• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • ogolnie Gdynia sie cofa, jedyne inwestycje to w propagande

    wszyscy stoją w korkach i narzekają, a potem 150 proc poparcia w wyborach dla Slońca Skweru

    • 25 2

  • Tomash

    Po co te staroświeckie pociągi! Pchajmy kasę w lotnisko, bo przecież to jest najważniejsze i niezbędne. Dwa lotniska w praktycznie tym samym miejscu to doskonały pomysł! Potrzebujemy jeszcze tylko milion milionów i już będziemy mieli super lotnisko na miarę tego w Radomiu. Panie super prezydencie proszę mieć dalej w d*pie te tysiące ludzi którzy codziennie marnują godzinę w korkach i nie zajmować się jakąś staroświecką koleją która zawsze i na czas mogła by bardzo szybko połączyć centrum z Obłużem, Oksywiem, Pogórzem. Niech się Pan nie poddaje! Pakujmy nadal miliony w to lotnisko, jak wpakujemy ich naprawdę dużo, to może prześcigniemy Gdańsk i zrujnujemy ich lotnisko? To by dopiero była zabawa! Trzymam kciuki, żeby nadal zachowywał się Pan jak dziecko we mgle i miał w d*pie racjonalne argumenty.

    • 26 2

  • Popieram, ale nie na około przez Chylonię, tylko przez port. Widać nawet te tory na mapce. (2)

    jw

    • 14 5

    • Przez Chylonię jest szybciej (1)

      Przez port obowiązuje prędkość 20 km/h, a z Chyloni do Gdyni Głównej 120 km/h.
      Nie zawsze najkrótsza droga jest najszybsza.

      • 8 0

      • Dokladnie, po drugie takie polaczenie zlaczyloby cale miasto, wszystkie spore dzielnice

        • 4 0

  • "co 8-10 minut w ciągu każdej godziny."

    Coś jest nie tak z tym zdaniem. Czy nie chodziło, że przejazd będzie zamknięty przez 8-10 minut na każdą godzinę?

    • 5 0

  • opinia

    W mojej opinii to żałosne. Żałosne że ktoś musi udowadniać że może pociąg jechać. Pociąg nie prom kosmiczny czy ufo Pociąg mamy koniec 2016 roku a debatuja czy 2x na godzinę ma jechać pociąg. taki pociąg powinien jrchac z góry do Gdańska czy nawet na lotnisko zenua

    • 17 4

  • ja pier*** (2)

    grupa miłośników w kilka dniu udowodniła że możliwe jest to o czym główkują urzędasy od kilku lat

    • 58 7

    • (1)

      I tu jest sedno sprawy. Jak się chce to można tylko dalej dla władz Gdyni jest nie możliwość aby finansować kolej.

      • 16 2

      • dobra puenta

        • 4 0

  • no za PRL nie było z tym połaczeniem problemów (1)

    PRL jaki był taki był ale problemów z tym połaczeniem nie było teraz odkryto amerykę po raz drugi , mozna można , jeszcze jedno obłuże i oksywie ok , jest jeszcze tor w lesie , może to uruchomić bo na pogórzu też gro ludzi mieszka , a co z nimi tak naprawdę to powinien być tor aż do rewy , duz odomów pobudowało się ostatnio na górnym tarasie , praktycznie aż do Rewy i w Mechelinkach

    • 32 3

    • no wlasnie

      • 2 1

  • Mieszkańcy udowodnili, że się da ale Szczurek i tak swoje wie

    Jak będzie na inwestycje w infrastrukturę wydawał to mu zabraknie na PRopagandę sukcesu

    • 27 3

  • Zrozumcie wreszcie, ze dzieki bezposrednim polaczeniom z Oksywia/Kosakowa

    bylibyscie duzo szybciej w Sopocie i Gdansku oraz na Karwinach i Kaszubach. Takze do centrum Gdyni, w godzinach szczytu, na 100 procent dotarlibyscie szybciej.

    • 26 3

  • najszczęśliwsi będą kierowcy stojący na Hutniczej :) a poza tym film o Gdyni a połowa o Gdańsku, gratuluję reporterowi

    • 6 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane