• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • 13 minut - nie z Obłuża, tylko z Oksywia. Obłuże to ten przystanek pod estakadą. No więc, ile z centrum Obłuża, 9 minut?

    • 22 4

  • ILE (5)

    Ile zajeła cała trasa z Gdańska do Oksywia?
    Czemu połączenie ma być tylko do Gdyni głównej ?
    Dużo osób pracuje/studiuje w Sopocie lub Gdańsku, czemu ta kolej nie może działać na całej trasie ?

    • 31 9

    • Na bani (3)

      Najpierw ośle studencki niech zrobią do Gdyni Głównej a potem można pomyśleć o połączeniach do Ruskich nawet....

      • 8 5

      • Nic nie trzeba tworzyć tylko wydłużyć trasę istniejącej PKM (2)

        • 10 0

        • Otoz to. Linia bylaby przedluzeniem obecnej linii PKM, jak druga linia metra. (1)

          Nie siejcie falszywej propagandy. Wystarczy juz wrogow i przeciwnikow rozwoju naszego miasta.

          • 7 1

          • Linia się do tego nie miesza.

            • 0 1

    • w jakim celu?

      Jezeli dojedziesz do Gdyni Glownej to bez problemu chcąc dojechać do Gdańska przesiadziesz sie na SKM kursująco w szczycie z częstotliwością 8 par pociągów na godzinę czyli srednio co 7,5 minuty. Po jakich torach mialyby sie poruszać te pociągi? Po tych SKM nie mogą bo z racji gorszych parametrów szynobusow od taboru elektrycznego, SKMki doganialyby szynobusy, a jezdzac po torach dalekobieżnych po pierwsze nie miałyby priorytetu i musialyby stawać zeby przepuszczać pociagi IC a po drugie siłą rzeczy nie moglyby zatrzymać sie na tylu stacjach co SKM.

      • 0 3

  • (4)

    Podstawili by starego " kibla " który jeździł by wahadłowo przy wykorzystaniu starych "prymitywnych " peronow na próbę . Chyba to nie jest zbyt skomplikowane ???no ale oczywiście nie ma jak zgarnąć kasy na ekspertyzy itp żałosne

    • 49 6

    • Na przystankach autobusowych ZKM Gdynia też jest prymitywnie - peron z płytek chodnikowych i prosta wiata, biletomatów brak. I to władzom Gdyni nie przeszkadza. Ale peron kolejowy ma mieć Bóg wie co... Co za schizofrenia!

      • 17 0

    • Czy jesteś normalny? (1)

      Widziałeś na tej linii trakcję elektryczną, że chcesz żeby jeżdził tam "kibel"? Masz pozwolenia UTK na prowadzenie ruchu pasażerskiego po tej trasie? Masz organizatora przewozów? Taryfę biletową? Tabor? Spółkę? Pracowników? Wiesz jakie byłoby zainteresowanie przewozami na tej trasie? Masz tam perony? Biletomaty? Myślenie na poziomie pięcioletniego dziecka...

      • 3 1

      • Miałem na mysli jakiś stary szynobus spalinowy . Bilety moze na razie sprzedawać konduktor . Skład moze obsługiwać skm albo PR . Wszystko jest do rozwiązania tylko trzeba chcieć ... Ty oczywiście prezentujesz myślenie płk/pkm które nie moga od ponad roku rozwiązać problemu informacji dla pasażerów we wrzeszczu (z którego peronu odjedzie pkm ) ...

        • 2 0

    • Przecież ta linia nie jest w całości zelektryfikowana, więc jakie stare "kible" chcesz tam podstawiać?

      • 0 2

  • film z przejazdy (1)

    Taki fajny materiał a ktoś go tak kiepsko z montował

    • 11 4

    • Jakby tak kiepsko zmontowali film z przejazdu jak ty piszesz po polsku Remku,

      • 3 1

  • ja pier*** (2)

    grupa miłośników w kilka dniu udowodniła że możliwe jest to o czym główkują urzędasy od kilku lat

    • 58 7

    • (1)

      I tu jest sedno sprawy. Jak się chce to można tylko dalej dla władz Gdyni jest nie możliwość aby finansować kolej.

      • 16 2

      • dobra puenta

        • 4 0

  • Błąd w tytule!!! (1)

    13 minut zajął przejazd z Oksywia do Chyloni. Do Gdyni Głównej to 20 minut!

    • 17 8

    • w jakim sensie inny?

      • 4 1

  • Gruszecka-Spychała (5)

    Bardzo nieprzyjemna, odpychająca kobieta.
    Nie znam osobiście i nie chcę poznać ale czytając wypowiedzi i oglądając wywiady czuję niechęć.

    • 56 2

    • (1)

      Nie znasz a oceniasz? Myślę, że to daje mi argument aby ocenić ciebie.
      Jesteś debilem.

      • 2 17

      • Powiedział ziomek

        z urzędu miasta

        • 13 1

    • Ona przypomina mnie taka Mielewczykowa, ale moze sie myle..... (1)

      Tez mi nie przypadla...

      • 7 1

      • Mnie tam Mielewczykowej nie przypomina, raczej Arciszewską

        • 4 1

    • wyżej s.a niż du.ę ma?

      jakie to normalne wśród elyty której słoma z butów wystaje

      • 2 0

  • TYLKO dwa kursy na godzine?? To az dwa wiecej niz PKM w Gdyni. Bo tam jezdzi raz na 1, 5 godziny!!!

    • 25 3

  • A gdyby tak...

    A może drugie lotnisko na skwerze zrobić to by i to pierwsze się przydało?

    • 18 6

  • no za PRL nie było z tym połaczeniem problemów (1)

    PRL jaki był taki był ale problemów z tym połaczeniem nie było teraz odkryto amerykę po raz drugi , mozna można , jeszcze jedno obłuże i oksywie ok , jest jeszcze tor w lesie , może to uruchomić bo na pogórzu też gro ludzi mieszka , a co z nimi tak naprawdę to powinien być tor aż do rewy , duz odomów pobudowało się ostatnio na górnym tarasie , praktycznie aż do Rewy i w Mechelinkach

    • 32 3

    • no wlasnie

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane