie to zatem kwota ok. 1 mln zł.
W takim budynku powstanie też dodatkowych osiem mieszkań (dwa w każdym pionie) o łącznej powierzchni ok. 450 m kw. Przeciętna cena transakcyjna na rynku wtórnym w Gdańsku wynosi 5,6 tys. zł za metr. Nietrudno więc policzyć, że przychód ze sprzedaży może wynieść ok. 2,5 mln zł.
- Środki z mieszkań, które dobudujemy i sprzedamy powinny co najmniej wystarczyć na pokrycie kosztów wind - mówi Majchrzak.
Szyb windowy będzie "doklejany" do budynku w miejscu, w którym znajduje się klatka schodowa, bowiem w środku brakowałoby dla niego miejsca. To oznacza, że winda zatrzymywać się będzie na półpiętrach, co jest jedynie częściowym ułatwieniem dla osób mających problemy z poruszaniem się.
W pierwszej kolejności tym pomysłem objęte mają zostać budynki jednostki F , czyli ulic Cebertowicza, Cieszyńskiego, Więckowskiego, Kopeckiego i Szpora (ale przy tej ostatniej są nowe mieszkania, które nie będą przebudowywane).
Z 18 na 23 metry
Żeby móc wcielić ten projekt w życie, potrzebna jest jeszcze zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (nr 1756). Chodzi o podwyższenie dopuszczalnej wysokości budynków z 18 do 23 metrów. Wniosek o przystąpienie do jego sporządzenia został przegłosowany na sesji Rady Miasta Gdańska w maju 2015 roku, jednak realizacja na razie nie posunęła się za daleko.
- Na pewien czas prace zostały wstrzymane, ale obecnie znów ruszyły. Jeśli obejdzie się bez problemów, to standardowy proces uchwalenia potrwa ok. roku - mówi Magdalena Kawka z Biura Rozwoju Gdańska.
To oznacza, że dodatkowe kondygnacje zaczną pojawiać się na Chełmie nie wcześniej niż w 2018 roku.
Miejsca
Opinie (703) 3 zablokowane
-
2017-02-26 20:19
Mieszkaniec 4P
Ja się nie zgadzam , już na klatce wisi kartka z propagandą że remont nie będzie uciążliwy dla mieszkańców, jak chcą dobudować po cichu piętro budynku ??
Kto tam zamieszka ?? Uchodźcy zaproszeni przez Adamowicza .
GRUBO MÓWIĘ NIE- 7 2
-
2017-03-18 22:45
Brawo dla tej Spóldzielni (1)
Mieszkam w Warszawie w bloku 5-cio piętrowym z 1997r, w którym nie ma wind. Budynek ma 7 kondygnacji (piwnica, parter + 5 pięter). Mieszkania są wysokie (2,75m) Od kilku lat walczymy ze SM o dobudowanie wind zewnętrznych, zostały sprawdzone wszystkie parametry techniczne budynku-windę można dobudować, ....niestety nasza Spółdzielnia, to beton nie do skruszenia i nie chce nam tych wind zainstalować...co więcej - nie chce wziąć kredytu na ten cel, który my lokatorzy chcemy spłacać.... może ktoś coś nam poradzi, gdzie się udać, aby zmusić SM do zainstalowania nam tych wind.
- 4 5
-
2017-03-19 10:51
brawo dla Spółdzielni
No to ja chyba wiem o jakiej spółdzielni mowa. Powiem więcej chyba nawet mieszkam w tych budynkach.
- 1 2
-
2017-04-07 15:59
to fatalny pomysl
Na poczatku pojawia sie niedogodnosci w zwiazku z prowadzeniem robot budowlanych - niemoznosc korrzystania z parkingow, zajecie chodnikow i terenow zielonych pod skladowisko materialow budowlanych, dewastacja tychze. Potem niedogodnosci zwiazane z codziennna eksploatacja - podwyzszone budynki zabiora swiatlo sloneczne na nizszych kondygnacjach, parkingi nie beda w stanie obsluzyc wiekszej liczby samochodow, infrastruktura techniczna bedzie niewydolna
- 7 1
-
2017-05-23 08:04
Bardzo dobry pomysł oby się udało
- 3 3
-
2017-06-23 16:30
Zopo
Mam wlasnosciowe i sie niezgadzam to nie jest wlasnosc spółdzielni tylko moja ,poza tym niema gdzie zaparkować a oni chcą jeszcze auta dodac ,czas już chyba wspólnote zrobić i pogonić tych darmozjadów
- 4 2
-
2017-07-02 08:45
jestem za
Jestem mieszkancem 4 piętra i zdecydowanie jestem za . Niema problemu ze bedzie przebudowa hałas utrudnienia
- 3 4
-
2017-07-10 15:03
Świetny pomysł tylko Witosa również można by dołączyć do tego projektu. Jak jedna spółdzielnia to proszę nie robić wyjątków. Mieszkam akurat 4 pietrze i wiem co to znaczy
- 1 4
-
2017-10-18 19:00
Bardzo dobry pomysl. Zalecam jego upowszechnienie np. na Witominie
- 1 2
-
2018-01-29 17:29
Dobry pomysł z tyni windami.
Moim zdaniem pierwsze windy powinny powstać w najstarszych budynkach zasobów mieszkaniowych SM CHEŁM przy ul. Grabowskiego 9 , 11, gdzie zamieszkują najstarsi mieszkańcy - szczególnie na III i IV piętrach.
- 2 0
-
2018-02-23 15:56
ale smródi tak wszystko ssppiiee*****lląąąą
ale smródi tak wszystko ssppiieerrddoolląąąą bo oni nic nie potrafią, wódka, dopalacze kokaina i do grobu te padalce by chciały...
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.